آموزشگاه موسیقی در اصفهان     کلاس آموزش گیتار در اصفهان   گروه موسیقی در اصفهان

چگونگی پیدایش موسیقی

چگونگی پیدایش موسیقی


پژوهشگران ، انسان پیش از تاریخ را به سه دوره تقسیم کرده اند: ۱) دوره پارینه سنگی  ۲) میانه سنگی ۳) دوره نو سنگی

۱) دوره پارینه سنگی ( حدود ۳۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ سال قبل از میلاد)

انسان در این دوره در تلاش تهیه غذا و پناهگاه بوده و در مرحله رشد و تکامل خود موجودی اجتماعی بود.با ایجاد حرکات منظم و هماهنگ ارتباط برقرار می ساخت و برای این منظور از دست و صورت و یا حنجره اش کمک می گرفت و با ایجاد صدا دریافتها و تأثرات خود را بروز می داد.انسان این دوره از اصوات ریتمیک و آوازهای همراه آن برای ترساندن حیوانات یا برای نشان دادن هیجانات خود به تولید اصواتی غم انگیز مبادرت می کرد.او موسیقی را از طبیعت (صدای پرندگان ، نسیم لابلای برگ و شاخه های درختان و زمزمه جویبار ) آموخته.
آموزش آواز در غرب تهران
۲) دوره میان سنگی (حدود ۱۲۰۰۰ تا ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد)

در این دوره انسان به مهارت بیشتری در کار دست می یابد و ابزار تولید میکند. شاید بتوان مهمترین اختراع انسان میان سنگی را تیر و کمان دانست .

۳) دوره نو سنگی (حدود ۷۰۰۰ تا ۴۵۰۰ سال قبل از میلاد)

انسان این دوره به کشف کشاورزی نایل آمد و از شکارچی گری به کشت و زرع روی آورد و انسان کشاورز به دلیل نیاز به عوامل طیعی باران ، باد و خورشید باورهایش دگرگون می شود. وی آوازهایی را که توسط حرکات ریتمیک ایجاد می کرد قدرت جادویی می دانست و باور داشت.

پس در کل میتوانیم بگوییم که موسیقی در دوران پارینه سنگی در خدمت ترساندن و دور ساختن جانوران درنده بکار میرفت ، در دوران میان سنگی در جهت رام کردن حیوانات به کارگرفته می شد و در دوران نو سنگی به منظور خشنود ساختن خدایان و دفع ارواح خبیثه مورد استفاده قرار می گرفت.

کلاس آموزش آواز سنتی در تهران

گوشه های دستگاه راست پنجگاه

تعریف گوشه های دستگاه راست پنجگاه

گوشه های تشکیل دهنده

1-  درآمد راست

2-  کاروانی

3-  نیریز

4-  نیریز صغیروکبیر

5-  طوسی

6- بحرنور

7-  روح افزا

8- پنجگاه

9- پروانه

10- زنگوله صغیر و کبیر

11- بیات عجم

12- نغمه

13- ماوارأنهر

 14- مبرق

 15- قرچه

در آمد راست مقام راست بمترین گام موسیقی ایران را داراست و چون شروع این گام از اولین صدای بم روی بمترین سیم ساز که در طرف راست قرار گرفته بوده نام راست بدان اطلاق شده است . دکتر مهدی برکشلی در کتاب ردیف موسیقی ایران ص 53 چنین می نویسد.

راست پنجگاه

بدون )واو( بین دو کلمه دستگاهی است بسیار قدیمی که مناسبت اسم آن احتمالأبه زمان ساسانیان می رسد و نام راست در موسیقی ممالک مسلمان چه مجاور و چه دور از ایران دیده می شود .خصوصیات دستگاه ماهور از آن هویداست ولی گوشه های دیگری متعلق به دستگاه های  دیگر به آن راه می یابند و با فرودی  به آن ختم می شوند. به عبارت دیگر (راست وپنجگاه)به معنی دستگاهی است که در آن نقش دو مقام راست  و  پنجگاه  از همه مقامها مهمتر است.

 گوشه کاروانی

  کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش      کی روی ره ز که پرسی چه کنی چون باشی

کاروانی گونه ایی از درآمد است برای شروع دستگاه راست و پنجگاه منتها با استقلال ملودی خاص زاصفاهان کسی کو گردد آگاه به نیریز و نشابورک برد راه گوشه نیریز در حال حاضر نام یکی از توابع استان فارس است بر اساس طبقه بندی قدیم اصفهان روابطی تنگاه تنگ داشته.

 گوشه طوسی

 گوشه طوسی به محله ای دراطراف طوس (در 24کیلومتری مشهد قراردارد)حال و هوای این گوشه با دستگاه راست پنجگاه سازگار است در بعضی از دستگاهها مانند دستگاه ماهور این گوشه را نصیرخانی می نامند همانطور که قبلان نوشتم روح الله خالقی در کتاب خود می نویسد استاد علی اکبر فراهانی این دو بیت شعر را در گوشه طوسی می خوانده. اگر از تو جدا باشم نباشم.

 بغیری آشنا باشم نباشم من بی دست و پا در        زیر تیغت به فکر دست و پا باشم نباشم
کلاس آواز سنتی در تهران
گوشه طوسی از نقطه نظر نت شاهد درجه  اول گام را اشغال می کند گوشه بحر نور  بحر به معنای دریاو نور به معنای روشنای است  چون ملودی مذکور راهی تازه ونو  را از گام بزرگ (راست پنجگاه) به گام شور باز می نماید قدما  این گوشه را بحر نور می نامید ند و صفت شوری را برای دریا می پذیرفتند واژه بحر در لغتنامه دهخدا به معنای سیراب شدن آمده گوشه بحر نور در دستگاه راست پنجگاه به معنای این است که خواننده می خواهد برای سیراب شدن روحی و احساسی دریچه ای از گام نو و تازه ( در اینجا گام شور ) را برای شنونده باز کند.

در دستگاه راست پنجگاه هنگامیکه می خواهند تغییر مقام به آواز شور کنند پش از خواندن گوشه بیات عجم ملودی بحر نور را می خوانند که متشکل از تحریر های پله کانی است و به ترتیب روی درجات اول،دوم،سوم وچهارم گام شور مربوط به همان   راست و پنجگاه ایست های موقت دارد .و پس از آن خود را به شاهد گوشه قرچه می رسانیم وحال وهوای شور را می رسانیم در حقیقت می توان برای گوشه بحر نور چند نت شاهد در نظر گرفت.

 1-  شاهد اول : شاهد شور

 2- شاهد دوم : ایست ابوعطای شور

 3- شاهد سوم: شاهد بیات ترک شور

 4-  شاهد چهارم: شاهد افشاری و ابوعطای

شور گوشه روح افزا

 نکته ای روح افزا از دهن دوست بگو       نامه خوش خبر از عالم اسرار بیار

روح افزا بمعنای تقویت کننده روح و روان می باشد و چرا در ردیف موسیقی ایرانی از این واژه استفاده می کنند به این دلیل است  در موسیقی قدیم ایران گامی بسیار قدیمی بوده و جان افزا نام داشته و فواصل آن با گام شور و راست و پنجگاه منطبق است و ملودی که امروز اجرا می کنند شباهت به گوشه نیشابورک دارد و همینطور در میان دسته بندی سازهای قدیم ایران سازی به نام روح افزا وجود دارد که از خانواده عود و تنبور است که در کتاب مقاصد الحان از آن نام برده شده و نوازندگان آن دوره این گوشه را با آن می نواختند گوشه پنجگاه گوشه پنجگاه از مهمترین گوشه های دستگاه راست پنجگاه می باشد ملودی پنجگاه شبیه به گوشه درآمد فیلی و در آمد نوا و بیات عجم می باشد نت شاهد آن روی درجه پنجم گام راست پنجگاه است بطور مثال اگر راست پنجگاه را از ( فا )  اجرا کنیم شاهد پنجگاه   روی نت  ( دو )   می باشد و گستره ملودی  روی  درجه  ششم یعنی نت (  ر  ) می باشد .

 شرح این قصه مگر شمع بر آرد به زبان      ورنه پروانه ندارد به سخن پروایی

گوشه پروانه در ملودی راست پنجگاه روی درجه پنجم نت ( دو) هنگام اجرا حالتی بوجود می آید که پرواز پروانه ای را که حرکات و رقص موزون دارد می توان تجسم کرد. احتمالأ از آنجایی که در ردیف موسیقی ملی ما از این دست اسامی پرنده گان که در طبیعت سنبل زیبایی و لطافت هستند زیاد آورده شده و از طرفی شاید نام سازنده این گوشه پروانه بوده برای مثال این شعر زیبا را برای شما عزیزان که از سروده همین شخص به نام پروانه خلیلی است در اینجا می آورم .

 تا جی که زآواز همایون و چکاوک               مشهور جهان گشت و پر آوازه دوران

 از شو شتر و منصور  و بیات و فرح افزا       از ساقی و  وزصوفی و زنگو له و چوپان

از گیلک و از دیلم و شمعونی و زابل            و ز پهلوی و از قجری مویه و دستان

از سمک و عزال و خجسته دره شوری          وز راه  پروانه خلیلی و در افشان
کلاس آواز سنتی در تهران
 گوشه زنگوله

 صغیرو کبیر واژه زنگوله با توجه به ملودی آن تداعی صدای زنگوله را می نماید . ملودی زنگوله توسط افرادی که ساربان بودند هنگام راهپیمایی به دنباله قافله ها زمزمه و خلق شده پس از سالیان سیر ملودیک را طی کرده و به صورت گسترده به شکل امروزی امروزی عرضه شده  و چرا این گوشه را صغیروکبیر نامیدند باید گفت کوچک و بزرگ بودن گوشه زنگوله طنین های متفاوتی را از لحاظ تنالیته سبب می شود و با صغیروکبیر بودن ملودی زنگوله که امروزه در ردیف موسیقی ملی ماست به صورت تجلی در پرده های نیریز و حسینی موجود است .

بیات عجم

رهاوی شد به نو روز عرب رام    به نوروز عجم برد از دل آرام

 گوشه بیات عجم را نوروز عجم هم می گویند در بحورالالحان آمده است که بیات واژه ای است ترکی و نام قبایل غز (ترکمن ) می گویند مقام بیاتی در موسیقی ایرانی و ترکی مقتبس از آهنگهای  این قبیله است بیاتی خواندن به معنای خواندن دوبیتی های عاشقانه است که در موسیقی ترکی هنوز مرسوم است.

زنغمه تا خدا یک گوشه راه است       بر این بیت بلندم نی گواست گوشه نغمه

این واژه به بسیاری از نامهای تشکیل دهنده دستگاههاو گوشه ها اضافه شده مانند

- نغمه چکاوک

- نغمه مخالف

- نغمه ابواعطا این گوشه در دستگاههای همایون راست پنجگاه

- سه گاه

- نوا  اجرا می شود حافظ می میفرمایند.

 مطرب عشق عجب سازونوایی دارد       نقش هر نغمه که زد راه به جایی دارد

عبدالقادر غیبی مراغه ای موسیقی دان دروره اسلامی در تعریف نغمه مینویسد نغمه عبارت از یک صدای مطبوع که زیروبم آن صوت ملایم طبع باشد و نه صوتی نا مطبوع و مخالف طبع.

 یک مرغ سرود پارسی گوید        یک مرغ سرود ماورالنهری

 گوشه ماورالنهری

سرزمینی بوده در شمال رود جیحون و به مدت پنج قرن بزرگترین مهد تمدن اسلامی  و مرکز حکومتهای ایرانی تا زمان قاجار ها تابع حکومت ایران بوده سرود های خاص این سرزمین با موسیقی امروز ما پیوند خورده در ردیف موسیقی ملی ایرانی ثبت شده.

حاجت مطرب و می نیست تو برقع بگشا      که برقص آورم آتش رویت جو سپند

 گوشه مبرقع

 به معنای روبنده و نقاب بوده و نام یکی از گوشه های دست گاه راست پنجگاه در واقع از این گوشه می توان تغییرمقام به همایون کرد و یک راه گریز می باشد ینعی اگر بخواهیم از راست پنجگاه به دستگاه همایون مد گردی کنیم از این گوشه بهترین راه است و آن بدین صورت اجرا می شود که درجه پنجم وششم راست پنجگاه را تغییر می دهیم و دوباره بگام راست پنجگاه رجعت می کنیم.چون  این گوشه  با ملودی خودش باعث نوعی پرده پوشی و محو گام راست می شود قدما آن را مبرقع نامیدند.

گوشه قرچه

 قرچه دهی است نزدیک قوچان و ملودی این منطقه وارد موسیقی ملی ما شده بنحوی با فرهنگ ترک ارتبات دارد ولی لحجه ترکی ندارد ملودی آن بر اساس گام شور می باشد شاهد آن روی درجه ششم گام است و روند ملودی تا درجه هفتم ولی در گام راست پنجگاه درجه هفتم را بخود اختصاص می دهددر واقه از طریق گوشه قرچه وارد گام شور می شویم یعنی اگر در گام راست پنجگاه ( فا ) باشیم  پس از اجرای گوشه بیات عجم به قرچه و گام شور وارد می شویم که از لحاظ تونیک گام یک نت بالاتر از تونیک راست و پنجگاه  است و چون  قرچه در گام شور درجه ششم رااشغال می کند در راست پنجگاه درجه هفتم را بخود اختصاص می دهد.

کلاس آموزش آواز سنتی در غرب تهران

دستگاه سه گاه

دستگاه سه گاه

دستگاه سه‌ گاه، یکی از هفت دستگاه موسیقی ایرانی است.
این دستگاه تقریباً در همه ممالک اسلامی متداول است. این دستگاه بیشتر برای بیان احساس غم و اندوه که به امیدواری می‌گراید مناسب است. آواز سه گاه بسیار غم انگیز و حزن آور است.گوشه‌های مهم این دستگاه عبارت‌اند از: در آمد، مویه، زابل، مخالف، حصار، گوشه‌های دیگر مانند: آواز، نغمه، زنگ شتر، بسته نگار، زنگوله، خزان، بس حصار، معربد، پهلوی(رجز)، حاجی حسینی، مغلوب، دوبیتی، حزین، دلگشا، رهاوی، مسیحی، ناقوس، تخت طاقدیس، شاه ختایی(حدی)، مداین، نهاوند. آوازی است بی نهایت غمگین و ناله‌های جانسوز آن ریشه و بنیاد آدمی را از جا می‌کند و از راز و نیاز عاشقان دوری کشیده و از بیچارگی بی نوایان و ضعیفان گفتگو می‌کند (روح الله خالقی- نظری به موسیقی). به تعبیر مجید کیانی ” سه‌گاه” سپیده دم است. پایان شب و آغاز روشنایی یا آغاز زندگی انسان، آن هم عشق است. (مقام عشق در هفت وادی عرفان)
آموزش آواز سنتی در تهران
البته حالت این دستگاه در همه جا ثابت نیست و بویژه در مخالف بسیار باشکوه است به عنوان نمونه قطعهٔ «من از روز ازل» ساختهٔ مرتضی محجوبی و “رسوای زمانه همایون خرم” دارای نغمه‌ای بسیار تاثیرگذار و غم انگیز است.

 از نظر تئوري اين دستگاه را مي توان از روي دستگاه شور بوجود آورد ، به اين ترتيب كه هرگاه درجه پنجم دستگاه شور را ربع پرده (4/1 پرده ) كم كنيم  و تونيك را درجه دوم شور قرار دهيم دستگاه شور به سه گاه انتقال مي يابد .اين حالت به وسيله محور چنين مي شود ( چنانچه تونيك دستگاه شور را نت سل قرار دهيم . )

SOL(۱پرده)FA(۱پرده)(بمل) ME(۱/۲پرده)RE (۱ پرده)DO (1 پرده)(بمل)SI (۳/۴ پرده)(كرن)LA ۳/۴ پرده) SOL

SOL (۱پرده)FA (۱پرده)  (بمل) ME( ۳/۴پرده)(كرن)RE  (۳/۴ پرده)DO  (۱پرده) (بمل)SI (۳/۴ پرده)(كرن)LA

دستگاه سه گاه به اصطلاح موسيقي دانها روي ربع پرده بسته مي شود يعني اينكه تونيك آن داراي علامت ربع پرده است و اين علامت به واسطه ي آن است كه تونيك سه گاه چون درجه دوم دستگاه شور است و اين درجه حتماً داراي علامت ربع پرده است و تونيك دستگاه  سه گاه قرار مي گيرد . خصوصيات اين دستگاه چنين است : داراي حزن و اندوه و همچنين در گوشه رجز حالتي حماسي به خود مي گيرد كه اين گوشه را معمولاً از اشعار شاهنامه انتخاب مي كنند از گوشه زابل اين دستگاه به راحتي مي توان به آواز افشاري و گوشه شهناز شور انتقال پيدا نمود . گوشه هاي اين دستگاه و چهارگاه اغلب مشترك بوده و حال و هواي يكساني دارند با اين تفاوت كه حالات حماسي چهارگاه و حالات حزن و اندوه سه گاه در ملودي ها كاملاً پيداست . قابل ذکر است که آهنگهای شادی آور در سه گاه فراوان هستند از جمله”گل اومد بهار اومد” مجید وفادار.
در چگونگي دستگاه سه گاه لازم است يادآوري مختصري در باب كلمه گاه و پيشوند آن كه از يك شروع و به پنج ختم مي شود بنماييم . به نظر مي رسد در موسيقي قذيم ايران گاه مفهوم ويژه اي داشته امروزهم گوشه اي به نام دوگاه در بيات ترك همچنين دستگاههاي سه گاه ، چهارگاه ، راست پنج گاه و همين طور گوشه پنجگاه كه در دستگاه راست پنج گاه است موجود مي باشد . استنباط اهل موسيقي بر اين است كه چون اين گاهها از دو تا پنج در موسيقي امروزي ايران است حتماً مقام يك گاه آن در موسيقي قديم وجود داشته چون ما هر چه را شروع به شمارش مي كنيم از يك شروع مي كنيم نه از دو .  راجع به اين موضوع مرحوم مرتضي حنانه در كتاب گام هاي گمشده توضيح فراواني ابراز داشته اند.

کلاس آموزش آواز سنتی در تهران

دستگاه چهارگاه

دستگاه چهار گاه:

 آواز چهار گاه یکی از قدیمی ترین آواز های ایرانیست و از استقلال خاصی برخوردار است و می توان گفت در تمام آواز های  ایرانی کاملترین  گام را چهار گاه داراست مایه آن همان نت شروع یعنی تونیک می با شد و برای ساختن گام می توانیم بخاطر بسپاریم هر گاه درجه دوم و ششم گام ماهور را ربع پرده پایین آوریم وارد چهار گاه می شویم البته هنگام اجرا موسیقی این کار یک دفعه صورت نمی گیرد بلکه با وارد شدن در گوشه های مختلف اول درجه دوم را ربع پرده پایین می آورندو آواز حالتی دیگر پیدا می کند وبعد از اجرای گوشه درجه ششم را ربع پرده پایین می آورند برای مثال هر گاه از آواز ماهور به چهار گاه می روند اول با نواختن یا خواندن گوشه راک یک ربع پرده را پایین آورده و بعد از طریق گوشه موالیان

حال به چهار گاه می روند:

در چهار گاه نت های ایست مختلف داریم بصورتیکه ایست روی درجات مختلف گام نشانگر گوشه های مختلف این دستگاه می باشد و این درجات عبارتند از.

اول،سوم، چهارم ،پنجم،ششم،هشتم

حال اگر روی درجه اول دور می زنیم و تونیک را شاهد قرار می دهیم ما درواقع گوشه درآمد را اجرا کردیم هرگاه درجه سوم را شاهد به گیریم گوشه زابل را اجرا می کنیم هرگاه درجه چهارم را شاهد قرار داده وارد  گوشه مویه میشویم و در این حالت درجه پنجم هم موقت ربع پرده کم می شود ولی همیشه به این حالت نمی ماند و دوباره برای فرود بجای خود بر می گردد.

و هرگاه درجه پنجم را شاهد قرار دهیم وارد گوشه حصار می شویم این حصار در واقع یک تغییر مقام از درجه اول به درجه چهارم گام است و ملودی به اوج می رود و چون نوازنده ویا خواننده در این گوشه محدود است آن را قدما حصار می نامند.

حال اگر درجه ششم را شاهد قرار داده وارد گوشه مخالف می شویم و چرا به آن مخالف می گویند باید گفت که در واقع ما از چهارگاه به همایون وارد شدیم که ملودی حا لت دیگری پیدا می کند و اگر درجه هشتم را شاهد قرار داده می توان از این طریق وارد گوشه مغلوب و منصوری شد نت شاهد در چهار گاه همان نت تونیک است.
آموزش آواز سنتی در تهران
گام چهار گاه

دو، ر  کرون، می، فا،سل، لا کرون،سی، دو

فواصل گام چهار گاه:

بین درجه اول تا دوم سه ربع پرده

بین درجه دوم تا سوم یک پرده و ربع پرده

بین درجه سوم تا چهارم نیم پرده

بین درجه چهارم تا پنجم یک پرده

بین درجه پنجم تا ششم سه ربع پرده

بین درجه ششم تا هفتم یک پرده و ربع پرده

بین درجه هفتم تا هشتم  نیم پرده

کلاس آموزش آواز سنتی در تهران

تاثیر موسیقی بر یادگیری کودکان

تاثیر موسیقی بر یادگیری کودکان

 تاثیر موسیقی بر یادگیری کودکان،  را می توان یکی از مواردی نام برد که محققان زیادی تابحال بر روی آن تحقیق نموده اند.

بسیاری از والدین،معلمان،دانشمندان،و کسب و کارها علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر و چگونگی تاثیر موسیقی بر یادگیری کودکان  و رشد آنها هستند.
 موسیقی در هر فرهنگی در سراسر جهان یافت می شود

موسیقی   بخش بزرگی از زندگی مارا تشکیل داده است وحتی علم نمی تواند آن را ثابت کند اما تاثیرات ان را می توانیم در محیط اطراف مشاهده نماییم و اینکه علاقه مندی به موسیقی از مواردی است همانند عشق که نمی شود توصیف کرد، اماوجود دارد و می توانیم آن را در زندگی لمس کنیم.
آموزش آواز سنتی در تهران
دراین مقاله می خواهم به بررسی اینکه چگونه موسیقی در مردم به ویژه در کودکان تاثیر می گذارد صحبت کنیم:

برخی ازاثرات آموزش موسیقی شامل

    جنبه های مختلف شناختی رشد کودک
    ادراک
    حافظه

    مهارت های زبان و کلامی و برخی موارد دیگر می باشد.

برخی از مححقان بر این عقیده هستند که گوش دادن به موسیقی می تواند در رشد کودک موثر باشد.وقتی از موسیقی حرف می زنیم همه یاد موسیقی دان به نام و مشهور “موتزارت” می افتیم.

با اشاره به این موضوع برخی محققان معتقد هستند که گوش دادن به اثرات “موتزارت”باعث بهبود توانایی شناختی در کودکان خردسال می شود. این بدان معنی نیست که فقط اثر موتزارت این تاثیر را دارد. همانطور که می دانیم به طور کلی  گوش دادن به موسیقی خوب  می تواند در جان و روح ما تاثیر بگذارد.

محققان دیگری اثبات کردند که آموزش موسیقی می تواند مهارت های خواندن و همچنین توانایی های کلامی را  مانند سخنرانی کردن  به خصوص در کودکان  افزایش بدهد. مطالعه دیگری که توسط Gromko انجام شد نشان داد که کودکانی که موسیقی می آموزند تغییر چشم گیری در ادای کلمات و صحبت های روزمره دارند و حافظه کلامی بالاتری نسبت به بقیه خواهندداشت.

کلاس آموزش آواز سنتی در تهران

Top