آموزشگاه موسیقی در اصفهان     کلاس آموزش گیتار در اصفهان   گروه موسیقی در اصفهان

دستگاه نوا و همایون

دستگاه نوا

دستگاه نوا دارای ملودی های گوناگون است هر چند گام و فواصل آن از جهاتی کاملان با شور مطابق است ولی در نهایت اسقلال ملودی دارد آواز نوا در شروع از ناحیه بم آغاز می شود و کم کم به قسمتهای زیر می رود روند ملودی نوا مایل به طرف نتهای پایین رونده گام (قبل از تونیک)است

گام نوا

این گام را نوا در مایه (دو ) می نامیم

دو، ر، می بمل، فا، سل، لا کرون، سی بمل ،دو

شروع آواز نوا از نت (سل تا دو ) می باشدنت شاهد آن با شاهد آواز ابوعطا و افشاری یکی است درآمد نوا نیز در هنگام شروع و آغاز ملودی بلافاصله از نت شاهد شروع نمی شود بلکه از درجه سوم گام شور (شاهد بیات ترک) شروع شده و در گردش ملودیک خود به طرف نت شاهد و تونیک گام شور متمایل شده و سپس به شاهد خودش یعنی درجه چهارم گام شور مراجعت می کند و در این موقع است که اصل ملودی نوا حول کانون شاهد شکل می گیرد گام نوا زمانی با شور مطابق است که نت شاهد نوا از درجه چهارم گام شورشروع شود.
آموزش آواز سنتی در تهران
فواصل گام نوا

بین درجه اول ودوم یک پرده

یبن درجه دوم وسوم نیم پرده

بین سوم وچهارم یک پرده

بین درجه چهارم و پنحم یک پرده

بین درجه پنجم و ششم سه ربع پرده

بین درجه ششم و هفتم سه ربع پرده

بین هفتم و هشتم یک ربع پرده

آواز سنتی در غرب تهران

دستگاه همایون

دستگاه همانند گام شور است فقط تفاوت اساسی که دارد در درجه سوم گام شور و همایون می باشد بطوری که درجه سوم گام همایون نیم پرده بالاتراز درجه سوم گام شور است و همین نت حالت همایون را بیان میکند نت شاهدهمایون درجه دوم گام است و برای اجرای آواز از چند نت زیرگام شروع کرده و به درجه دوم گام می رسیم نت شاهد و در آنجا ملودی همایون گردشهایی دراطراف این نت دارند پس از خود نما یی نت شاهد درجه هفتم گام اهمیت داردو آن نت ایست همایون است و در هنگام اجرای آواز در بیشتر اوقات نیم فرودبر روی این نت مشهود است خواننده ویا نوارنده باید روی این نت بطور موقت ایست کند و آن را به عنوان نیم فرود تلقی کندو فرود کامل زمانی صورت می گیردکه اشاره به نت تونیک همایون بشود بطور معمول در طول زمان ایستادن روی درجه هفتم همایون مرسوم شده و گوشها به این فرود عادت کرده اند اگر بخواهیم دقیقأ فرود همایون انجام پذیرد بآید به یک نت بالاتراز آنچه تا بحال مرسوم بوده است اشاره کنیم اصولان فرود همایون برای دوستان خواننده کمی مشکل است برای اینکه اشاره ای در ذهن داشته باشیم و همیشه برای فرود کامل همایون از آن استفاده کنیم باید شروع ملودی گوشه موالف را ملکه ذهن خود کنیم. در دستگاه همایون حالتی از ملودی در دانگ اول کام نواخته و یا خوانده می شودو قدما نام موآلف را برای آن بر گذیند

یکی دیگر از راههای فرود کامل روی تونیک گام همایون استفاده استفاده از بال کبوتر است

فرودی که از درجه چهارم جهش به درجه اول گام هر دستگاه دارد.می توان به جرأت

گفت که اکثر خوانندگان نسبت به فر ود کامل همایون تا حال توجهی علمی

مبذول نداشته اند و همگان بر اساس سنت و تقلید به این کار پرداخته اند در صورتیکه

اگر از دریچه علم موسیقی با آن برخورد می کردند فرود را روی تونیک گام همایون انجام می

دادنند. البته مشابه این موضوع در مقوله های دیگر نیز به چشم می خورد و در صورتیکه

هنرمندان ما با دید علمی به خوانندگی و نوازندگی بپردازند افق وسیعی از تازه ها بروی آنها

باز خواهد شد از طرفی حق با آنها بوده چرا که تا این اواخر طریقه انتقال موسیقی ما

بصورت سینه به سینه بود و مدتی است که موسیقی بطور علمی تدریس می شود واگر

بزرگانی مثل استاد وزیری واستاد روح الله خالقی نبودند الان هم همین مشکل را داشتیم امید

وارم که هنرمندان ما در آیند خط مشی خود رادر جهت پیشبرد اهداف هنری دنبال کنند.

فواصل تشکیل دهنده گام همایون

بین درجه اول ودوم سه ربع پرده

بین درجه دوم وسوم یک پرده وربع پرده

بین درجه سوم و چهارم نیم پرده

بین درجه چهارم و پنجم یک پرده

بین درجه پنجم وششم نیم پرده

بین درجه ششم وهفتم یک پرده

بین درجه هفتم وهشتم یک پرده

مشتق آواز همایون(آواز اصفهان )

آواز اصفهان از درجه چهارم گام همایون شروع می شود در واقع شاهد آن هم درجه چهارم گام همایون می باشد و گام آن با گام کوچک هارمونیک هیچ تفاوت ندارد نت ایست درجه ششم گام بیات اصفهان می باشد البته در قدیم اصفهان را طوری دیگر می نواختند و امروز اصفهان قدیم را مخالف سه گاه می نامند چون در زمان قاجار مسافرت به اروپا باب شده و موسیقی دانهای ما در مقایسه ها یشان مشابهتی بین گام کوچک بین المللی و بیات اصفهان دیدنددرجه هفتم گام اصفهان را ربع پرده کمتر می گرفتند و کم کم گوش های آنها باین فاصله عادت کرد و اصالت فواصل قدیم از بین رفت برای مثال گام اصفهان سل را می نویسیم.

سل، لا، سی بمل، دو، ر، می بمل، فادیز، سل = اصفهان جدید

سل، لا، سی بمل، دو، ر، می بمل، فاسری، سل = اصفهان قدیم

کلاس آموزش آواز سنتی در تهران

آواز و ردیف و گوشه ها در موسیقی ایران

آواز و ردیف و گوشه ها در موسیقی ایران
 

موسیقی ایرانی فواصل فیزیکی و گردشهای ملودیک خاصی دارد که شخصیت منحصر به فرد، بافت یگانه و ویژگی ملی خاصی به آن می بخشد. انسجام، یکپارچگی و خصوصیات ویژه الگو ها و زینت ها آن را از موسیقی دیگر ملل بارز و متفاوت ساخته است. اصل و اساس موسیقی ایرانی ردیف  است. ردیف موسیقی ایرانی با حدود 300 گوشه زیبا و دلنشین، سرچشمه و منبع الهام، ابتکار و تخیل بارز موسیقیدان است. نوازنده مبتکر بر مبنای گوشه های رنگارنگ،نغمه ها،الحان و قطعات گوناگونی می سازد که طبعی جذاب و آرامش بخش دارد.

تار پود مستقل ردیف موسیقی،با احساسات،عواطف،روحیه ایرانی،وضع اقلیمی و فصول و حالت های زمانی،یگانگی و وحدت یافته است.موسیقی ایرانی،یکی از افتخارات فرهنگی ماست و بزرگان شعر ادب با استفاده از آن زندگی عرفانی و ریشه های الهامی خود را غنا بخشیده اند.همانطوری که می دانیم، ردیف موسیقی ایران مجموعه ای از آوازها و دستگاه های موسیقی ایران است که ریشه در موسیقی آوازی دارد. ردیف های موجود که بیشتر ردیف های سازی هستند، نیز با توجه به برداشت روایت کننده از ردیف های سازی و آوازی وقت تنظیم شده اند. یعنی راوی با توجه به شناختی که از موسیقی سازی و آوازی زمان خود داشت، گوشه های مختلف را تنظیم و ردیف می کرد. در این بین ممکن بود تعدادی از گوشه های مربوط به ردیف آوازی و یا سازی را در ردیف خود بگنجاند و تعدادی را حذف کند.

اولین بار گردآوری گوشه های مختلف از نواحی متفاوت ایران و تالیف ردیف ها توسط سید رحیم و نایب اسدالله در اصفهان ، صورت گرفت و سپس اساتید مکتب اصفهان به مناطق مختلف رفته و مثلا در تهران ، آموزش هایی در زمینه آواز و موسیقی ، منتقل شد . گوشه ها و نغمه هایی که عیناً از مرحوم سید رحیم ( متولد سال ۱۲۳۲ هجری خورشیدی ) ، بنیانگذار مکتب اصفهان ، سینه به سینه توسط شاگردان ایشان نقل شده است تا به دست استاد عباس کاظمی رسیده و روایت این گوشه ها ، با زحمات ۲۰ ساله استاد کاظمی ، در اختیار شاگردان ایشان و ما قرار گرفته است.
آموزش آواز سنتی در تهران
اهمیت قابل توجه شعر وموسیقی ایرانی باعث شده است که آواز دراین موسیقی جایگاهی رفیع داشته باشد.اما در موسیقی ایرانی در مقابل تقسیم بندی آواز در غرب این صداها به دو گروهعمده که در اصطلاح آن ها را "راست کوک" و " چپ کوک " می گویند تقسیم می شود . 

*راست کوک : معادل صدای مردان در موسیقی ایرانی را راست کوک می گویند .

*چپ کوک : معادل صدای زنان در موسیقی ایرانی را چپ کوک می گویند  .

 * سازها :

1- سازهای زهی زخمه ای : ساز هایی که دارای سیم هستند و به وسیله ی زخمه زدن بر سیم نواخته می شوند . این سازها عبارتند از : تار. سه تار. عود و قانون .

2- سازهای زهی کوبه ای : این دسته سازهایی هستند که سیم آنها توسط  کوبش به ارتعاش در می آید . امروزه تنها ساز این گروه " سنتور " نام دارد .

3- ساز های زهی آرشه ای : این گروه ساز هایی را تشکیل می دهند که حصول صوت در آنها به وسیله ی کشیده شدن آرشه ( کمانه ) بر روی سیم انجام می شود . تنها ساز این گروه " کمانچه " می باشد .

4- سازهای بادی : سازهایی که طریقه ی حصول صوت در آنها توسط دمیدن نفس نوازنده در لوله ی صوتی آن انجام پذیر است و تنها ساز این گروه ساز " نی " می باشد .

5- سازهای کوبه ای :دسته ای از سازها که معمولا پوست دارند و توسط کوبیدن دست یا هر وسیله ی دیگر توسط  نوازنده بر آنها صوت حاصل می شود . تنها ساز مورد استفاده در موسیقی ایرانی از این گروه " تنبک " است که اندازه ی بزرگتر آن که در زور خانه ها استفاده می شود و به نام " تنبک زور خانه " معروف است .

 فرم های موسیقی که در ایران مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از :

* پیش در آمد : قطعه ای است سازی در وزن های ساده ( ولی امروزه در وزن های مختلف ساخته می شود) و نسبتا سنگین که در گوشه های اصلی آواز یا دستگاه  مورد نظر حرکت کرده و چون برای آمادگی شنونده  قبل از گوشه ی درآمد به کار می رود به آن پیش درآمد می گویند . نام گذاری این فرم موسیقی را به بیانست مشهور دوره ی قاجار " مشیر همایون شهردار " و ساخت اولین پیش درآمد ها را به نوازنده ی مشهور تار دوره ی قاجار به نام " درویش خان " نسبت داده اند . البته قابل ذکر است که تا قبل از درویش خان نیزپیش درآمد هایی توسط  آقا حسین قلی  و  میرزا عبدالله  ساخته شده ولی درویش خان به وسعت وجزئیات این فرم اضافه و آن را کامل کرده است .

* مقدمه : یک قطعه ی ضربی و صرفا سازی در موسیقی عهد قاجاریه به بعد بوده که نوازنده ی تکنواز  قبل از شروع به نواختن گوشه ها باساز اجرا می کرده است و معمولا ریتمی تند و چابک داشته است . ولی امروزه به ندرت آن را می نوازند و می توان گفت که پیش درآمد جای آن را گرفته است .

* چهار مضراب : قطعه ای صرفا سازی با ریتمی  تند و اصولا شش هشتم ( ولی امروزه درریتمهای مختلف نیز ساخته می شود ) که در فرم سنتی و تثبیت شده بعد از پیش درآمد چندین گوشه توسط خواننده خوانده می شود و نوازنده  آنها را جواب میدهد و بعد از آن چهار مضراب به صورت گروه نوازی یا تک نوازی اجرا می شود . در چهار مضراب اصولا نت  پایه ی آواز یا گوشه  مرتب  شنیده  می شود که ممکن است نت شاهد یا نت ایست آن گوشه باشد و مانند پیش درآمد در گوشه های مختلف گردش می کند . البته برخی از چهار مضراب ها در گوشه ی خاصی از دستگاه یا آواز نیز ساخته می شوند .

* ضربی : فرمی است در موسیقی ایرانی که بر روی وزن شعر به طور بدیهه خوانده می شود و به گوشه های مختلف می رود و معمولا در وزن شش هشتم سنگین است . این فرم بیشتر در موسیقی قدیم ایران (قاجار) معمول بوده است . ضربی نوازی یا ضربی خوانی بیشتر هنر بداهه پردازی است و قطعا پیش ساخته محسوب نمی شود و همان گونه که از نامش پیداست باید بر پایه ی ریتمیک باشد و به دلیل بداهه بودن اش تسلط  بسیار زیادی میخواهد . ضربی خوانی  در قدیم بیشتر هنر تنبک نوازان بوده است که بر ضرب مسلط بودند و با صدای دو دانگ به این کار مبادرت می ورزیدند . مانند : حاجی خان ضرب گیر. عبدالله دوامی  و  حسین تهرانی . این فرم بین دستگاه یا آواز اجرا می شود و در ابتدای آواز معمول نبوده است .

*کار و عمل : تصنیف هایی که در قدیم ساخته می شده و در تمام  یا  اکثر گوشه های آواز یا دستگاه حرکت می کرده است . 

*تصنیف : معمول ترین و رایج ترین فرم موسیقی ایرانی تصنیف است و برخی سابقه ی  تصنیف  را  تا دوره ی ساسانی رسانیده اند . تصنیف عبارت است از قطعه ای ریتمیک همراه با آواز ( خواننده ) که در ریتم های مختلف ساخته می شود و در گوشه های مهم دستگاه گردش می کند . البته بعضی از تصانیف در برخی از گوشه های دستگاه یا آواز نیز ساخته می شوند . 

* رنگ : قطعه ای مخصوص رقص است که انتهای اجرای دستگاه در موسیقی سنتی در قدیم می آمده است و امروز نیز همچنان نواخته می شود . وزن آن بیشتر شش هشتم می باشد و مانند فرم های دیگر احتمال گردش در گوشه های اصلی را دارد و یا بر اساس ملودی برخی از آهنگ هتی محلی ساخته می شود .

* سرود : از دوره ی مشروطیت نوعی موسیقی با شعر به نام "سرود" ساخته شد که اغلب به وزن های مارش بوده است و اشعار وطنی یا اخلاقی برای آن سروده اند . درچند سال اخیر سرودهایی ساخته شده است که برخی با گروه  کر ( آواز جمعی ) و ارکستر سنتی یا ارکستر سنفونیک اجرا شده است .

کلاس آموزش آواز سنتی در غرب تهران

اصول هارمونی

اصول هارمونی

فاصله: فاصله در موسیقی اختلاف زیر وبمی دو نت است

انواع فاصله

1-فاصله ملودیک

2-فاصله هارمونیک

فاصله ملودیک به فاصله پشت سرهم نواخته شده الحاق می شود و موجب بوجود آودن ملودی می شود مانند.    ر    سل    لا
آموزش آواز سنتی در غرب تهران
فاصله هارمونیک

به فواصل باهم نواخته شده الحاق می شود و موجب بوجود آمدن هارمونی می شود مانند.  دو می سل

سل سی ر - ر  فا  لا

در موسیقی برای بیان دقیق فاصله میان دو نت باید دو عامل را در نظر گرفت

1-عدد فاصله

2-بنیه فاصله

برای بدست آوردن عدد فاصله تعداد نت های میان دو نت مورد نظر  و خود همان نت را می شماریم برای مثال نت:  ( ر  تا   لا  ) فاصله پنجم است در ضمن باید گفت نشانه های تغییر دهنده مانند ( دیز  و بمل )  هیچ تغییری در عدد فاصله نمی دهند مثال قبل اگر نت  ر  تا لا دیز را هم شمارش کنیم باز هم فاصله پنجم است.

اگر عدد فاصله از هشت کمتر باشد به آن فاصله دساده می گویند ولی اگر بیشتر از هشت باشد فاصله ترکیبی است.

بنیه فاصله

قبلأ گفتیم که عدد فاصله تنها نشان دهندهُ تعداد نت های موجود میان دو نت تشکیل دهنده  فاصله است.

و بطور دقیق اختلاف زیروبمی را نشان نمی دهد برای مثال نت دو  تا فا  فاصله چهارم است و همینطور نت: ( دو  تا فا دیز  ) ولی  فاصله اولی یعنی  نت:      (دو   تا  فا   2/5 )پرده است ولی فاصله  نت  دو تا فادیز 3 پرده می باشد  و مشاهده می کنید تعداد پرده های موجود در آنها متفاوت است  به همین خاطر باید با استفاده از اصطلاحاتی جدید فاصله میان دو نت را تعیین کرد بطوری که هم عدد فاصله و هم تعداد پرده های آن فاصله معیین شود.
کلاس آموزش آواز سنتی در تهران
 

پیدایش موسیقی مدرن در ایران

 پیدایش موسیقی مدرن در ایران :

موزیک نظام در سال 1235 شمسی به درخواست شـاه ایـران دو کارشنـاس مـوزیک نظام بنـام بوسکه «Bousquet» و رویون «Rouillon» از طرف دولت فرانسه به ایران فرستاده شدند و یک دسته موزیک نظامی با روش موزیک نظام فرانسه در ایران بنیاد نهادند، این دسته «موزیک سلطنتی» نامیده می شد و بوسکه رئیس این موزیک بود. پس از دو سال رویون ریاست دسته موزیک سلطنتی را بعهده گرفت و تا سال 1246 در این مقام باقی ماند. شاه ایران که خواستار گسترش موزیک نظام بود در سال 1247 به وزیر مختار خود در پاریس دستور داد از دولت فرانسه خواهش کند یک استاد موزیک نظام به ایران روانه نماید، وزیر مختار ایران(حسنعلی خان گروسی) نیز آلفرد ژان بابتیست لمر «A.J.B.Lemaire» را معرفی و به عنوان رئیس موزیک شاهنشاهی به استخدام دولت ایران درآمد.

شعبه موزیک نظام لمر: برای پیشرفت موزیک نظام و تربیت نوازندگان آلات موسیقی نظامی و پرورش مربی و تکنواز سازهای بادی، تاسیس شعبه موزیک نظام را به شاه پیشنهاد و بدین ترتیب «شعبه موزیک نظام» در شمار واحدهای تابع دارالفنون درآمد. شعبه موزیک نظام در فضای باز محوطه شمال غربی حیاط دارالفنون کلاسهای خود را شروع نمود و تدریس همه سازهای بادی، پیانو،  سلفژ، هارمونی و ارکستراسیون نظامی شخصاً توسط لمر انجام می گرفت.

دوره موزیک: شش سال بود و دروس زیر در مقاطع مختلف تدریس می شد: یک فرانسوی به نام دوال «Duval» که نوازنده ویولن و مربی ارکستر بود نیز به کمک لمر آمده و یک ارکستر 36 نفری از سازهای زهی پدید آورد، ضمن اینکه وی نخستین کسی بود که نواختن ویولن را در ایران معمول کرد.

بدین ترتیب در سال 1265 نخستین ارکستر سلطنتی ایران زیر نظر لمر و با 38 فارغ التحصیل دارالفنون تشکیل یافت. همچنین تشکیل گروههای موزیک نظامی بشکل غربی بوسیله او در ایران معمول گردید. نخستین سرود ملی ایران نیز در تیرماه سال 1252 توسط وی ساخته شد. لمر در سال 1289 در تهران درگذشت و با مرگ وی شعبه موزیک و ارکستر شاهنشاهی تعطیل گردید.

کلاس موزیک : در سال 1289 غلامرضا مین باشیان که از افسران و شاگردان برجسته لمر بود و در پترگراد هم مدتی در رشته موسیقی علمی مطالعاتی نموده بود، از طرف وزارت معارف به ریاست ارکستر شاهنشاهی برگزیده شد. در سال 1293 به پیشنهاد مین باشیان و تصویب وزارت معارف شعبه موزیک نظام دارالفنون به صورت یک آموزشگاه، تحت عنوان «کلاس موزیک» فعالیت خود را پس از چند سال تعطیلی آغاز کرد و ساختمان و حیاط شمالی دارالفنون به این کلاس اختصاص داده شد و چند تن از هنرآموزان برجسته برای تدریس موسیقی غربی به این کلاس دعوت شدند. در این کلاس که دوره چهار ساله ای داشت به جز آموزش موزیک نظام دیگر رشته های موزیک غربی نیز آموخته می شد. از این رو غیر از شاگردان نظامی، گروهی شاگردان غیرنظامی هم در این کلاس گرد آمدند و این نخستین آموزشگاه موسیقی کلاسیک غربی در ایران بود.

 مدرسه موزیک:(تاسیس مدرسه موسیقی) در سال 1297 کلاس موزیک از دارالفنون جدا شد و به صورت یک مدرسه مستقل به نام «مدرسه موزیک» به مدیریت غلامرضا مین باشیان (با همکاری فرزندش نصرالسلطان) و زیر نظر وزارت معارف در آمد و سازمان آن گسترش یافت، و در واقع این نخستین مدرسه موسیقی بود  که برای تعلیم موسیقی به روش علمی در ایران تشکیل شد، زیرا شعبه موزیک نظام دارالفنون که پیش از این تاسیس شده بود ویژه آموزش موزیک نظام بود ولی در این مدرسه به جز شاگردان نظامی که موزیک نظام می آموزختند، شاگردان غیر نظامی هم به فرا گرفتن موسیقی کلاسیک می پرداختند ولی تعداد شاگردان غیر نظامی بیش از شاگردان نظامی بود.

شرط ورود به مدرسه موزیک: داشتن گواهی نامه شش ساله ابتدائی بود، دوره تحصیل مدرسه روی هم شش سال بود و سال اول کلاس آمادگی شمرده می شد. شاگردان نظامی این مدرسه از سوی قزاقخانه یا سربازخانه دولتی برای تحصیل موزیک نظام به این آموزشگاه معرفی می شدند و از ارتش کمک هزینه تحصیلی می گرفتند و لباس نظامی می پوشیدند، هنرجویان غیر نظامی که موسیقی کلاسیک می آموختند، وزارت معاوف به هر یک از آنان ماهیانه یک تومان کمک هزینه تحصیلی می داد و بیشتر برای تعلیم سرود در مدارس تربیت می شدند.مین باشیان برای تدریس در این مدرسه یک دوره جزوه های سازشناسی و هماهنگی و ارکستر شناسی و موسیقی نظامی از فرانسه ترجمه و یا تالیف کرده بود و همین رشته ها را شخصاً در مدرسه تعلیم می داد. قسمتی دیگر از درس او علم هارمونی ترجمه از آثار «مسیوران» استاد کنسرواتوار پاریس بود، که مین باشیان شخصاً ترجمه و تدریس آن را به عهده داشت و در ترجمه بجای هارمونی از واژه «تناسب» استفاده نمود.
آموزش آواز سنتی در تهران
سازمان جدید مدرسه موزیک :در سال 1300 سازمانی بنام «اداره کل موزیک» در ارتش نوین ایجاد گردید و مین باشیان (که قبلاً ریاست موزیک قشون و ریاست مدرسه موزیک را به عهده داشت) با درجه سرتیپی به ریاست اداره کل موزیک و ریاست مدرسه موزیک منصوب شد. وی در این مدرسه به موسیقی ایرانی نیز توجه نمود و برخی از هنرآموزان را به شیوه علمی این موسیقی آشنا کرد.

دروس مدرسه موزیک: هر یک از هنرجویان رشته موزیک نظام در پایان تحصیلات خود موظف بودند یک قطعه مارش برای موزیک نظام تنظیم کنند و خود آن آهنگ را به افراد موزیک نظام بیاموزند و در امتحان، رهبری و اجراء آن قطعه را شخصاً بعهده گیرند. همچنین در سال 1303 کلوپ موزیکال و ارکستر مدرسه موزیک نیز تشکیل یافت. مدرسه موسیقی دولتی در سال 1307 چون کارکنان دولت از اشتغال در دو سازمان منع شدند سرتیپ مین باشیان که درجه افسری داشت بناچار از خدمت وزارت معارف (فرهنگ) کناره گیری کرده و تنها خدمات نظامی خود را انجام می داد، از آغاز سال تحصیلی 1307 علینقی وزیری به ریاست مدرسه موزیک برگزیده شد و نام مدرسه موزیک به «مدرسه موسیقی دولتی» تبدیل گردید.

از مهرماه چون معلمین نظامی که تدریس موزیک نظام را به عهده داشتند از خدمت در مدرسه موسیقی استعفا دادند، رشته موزیک نظام از برنامه مدرسه عملاً حذف گردید و وزارت جنگ شاگردان خود را از این مدرسه فرا خواند و آنان را در اداره کل موزیک نظام بکار گماشت.

مدرسه موسیقار: در سال 1311 مدرسه موسیقی مورد بازدید مهدیقلی هدایت (رئیس الوزراء یا همان نخست وزیر وقت) قرار گرفت، پیشرفت کار مدرسه تحسین نخست وزیر را (که خود از موسیقی اندک سررشته ای داشت) برانگیخت و اعتباری در اختیار مدرسه گذاشت که به مصرف تهیه وسایل فنی و تاسیس کتابخانه رسید، در همین سال به پیشنهاد هدایت نام مدرسه موسیقی دولتی به «مدرسه موسیقار» تبدیل گردید.

هنرستان موسیقی: در سال 1313 به موجب قانون تربیت معلم نام مدرسه موسیقی به «هنرستان موسیقی» تبدیل گردید. همچنین از آغاز سال تحصیلی 1314-1313 به فرمان رضا شاه ،ستوان یکم غلامحسین مین باشیان (فرزند سرتیپ غلامرضا مین باشیان) معاون اداره کل موزیک قشون و سرپرست ارکستر سمفونی شهرداری که در رشته موسیقی کلاسیک تحصیلات عالی داشت با حفظ سمتهای پیشین به ریاست هنرستان موسیقی برگزیده شد. در همین سال روش آموزش پیشین (تدریس توام موسیقی ایرانی و غربی) در هنرستان دگرگون و موسیقی ایرانی از برنامه هنرستان حذف شد. و در سال بعد در شورای عالی فرهنگ برنامه جدیدی برای هنرستان موسیقی تدوین گردید. بر اساس این برنامه یک دوره سه ساله ابتدائی به وجود آمد و کلاسهای ابتدائی و متوسطه هنرستان برای نخستین بار در ایران بصورت مختلط برگزار شد.

در همین سال برنامه آموزش هنرستان به این قرار تنظیم گردید: برنامه کلاس چهارم - پنجم - ششم ابتدائی: دروس عمومی سایر دبستانهای کشور بعلاوه سلفژ، نت خوانی، سرود و ساز دوره متوسطه: دروس عمومی: تاریخ ادبیات، ریاضی و فیزیک، جغرافیا، زبان فرانسه، روانشناسی دورس فنی و اختصاصی: نظری موسیقی، هارمونی، سرود، ساز(ویولن-ویولن سل-فلوت-پیانو)، دیکته موسیقی، تاریخ سازندگان، اصطلاحات موسیقی، ارکستر، کر و همنوازی هنرستان عالی موسیقی با تاسیس اداره موسیقی کشور در سال 1317 به سرپرستی غلامحسین مین باشیان امور هنرستان نیز به آن اداره واگذار گردید و توجه بیشتر به گسترش و پیشرفت هنرستان شد و دوره عالی برای رشته های مختلف تاسیس گردید و نام هنرستان موسیقی به «هنرستان عالی موسیقی» تبدیل گردید.

 مدت آموزش دوره عالی به تناسب با رشته های تخصصی از دوسال تا چهار سال تعیین گردید و رشته های تخصصی زیر در هنرستان عالی پدید آمد: ویولن- ویولن سل- کلارینت- ترمبون- آواز- کمپوزیسیون- مدیریت ارکستر همچنین در همین سال یک شعبه تخصصی برای آموزش موزیک نظام به برنامه ویژه در هنرستان عالی موسیقی اضافه شد.  با رویداد سوم شهریور 1320 و ورود قوای متفقین به ایران و توقف کلیه برنامه های کشور، شرایط دیگری در ایران حکم فرما گردید. غلامحسین مین باشیان از طرف وزیر فرهنگ در 17مهر ماه همان سال از ریاست اداره موسیقی کشور و ریاست هنرستان برکنار شد و به خدمت صادق هدایت و عبدالحسین نوشین و نیما یوشیج (که از سال 1317 از طرف مین باشیان در اداره موسیقی کشور استخدام شده بودند) نیز خاتمه داده شد. پس از برکناری مین باشیان بار دیگر علینقی وزیری به ریاست هنرستان و ریاست اداره موسیقی کشور برگزیده شد. بعد از مدیریت دوباره وزیری اساتید چکسلواکی که برای تدریس سازهای غربی (که جایگزین دروس موسیقی ایرانی شده بود) به هنرستان آمده بودند، اخراج و بار دیگر آموزش تار و موسیقی ایرانی به برنامه هنرستان افزوده شد. با برکناری این اساتید و تعطیلی چند رشته ساز و درس تخصصی، گروهی از هنرجویان که علاقمند به آن رشته های تخصصی بودند و همچنین آموزش موسیقی ایرانی را با آموزش موسیقی کلاسیک (غربی) مناسب نمی دانستند، اعتراض و اعتصاب نمودند و از حضور در کلاس خودداری کردند و این اعتصاب آنان در مطبوعات بازتاب یافت.
کلاس آواز سنتی در تهران
 سرانجام اعتراض هنرجویان به شورای عالی فرهنگ کشیده شد ولی شورای عالی فرهنگ نظریه وزیری و برنامه جدید را تائید کرد و به خصوص در ماده هشتم و بیستم اساسنامه نوین هنرستان (مصوب مهر 1321) هنرجویان به آموختن موسیقی ایرانی و اروپائی ملزم شدند و آشنائی با تار برای اطلاع از کیفیت موسیقی ایرانی جزو شرایط گرفتن گواهینامه متوسطه قرار داده شد. در اساسنامه جدید به جز دوره ابتدائی و متوسطه یک دوره عالی سه ساله نیز پیش بینی شد که مشتمل بر دوره های ساز- آواز- نواسازی و موسیقی نظام بود ولی این دوره تا سال 1328 تاسیس نگردید.

 وزیری تا سال 1325 ریاست اداره موسیقی و ریاست هنرستان را به عهده داشت و در شرایط دشوار و نابسامان آن زمان به خوبی هنرستان را اداره کرد ولی هنرستان رونق پیشین را نداشت، از شمار هنرجویان کاسته شد و شعبه وسیقی نظام نیز از مهرماه 1320 تعطیل گردید.

در مهرماه 1325 پرویز محمود به ریاست اداره موسیقی و هنرستان برگزیده شد و روبیک گریگوریان (به جای روح ا... خالقی) به معاونت اداره موسیقی و هنرستان انتخاب گردید. محمود تحصیل کرده بروکسل بود در حالی که هنرستان را طبق ضوابط اساسنامه مهر 1321 اداره می کرد، برای تغییر اساسنامه هنرستان و حذف برنامه موسیقی ایرانی و برگرداندن آن واحد به صورت یک کنسرواتوار کوششهایی کرد و پیشنهادهایی به وزارت فرهنگ عرضه نمود و برای تصویب پیشنهادهای خود پایداری کرد و سرانجام این پیشنهادها در اداره هنرهای زیبا مورد توجه قرار گرفت.

وزیری عقیده داشت از نظر حفظ موسیقی ملی و پیشبرد و ترویج آن بایستی برنامه آموزش هنرستان بر اساس موسیقی ایرانی و مطابق روش ویژه خود تنظیم گردد و ضمناً آموزش موسیقی غربی هم در هنرستان معمول باشد اما عقیده محمود بر این بود که موسیقی ایرانی یکنوع موسیقی محلی است و فاقد متدها و کتابهای فنی و نظری می باشد و نمی توان آن را پایه و اساس تعلیمات یک آموزشگاه عالی موسیقی قرار داد ولی با تعلیم اسلوبهای علمی و کتب نظری موسیقی بین المللی، هنرجویان معلومات و تکنیکی به دست خواهند آورد که به آسانی می توانند آهنگهای ایرانی را طوری پرداخته و تنظیم نمایند که با دارا بودن مایه و رنگ ایرانی برای ملتهای دیگر نیز خوشایند و درخور پذیرش باشد. بر اثر این اختلاف نظرها در کمیسیون اداره نگارش و هنرهای زیبا از طرف غلامحسین مین باشیان و چند نفر دیگر پیشنهاد شد در هنرستان عالی موسیقی منحصراً موزیک کلاسیک و غربی آموزش داده شود و یک هنرستان هم برای آموزش و ترویج و پیشرفت موسیقی ملی تاسیس گردد. این پیشنهاد در جلسه های اداره نگارش و هنرهای زیبا مورد توجه و تائید قرار گرفت و سرانجام طرحی بر اساس این پیشنهاد به شورای عالی فرهنگ ارسال شد و شورای عالی در سال 1327 تصویب نمود که در هنرستان عالی موسیقی اختصاصاً موزیک کلاسیک و غربی تدریس شود و بار دیگر تاسیس دوره عالی هنرستان نیز مورد تصویب قرار گرفت. و بدین ترتیب مجدداً تدریس سازهای ایرانی از برنامه هنرستان عالی موسیقی حذف گردید.

 هنرستان موسیقی ملی : در سال 1322 به کوشش روح ا... خالقی و همکاری گروهی از هنرمندان موسیقی ایرانی، «انجمن موسیقی ملی» تشکیل شد که ضمن اجرای برنامه های گوناگون، کلاسهایی برای آموزش موسیقی ایرانی ترتیب یافت. با تغییراتی که در برنامه هنرستان عالی موسیقی و اختصاص آن به موسیقی غربی پدید آمد و با توجه به نیازهای موسیقی  کشور، در سال 1328 به انجمن موسیقی ملی  مجوز تاسیس «هنرستان موسیقی ملی» داده شد و وزارت فرهنگ وقت نیز با پرداخت اعانه وسائل شروع بکار هنرستان را آماده کرد و نخستین کلاس هنرستان در مهرماه همین سال به طور مختلط در ساختمان انجمن موسیقی ملی افتتاح گشت و بدین ترتیب هنرستان موسیقی ملی به همت روح ا... خالقی بنیاد گذاشته شد.

لازم بذکر است با توجه به دایر بودن «هنرستان عالی موسیقی» و تدریس سازهای کلاسیک و غیر ایرانی در این هنرستان، «هنرستان موسیقی ملی» در آن زمان فقط مشغول به تدریس سازهای ایرانی شد. همچنین یادآور می شود فعالیت این هنرستان جزو تاریخچه هنرستان موسیقی محسوب نمی شود و فقط بعنوان مرکزی موازی در جهت جبران عدم تدریس سازهای ایرانی در آن سالها تاسیس گردید.

نخستین مدرسان هنرستان موسیقی ملی: موسی معروفی و نصراله زرین پنجه(تار و سه تار) ابوالحسن صبا و محمود ذوالفنون حسینعلی ملاح (ویولن) ابوالحسن صبا و حسین صبا (سنتور) جواد معروفی (سرایش، دیکته موسیقی، پیانو) حسین تهرانی (وزن و تمبک) مهدی مفتاح (تاریخ موسیقی ایران و نظامت مدرسه)  هادی نراقی (فلوت) علی محمد خادم میثاق (ارکستر) غلامحسین بنان (آواز) منصور گلزاری، پروین خانلری، مهری صادقی نژاد، محمد میرنقیبی مدیران هنرستان موسیقی ملی: - رو ح ا... خالقی ( 1328- 1338) - مهدی مفتاح( 1338- 1341) - حسین دهلوی( 1341- 1350) - مصطفی کمال پور تراب( 1350- 1352) - علی رهبری ( 1352- 1355) - حسن فرشاد( 1355- 1357)

کلاس آموزش آواز سنتی در تهران

چگونگی پیدایش موسیقی

چگونگی پیدایش موسیقی


پژوهشگران ، انسان پیش از تاریخ را به سه دوره تقسیم کرده اند: ۱) دوره پارینه سنگی  ۲) میانه سنگی ۳) دوره نو سنگی

۱) دوره پارینه سنگی ( حدود ۳۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ سال قبل از میلاد)

انسان در این دوره در تلاش تهیه غذا و پناهگاه بوده و در مرحله رشد و تکامل خود موجودی اجتماعی بود.با ایجاد حرکات منظم و هماهنگ ارتباط برقرار می ساخت و برای این منظور از دست و صورت و یا حنجره اش کمک می گرفت و با ایجاد صدا دریافتها و تأثرات خود را بروز می داد.انسان این دوره از اصوات ریتمیک و آوازهای همراه آن برای ترساندن حیوانات یا برای نشان دادن هیجانات خود به تولید اصواتی غم انگیز مبادرت می کرد.او موسیقی را از طبیعت (صدای پرندگان ، نسیم لابلای برگ و شاخه های درختان و زمزمه جویبار ) آموخته.
آموزش آواز در غرب تهران
۲) دوره میان سنگی (حدود ۱۲۰۰۰ تا ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد)

در این دوره انسان به مهارت بیشتری در کار دست می یابد و ابزار تولید میکند. شاید بتوان مهمترین اختراع انسان میان سنگی را تیر و کمان دانست .

۳) دوره نو سنگی (حدود ۷۰۰۰ تا ۴۵۰۰ سال قبل از میلاد)

انسان این دوره به کشف کشاورزی نایل آمد و از شکارچی گری به کشت و زرع روی آورد و انسان کشاورز به دلیل نیاز به عوامل طیعی باران ، باد و خورشید باورهایش دگرگون می شود. وی آوازهایی را که توسط حرکات ریتمیک ایجاد می کرد قدرت جادویی می دانست و باور داشت.

پس در کل میتوانیم بگوییم که موسیقی در دوران پارینه سنگی در خدمت ترساندن و دور ساختن جانوران درنده بکار میرفت ، در دوران میان سنگی در جهت رام کردن حیوانات به کارگرفته می شد و در دوران نو سنگی به منظور خشنود ساختن خدایان و دفع ارواح خبیثه مورد استفاده قرار می گرفت.

کلاس آموزش آواز سنتی در تهران

Top