آموزشگاه موسیقی در اصفهان     کلاس آموزش گیتار در اصفهان   گروه موسیقی در اصفهان

مهارتهای ساختن و نواختن ساز چنگ

مهارت های ساختن و نواختن ساز چنگ

ساز چنگ یکی از قدیمی ترین سازهای تاردار یا زهی ایران باستان است. نام این ساز بارها در منابع و متون تاریخی آمده و نقش آن در سنگ نگاره های باستانی دیده می شود. در اکتشافات باستانی بابل و آشور و نواحی اطراف آن، یافته هایی وجود دارد که استفاده از این ساز را در هشت قرن بیش از میلاد مسیح نشان می دهد. در این اکتشافات نوازندگانی در حال نواختن ساز چنگ و آواز خواندن به صورت فردی یا گروهی دیده می شوند.

از سوی دیگر بسیاری از محققین حوزه موسیقی، ساز چنگ را همانند سنتور و قانون، از سازهای زهی قدیمی ایران زمین می دانند که از دو هزار سال پیش از میلاد مسیح در سرزمین ما رواج داشته است. نخستین نوع ساز چنگ مثلثی شکل بوده و یک تخته به طول یک گز و یک میله چوبی شکل داشته است. این میله به گونه ای طراحی شده است که جای دست انسان داخل فرورفتگی ها و برآمدگی هایش قرار گیرد و کنترل ساز آسان تر باشد.
آموزش آواز در تهران
سیم های داخل ساز، اغلب هشت یا نه عدد بوده و موازی وتر مثلث قائم الزاویه تشکیل دهنده ساز نصب می شده است. یک سر سیم ها به تخته وصل می شود و سر دیگر آن به دور میخ ها یا گوشی ها متصل می گردد. گوشی ها روی میله چوبی قرار دارند و باقی مانده سیم ها از سمت دیگر آویزان می شوند.

مهارت های ساختن و نواختن چنگ در طول زمان، بسیار تغییر کرده و چنگ های امروزی تفاوت زیادی با چنگ های دوره های آشوری و بابلی دارد. در تاریخ موسیقی ایران نیز، می خوانیم که ایرانیان قدیم نوعی از چنگ را ون می نامیدند .
تاریخ ساختن و نواختن ساز چنگ
تاریخ مهارت ساختن نواختن ساز چنگ
نوازنده موسیقی دوره ساسانی بر روی کاشیکاری های دوره ساسانی

اختراع ساز چنگ ارتباط زیادی با کمان دارد. به طوری که محققین معتقدند در هنگام تیراندازی در میادین جنگ، زه مرتعش شده و صدای اندکی به گوش می‌رسیده است. پس از مدتی ساز چنگ با الهام از کمان تیر اندازی ساخته می شود. چنگ‌های نخستین شبیه کمانی از نی و چوب بوده اند.

تصویر چنگ در کلیه آثار باستانی ایران از زمان سلطنت هخامنشیان تا سلوکیان به وفور دیده می‌شود. این ساز، در زمان حکومت ساسانیان معروف ترین و محبوب ترین ساز بوده است. در شاهنامه فردوسی چندین بار نام آن ذکر شده است. به طور مثال، شخصی به نام نکیسا که از موسیقی دانان مشهور دربار خسرو پرویز بوده است، در نواختن این ساز مهارت زیادی داشته است.

از سوی دیگر ساز چنگ، اسم یکی از نتهای موسیقی است. ارزش زمانی این نت ۸/۱ نت گرد می باشد. چنگ تنها متعلق به ایرانیان نبوده و در میان اعراب پیش از اسلام نیز ساز محبوبی بوده است.

در دوره های گوناگون تاریخی، در هر سرزمینی نوع خاصی از چنگ وجود داشته و نواخته می شده است. تفاوت این سازها در ابعاد، تعداد سیم ها، فرم ساز و نوع صدا می باشد. به طور مثال اهالی نواحی شمالی افغانستان سازی به نام زنبورک دارند که بسیار مشابه ساز چنگ است. از سوی دیگر ازبک های ترک زبان آسیای میانه به سازی که مشابه سنتور ایرانی است، چنگ می گویند.

انواع ساز چنگ در زمان های گوناگون در ایران یافت شده ‌اند. به طور مثال، چنگ منحنی متعلق به قرن سیزدهم میلادی در اکتشافات باستان شناسی کشف شده است.

چنگ مثلثی تا اواخر سده های میانی در اروپای غربی نواخته می شد. در سال ۱۷۲۰ در باواریا، تغییراتی در چنگ ایجاد شد که برقدرت فنی و کیفیت صدای آن افزود. به طور مثال پدال هایی در پایه چنگ تعبیه شد. این تغییر بر صدای چنگ نیز تاثیر گذاشت و جایگاه آن را در ارکستر بهبود بخشید. هم اکنون چنگ به صورت تک نوازی یا هم نوازی نواخته می شود.

در سال ۱۸۱۰ ، چنگ امروزی شکل گرفت. در چنگ های تغییر یافته، نواختن همه گام های بزرگ و کوچک امکان پذیر شد و از آن پس چنگ شهرت و محبوبیت مجدد یافت. چنگ های جدید ۴۷ سیم و ۷ پدال داشتند.

انواع ساز چنگ

انواع این ساز به چهار گونه کلی تقسیم می شود:

چنگ ارکستری،
چنگ سنتی،
چنگ باستانی، و
چنگ تزیینی
آموزش آواز سنتی در تهران
از سوی دیگر این ساز از لحاظ شکل ظاهری به هفده نوع الگو و فرم چنگ تقسیم می گردد. به طور مثال چنگ زاویه‌دار، چنگ منحنی، چنگ ون و چنگ کندوگ و چنگ ون کنار ساسانی و چنگ لیر انواع چنگ های رایج هستند.

ساختار این ساز زهی ایران باستان

چنگ معاصر سه قسمت متفاوت دارد. گردن، ستون و جعبه طنینی سه بخش اصلی آن است. زه یا سیم ها از گردن ساز به صورت موازی با ستون ممتد به جعبه طنینی متصل می شوند. این ساز را با اعمال فشار از کف دست بر سیم، لمس کردن یا چنگ زدن به زه ها می نوازند.

ساز چنگ ایران باستان دارای چهار رشته سیم بوده ‌است. در زمان حکومت ساسانیان این تعداد به یازده رشته می‌رسد. هنگام ورود اسلام به ایران و پس از آن تعداد سیم های ساز چنگ به ۳۵ رشته تغییر می یابد.

این ساز زهی ایرانی از چوب‌های گردو و افرا به دلیل داشتن مقاومت بالا ساخته می‌شود. همچنین یکی از سازهای گرانقیمت محسوب می‌شود. این گرانی به علت ساختمان پیچیده و ساخت دشوار و زمان بر آن است. این ساز در اندازه‌های مختلفی ساخته می شود. بنابراین با توجه به ابعاد، می‌تواند از ۱۹ تا ۴۷ سیم داشته باشد. بعضی چنگ ها دارای پدال هستند. این نوع معمولاً ۴۰-۴۷ سیم دارند.

چنگ پدال دار ۴۷ سیم و گستره صدایی ۶.۵ اکتاو دارد. وزن آن حدود ۳۵ کیلوگرم بوده و ارتفاعی معادل ۱۸۵ سانتی متر دارد. همچنین عمق آن ۱ متر و عرض آن ۵۵ سانتی‌متر است. در این ساز، نت دو، با رنگ قرمز و نت فا با رنگ آبی یا سیاه نشان داده می شود. سایر نت‌ها با رنگ سفید مشخص می گردند.

نواختن ساز چنگ

این ساز با انگشت نواخته می‌شود. تکنیک نوازندگی چنگ در جهان هشت ‌انگشتی می باشد. اما نوازندگی در ایران ده ‌انگشتی است.

نوازندگی این ساز بسیار مشابه نوازندگی پیانو است. اما از جهاتی سخت‌تر از یادگیری پیانو می باشد. نواختن هر قطعه روی این ساز صدای بسیار زیبا و دلنشینی دارد. در حقیقت چنگ یک نوع ساز عاشقانه با صدای ملایم و آرامش بخش است.

صندلی ای که هنگام نواختن چنگ انتخاب می شود، باید راحت و مقاوم باشد. برای نواختن این ساز زهی، سیم‌های کوتاه‌تر به بدن نوازنده نزدیک‌تر هستند و سیم‌های بلند‌تر دورتر قرار دارند. هنگام نوازندگی، بازوی نوازنده در زاویه‌ای ۹۰ درجه با بدن قرار می‌گیرد. ارتفاع صندلی باید طوری تنظیم شود که به راحتی بتوان به سیم‌های چنگ دسترسی داشت.

بدنه ساز به میان پاها کج می شود و ساز به شانه راست تکیه می کند. اگر ساز به صورت صحیح به بدن تکیه کند، نباید احساس سنگینی در نوازنده وجود داشته باشد. چنگ مستقیم روبه‌روی نوازنده قرار نمی گیرد. کف پاهای نوازنده باید به راحتی زمین را لمس کند. دست‌ها باید به موازات زمین باشند و به وسط سیم‌های این ساز، ضربه زده شود.

لازم نیست دست یا انگشت ها منقبض شوند. پس از نواختن هر نت، انگشتان و شصت دست‌ باید به سمت کف دست تا شوند. این کار کمک می‌کند صدای بهتری از زه این ساز خارج گردد. ساز چنگ باید قبل از شروع به نواختن کوک شود و فواصل زمانی کوک آن کوتاه است. سیم ها با توجه به اینکه قرار است در چه کلیدی کوک شوند، شل یا سفت می شوند. نباید برآمدگی بند انگشتان به سیم چنگ برخورد نماید، چون این موضوع باعث افت کیفیت صدا خواهد شد.

نوازندگان بنام این ساز زهی ایرانی

از نوازندگان معاصر ایران می توان به فرزانه نوایی و آذرنوش صدر سالک اشاره نمود که سال‌ها در ترکیب ارکستر سمفونیک تهران فعالیت کردند. همچنین فتانه شاهین از مدرسان این ساز است. در دوره معاصر مجید ناظم‌پور، سیامک مهرداد، حامد صغیری و عبدالله عباسی در ایران و فکرت کاراکایا در ترکیه، به بازسازی ساز چنگ پرداخته و تغییرات مثبتی در آن ایجاد نموده اند.

مهارت های ساختن و نواختن چنگ در طول تاریخ دستخوش تحولات و نوآوری های فراوان شده است. گذشتگان ما این میراث فرهنگی ناملموس را به ما سپرده اند. ما نیز موظف هستیم آنها را بهتر از آنچه تحویل گرفته ایم، به آیندگان تحویل دهیم.

کلاس آموزش آواز سنتی در تهران

نگاهی به موسیقی سنتی ایرانی

نگاهی به موسیقی سنتی ایرانی

قبل از معرفی موسیقی سنتی ایرانی، باید واقعیت‌هایی را در نظر بگیریم. موسیقی هر کشوری مانند آینه‌ای است که می‌توان موقعیت اجتماعی، تغییر و افول آن جامعه را در آن دید. هنرهای زیبا احساسات و اخلاقیات مردم و ملّت‌ها را نشان می‌دهند و از آن جایی که ملّت‌ها، ترجیحات گوناگونی دارند، هنرهای آن‌ها نیز با هم متفاوت است.

موسیقی اصیل ایرانی، که با عنوان موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی کلاسیک ایرانی نیز شناخته می‌شود، شامل دستگاه (سیستم اسلوب موسیقیایی)، ملودی (آهنگ) و آواز می‌باشد. این نوع موسیقی که پیش از مسیحیت وجود داشته و بیشتر به صورت سینه به سینه به دوران ما رسیده، یکی از جلوه های بارز فرهنگ ایرانی است. دلنشین‌ترین و راحت‌ترین بخش‌های آن تا به امروز باقی مانده است.

موسیقی ایران بر موسیقی اکثر قسمت‌های آسیای مرکزی، افغانستان، پاکستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و یونان تاثیر گذاشت. علاوه بر این، هر کدام از آن‌ها در شکل‌گیری این موسیقی نقش داشتند. باربد، نکیسا و رامتین مشهورترین موسیقی‌دان‌های ایرانی در ایران قدیم بودند.

ردیف (که معنای نظم می‌باشد و مجموعه‌ای از چندین مثال ملودیک سنتی است) در ماه مهر سال 1388 به عنوان اولین میراث مستقل ایرانی در فهرست میراث جهانی ناملموس یونسکو ثبت شد.

حکاکی‌های روی دیوارهای غارهای باستانی نشان می‌دهد که ایرانیان از همان ابتدا به موسیقی علاقه‌مند بودند. موسیقی سنتی ایرانی، آن گونه که در کتاب‌ها به آن اشاره شده است، بر موسیقی جهان تاثیر گذاشته است. پایه نت موسیقیایی جدید اروپا بر اساس اصول و قوانین محمّد فارابی، دانشمند و موسیقی‌دان ایرانی است.

موسیقی سنتی ایران مجموعه‌ای از آوازها و نغمه‌ها است که در طول قرن‌ها در این کشور به وجود آمده و بازتاب دهنده اخلاقیات ایرانیان است. به بیان دیگر، زیبایی و شکل خاص موسیقی ایرانی، شنونده را به فکر کردن و دست یافتن به دنیای غیرمادّی فرا می‌ خواند. از سوی دیگر، اشتیاق و ضربات این موسیقی ریشه در روح باستانی و حماسی ایرانیان دارد که شنونده را به حرکت و تلاش وامی‌دارد.

موسیقی سنتی ایرانی از دوازده مقام تشکیل شده است که در میان آن‌ها، هفت مقام مستقل‌تر از سایر مقام‌ها هستند و دستگاه نامیده می‌شوند. پنج مقام دیگر وابسته هستند که قسمتی از دستگاه به حساب می‌آیند و آواز نامیده می‌شوند. علاوه بر هفت دستگاه و پنج آواز، 228 گوشه دیگر نیز مدل‌هایی برای موسیقی‌دانان و خوانندگان هستند.
موسیقی سنتی ایرانی در گذر تاریخ

دو دوره مهم و اصلی وجود دارد که موسیقی ایرانی در طول آن‌ها پیشرفت داشت.

• اولین دوره پیشرفت موسیقی ایرانی

آثار موسیقیایی دانشمندان برجسته ایرانی مانند ابوعلی سینا، فارابی، قطب‌الدین شیرازی و عبدالقاهر مراغه‌ای نشان می‌دهد که موسیقی ایرانی تا میانه قرن پانزدهم جنبه‌ای علمی داشته است اما بعد آن، به دلیل شرایط خاص اجتماعی و مذهبی در ایران، توجه زیادی به موسیقی نشد. در این دوران هیچ کس اثر چشمگیری در موسیقی از خود به جا نگذاشت و هنرمندان ناامید شده بودند.

این شرایط تا پایان دوران صفوی که حکومتشان بر پایه تفکرات مذهبی سرسختانه بود ادامه یافت. به دلیل بی‌ نظمی‌ هایی که در پی سقوط صفویه به وجود آمد، وضعیت موسیقی در دوران افشاریه تغییر چشمگیری نداشت.

البته شواهد تاریخی نشان می‌دهد که نادرشاه به موسیقی‌دانان علاقه‌مند بوده اما موسیقی‌ای که در این دوران نواخته می‌شد اصیل و سنتی نبود و هدف اصلی آن تفریح و خوش‌گذرانی بود. در دوران زندیه، امنیت و رفاه اجتماعی در ایران افزایش یافت و مردم دوباره توجه بیشتری به موسیقی داشتند. مشتاق علی شاه و پریخان موسیقیدانان برجسته این دوران بودند.

در دوران قاجار، موسیقی در ابعاد مختلف از جمله ابعاد مذهبی پیشرفت کرد. در میان هنرمندان این دوره می‌توان به سید احمد خان اشاره کرد. او اولین خواننده ایرانی بود که آوازهای خود را بر روی گرامافون ضبط کرد. قلی خان هنرمند دیگری بود که تعزیه اجرا می‌کرد و علاوه بر آن آواز دشتی نیز می‌خواند.

بعد از تاسیس دارالفنون و استخدام مدرسان اروپایی و مربیان موسیقی، موسیقی ایرانی شکل تئوریک و علمی به خود گرفت. انتشارات دارالفنون کلاس‌های تئوری موسیقی را برگزار کرد که در آن اساتید اروپایی به دو زبان فرانسه و فارسی تدریس می‌کردند.

• دومین دوره پیشرفت موسیقی ایرانی

دوره بعدی موسیقی ایرانی در دوران مدرن بود. در دوران پهلوی، بنیاد‌ های فرهنگ غربی وارد موسیقی ایرانی شد و شکل‌های جدیدی از موسیقی متولد شدند. فاصله میان مردم و موسیقی سنتی به قدری افزایش یافت که در دهه 1960 میلادی، مردم موسیقی سنتی ایرانی را فراموش کردند.

به گفته موسیقی‌دانان، رضا شاه موسیقی ملّی ایران را به موسیقی اروپایی ترجیح می‌داد اما معتقد بود که موسیقی اروپایی برای پیشرفت کشور بهتر است. رضا شاه سیستم‌های موسیقی را تغییر داد و همین امر موجب شد که در دوران حکومت وی، موسیقی نظامی بسیاری ساخته شود.

آوازهای مردمی ایرانی

ارزشمندترین منابع موسیقی در هر کشوری موسیقی، ملودی‌ها و آوازهایی است که در بخش‌های مختلف کشور، به خصوص در روستاهای دورافتاده و توسط مردم محلی اجرا می‌شود. از آن جایی که این نوع موسیقی بر تفکرات مردم شهری کمتر تاثیر می‌گذارد، طبیعی‌تر است و بیشتر به موسیقی اصیل و قدیمی ایرانی نزدیک است. آوازها در واقع معیاری برای نظام فکری، فرهنگ و تمدن یک کشور ایجاد می‌کنند.

از آن جایی که در ایران گروه‌های قومی و فرهنگ‌های مختلفی وجود دارد، این نوع موسیقی انواع مختلف گفتار و مثال‌های ملودی را دارد. برای مثال، موسیقی مردمی آذربایجان، گیلان، خراسان، بختیاری، کردستان، شیراز و بلوچستان نه تنها از نظر ملودی بلکه از نظر لهجه نیز بسیار متفاوت هستند. آوازهای محلی ایران سرشار از دیدگاه‌های موسیقیایی است.

سازهای موسیقی ایرانی

ایرانیان از سازهای موسیقی گوناگونی در دوران‌های مختلف تاریخ استفاده کرده‌اند. در اینجا به دسته‌بندی سازهای ایرانی می‌پردازیم:

• سازهای بادی مانند نی، سرنا، کرنا، نی‌انبان و …
• سازهای زهی مانند کمانچه، عود، رباب، تار و …
• سازهای کوبه‌ای مانند دهل، دایره، طبل، تنبک و …
• سازهای زهی زخمه‌ای مانند سنتور منحصر به فرد ایرانی.
انواع مختلف موسیقی سنتی ایرانی

• ردیف

اول از همه باید گفت که ردیف (مجموعه‌ای از چندین مثال ملودیک قدیمی) موسیقی امروز از دوران علی اکبر فراهانی، نوازنده مشهور تار و سه‌تار به جا مانده است. امیر کبیر، وزیر اعظم ناصرالدین شاه قاجار، علی اکبر فراهانی را برای گسترش و انتشار موسیقی ایران به دربار فراخواند.

سپس، غلام حسین خان، برادر علی اکبر، این نوع موسیقی را به میرزا حسین قلی و میرزا عبدالله، دو پسر علی اکبر خان، آموزش داد. میرزا حسین قلی و میرزا عبدالله این موسیقی را به شکل مثال‌های ملودیک دسته‌بندی کردند. این دسته‌بندی امروزه به نام “ردیف موسیقی” در فارسی شناخته می‌‌ شود.

ردیف در واقع مجموعه‌ای از مثال‌های ملودیک در موسیقی سنتی ایرانی است که تقریباً شبیه رپرتوار در موسیقی غربی است. مجموعه ردیف‌ها در واقع مجموعه‌ای از مثال‌های ملودیک است که ملودی‌ها (گوشه) را در تعدادی فضای آهنگین مختلف به نام دستگاه نظم می‌دهد.

گردآوری و تدوین ردیف در شکل کنونی آن از اواخر دوران زندیه و ابتدای دوران قاجار آغاز شد. در ابتدای دوره قاجار، سیستم ملودیک مقام جای خود را به سیستم ردیف و هفت دستگاه داد و پنج آواز جای چندین مقام را گرفت.

می‌توان خاندان فراهانی (علی اکبر فراهانی، میرزا عبدالله و حسین قلی) را به عنوان اولین راویان ردیف معرفی کرد.

امروزه، ردیف دو کارکرد اصلی دارد:

1. به عنوان نمونه‌ای آموزشی به دانشجویان امکان تجزیه رپرتوار به گوشه‌های مقدماتی را می‌دهد،
2. به عنوان الگویی است که هر نوازنده می‌تواند خلاقیت‌هایی در آن ایجاد کند. موسیقی سنتی ایران بسیار بداهه گرا و خلاقانه می‌باشد.

• دستگاه

هر دستگاه، توالی‌ای از پرده‌های مختلف، یا نواهای کامل، موسیقی ایرانی است که احساسات خاص شنونده را برمی‌انگیزد. در واقع، دستگاه نوعی ملودی است که نوازنده از آن به عنوان پایه‌ای برای قطعه بداهه خود استفاده می‌کند. هر دستگاه شامل چند گوشه است.

اکثر موسیقی‌دانان، موسیقی سنتی ایرانی را به هفت دستگاه تقسیم می‌کنند در حالی که برخی آن را به 12 دستگاه تقسیم می‌کنند. رایج‌ترین دسته‌بندی هفت دستگاه و پنج آواز است. هفت دستگاه ردیف موسیقی سنتی ایران عبارتند از:

دستگاه شور
دستگاه سه‌ گاه
دستگاه چهارگاه
دستگاه راست پنجگاه
دستگاه همایون
دستگاه ماهور
دستگاه نوا
آموزش آواز سنتی درتهران
• آواز

آواز بخش صوتی بدون متر یک فرم و نوع در موسیقی ایرانی است و اغلب بخشی از دستگاه می‌باشد. در نتیجه، می‌توانیم آن را زیر مجموعه‌ای از دستگاه یا دستگاه ثانویه بنامیم. برای مثال، آواز دشتی از متعلقات دستگاه شور است. موسیقی سنتی ایرانی از پنج آواز تشکیل شده که عبارتند از:

آواز ابوعطا از متعلقات دستگاه شور
آواز بیات ترک (بیات زند) از متعلقات دستگاه شور
آواز افشاری از متعلقات دستگاه شور
آواز دشتی از متعلقات دستگاه شور
آواز بیات اصفهان از متعلقات دستگاه همایون

امروزه، موسیقی سنتی ایرانی، مانند تمام دوران‌های تاریخ، به نقش معنوی خود ادامه می‌دهد و بر خلاف موسیقی فولکلوریک و عامه‌پسند، بیشتر به طبقه روشنفکر و برجسته جامعه تعلق دارد.

برخی از چهره‌های برجسته موسیقی ایرانی

نوازندگان ایرانی هویت موسیقی سنتی ایرانی هستند. در زیر به چند تن از موسیقیدانان برجسته ایرانی اشاره خواهیم کرد:

غلامحسین درویش خان

وی نوازنده سه ‌تار و تار و همچنین پیشگام در هنر آهنگسازی بود. وی موسیقی را در میان مردم رواج داد.

علی ‌نقی وزیری

وی نیز نوازنده سه‌تار و تار بود که جنبش مدرن‌ گرایی را در موسیقی ایرانی آغاز کرد. او دبیرستان موسیقی تاسیس کرد و مدیریت امور موسیقی در ایران را برای مدتی طولانی به دست گرفت.

سید جلال تاج اصفهانی

او بزرگترین خواننده مکتب اصفهان بود.

حبیب سمایی

وی بزرگترین نوازنده سنتور در قرن اخیر بود.

ابوالحسن صبا

وی بزرگترین نوازنده ستار در دوران معاصر و بهترین شاگرد مکتب ستار درویش خان بود.

قمرالملوک وزیری

وی بزرگترین خواننده زن ایرانی در قرن گذشته بود. آثار او شاهکار موسیقی ایرانی است.

روح‌ الله خالقی

وی آهنگساز، نوازنده، موسیقیدان، ویولون نواز، رهبر ارکستر و نویسنده کتاب‌های موسیقی بود.

حسین تهرانی

وی بزرگترین نوازنده تنبک در دوران معاصر است. او اولین کنسرت تنبک را در ایران برگزار کرد.

غلامحسین بنان

او یکی از محبوب‌ترین خوانندگان در دوران خود بود. وی شاگرد روح الله خالقی و علی‌ نقی وزیری بود.

جواد معروفی

او اولین نوازنده پیانویی بود که تکنیک موسیقی غربی را با موسیقی ایرانی تلفیق کرد. او شاگرد علی نقی وزیری بود. انوشیروان روحانی یکی از شاگردان او است.

محمدرضا شجریان

او یکی از خواننده‌های برجسته ایرانی است که برای آثار خود برنده جایزه پیکاسو شد. او به “بزرگ‌ترین استاد در قید حیات موسیقی کلاسیک ایران” مشهور است.

شهرام ناظری

وی برنده جایزه بهترین موسیقی عرفانی مراکش در سال 1998 میلادی شد. در اکتبر 2007، موفق به دریافت نشان لژیون دو نور از سوی کشور فرانسه شد.

پرویز مشکاتیان، حسین علیزاده، قربان سلیمانی و علیرضا سلیمانی دیگر موسیقیدانان مشهور سنتی ایران هستند.

در پایان، باید پذیرفت که موسیقی سنتی ایرانی پیشرفت خود و جایگاهش را مدیون مدیون افرادی است که در بالا نام آن‌ها را ذکر کردیم و همچنین بسیاری از افراد دیگر که نقش مهمی در زنده نگه داشتن این هنر در میان ایرانیان داشتند.

کلاس آموزش آواز سنتی در تهران

شناخت دستگاه ها و گوشه های موسیقی سنتی ایرانی

شناخت دستگاه ها و گوشه های موسیقی سنتی ایرانی

دنیای موسیقی سنتی ایرانی، بزرگ و برای خیلی هایمان نسبتا ناشناخته است. بیایید با دستگاه ها و گوشه های آوازی اش آشنا شویم. گاهی آدم فکر می کند اگر این امیر کبیر بنده خدا در تاریخ کشورمان حضور نداشت، چند سال قرار بود در خیلی زمینه ها عقب بیفتیم؟ حالا قضیه موسیقی ایرانی هم همینطور است. عشاق این سبک موسیقی باید فاتحه ای بفرستند به روحش که یک روز، خدا می داند چه در سرش گذشت که به فکرش رسید موسیقی ایرانی باید مرجع مدونی داشته باشد. همین شدکه علی اکبرخان فراهانی را که خودش یکی از آدم های کاربلد این حوزه بود صدا زد و دستور داد تا آهنگ های موجود در مناطق مختلف کشور را جمع آوری کند. علی اکبرخان این آهنگ ها را به برادرش غلامحسین فراهانی یاد داد و او هم اینها را به میرزا حسین قلی و میرزا عبدالله. دو پسر علی اکبرخان که هر دو از نوازندگان به نام تار بودند، آموزش داد و این دو نفر شدند سرشاخه های موسیقی ایرانی و مولفان ردیف های موسیقی ایرانی.

● دستگاه ها هفتگانه موسیقی ایرانی چطور کار می کنند؟

شور و نوایی برپاست: ردیف موسیقی ایرانی از دو بخش اصلی و فرعی تشکیل می شود. قسمت اصلی اش شامل هفت تا دستگاه می شود هر کدامشان حال و هوا و البته طرفداران خاص خودشان را دارند. این هفت دستگاه، موسیقی اغلب نواحی ایران را دربر می گیرند و خیلی از آهنگ های نوستالژیک دوران کودکی مان را هم در دل خود جای داده اند.

1- شور : خیلی از آهنگ هایی که در جشن ها پخش می شود، در همین دستگاه شور ساخته شده اند. همانطور که از اسمش هم پیداست، موسیقی این دستگاه پر است از شور و انرژی. شور یکی از دستگاه های بسیار بزرگ موسیقی ایرانی به حساب می آید که حال و هوای آن به موسیقی ایرانی به حساب می آید که حال و هوای آن به موسیقی منطقه مازندران نزدیک است. البته این دستگاه نغمه هایی ملهم از موسیقی مناطق مرکزی ایران و کردستان هم شنیده می شود.

2- نوا: به علت شباهتی که به دستگاه شور دارد، شناختش کمی به آگاهی نیاز دارد. در واقع اگر دستگاه شور را خوب بشناسید می توانید به تفاوت نغمه های نوا با شور پی ببرید.

3- ماهور: ماهور یکی از دستگاه های گسترده موسیقی ایرانی محسوب می شود که حال و هوای کاملا شادی دارد. اگر دلتان می خواهد با شنیدن یک موسیقی سنتی حسابی روح و روانتان شاد بشود، آهنگ هایی از این دستگاه را گوش کنید که اتفاقا نمونه های زیادی هم دارد. بعضی از زبان شناس ها می گویند واژه «ماهور» تغییر یافته واژه «ماژور» یکی از گام های اصلی موسیقی غربی است. جالب اینجاست که حال و هوای هر دویشان هم مشابه است. این دستگاه چند بخش دارد که بعضی بخش هایش به موسیقی منطقه سیستان و بلوچستان، بعضی هایش به موسیقی خراسان و لرستان و یک قسمت های دیگرش هم به موسیقی آذری آذربایجان نزدیک است.

4- چهارگاه: بعضی از دستگاه ها به زمان مشخصی از روز تعلق دارند ومعمولا آن موقع روز است که شنیدنشان به دل آدم می چسبد. چهارگاه دستگاهی است که کاملا به صبح ها اختصاص دارد. کافی است یکی از آهنگ های این دستگاه را اول صبح یا در زمان خمودگی و کسالت گوش کنید تا انرژی تان برای یک روز کامل جفت و جور بشود

5- همایون: یکی از دستگاه های بسیار غمگین ایرانی که میزان غمش از آواز دشتی هم بیشتر است! اگر بغض توی گلویتان گیر کرده و بهانه می خواهید برای اینکه هر آنچه در دل دارید بیرون بریزید، یکی از آهنگ های این دستگاه را پلی کنید و سر و صورتتان را بسپارید به سیل اشک.

6- راست پنجگاه: یکی از دستگاه های مهجور ایرانی است که خیلی کم کار شده. راست پنجگاه شباهت هایی به دستگاه ماهور دارد. توی حرکت نت هایی که برای گوشه های هر دستگاه نوشته شده یک روند مشخص بالارونده یا پایین رونده وجود دارد. نت های موجود در دستگاه راست پنجگاه و ماهور کاملامشترک هستند اما این حرکات و گردش ملودیشان است که با هم فرق دارد.

7- سه گاه: بعضی می گویند سه گاه، منشعب شده از دستگاه چهارگاه است. «سه گاه» علاوه بر حالت بیدارکننده که مشخصه اصلی دستگاه چهارگاه است، بعضی جاها حالت شور و وجد دارد که آن هم به خاطر عوض شدن یکی دو نت کوچک است. این دستگاه شباهت هایی هم به دستگاه شور دارد و خلاصه مناسب است برای اینکه درجه حالتان را چندتایی ارتقا بدهد!

● دانستن الفبای موسیقی سنتی بر هر فرد بالغ موسیقی دوستی واجب است

دنیای موسیقی آنقدر پر از واژه های شیک و خارجی است که اگر آدم همینطور یکهو یک متن تخصصی را شروع کند، امکان دارد سریعا بی خیالش بشود. این اصطلاحات تخصصی اگرچه کامل نیستند اما در حد فهمیدن این مطلب و ادعا کردن اینکه «من از موسیقی سنتی بیشتر از یک ساز می دانم!» کافی است.

گوشه یا مقام: هر کدام از آهنگ هایی که قدیم ترها در مناطق مختلف ایران خوانده می شد را یک گوشه یا مقام می گویند. در واقع کوچکترین جزء هویت دار از ردیف موسیقی ایرانی است.

دستگاه: خیلی از گوشه های موسیقی سنتی ایران، به این خاطر که به یک منطقه تعلق دارند، حال و هوای مشابهی دارند. این گوشه های با حال و هوای مشترک، همگی در یک مجموعه به نام دستگاه جمع آوری شدند و نام اختصاصی خودشان را گرفتند.

آواز: هر آواز از مجموع چند گوشه تشکیل شده. این گوشه ها در واقع عضوی از همان هفت دستگاه بوده اند که چون با همدیگر شباهت بیشتری داشته اند، از دل دستگاه ها بیرون کشیده شده اند و نام آواز بر مجموعه شان گذاشته شده.


آموزش آواز سنتی در تهران
ردیف موسیقی ایرانی: مجموعه این دستگاه ها و آوازها در کتابی به نام ردیف موسیقی ایرانی جمع آوری شده. این کتاب در واقع دایرة المعارف موسیقی سنتی ایرانی است که این روزها نسخه هایی از آن به صورت اختصاصی برای هر کدام از سازها چاپ شده است. مثل ردیف موسی معروفی که برای پیانو، ردیف طاهرزاده و دوامی برای آواز و ردیف ابوالحسن صبا برای نی.

مرکب خوانی: در مرکب خوانی نوازنده از یک دستگاه شروع می کند و به تدریج وارد دستگاه های دیگر می شود. البته افرادی که این کار را می کنند، باید شناخت دقیقی از ردیف موسیقی داشته باشند. اصطلاحی در موسیقی داریم به نام فرود. برای توضیح کلمه فرود بهتر است یک مثال بزنیم تا ربطش را با مرکب خوانی بفهمیم؛ مثلا شما در دستگاه ماهور هستید، گوشه ها را دانه دانه جلو می روید تا می رسید به گوشه دلکش. این گوشه وجه تشابهاتی با دستگاه شور دارد. اگر نوازنده یا خواننده متبحر باشند، آن لحظه خیلی زیرکانه می تواند ادامه کار را در دستگاه شور برود اما چون کارش را از ماهور شروع کرده است نهایتا باید کار را در همان ماهور ختم کند. در واقع خیلی زیرکانه وارد دستگاه شور می شود و دوباره برمی گردد در دستگاه ماهور فرود می آید. یعنی از نقاط تشابه دستگاه ها کمک گرفته و مرکب خوانی می کنند.

نت شاهد: نتی است که در هر دستگاه یا آواز بیشترین کاربرد را داشته و در تداعی کردن حال و هوای آن دستگاه یا آواز هم سهم بیشتری دارد. اغلب گوشه ها معمولا با نت شاهد شروع و تمام می شوند. در موسیقی غربی به این نت شاهد درجه اول گام می گویند. نوازنده خوب کسی است که این نت را در هر دستگاه یا آواز به خوبی بشناسد و به موقع از آن استفاده کند.

درآمد: اولین گوشه آغاز کننده هر دستگاه و آواز. گوشه درآمد تداعی کننده حال و هوای کل آن دستگاه یا آواز است؛ یعنی اگر می خواهید حال و هوای یک دستگاه را بفهمید، بهتر است که اول درآمدش را گوش بدهید.

رپراتوار: معادل ردیف در موسیقی غربی.در غرب برای هر ساز یک رپرتوار مجزا موجود است. در ایران هم چنین کاری را برای ردیف کرده اند و برای هر سازی ردیف مخصوص آن را تدوین کرده اند.

گام: در موسیقی غربی معادل دستگاه است که به دو دسته اصلی مینور و ماژور تقسیم می شود. به هشت نت پشت سر هم در موسیقی غربی یک گام می گویند. به فاصله بین هشت تا نت اکتاو هم می گویند.

دانگ: هر چهار نت پشت سر هم یک دانگ است. در موسیقی غربی به هر دانگ یک تتراکورد می گویند. وقتی می گویند فلانی صدای شش دانگی دارد، یعنی می تواند شش تا دانگ که شامل ۲۴ نت ، یا به عبارتی سه گام است ، را به ترتیب بخواند. خواننده شش دانگ کسی است که به اجرای هر بیست و چهار نت تسلط کامل دارد. حنجره ای که این توانایی را دارد، چیز خاصی است.

مرصع خوانی: مرصع پلو چیست؟ پلویی است که همه چیز تویش ریخته شده. مرصع خوانی هم همچین چیزی است. یعنی برخلاف مرکب خوانی، نیازی نیست دنبال وجه تشابه بین دستگاه ها باشید و هر موقع دلتان بخواهد دستگاه را عوض کنید. البته خواننده متبحر طوری این کار را می کند که برای شنونده آزاردهنده نباشد. در ضمن در مرصع خوانی هیچ نیازی نیست که آواز را در همان دستگاه اولیه به پایان ببرید.

●بخش فرعی ردیف موسیقی ایرانی، به اندازه بخش اصلی تنوع و گستردگی دارد

جُنگ پنج و هفت: در ردیف موسیقی ایرانی پنج آواز اصلی وجود دارد که در واقع مجموعه ای از «گوشه» ها هستند که عضوی از دستگاه های مختلف بوده اند اما به خاطر شباهت بیشتری که با هم داشته اند، از دستگاه مورد نظر جدا شده و به شکل یک آواز درآمده اند.

این وسط، «بیات کرد» و «شوشتری» دو آوازی هستند که بین موسیقیدان ها بر سر مستقل حساب آوردنشان اختلاف است و آمار آوازها را بین عدد پنج و هفت معلق نگه داشته اند!

بیات کرد (کرد بیات) : آثاری که در این آواز خوانده شده اند، آنقدر محدودند که هیچ وقت تا به حال هیچ آلبوم کاملی از بیات کرد ساخته نشده. این آواز هم زیرمجموعه دستگاه شور به حساب می آید.

بیات اصفهان : با اینکه این آواز گوشه های غمگینی دارد اما غم و حزن و اندوه آواز دشتی متفاوت است. حال و هوای بیات اصفهان تا حدودی با «گام مینور» در موسیقی غرب یکی است.

دشتی: دشتی همیشه پای ثابت عزاداری ها بوده و هست. غمی که در این آواز وجود دارد قادر است اشک هر جنبده ای را دربیاورد! دشتی علاوه بر کاربردش در مراسم عزاداری، در موسیقی درمانی هم استفاده می شود. خیلی از روانشناس ها از این نوع موسیقی استفاده می کنند تا بیمار مورد نظر به راحتی احساساتش را بیرون بریزد و خودش را تخلیه کند. آواز دشتی بسیار شبیه آهنگ های منطقه گیلان است. حتی یکی از گوشه های این آواز به نام «دیلمان»، نام منطقه ای در استان گیلان است. به همین خاطر هم خیلی ها به شوخی به آواز «دشتی» می گویند «رشتی». با اینکه تنوع این آواز زیاد نیست اما کارهای زیادی در آن ساخته شده. دشتی هم زیرمجموعه دستگاه شور است.

بیات ترک: این آواز یکی از زیرمجموعه های دستگاه شور است و مثل همان دستگاه آدم را به وجد می آورد. نمونه: قطعه «اندک اندک» شهرام ناظری بیات ترک است. شروع این آهنگ الهام گرفته از گوشه «درآمد» آواز بیات ترک است. جالب است بدانید اذان موذن زاده اردبیلی در گوشه ای از این آواز با نام «روح الارواح» ساخته شده و به نظر می رسد مرحوم موذن زاده به خاطر اسم این گوشه، آن را برای اذان خود انتخاب کرده.

افشاری: این آواز هم یکی از زیرمجموعه های دستگاه شور است. بسیاری از تصنیف های قدیمی در این آواز ساخته شده اند. آوازهای افشار گاه با حزن همراهند و گاهی هم بسیار شاد هستند. نمونه: تصنیف «از کفم رها»ی عارف قزوینی با این شروع، «از کفم رها شد قرار اول ...» از نمونه های آشنای افشاری است.

شوشتری: با اینکه این آواز تم غمگینی دارد اما تعدادی آهنگ شاد هم در آن خوانده شده. با این حال تم اصلی این دستگاه غمگین است. شوشتری گوشه های کمی دارد. خیلی ها معتقدند شوشتری در واقع یکی از گوشه های دستگاه همایون است نه یک آواز مجزا. نمونه: تصنیف بیا تا گل برافشانیم ساخته حسین علیزاه ، قطعه بی کلام «به زندان» از استاد ابوالحسن صبا، آهنگ شیرازی «جینگه جینگه ساز میاد و ...» یک نمونه شاد این آواز است.

ابوعطا: این آواز هم حال و هوای غمگینی دارد و زیرمجموعه دستگاه شور محسوب می شود. نمونه: آلبوم «آتش در نیستان» شهرام ناظری و «تصنیف بهار دلکش» محمدرضا شجریان از نمونه های این آوازهستند.

کلاس آموزش آواز سنتی در غرب تهران

رکورد موسیقی چه زمانی پایان می یابد؟

رکورد موسیقی چه زمانی پایان می یابد؟

حالا نزدیک به چهار ماه است که نت سکوت در سالن‌های برگزاری کنسرت نواخته می‌شود. در جایی که البته تا کنون هزاران نفر از هم‌وطنانمان جان خود را از دست داده و صدها هزار نفر سوگوار عزیزان‌شان هستند، لابد این مساله‌‌ای مهم تلقی نمی‌شود؛ مسأله اما آن زمانی اهمیت پیدا می‌کند که به این نکته توجه کنیم که عدم برگزاری کنسرت‌های موسیقی،‌ منتشرنشدن آلبوم‌ها و تعطیلی آموزشگاه‌ها، به معنای به خطر افتادنِ معیشت هزاران نفری است که در این حوزه مشغول فعالیت هستند و در این ماه‌ها، ضررهای جبران‌ناپذیری کرده‌اند. می‌شود برای یک‌بار از زاویه نگاه نوازندگان، صدابرداران، نورپردازان و دیگر عوامل فنی، کارمندان سالن‌های برگزاری کنسرت، کارکنان سایت‌های بلیت‌فروشی، خبرنگاران حوزه‌ی موسیقی و دیگران ماجرا را نظاره کرد و با خود اندیشید که آنان که از آبان‌ماه سال گذشته بنا به دلایل مختلف از روال معمول برنامه‌های خود دور مانده بودند، چگونه باید روزگار می‌گذرانده‌اند؟ پاسخ این سوال چندان پیچیده نیست. حالا اما قرار است از تیرماه کنسرت‌های موسیقی برگزار شود؛ هرچند که هم‌‌چنان نمی‌توان مطمئن بود که آیا برگزاری کنسرت‌ها در شرایط کنونی (فقیرتر شدنِ‌ مردم بر اثر ویروس کرونا و هم‌چنین ترس از آن) می‌تواند گره‌گشا باشد یا نه؟‌

آواز سنتی در تهران
* موسیقی در بحران کرونا

در آن روزهایی که جامعه درگیر بحران کرونا بود، کنسرت‌های آنلاینی توسط شهرداری، بنیاد رودکی و... برگزار شد. کلاس‌هایی هم به شکل آنلاین برگزار شد. اما اینها فقط مثل مسکن‌های ضعیف برای یک بیماری بزرگ عمل کردند و خیلی‌ها خانه‌نشین شدند و اجاره‌ی خانه‌هایشان، قسط‌های سر ماهشان و حتی خورد و خوراکشان با مشکلات بسیار مواجه شد.

چند روز پیش «غلام علمشاهی» رئیس هیأت مدیره کانون ناشران، به شکل صریح اعلام کرد: «کنسرت آنلاین هیچ توجیه اقتصادی ندارد و صرفاً برای فراموش نشدن هنرمندان برگزار می‌شود. این آثار را از اینترنت هم می‌توان دانلود کرد و شنید، این کنسرت‌ها برای مخاطب جذابیت لازم را ندارد. کما اینکه می‌بینیم تمدید هم نشد. علاوه بر آن، در چند سال اخیر وضعیت بسیار بدی را در نشر آثار موسیقی داشتیم و در دوران کرونا هم این مساله به مراتب بدتر شد و به یک فاجعه تبدیل شده است. از این‌ها گذشته مردم آنقدر در حال حاضر گرفتار مشکلات معیشتی و خبرهای انتشار ویروس کرونا هستند که فکر می‌کنم موسیقی هم برایشان جذابیتی ندارد.»


* دولت، کرونا، موسیقی

صندوق اعتباری هنر، دفترچه بیمه‌ی هنرمندان را تا مرداد ماه تمدید کرد و اعلام شد که وام‌هایی هم به هنرمندان داده می‌شود. این‌ها جای تقدیر دارد. اما اصلاً موسیقی مگر دغدغه‌ی چندم دولتی است که خودش هم به خاطر تحریم‌های کمرشکن و ضررهای اقتصادی ناشی از کرونا، با مشکلات بسیار مواجه است. کدام قانون در جهت حمایت از هنرمندان تصویب شده است؟ به بودجه‌ی دفتر موسیقی نگاه کنید و ببینید چند درصد گردش مالی موسیقی را به خود اختصاص می‌دهد؟ کپی‌رایت به کجا رسید؟ راستی از صدا و سیما چه خبر؟ هنوز هم می‌شود چند ساعت بعد از انتشار یک آلبوم، لینک دانلود آن را در سایت‌ها مشاهده کرد؟

اما نمی‌توان این مساله را نادیده گرفت که در این مدت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری او و هم‌چنین مدیرکل دفتر موسیقی، تلاش‌های بسیاری کردند تا کنسرت‌ها آغاز شود. «سید عباس صالحی»، در این مدت بارها نامه‌هایی را به مسئولان نوشته و خسارات وارده به حوزه‌ی فرهنگ و هنر را تبیین کرده است. او هم‌چنین نامه‌هایی به «سعید نمکی» وزیر بهداشت و «عبدالرضا رحمانی فضلی» نوشت و خواستار از سرگیری فعالیت‌های فرهنگی و هنری و بازگشایی مراکز مرتبط با این فعالیت‌ها شد.

در این میان مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم‌چنین مدیرعامل خانه‌ی موسیقی و دیگر مسئولان هنری، جلسات متعددی برگزار کردند و همگی متفق‌القول اعلام کردند که ادامه‌ی تعطیلی‌ها خسارات جبران‌ناپذیری به حوزه فرهنگ، هنر و رسانه وارد می‌کند.

«حمیدرضا نوربخش» مدیرعامل خانه‌ی موسیقی، در این زمینه می‌گوید: «باید بپذیریم که تقریباً تمامی فعالیت‌های موسیقایی کشور به‌طور کامل تعطیل شده‌اند. ضمن اینکه اگر بررسی در چرخه اجراهای موسیقی داشته باشیم، می‌بینیم که چند صد نفری در این چارچوب ارتزاق می‌کنند. یعنی منظورم این است که شما فقط چند نوازنده و یک خواننده روی صحنه را نبینید، در برگزاری یک کنسرت عوامل متعددی دخیل هستند که در هر کنسرت تعداد آن‌ها بیش از ۵۰ نفر است.»
آموزش آواز سنتی درتهران

* بعد از بازگشایی

حالا از امروز آموزشگاه‌های موسیقی آغاز به کار کرده‌اند و قرار است از اول تیرماه، برنامه‌های فرهنگی و هنری با رعایت پذیرش حداکثر ۵۰ درصد ظرفیت سالن، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی و استفاده هنرجویان از دستکش و ماسک کار خود را آغاز کنند و البته عنوان شده، سالن‌های هنری و آموزشگاه‌هایی که رعایت دستورالعمل‌ها را نداشته باشند، تعطیل خواهند شد.

«محمد اللهیاری» مدیرکل دفتر موسیقی- در گفت‌وگویی عنوان کرده است: «در دو جلسه‌ای که در ۴۵ روز گذشته با سالن‌های برگزاری و شرکت‌های برگزارکننده اجراهای صحنه‌ای یا کنسرت داشتیم، پیش‌بینی کردیم که احتمالا بتوانیم تا ۵۰ درصد از ظرفیت سالن‌ها را استفاده کنیم و برای ۵۰ درصد از سالن بلیط فروشی صورت بگیرد؛ بنابراین قرار شد اگر یک خانواده دو نفره یا چهار نفره، بلیط خریداری کنند و کنار هم بنشینند، دو صندلی از سمت راست و دو صندلی از سمت چپ خالی خواهد ماند تا فاصله اجتماعی حفظ شود و تراکم جمعیت اتفاق نیفتد.»

«اللهیاری» هم تاکید دارد: «قرار شده است که فاصله زمانی برگزاری کنسرت‌ها در یک روز، دو ساعت باشد تا اگر قرار باشد در یک شب در یک سالن دو اجرا برگزار شود، جمعیت اجرای اول بدون عجله خارج شوند و تماشاچیان اجرای دوم با آرامش و بدون ازدحام وارد سالن شوند. همچنین پیش از ورودی سالن‌ها کارشناس بهداشت و پزشک اورژانس مستقر هستند و فرآیند تب‌سنجی و میزان سنجش اکسیژن خون افراد صورت می‌گیرد. اگر سالن‌ها بتوانند از پس هزینه‌ها بربیایند، موضوع استفاده از دوربین‌های حرارتی نیز می‌تواند مد نظر قرار بگیرد. گروه باید ساند چک خود را دو ساعت پیش از آغاز اجرا تمام کرده باشد و اعضای گروه باید حین تمرین نیز از ماسک استفاده کنند.»

قرار است مسئولان سالن‌ها، اقدام به ضدعفونی سالن‌ها کنند و علاوه بر آن استفاده از ماسک برای مخاطبان اجباری شده است.

«محمد حسین توتونچیان» که بزرگ‌ترین سامانه‌ی بلیت‌فروشی کشور را اداره می‌کند هم در این باره توضیح داده است: «بعد از خرید بلیت اجرا توسط هر کاربر، صندلی چپ و راست هر تعداد بلیت خریدار شده، به صورت اتوماتیک توسط ربات و برنامه‌ای که جدیداً طراحی شده خالی و غیرقابل فروش می‌شود. علاوه بر آن، صندلی‌های جلو و عقب نیز در فاصله استانداردی قرار می‌گیرد که به لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری، به استانداردها نزدیک‌تر شویم.»

او ادامه داده است: «در طول برگزاری کنسرت‌ها شرایط به شکلی است که قبل از آغاز برنامه‌ها تمامی صندلی‌های سالن به طور کامل و با مواد استاندارد ضدعفونی می‌شود. این شرایط قطعاً در روی صحنه اجرا و پشت صحنه نیز حکم‌فرما است که به طور طبیعی باید با استانداردهای جهانی و بهداشتی اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت انجام شود. برای ورود تماشاگران در سالن‌ها نیز ماجرا به گونه‌ای است که مخاطبان از پارکینگ تا ورودی مربوط به چک بلیت‌ها، روی علائم نشانه‌گذاری شده که توسط برگزارکنندگان تدارک دیده شده قدم می‌گذارند. حتی تا محل نشستن در سالن این علائم بهداشتی درج شده است. از سوی دیگر مخاطبان به محض ورود به سالن توسط تیم اجرایی برنامه و بخش حراست به وسیله تب‌سنج چک شده و بدون اینکه به آن‌ها اجازه حضور در لابی داده شود، به سالن اجرای کنسرت هدایت می‌شود. این اقدام نیز به منظور جلوگیری از هر گونه تجمع صورت گرفته که فکر می‌کنم تا حد زیادی نگرانی مخاطبان را برطرف می‌کند.»

اما با پذیرش ۵۰ درصد از تماشاچی‌ها، درآمد سالن‌ها و برگزارکنندگان کنسرت و هنرمندان کاهش خواهد یافت و بر همین اساس،‌ قرار است سالن‌ها برای اجاره‌بهای خود نسبت به سال گذشته تا ۵۰ درصد تخفیف قائل شوند و برهمین اساس قیمت بلیت‌ها با هیچ افزایشی مواجه نخواهد شد. علاوه بر آن برخی تهیه‌کنندگان قول داده‌اند،‌ دستمزد نوازندگان تغییری نخواهد کرد و با خوانندگان نیز تعامل خواهند داشت.

به هر حال چند روزِ‌ دیگر مشخص خواهد شد که آیا برگزاری کنسرت‌ها، آغاز فعالیت اهالی موسیقی است یا این رکود هم‌چنان ادامه دارد.

کلاس آموزش آواز سنتی در تهران

آواز دشتی متعلق به کدام ناحیه ایران است؟

آواز دشتی متعلق به کدام ناحیه ایران است؟

دشتی از زیباترین متعلقات آواز شور به حساب می آید که آن را آواز چوپانی نیز نامیده اند. این آواز با اینکه غم انگیز و دردناک است اما در عین حال بسیار لطیف و ظریف می باشد. غم و حزنی که در آواز دشتی وجود دارد می تواند ناشی از فراق یار ، رنج و سختی زمانه یا حتی از عشق به میهن و وطن پرستی و ... باشد. در خواندن این آواز احساس نقش مهمی را ایفا می کند و باید ادای شعر و تحریر ها از دل و جان آدمی برخیزد تا لاجرم بر دل نشیند.

کلاس آموزش آواز سنتی در تهران
آواز دشتی به طور کلی دارای دو منطقه اصلی درآمد و اوج می باشد که متغیر بودن نت شاهد در دشتی از ویژگی های مهم این آواز تلقی می گردد. تنوع تحریر در آواز دشتی بسیار زیاد است به طوری که بسیاری از تکنیک ها و مهارت های آوازی در اجرای گوشه ها مورد استفاده قرار می گیرند. هر چند که آواز دشتی امروزه در بین مردم گیلان رواج یافته و گوشه هایی مانند دیلمان و گیلکی متعلق به شمال ایران است ، اما اصل آواز دشتی متعلق به منطقه دشتی و ناحیه دشتستانی در جنوب کشور است و نغمه دردهای زمانه و روزگار پر از مشقت و سختی عشایر و چوپانان و مردمان کوهپایه نشین زاگرس است :
منطقه دشتی شامل روستاهای دشتی ، شهرهای سروستان ، برازجان ( دشتستان ) ، شهرستان دشتی ( به مرکزیت خورموج ) و ... می باشد که در قسمت شرقی استان بوشهر و منطقه جنوبی و غربی استان فارس امروزی است. روستای دشتی، سومین روستا از روستاهای صحرای باغ در لارستان استان فارس است که بعلت واقع شدن در دشت گسترده‌ای روستا " دشتی " نامیده شده است. بعضی‌ها می‌‌گویند که مردمان دشتی در واقع بخشی از دشتی بزرگ بوده که از بوکات فارس قدیم بوده است که اکنون در شهرستانی به همین نام(شهرستان دشتی با مرکزیت خورموج در استان بوشهر قرار دارد) مهم‌ترین دلیل این است که مردم آبادی دشتی به گویش اصیل دشتی که یکی از اصیل‌ترین گویشهای ایرانی است صحبت می‌کنند، بنا براین این منطقه دشتی نامیده شده است.اما بعضی دیگر می‌‌گویند چون در دشتی واقع شده است، نامش دشتی گذاشته اند. دشتی در ۴ کیلومتری غرب روستای زروان قرار گرفته است. امروز روستای دشتی بعد از عماده ده بزرگ‌ترین روستای صحرای باغ به شمار می‌‌آید. شهرستان دشتی نیز در شرق استان بوشهر واقع گردیده و مرکز این شهرستان شهر فرهنگی خورموج باتاریخی بسیار کهن است که وجود اماکنی تاریخی که به قرن ها قبل باز میگردد گویای تاریخ کهن این دیار است :
افراد عالم و هنرمندان بسیاری متعلق به این ناحیه از خاک ایران هستند از جمله شاعر معروف : فایز دشتی و یا علی دشتی ( نویسنده معاصر ) و ... اما در آواز ، استاد غلام رضا دادبه ( ۱۲۹۹ - ۱۳۸۰ ) یکی از مفاخر هنری این ناحیه است. او در سال ۱۲۹۹ شمسی در اصفهان متولد شد. از یازده سالگی به خواندن آواز پرداخت و به گفته یکی از بستگانش از محضر سید رحیم اصفهانی نیز بهره برده است. او که دارای اصلیت دشتستانی است از جوانی به آواز دشتستانی علاقه داشت و به تحقیق در نمونه های این آواز پرداخت و آن ها را جمع آوری کرد و در خواندن این آواز ها به سبک و شیوه خاص خود دست یافت. برخی از این آواز ها را نیز با نام مستعار " جهان سوز " در برنامه های رادیو خوانده است. محمد رضا شجریان شیوه دشتستانی را در محضر او آموخته است. غلام رضا دادبه در نهم مرداد ماه ۱۳۸۰ درگذشت.

کلاس آموزش آواز سنتی در غرب تهران

Top