آموزشگاه موسیقی در اصفهان     کلاس آموزش گیتار در اصفهان   گروه موسیقی در اصفهان

چند تکنیک برای اینکه صدای بلندتر و واضح تر آواز بخوانیم؟

چند تکنیک برای اینکه صدای بلندتر و واضح تر آواز بخوانیم؟

برای بلندتر خواندن نیازی به فریاد زدن ندارید، آیا با حفظ وضوح صدا می‌توان بلندتر خواند تا مخاطب هم کلمات را بفهمد؟ پاسخ مثبت است. باید به سه حوزه دقیقاً توجه کنید تا به صدای بلندتر و واضح‌تری برسید.

آیا بلند خواندن را دوست دارید؟ اغلب افراد نرم می‌خوانند چون می‌ترسند که با بلند خواندن، زیاد صدایشان خوب به نظر نرسد. ولی نمی‌دانند که تمامی آوازها را نمی‌توان نرم خواند و بلند خواندن هم مزیت‌های خاص خودش را دارد. اگر بلند خواندن را یاد بگیرید، بهتر توانمندی‌هایتان را افشا نموده و با صدای بلندتر، می‌توانید صدایتان را به آخرین نفر در یک تالار بزرگ برسانید. بعلاوه نیازی به صرف پول زیادی در این زمینه ندارید و می‌توانید نکات زیر را دنبال کنید.

دیدگاه‌های جسمانی
خواندن مناسب نیازمند عناصر مختلف است برای جذاب خواندن باید تمرکز و حالت بدنی مناسب را با هم تلفیق کنید. برای خوب خواندن باید حالت بدنی خوب را با تقویت بلندی صدایتان تلفیق کنید. اگر می‌خواهید صدایتان را بلندتر کنید باید به سه ویژگی آواز خواندن توجه کنید.

آموزش آواز سنتی
1-چانه را پایین نگه دارید
اشتباه متداول این است که برای افزایش حجم صدایتان باید چانه را بیرون بکشید ولی اینطور نیست، به اعتقاد خوانندگان حرفه‌ای و مربیان برای کنترل بیشتر صدایتان و رسیدن به صدای بلند باید چانه خودتان را به سمت داخل بکشید. با تمرین کافی به صدای بلندتر، واضح‌تر و خوشایندتری خواهید رسید.


2- دهانتان را باز کنید
زمزمه با دهان بسته، روشی عالی برای ایجاد صدای پر طنین است، زمزمه با دهان باز هم صدایتان را تقویت کرده و تارهای صوتی را قوی می‌کند. دهانتان را باز کنید، یک نوت را در طول 5 تا 6 ثانیه زمزمه کنید بعد برای نوت بعدی همین کار را انجام دهید. سرعت زمزمه کردن را به تدریج افزایش دهید و آنرا در طول اصوات مذکور تداوم دهید. این تمرین را با ترانه‌هایی که ساده و دلخواهتان هستند، انجام دهید. هنگامیکه کنترل صدایتان را یاد گرفتید می‌توانید آهنگ‌های پیچیده‌تر را هم امتحان کنید.

3- فکتان را باز کنید
یادگیری خواندن بلندتر و واضح‌تر نیازمند کاربرد مناسب ساختارهای بدنتان است. یکی از مهم‌ترین نکات به صورت باز کردن دهانتان به مقدار کافی در عین پایین نگه داشتن چانه است. این امر تا حد زیادی وضوح آواز خوانی شما را تقویت می‌کند. همچنین خواندن مصوت‌ها هم با این حالت دشوار است، چون در طول این فرایند باید فکتان را ببندید. با تمرین کافی می‌توانید صداها را به آسانی و به طور مؤثر بیان کنید. شاید این جزئیات چندان مهم به نظر نرسند ولی وجه تمایز میان خوانندگان حرفه‌ای و تازه کار محسوب می‌شوند.

دیدگاه‌های کلامی
4- به نوت های بالا فکر کنید
شاید فکر کردن به نوت های بالا، عجیب به نظر برسد. برای شناخت این مفهوم به عملکرد سیستم قرقره فکر کنید. مثالی از آسانسور را مطرح می‌کنیم. آسانسور برای بالا رفتن به نیروی مخالف و برابری به سمت پایین نیاز دارید تا آنرا به سمت بالا بکشد. صدایمان هم به همین روش کار می‌کند. چون مقاومت صدا در بالاترین مقدار قرار دارد، فرد می‌تواند نوت های بالا را به درستی تلفظ کند.


5- استفاده مناسب از تارهای صوتی
گام بعدی، همگام سازی تارهای صوتی است. بدون این کار صدایتان از نفس می افتد و حجم صدایتان هم به طور خودکار، کاهش می‌یابد. فعالیت مناسب تارهای صوتی به عملکرد مناسب در این زمینه کمک خواهد کرد.

تا جاییکه می‌توانید صدای بلندی را در 4 تا 5 شماره بخوانید و بعد به نوت بعدی بروید آنقدر تمرین کنید تا هفت نوت موسیقی کامل شود. این جلسه را ضبط کنید و آنرا بررسی نمایید. صدایتان باید بدون خش و وقفه و بلند و واضح شنیده شود. به تدریج صدایتان را بلند کنید و بعد هم به تدریج آنرا آرام کنید تا یک دور کامل شود. این کار به کنترل صدایتان هم کمک خواهد کرد.


6- کنترل مناسب تنفس
در این حوزه باید با عملکرد تارهای صوتی آشنا شوید. مربی صدا با آموزش مناسب و کافی «این زمینه، در بلند مدت صدایی بلند و زیبا را برایتان حفظ می‌کند بدون آنکه نفس کم بیاورید. تارهای صوتی هم مثل سایر ماهیچه‌های درون بدن فعالیت منحصر به فردی دارند که شناخت آن، ضروری است.

در حین صحبت کردن یا آواز خواندن، مقدار محدودی از هوا را عبور داده و تارهای صوتی به سرعت حرکت می‌کنند تا صدا تولید کنید. بعلاوه تنفس دشوار باعث حرکت بسیار سریع تارهای صوتی می‌شود که آنها را به تورم کشانده و به صدایتان لطمه می زند. برای کنترل این شرایط باید تنفس متعادل را انجام دهید که نه خیلی زیاد و نه خیلی کم است تا به بهترین صدا برسید.

تنفس عمیق و دم و بازدم مناسب به آواز خواندن با صدای بلندتر و واضح‌تر کمک کرده و با تمرینات تنفسی به کنترل تنفس نائل می‌شوید. همانگونه که می‌دوید برای صحبت کردن، نفس کم می‌آورید پس اگر نفس عمیق نکشید آیا خواندن نوت های بلند، چالش برانگیز می‌شود؟ تنفس باید از سمت شکم انجام شود تا هوای زیادی وارد شش‌هایتان شود و قدرت بلند خواندن را پیدا کنید.


7- قدرت بیشتر بدون کشیدگی عضله
آیا می‌خواهید بدون کشیدگی عضله، بلندتر بخوانید؟ خب راه حل مناسبی را به شما ارائه خواهم کرد. توجه کرده‌اید که برخی از خوانندگان برای افزایش اوج صدایشان، چانه را بالا می‌آورند؟ این امر تا حدی صحیح است ولی به طور موقت فایده دارد و در بلند مدت به تارهای صوتی شما لطمه خواهد زد. در عوض باید تارهای صوتی را در حالت آرامش نگه داشته و چانه موازی با کف بماند تا بتوانید بلند بخوانید در این حالت دیگر تارهای صوتی، آسیب نمی‌بینید.

از این رو به زیبایی آواز خواهید خواند. می‌توانید نوت «Ah» را در یک عبارت به طور مستقیم و معکوس بخوانید (1-2-3-4-3-2-1). بالا نگرفتن سر با رسیدن به نوت های بالا، دشوار است ولی با تمرین کافی به آن می‌رسید!


8- رزونانس (طنین) صدا را تقویت کنید
روش دیگر برای تقویت صدا، تقویت کیفیت آن است. کیفیت صدایتان به طنین آن در دهان،گلو و حفره‌های بینی وابسته است. با دهان بسته، نوتی را زمزمه کنید و بعد دوباره همان را با دهان باز و لب‌های جدا از هم زمزمه کنید برای رسیدن به کنترل بهتر، همچنان زمزمه نوت را با دهان بسته تمرین کنید.

آمادگی‌ها و تمرین‌ها
9- آه کشیدن

آه کشیدن یا نفیر کشیدن تمرین ساده‌ای است که تون واضحی را به شما می‌بخشد برای اجرای اثربخش این تمرین، باید در حالت آرامش، آه بکشید. به تمرین ادامه دهید چون وضوح کاملی را به تون (لحن) صدایتان می‌بخشد. آه کشیدن در حین یادگیری آواز خواندن با قدرت بسیار اهمیت دارد.

آموزش آواز سنتی در تهران
10- فی البداهه خواندن (Sight Reading)
خوانندگان حرفه‌ای با فی البداهه خواندن کاملاً آشنا هستند. فی البداهه خواندن یعنی توانایی شناسایی انواع صداهای مختلف نوت ها فقط با دیدن موسیقی مکتوب است. با این حال برای رسیدن به این توانمندی تمرین زیادی نیاز است تا بتوانید صدای هر نوت را فقط با دیدن آن مجسم کنید. باید در فی البداهه خوانی و تعلیم شنیداری خوب عمل کنید چون به هر دو نیاز دارید.


11- تمرین‌های قدرت آوازی
چند تمرین قدرت آوازی به راحتی به شما برای خواندن با قدرت بیشتر کمک خواهند کرد. با چند ماه تمرین مداوم، به خوبی این مفهوم را درک می‌کنید. با این حال اگر روش‌های صحیح را تمرین نکنید، کیفیت تون صدایتان را قربانی خواهید کرد. مراقب باشید که مثل اغلب خوانندگان حفره‌های آوازی خاصی را در حین بلند خواندن ترجیح ندهید چون باعث خش دار شدن صدایتان می‌شود.

با تمرین کافی به منافعی مثل متعادل سازی صدا رسیده و در طول نوت های پایین، متوسط و بالا به درستی آواز می‌خوانید.

چطور نوت های پایین را بهتر بخوانیم؟
بسیاری از خوانندگان برای بهتر خواندن نوت های بالا، حداکثر تلاششان را می‌کنند. ولی در حین خواندن نوت های پایین، لحن صدای خوبی ندارند. بعلاوه صدایشان ضعیف، خش دار و ناخوشایند می‌شود. خواننده‌ای خوب باید به راحتی نوت های بالا و پایین را اجرا کند.

هنگامیکه می‌خواهید نوت های بالا یا پایین( زیر یا بم) را بخوانید باید تارهای صوتی را آرام و سست کنید. هنگامیکه این کار را می‌کنید می‌توانید به خواندن نوت ادامه دهید و از آن خارج نمی‌شوید. اگر صدای با ثباتی ندارید پس به خوبی در این زمینه تمرین نکرده‌اید. با انجام بررسی مناسب می‌توانید به هدفتان برسید. باید تمرین کنید تا حنجره را پایین آورده یا لبهایتان را غنچه کنید تا به تون و گام پایین‌تر برسید.

چرا تسلط یافتن روی نوت های پایین‌تر از رنج آوازتان، اهمیت دارد؟
متأسفانه اغلب خوانندگان آموزش دیده هم اهمیت تسلط در نوت های پایین‌تر را نادیده می‌گیرند. بسیاری از خوانندگان به ویژه در مراحل اولیه‌ خوانندگی همواره روی تقویت مناطق بالاتر رنج کلامی متمرکز می شوند و روش‌هایی را برای تقویت مهارت کلامی پیدا می‌کنند تا نوت های بالاتر را به طور کارآمد بخوانند.

در واقع رنج آوازی پایین به اندازه‌ رنج آوازی بالاتر اهمیت دارد. بسیاری از آوازهای محبوب از نوت های بسیار پایین در برخی از بخش‌های آواز، استفاده می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید به خواننده‌ای حرفه‌ای تبدیل شوید باید انواع مختلف آواز را به طور مناسب بخوانید.

نوت های پایین ضعیف، مثل زور زدن، نت‌هایی شکننده، با ویبراتوری بی ثبات و صدای آوازی ناهموار به نظر می‌رسند درست مثل اینکه در حین خواندن بخش‌های پایین‌تر آواز، نفس کم آورده‌اید.

محدودیت‌های جسمانی برای خواندن نوت های پایین وجود دارد

طول تارهای صوتی شما عاملی تعیین کننده در این زمینه است. یک باس در طول نوت های کامل موسیقی را می‌توان با اجرای تون پایین‌تر اجرا کرد درست مثل گیتار باس؛ اما در مورد گیتار باس هم اگر رشته‌های گیتار خیلی شل باشند، باز هم صدای آزار دهنده‌ای تولید می‌شود.

توجه کرده‌اید که خوانندگان مرد با صداهای عمیق، گردن‌های کلفتی دارند. قسمت سیب آدم در آنها هم خیلی بزرگ و در اندازه یک مشت است و نای بزرگی هم دارند. در نتیجه تارهای صوتی آنها هم قطر بیشتری دارند. با این حال، خوانندگان زن دارای حنجره کوچکتری در مقایسه با خوانندگان مرد هستند. بنابراین، تارهای صوتی کوتاه‌تری دارند درست مثل طول گیتار باس با تارهای بلند. در اینجا محدودیت‌های جسمانی انسانها وابسته به قوانین فیزیک است.

طبق همین قوانین، صداهای مردانه در مقایسه با صداهای زنانه می‌توانند نوت های پایین‌تر (بم‌تر) را بخوانند. بنابراین، صدای مردانه در صورتیکه آموزش ببیند می‌تواند به خوبی صدای زنانه یا یک سوپرانو را بخواند. ولی صدای زنانه به سختی خواندن نوت های بم و مردانه را می‌آموزد.

تمرین‌ها و تکنیک‌های تقویت خواندن نوت های پایین

آیا می‌توانید برای خواندن نوت هایی که در پایین رنج آوازتان قرار دارند، آموزش ببینید؟

برای این کار باید حنجره را پایین بیاورید، لب‌هایتان را از هم فاصله دهید و با قدرت تنفس کنید. برای این منظور باید کمی بیشتر گلویتان را باز کنید و مراقب وضعیت زبان و فکتان باشید.


1-تکنیک‌های رزوناس (طنین)
نوت ها در گام پایین‌تر را باید با تارهای صوتی آرام بخوانید. ولی اگر خیلی آنها را آرام کنید، احتمال از دست رفتن کنترل روی صدایتان وجود دارد. پس اگر می‌خواهید نوت های پایین را کنترل کنید باید لرزش در چهره یا رزوناس در حین خواندن نوت های پایین را تجربه کنید. این امر دشوار خواهد بود چون نمی‌توانید نوت های پایین را با صدای بلند بخوانید و نوت های بلندتر هم معمولاً لرزش بیشتری دارند. اگر می‌خواهید از عهده نوت های پایین برآیید، باید به جای حجم بیشتر صدا به وضوح بیشتر برسید. در اینجا ضرورت استفاده از میکروفون مشخص می‌شود. بنابراین باید آنرا به دهانتان نزدیکتر کنید تا نوت های پایین تقویت شوند.

برای حس کردن رزونانس در صورتتان، خواندن نوت های پایین را با زمزمه کردن آنها، آغاز کنید. ولی اگر با این کار چیزی حس نکردید، سرتان را به این سو و آن سو تکان داده و گلویتان را آرام کنید. در صورتتان باید یک هفته هر روز این تمرین را انجام دهید. سرتان را کمی به سمت کف تکان دهید تا رزونانس بیشتری را تجربه کنید. داشتن رزونانس در حین خواندن نوت های پایین اهمیت دارد. احساس رزونانس در صورت و نه در گلو، نشانه خواندن درست است.

اگر در حین زمزمه کردن، رزونانس را در صورتتان حس کردید حالا نوت « Mee» را زمزمه کنید و نوتی را در رنج آوازی خودتان انتخاب کرده و با ویبراتو آنرا بخوانید تا به لحن صریحی برسید. در اینجا هم اگر هیچ رزونانسی را حس نکردید باید سرتان را از یک سمت به سمت دیگر تکان دهید یک نوت پایین‌تر از «Mee» را به تدریج بخوانید و آنرا کش دهید با این کار حجم صدایتان هم کمتر خواهد شد. لرزش را در عین وضوح لحن حس می‌کنید.

متوجه خواهید شد که رزونانس صدا در حین خواندن مصوت‌های بسته مثل « ee» راحت‌تر است. چند دقیقه این صدا را تولید کنید و بخش نیازمند رنج کوچکتر را پیدا کنید. حالا «Mee» را هم آهنگ با رنج پایین بخوانید در اینجا باید با لحن واضح و بدون لرزش بخوانید. خواندن این صداها کمی برایتان دشوار است ولی در نهایت باعث تقویت نوت های پایین می‌شود. کل آهنگ را با رزونانس بخوانید و آنرا در کلیدهای پایین‌تر تمرین کنید. بارها و بارها این کار را انجام دهید تا در پایین‌ترین رنج آوازتان به تسلط برسید. گاهی اوقات کنترل نوت را از دست داده و صدایی را درون گلو حس می‌کنید. در چنین شرایطی صدایتان را به کلید بالاتر منتقل کنید.


2- تمرین تغییر ضخامت تار صوتی
هنگامیکه تارهای صوتی ضخیم‌تری دارید، نوت های پایین را قوی‌تر و ساده‌تر می‌خوانید. خوانندگان کلاسیک طوری آموزش می‌بینند تا به تدریج از تارهای صوتی ظریف به ضخیم‌تر برسند. آن‌ها این کار را انجام می‌دهند چون نمی‌خواهند صدایشان تغییر ناگهانی پیدا کند.

شما هم می‌توانید طوری آموزش ببینید که از تارهای ظریف به تارهای ضخیم‌تر برسید. در طول این فرایند باید کار با نوت های بالا را آغاز کرد و به نوت های پایین‌تر برسید. با این کار، صدایتان به تدریج کلفت‌تر می‌شود در حالیکه موقعیت حنجره شما دست نخورده باقی می‌ماند!

با انجام این تمرینات، صدایتان در رنج‌های پایین‌تر، قدرتمندتر خواهد شد. بسیاری از خوانندگان در حین خواندن نوت های پایین روی رزونانس آن متمرکز می‌شوند. مطمئن شوید که پایین‌ترین نوت ها را با حمایت تنفسی می‌خوانید.

کلاس آموزش آواز سنتی در تهران

تکنیک های کنترل نفس در آوازخوانی

تکنیک های کنترل نفس در آوازخوانی

در تمرین‌های تنفسی برای آوازخوانی، هوا مهم‌ترین نقش را برعهده دارد. بعنوان خواننده، باید بلدباشید چگونه تنفس خود را کنترل کنید. در غیر این‌صورت، سریعا خسته می‌شوید و عملکرد بدی در آوازخوانی خواهیدداشت. تمرینات تنفسی باعث می‌شود تا بتوانید عملکرد بهتری از خود نشان دهید.

بدون یادگیری کنترل تنفس، هرگز نمی‌توانید خواننده موفقی باشید. اگر جریان هوا بخوبی در بدن شما جریان یابد، صدای بهتری از شما بیرون می‌آید. هرچه روی جریان هوا کنترل بهتری داشته باشید، نتیجه بهتری حاصل خواهدشد.

اغلب مردم در هنگام دم (داخل کشیدن هوا) شانه‌هایشان را بالا می‌آورند و قسمت فوقانی ریه را با هوا پر می‌کنند. برای ورزشکاران و خواننده‌ها بهتر است این عمل بصورتی انجام‌شود که قسمت تحتانی ریه نیز پر از هواشود. برای این کار هنگام عمل دم بجای اینکه شانه‌ها را بطرف بالا حرکت دهید، شانه‌های خود را بصورت عرضی حرکت دهید.


نحوه نفس‌کشیدن در آوازخوانی

در زمان آوازخواندن، عمل دم را باید بسرعت و عمل بازدم را به آرامی انجام‌دهید. همچنین باید ژست بدن شما مناسب باشد. ژست مناسب باعث می‌شود تا کنترل بیشتری روی تنفس خود داشته باشید و عملکرد بهتری از خود نشان دهید. در این نوشته می‌خواهیم تمریناتی را برای ایجاد کنترل روی نفس به شما عرضه کنیم.

آموزش آواز سنتی در تهران
تمرینات کنترل تنفس برای آوازخوان‌ها
1 – تمرینات تنفسی برای عمل دم

در این تمرینات یاد می‌گیرید که چگونه سریع عمل دم را انجام دهید تا بتوانید برای نواختن ابزار موسیقی نفس خوبی داشته باشید. باید بهترین روش را برای واردکردن اکسیژن به ریه خود پیداکنید. هوایی که وارد بدن می‌شود بخاطر چگالی بالا وارد قسمت پایینی شکم می‌شود، بنابراین باید سریع نفس بکشید تا هوا وارد ریه شما بشود. این عمل ممکن است باعث‌شود خمیازه بکشید اما نگران نباشید زیرا هنگامی‌که حجم زیادی از اکسیژن وارد بدن می‌شود، این واکنش طبیعی را از بدن مشاهده خواهیدکرد.


2- تمرینات تنفسی بازدم

این تمرین را باید به آرامی انجام دهید. این عمل به شما اجازه می‌دهد تا نوت‌های بلند را بتوانید به آرامی اجرا کنید. عمل بازدم را طوری انجام دهید که انگار

می‌خواهید با فوت کردن، یک پر را روی هوا نگه‌دارید.

در این تمرین متوجه خواهیدشد که شکم شما به آرامی به حالت نرمال برمی‌گردد. پس از این تمرین، باید سریعا یک نفس عمیق بکشید.


3- تمرینات گرم‌کردن نفس

این تمرین به شل‌شدن لب‌ها در زمان آوازخوانی کمک می‌کند. در این تمرین باید بصورت عادی نفس بکشید و لب‌هایتان را کنارهم نگه‌دارید. برای 3 دقیقه بازدم کنید، این کار باعث می‌شود تا بخاطر عبور جریان هوا، لب‌های شما شروع به لرزیدن کند.


4- تمرینات خمیازه‌ای

خمیازه کشیدن به آرامش ماهیچه‌های صوتی شما کمک می‌کند. در یک جای راحت بایستید بطوری که هوا به راحتی بتواند درون بدن شما جریان یابد. عمل دم و بازدم را انجام‌دهید. اگر روش درستی برای نفس کشیدن به کارگیرید احساس منبسط‌شدن در اطراف دنده‌های خود می‌کنید. دلیل آن این است که دیافراگم پایین می‌یابد و به ریه اجازه پرشدن می‌دهد. در هنگام این تمرین از زیاد تکان‌دادن سر و گردن پرهیزکنید. همچنین سطح چانه خود را ثابت نگه‌دارید.


5- استفاده از یک دسته پوشال برای نفس کشیدن

یکی دیگر از تمریناتی که به کنترل تنفس شما کمک می‌کند این است که یک دسته پوشال جلوی دهن خود قراردهید و تلاش کنید نفس بکشید. همچنین می‌توانید عمل دم را با گفتن 5 باره ha ha ha ha ha انجام‌دهید، این تمرین به کنترل تنفس شما کمک می‌کند.

6- تمرینات تنفسی دیافراگمی

آیا تا به حال نفس کشیدن کودکان را دیده‌اید؟ اگر دقت کرده باشید در هنگام تنفس، شکم کودک بالا و پایین می‌شود. دلیل آن این است که آنها به جای استفاده از قسمت فوقانی سینه، از دیافراگم خود برای نفس کشیدن استفاده می‌کنند. در واقع روش طبیعی و مناسب نفس‌کشیدن نیز استفاده از دیافراگم است.

برای اینکه با دیافراگم خود نفس بکشید، یک دست را روی شکم‌تان بگذارید و با دیافراگم‌تان نفس بکشید. هنگام پرشدن شکم توسط هوا متوجه حرکت دستتان خواهیدشد، پس از آن به آرامی بازدم کنید. شیوه صحیح نفس کشیدن به این شکل است.

این کار باعث می‌شود تا گردش خون در بدن شما بهتر صورت بگیرد، و صدای قوی‌تری برای ادای طولانی مدت نوت‌ها داشته باشید. این تمرین را روزانه باید حداقل چهاربار انجام دهید و در هردفعه حداقل سه تا چهار نفس عمیق بکشید.

تکنیک‌های کنترل نفس

پس از اینکه مقادیر کافی هوا وارد بدن‌شد، باید نحوه کنترل آن با استفاده از دیافراگم را بلد باشید. مهم‌ترین بخش آوازخوانی این است که یاد بگیرید چگونه نفس بکشید. دیافراگم، ماهیچه‌ای است که زیر ریه‌ قراردارد و نقش اصلی در پرشدن یا خالی شدن شش‌ها را برعهده دارد. هنگام بازدم می‌توانید حرکت دیافراگم در زیر قفسه سینه را احساس کنید. یکی از بهترین تکنیک‌های کنترل نفس یادگیری کنترل و تقویت دیافراگم است.

یکی دیگر از تکنیک‌هایی که در زمان آوازخوانی می‌توانید از آن استفاده کنید این است که شکم خود را آزاد کنید و اجازه دهید هوا به راحتی درون بدن شما جریان یابد. اگر می‌خواهید نوت‌های بلندی بخوانید، باید اجازه دهید هوای بیشتری وارد بدن شود.

فرض کنید در یک منطقه شلوغ دوستتان را می‌بینید و می‌خواهید او را صدا بزنید. با صدای بلند فریاد میزنید: heeeey. تصورکنید اگر هوای کافی درون بدنتان باشد می‌توانید این کار را با صدای بلندتر و طولانی‌تری انجام‌دهید. خواندن نوت‌های بلند هم دقیقا به همین شکل است.

کلاس آموزش آواز سنتی در تهران

مهارت های ساختن و نواختن ساز عود

مهارت های ساختن و نواختن ساز عود

ساز عود (رود) یا بربت (بربط)، سازی متعلق به کشور ایران است که در تقسیم بندی سازها، در رده سازهای زهی قرار می گیرد. این ساز که زهی زخمه‌ای است در خاورمیانه و کشورهای عربی یکی از محبوب ترین سازها به شمار می رود. همچنین مهارت های ساختن و نواختن ساز عود فراتر از خاورمیانه رفته و در شمال آفریقا طرفداران زیادی دارد.

در زبان عربی به آن عود یعنی چوب می گویند. برخی پژوهشگران موسیقی معتقدند واژه عود معرب واژه فارسی رود به معنای سیم در سازهای زهی می‌باشد.

بربط یا عود ایرانی نقش پررنگی در موسیقی ایرانی دارد. عود عربی نیز از اصلی‌ترین سازهای موسیقی عربی در کشورهای حاشیه خلیج فارس است. عود پس از ورود به اروپا لوت نامیده شد. دلیل آن نوعی نگارش از واژه العود است که به تدریج به لوت تبدیل شد.

تاریخ ساختن و نواختن ساز عود

نقطه آغازین ساخت بربط یا عود مشخص نیست. اما با توجه به منابع باستان شناسی و کتب این رشته حدودا 5 هزار سال قدمت برای این ساز تخمین زده شده است. این منابع معتقدند تمدن سومر و شهر اور محل پیدایش ساز عود بوده است.

از سوی دیگر دیوارنگاره‌های متعلق به این دو تمدن تا حد زیادی ادعای فوق را ثابت می کنند. زیرا در بعضی نگاره های مصری که متعلق به دو هزار سال پیش است، این ساز ترسیم شده است. در این نگاره ها نوازندگانی با لباس های فاخر در حال نواختن بربط یا عود هستند.

پیش بینی می شود پس از این دوره، عود یا بربط به سایر نقاط منطقه همچون ایران و عربستان فرستاده شده است. سپس به مرور در این کشورها گسترش یافته و اصلاحاتی روی آن صورت گرفته است. ساز عود یکی از سازهای محبوب دوره پیش از اسلام در ایران و عربستان بوده است.
آموزش آواز در تهران
اما پس از اسلام و با وجود مخالفت رهبران دینی آن زمان با ساز و آواز، بربط یا عود گسترش یافته و به تدریج سیر تکاملی خود را طی می کند. در دوره حکومت های اسلامی، عود به بخش هایی از چین تا اندلس فرستاده می شود. به طوری که نوازنده ای هنرمند با نام کمال‌الدین زریاب، نواختن عود را در اسپانیا رواج می دهد.

برای اولین بار، از تلفیق عود با تار به وسیله کمال‌الدین زریاب، سازی به نام گیتار در اسپانیا متولد می شود. در دوره معاصر و به صورت سالانه مراسمی به نام زریاب نیز در این کشور برگزار می‌شود. در این مراسم هنرمندان گردهم می آیند و گونه های متنوعی از گیتار نواخته می شود.

نواختن ساز عود

طول عود تقریبا 85 سانتی متر است. نوازنده عود این ساز را به صورت افقی روی ران پا گذاشته و با مضراب می نوازد.

ساختن ساز عود

سطح خارجی و داخلی ساز عود از نوعی چوب ساخته شده است. ابن خلدون، یکی از متفکرین و اندیشمندان بزرگ اسلامی در قرن چهاردهم میلادی از عود به عنوان سازی با ترکه‌های چوبی انعطاف‌پذیر و صدای بهشتی یاد می کند.

شکل کلی ساز عود مشابه سینه مرغابی و گردن آن است. این ساز بسته به نیاز نوازنده در اندازه‌های متفاوتی ساخته می‌شود.

به طور کلی، اندازه عودهای ساخته شده در ایران، اندازه معمول و عرف این ساز است. در کشورهای عربی عود یا بربط بزرگتر از سایز متعارف است. یعنی کاسه‌ای بزرگ در عودهای این منطقه دیده می شود. حال آنکه در ترکیه عودها از سایز معمول کوچکتر و ظریف تر هستند.

مضراب عود با پر مرغ یا در موارد نادر پر طاووس و یا شاه‌پر عقاب ساخته می شود. در موارد کمی دیده شده که مضراب عود را از پر لاشخور تهیه نموده اند. امروزه نوازندگان عود یا بربط مضراب‌های پلاستیکی استفاده می نمایند.

صدای عود بم، روان، گیرا و گرم است. محققین موسیقی معتقدند، صدای عود جذاب و تقریبا قوی است. این ساز نقش تک‌نواز و هم‌نواز می تواند داشته باشد.

ساختار این ساز

عود به سازی با شکم بسیار بزرگ و گلابی شکل معروف است. دسته آن در مقایسه با سایر سازهای زهی بسیار کوتاه است. بیشترین میزان سیم ها در امتداد شکم این ساز قرار گرفته ‌است. سطح رویی از جنس چوب بوده و بر روی آن پنجره‌هایی مشبک طراحی شده است. این پنجره ها علاوه بر عملکرد در پخش صدا، زیبایی خاصی به شکل کلی عود داده اند.

بربط یا عود “دستان” ندارد. از این رو پرش از خرک ساز کوتاه و حدودا کشیده ساخته شده ‌است. به طور کلی، این ساز ده سیم یا ۵ سیم جفتی دارد. اما این بدان معنی نیست که تمامی عودها از چنین قانونی پیروی کنند. در بعضی مواقع، استادان و نوازندگان بربط نواز خلاقیت به خرج می دهند و یک یا دو سیم در قسمت پایین و قبل از سیم دو به ساز اضافه می کنند.

در عود سیم‌های جفت با یکدیگر هم‌آوا هستند. از سوی دیگر هر یک از سیم ‌های دهگانه، یک گوشی منحصر به خود دارد. گوشی‌ها در دو سمت بخشی که به آن جعبه گوشی یا سر ساز می گویند تعبیه شده اند.

عود را می توان بم‌ترین ساز در بین سازهای زهی ایرانی دانست. نت ‌نویسی در عود با کلید فا می‌باشد که برای راحتی در نت خوانی و نوازندگی آسانتر یک اکتاو بالاتر یعنی با کلید سل نوشته می شود. سیم بم (سُل پائین) «واخوان» است و اغلب این سیم جفت نیست.

اجزای ساز عود

این ساز زهی ایرانی از بخش های مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از:

کاسه طنینی و صفحه رو

این بخش به شکل گلابی می باشد و از درازا به 2 بخش نسبتا مساوی تقسیم گردیده است. آن را از ترکه های چوبی متعددی می سازند که به یکدیگر متصل می گردند. صفحه روی عود از جنس چوب درخت کاج است. دو دایره، یکی کوچک و دیگری بزرگتر، به صورت مشبک از جنس استخوان روی صفحه قرار داده می شوند. خرک نیز در پایین صفحه جای می گیرد.
آموزش آواز سنتی در تهران
پل

در 5 قسمت مشخص از صفحه که به طرف داخل کاسه متمایل است، پل‌هایی افقی به صورت متصل به صفحه وجود دارند. به کمک این پل ها می توان از تغییر شکل صفحه ممانعت به عمل آورد.

خرک و سیم ‌گیر

خرک در ساز عود تکه ای چوبی است که تقریبا 10 سانتی متر طول دارد. این قسمت در بخش پایین کاسه جانمایی شده و روی آن شیارهایی کم عمق ایجاد شده است.

دسته

عود دارای یک دسته کوتاه چوبی است که درازای آن به اندازه یک سوم طول کاسه می باشد. همچنین قطر آن حدود 10 سانتی‌متر است.

سر پنجه

سرپنجه که به آن جعبه گوشی‌ها می گویند، محفظه‌ای تو خالی می باشد. این محفظه در نقطه آغازین طول دسته قرار می گیرد. همچنین کمی متمایل به سمت عقب است. سر پنجه ساز عود یا بربط محل قرار گرفتن گوشی‌ها است. عود در هر طرف 5 گوشی دارد.

شیطانک

شیطانک قطعه ای چوبی و باریک با ارتفاع کم است. این قطعه در عرض دسته و به فاصله حدود یک میلی‌متر بین دسته و سر پنجه جای می گیرد. وترها از درون شیار های کم عمق آن عبور می کنند.

وسعت

به طور کلی وسعت صدای بربط تقریبا 2 اکتاو است. اما که به علت کوتاهی دسته ساز، تقریبا یک اکتاو و نیم از محدوده صوتی وسط، صدادهی مناسب تری دارد.

مضراب

مضراب عود از پر پرندگان بزرگ یا پلاستیک نرم ساخته می شود. این بخش از ساز با انگشتان دست راست گرفته می‌شود.
نوازندگان بنام این ساز

عود نوازهای صاحب مهارت و شهرت بسیاری در جهان هستند که از آن بین می توان به منیر بشیر ریاض سنباطی، فرید الاطرش و انور براهم اشاره نمود.

از عود نوازان مشهور ایرانی می‌توان به باربد، بامشاد، نکیسا و رامتین در پیش از اسلام و منصور نریمان، محمود رحمانی پور، اکبر محسنی،عبدالوهاب شهیدی و مجید ناظم پور در دوران معاصر اشاره نمود.

از اساتیدی که در نوازندگی عود نوآوری‌های زیادی داشته‌اند، می‌توان حسین بهروزی ‌نیا، محمد فیروزی، ارسلان کامکار و سالار ایوبی را نام برد.


عودسازان معروف

محمد رفیع اشعری یکی از متبحر ترین سازندگان عود در ایران است که نقش زیادی در رواج این سازه و صادرات آن به کشورهای دیگر دارد.

از سوی دیگر، ابراهیم قنبری مهر با خلاقیت هایی در شکل و شمایل عود عربی مانند کوچک‌تر نمودن کاسه و بلندتر نمودن دسته، نسخه های جدیدی از عود را تولید و به جهان عرضه نموده است. به طور مثال، این نوآوری ها و مهارت های ساختن عود مورد استقبال نوازندگانی مشهوری مانند استاد حسین بهروزی‌ نیا قرار گرفته‌اند.

کلاس آموزش آواز سنتی در تهران

تاثیر موسیقی بر ضریب هوشی

تاثیر موسیقی بر ضریب هوشی

در این مقاله قصد داریم که به ارائه اطلاعاتی در مورد تاثیر موسیقی بر ضریب هوشی بپردازیم اگر به دنبال این هستید که درباره تاثیر موسیقی بر ضریب هوشی اطلاعاتی را بدست آورید در این مقاله همراه ما باشید. موسیقی یکی از هنرهای اصیل می باشد و در حال حاضر علاوه بر این که به عنوان تفریح و سرگرمی مورد استفاده قرار می گیرد یکی از جدیدترین ابزارهای آموزشی نیز به حساب می آید.
آشنایی با تاثیر موسیقی بر ضریب هوشی

طبق پژوهش هایی که در سال های اخیر انجام یافته است، تاثیر موسیقی بر ضریب هوشی آشکار شده است. بر اساس این پژوهش ها رابطه ای مستقیم میان آموزش های منظم موسیقی و ارتقا ضریب هوشی و در نتیجه پیشرفت های تحصیلی وجود دارد. بر اساس این یافته هر چقدر دوره آموزش موسیقی بیشتر باشد تاثیر موسیقی بر ضریب هوشی نیز بیشتر خواهد بود و در نتیجه دانش آموزان از توانایی بیشتری برای یادگیری برخوردار خواهند بود. بر اساس تحقیقاتی که در سال های قبل نیز انجام گرفته است زمانی که کودکان ۶ ساله در حدود یک سال در کلاس های موسیقی حضور داشتند در مقایسه با دیگر کودکان از بهره هوشی بالاتری برخوردار بوده اند.
آموزش آواز سنتی در تهران
تاثیر موسیقی بر ضریب هوشی نوزادان

زمانی که نوزاد به دنیا می آید از همان روزهای نخستین شاهد واکنش وی به صداهای محیط اطراف هستیم. صداهایی که نوزاد می شنود سبب می شود که به صداها واکنش های مختلفی را نشان دهد. تجربه ثابت کرده است که نوزادان به صداهای ریزی که از فرکانس بالاتری برخوردار هستند بیشترین واکنش را نشان می دهد که این همان ویژگی موسیقی می باشد که می تواند نوزاد را تحت تاثیر خود قرار دهد.

در صورتی که نوزادان و کودکان از همان ابتدای تولد با رعایت شرایط خاص و نظام مندی با صدای موسیقی آشنا شوند می تواند تاثیر مثبتی بر روی ضریب هوشی آنها داشته باشد شروع آموزش موسیقی به کودکان از سن ۴ سالگی نقش بسزایی را در رشد استعدادهای گوناگون آن ها بازی خواهد کرد.

تاثیر موسیقی بر افزایش تمرکز

یکی از مهم ترین ویژگی های تاثیر موسیقی بر ضریب هوشی این است که سبب افزایش تمرکز می شود زمانی که تمرکز بیشتر شود تمامی امور به ویژه تحصیل در محصلان به نحو احسن انجام خواهد شد. موسیقی نقش بسزایی را در تقویت شنیداری، اعتماد به نفس کودکان دارد که در آینده برای آن ها بسیار موثر واقع خواهد شد. زمانی که کودک شما تحت آموزش موسیقی قرار می گیرد با توجه به این که برای یادگیری نت های موسیقی نیازمند تمرین برای گوش دادن و تمرکز است سبب بالا رفتن ضریب هوشی و تاثیر آن در یادگیری درس های مدرسه خواهد شد.

از دیگر ویژگی های موسیقی این است که موجب خلاقیت در کودکان می شود در صورتی که کودکان با آموزش موسیقی بتوانند به هم خوانی و تقلید روی بیاورند و سپس نت های دلخواه خود را ایجاد کنند به تدریج شاهد رشد چشمگیر استعداد و خلاقیت آن ها خواهیم بود.

موسیقی زمانی که در آموزشگاه ها بصورت گروهی اجرا شود نیز از تاثیرات فراوانی برخوردار است چرا که آن ها را دعوت به همکاری و کارگروهی می کند که موجب تقویت ارتباطات اجتماعی می شود.

برای یادگیری در بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج آموزشگاه سازنو با کادری حرفه ای و مجرب پذیرای عزیزانی است که به این هنر علاقه دارند. دوره های مختلفی از موسیقی زیر نظر اساتیدی که در این زمینه تحصیل کرده اند و مهارت های لازم را دارند، برگزار می شود. این آموزشگاه در شهر کرج می باشد و از متدهای آموزشی مناسب استفاده می کند. برای دریافت راهنمایی در زمینه ثبت نام و شرکت در کلاس ها و آشنایی با دوره ها با مشاورین ما از طریق صفحه ی تماس با ما در ارتباط باشید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.
آموزش آواز سنتی

موسیقی درمانی برای کودکان

یکی از تاثیرات موسیقی بر ضریب هوشی این است که از آن می توان برای درمان مشکلات رفتاری کودکان استفاده کرد. روش های مختلفی برای استفاده از موسیقی برای درمان مشکلات رفتاری کودکان وجود دارد که با توجه به نوع مشکل و بیماری مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال کودکانی که از لحاظ حرکتی دچار مشکلاتی هستند که نمونه آن را می توان در بیماری اوتیسم مشاهده کرد از برنامه های ریتمیک استفاده می شود موجب هماهنگی بین مغز و حرکات می شود و بسیار موثر خواهد بود.

از موسیقی همچنین برای کنترل بیماری های مزمن و بیماری هایی که دردهای شدید دارند می توان در کودکان استفاده کرد چرا که موسیقی از نوع ملایم آرامشبخش است و می تواند موجب آرامش و حتی خواب کودکان شود. حتی به مادر توصیه می شود که در دوران بارداری گوش دادن به موسیقی ملایم را در برنامه های خود قرار دهد چرا که هم به رشد هوش جنین کمک می کند و هم اثر آرامش بخش بر مادر و جنین خواهد داشت.

چه فرایندهایی موجب تاثیر موسیقی بر ضریب هوشی می شود؟

طبق نظریاتی که توسط کارشناسان مطرح شده است، فرآیندهایی وجود دارد که بر اساس آن شاهد اثر موسیقی بر ضریب هوشی هستیم. یکی از نظریاتی که در این مورد وجود دارد این است که زمانی که کودکان به موسیقی گوش می دهند مغز آن ها فعالیت بیشتری را انجام می دهد و سبب می شود که روند یادگیری، شنیداری، حرکتی و حافظه افزایش پیدا کند که بر ضریب هوشی موثر خواهد بود.

یکی دیگر از این نظریات این است که زمانی کودکان می خواهند موسیقی را یاد بگیرند مجبور هستند که نت های مختلف را حفظ کنند در نتیجه قسمتی از تفکر آن ها که مربوط به مقایسه است فعال می شود و نقش بسزایی در یادگیری مهارت هایی مانند ریاضی دارد.

یکی دیگری از رابطه های موسیقی و ضریب هوشی این است که موسیقی موجب می شود که هوش فضایی – مکانی در کودکان ارتقا پیدا کند.

کلاس آموزش آواز سنتی در تهران

آشنایی با سبک موسیقی Jazz یا جاز

آشنایی با سبک موسیقی Jazz یا جاز

سبک موسیقی Jazz یکی از ابداعات موسیقی است که در آمریکا شکل گرفت. این سبک موسیقی دارای ویژگی هایی از جمله ندا و پاسخ، بداهه نوازی و استفاده از موسیقی غربی است که ریشه در فرهنگ مردمان کوچه بازاری آمریکا و سیاه پوستان آنجا دارد. در این مقاله می خواهیم به معرفی بیشتر سبک موسیقی Jazz پرداخته و با پیشینه، هنرمندان و ویژگی های آن آشنا شویم.

آشنایی با سبک موسیقی Jazz یا جاز

جاز ژانر موسیقی است که در جوامع آفریقایی-آمریکایی در نیواورلئان از ایالات متحده سرچشمه گرفته است. این سبک موسیقی در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم و از سبک موسیقی بلوز شکل گرفته است. امروزه بسیاری این سبک را به عنوان “موسیقی کلاسیک آمریکا” می شناسنند.
آموزش آواز سنتی
از دهه ۱۹۲۰ ، جاز به عنوان یکی از اشکال اصلی بیان موسیقی شناخته شده اند. سپس در قالب سبکهای مستقل موسیقی سنتی و رایج پدیدار شد. سبک جاز را می توان با نوت های نوسان دار، استفاده از ندا و پاسخ، polyrhythmms بودن آن و بداهه نوازی در آن که مهم ترین ویژگی این سبک می باشد، مشخص کرد. جاز ریشه در بیان فرهنگی و موسیقی آفریقای غربی، سبک رگتایم آفریقایی، کلاسیک اروپایی و در سنت های موسیقی آفریقایی-آمریکایی دارد. روشنفکران در سراسر جهان جاز را به عنوان “یکی از اشکال اصلی هنر آمریکا” مورد ستایش قرار داده اند.

با گسترش جاز در سرتاسر جهان ، فرهنگ های ملی ، منطقه ای و محلی موسیقی به این نوع از سبک موسیقی واکنش نشان دادند که منجر به ایجاد سبک های مختلف شد.

آشنایی با سبک موسیقی جاز یا جز Jazzانواع سبک های موسیقی جاز

امروزه جاز دارای سبک های مختلفی می باشد که از آن جمله باید به موارد زیر اشاره نمود:

سبک دیکسی لند
سبک بیگ بند یا سوینگ
سبک سالسا جاز
سبک سموت جاز
سبک مدال جاز
سبک فری جاز
سبک بی باب
سبک کول جاز
سبک جاز برزیلی
سبک آوانگار جاز

اگر بخواهیم نکاتی را از این سبک موسیقی بیان کنیم، جالب است بدانید که:

ژانر های اکسوتیکا، جز فیوژن، بلوز، آر اند بی، رگتایم، سوینگ، اسموس جز، لانج و … جزو ژانر های زیر مجموعه سبک موسیقی Jazz هستند.
این سبک در ابتدا به عنوان یکی از زیرشاخه های سبک پاپ شناخته می شد.
این سبک توانست به سرعت در آمریکا به عنوان موسیقی بی کلام و باکلامی محبوب تبدیل شده و دهه بیست آمریکا را به نام دهه جاز نامگذاری کند.
از آنجایی که عنوان سبک موسیقی Jazz ریشه در فرهنگ کوچه بازار مردم آمریکا دارد، اشکال مختلفی برای این سبک موسیقی به نام های Jas یا Jass نیز بیان می شوند.

تاریخچه ای از سبک موسیقی جاز

در مورد تاریخچه سبک موسیقی Jazz باید گفت جاز در اواخر قرن نوزدهم تا اوایل قرن بیستم به عنوان تفسیری از موسیقی کلاسیک آمریکایی و اروپایی آمیخته با ترانه های قومی آفریقایی و تأثیرات فرهنگ آفریقای غربی سرچشمه گرفت. ترکیب و سبک آن در طول سال ها بارها با تفسیر شخصی و بداهه نوازی هر مجری تغییر کرده است که این نیز یکی از بزرگترین جذابیت های ژانر است.

برده داری یکی دیگری از سرچشمه های اصلی شکل گیری این سبک موسیقی در آمریکا است. تا سال ۱۸۶۶، تجارت برده های اقیانوس اطلس یا the Atlantic slave trade، نزدیک به ۴۰۰۰۰۰ آفریقایی را به آمریکای شمالی آورده بود. بردگان عمدتاً از غرب آفریقا و حوضه رودخانه کنگو بودند و سنت های موسیقی قوی نیز با آنها به همراه آورده شد. این سنت های آفریقایی در درجه اول از یک ملودی تک خطی و الزام ندا و پاسخ استفاده می کردند و ریتم ها ساختار متقارن داشته و الگوهای گفتار آفریقایی را منعکس می کردند.

آموزش آواز سنتی در تهران
هنرمندان مشهور بین المللی در سبک موسیقی Jazz

صدای انسان می تواند ابزاری قدرتمند باشد ، همانطور که این خوانندگان مشهور جاز گواه آن هستند. جالب است بدانید که از اوایل روزهای پیدایش جاز، آواز خوانندگان و سازندگان موسیقی این سبک، بر آهنگ ها و مفاهیم ملودیک تاثیر عمیقی گذاشته اند.

در اینجا لیستی کوتاه از بهترین خوانندگان جاز و موسیقی دانان برجسته در این سبک را به شما معرفی می کنیم:

Louis Armstrong: August 4, 1901 – July 6, 1971: لوئیس آرمسترانگ که به دلیل بازی در ترومپت مشهور است، خواننده با استعدادی بود که در این سبک فعالیت می کرد.
Johnny Hartman: July 13, 1913 – September 15, 1983: حرفه جانی هارتمن هرگز به اوج موفقیت استعدادهای وی نرسید. صدای سرسبز هارتمن، ملودی های آرزوی جان کولترن را کاملاً تکمیل کرد.

Frank Sinatra: December 12, 1915 – May 14, 1998: فرانک سیناترا کار خود را در دوران نوسان (رشد) این سبک شروع کرد و با گروه بزرگ تامی دورسی آواز خواند. در طول دهه ۱۹۴۰ ، وی محبوبیت زیادی را بدست آورد و شروع به بازیگری در فیلم هایی مانند It Happened در بروکلین و Take Me Out برای Ballgame کرد.

از دیگر خوانندگان مشهور سبک موسیقی Jazz می توان نام برد:

Ella Fitzgerald: April 25, 1917 – June 15, 1996
Lena Horne: June 30, 1917
Nat “King” Cole: March 17, 1919 – February 15, 1965
Sarah Vaughan: March 27, 1924 – April 3, 1990
Dinah Washington: August 29, 1924 – December 14, 1963
Nancy Wilson: February 20, 1937
Billie Holiday: April 7, 1915 – July 17, 1959

سبک موسیقی Jazz در ایران

جالب است در انتهای این مقاله آشنایی با جز بگوییم که دوک الینگتون ( از پیانونوازان و آهنگسازان و رهبران ارکستر بزرگ تاریخ موسیقی جاز در آمریکا قطعه ای با نام اصفهان را تنظیم کرد که در ایران مورد توجه قرار گرفت. اولین خواننده جاز فارسی آلفرد لازاریان ( موسیقیدان، خواننده (سبک جاز) و مربی رقص مرد ارمنی ) بود که در دهه ۴۰ شمسی تک آهنگی را ضبط کرد.

ورود و ادغام این سبک موسیقی پس از پیدایش سبک جاز شرقی توسط گروهی به رهبری لوید میلر و پرستون کیز در ایران اتفاق افتاد که منجر به آمیخته شدن موسیقی سنتی ایران با این سبک موسیقی شد.

کلاس آموزش آواز سنتی در غرب تهران

Top