آموزشگاه موسیقی در اصفهان     کلاس آموزش گیتار در اصفهان   گروه موسیقی در اصفهان

دلایل دورگه شدن صدا

دلایل دورگه شدن صدا

اگر به تازگی نواختن گیتار را فرا گرفته باشید، به طور حتم می‌دانید که صدای شما در نواختن اهمیت ندارد. اما اگر به تازگی به دنبال آموختن تن صدا در تئوری موسیقی خوانندگی هستید، بی شک می‌دانید که نوع صدای شما حتی در درآمد خوانندگی‌تان هم موثر است. البته به طور قطع نمی‌توان بیان کرد که صدای کلفت یا صدای نازک بهتر است. صدایی برای خوانندگی بهتر است که با استایل خوانندگی شما متناسب باشد. برای مثال، اگر آقا هستید، بسیار خوب است که صدای شما هم کلفت باشد. در ادامه همراه ما باشید.

برای محکم صدای خود با ترفند ماسک پیش بروید

تن صدای خود را پایین تر بیاورید و صحبت کنید. به طور حتم، شما هم متوجه می‌شوید که چقدر صدای‌تان کلفت تر شده است. یکی از ترفتدهای کلفت کردن صدا در هنگام خوانندگی، شمرده شمرده بیان کردن کلمات آهنگ می‌باشد. البته تمامی افراد نمی‌توانند از این ترفند استفاده کنند. چرا که آن‌ها تودماغی صحبت می‌کنند و به همین خاطر، از شدت محکم بودن صدای آن‌ها کاسته می‌شود.
آواز سنتی در تهران
منظور از ترفند ماسک، حوزه لب‌ها و قسمت بینی است. حال اگر فردی از این دو ناحیه به صورتی حرف بخواند که لرزش اندکی داشته باشند، از قسمت ماسک خوانده اند. مسلما در هنگام خوانندگی نمی‌توانید در تمام قسمت‌های خوانندگی، همین گونه ادامه بدهید. در مواقعی که احساس می‌کنید که فورا به صدای ضخیم نیاز دارید، این ترفند مناسب است. صدای حاصل از استفاده از ترفند ماسک، تودماغی نیست. این همان صدای طبیعی شما است که قبلا نمی‌توانستید به گوش شنوندگان برسانید.

از ناحیه دیافراگم تنفس کنید
تنفس صحیح می‌تواند جذابیت صدای مردانه را بیشتر کند. هر بار که می‌خواهید تمرین کنید و بخوانید، شانه‌های خود را ثابت نگهدارید و شکم خود را بالا و پایین ببرید. اگر اینگونه نفس نمی‌کشید، به طور کلی اشتباه می‌کنید. شاید یکی از دلایل نازک بودن بیش از حد صدای‌تان، تنفس اشتباه شما می‌باشد. از تاثیرات تنفس صحیح این است که قدرت صدای شما افزایش پیدا می‌کند. برای پی بردن به این موضوع، چندین کلمه را مشخص کنید و به هنگام تنفس، آن‌ها را تلفظ کنید. در این حالت صدای شما بم تر به نظر می‌رسد. بدون اینکه صدای شما از ناحیه گلو، خراشیده به نظر برسد.

تارهای صوتی خود را تقویت نمایید
یکی از دلایل بسیار مهم برای صدای بسیار ریز در آقایان، ضعیف بودن تارهای صوتی حنجره‌شان است. وقتی از تارهای صوتی حرف می‌زنیم، دقیقا منظورمان ساختار تار مانند در حنجره نیست. در حقیقت، حنجره ما از دو لایه تشکیل شده است. منظور ما از تارهای صوتی، دقیقا همین دو لایه حنجره می‌باشد.
آموزش آواز سنتی
افرادی که از حنجره خود برای آواز خواندن استفاده نمی‌کنند، در روند تقویت صدای خود موفق نخواهند بود. چرا که هر چه از حنجره کمتر استفاده کنید، هیچ تغییری در بهتر شدن صدای حاصل از آن، بوجود نمی‌آید. این چرخه دارای اشکال است و به همین ترتیب، شما هیچ وقت به تن صدای مطلوب خود دست پیدا نمی‌کنید.

چند شعر برای خوانندگی انتخاب کنید تا چرخه تقویت تارهای صوتی شما به سمت بهتر شدن پیش برود. سپس هر روز زمان مشخصی را به بلند خوانی آواز اختصاص بدهید. حفظ تداوم بلندخوانی در طی زمان بلند مدت، از اهداف دیگر این نوع تمرین‌ها است. سعی کنید که حوصله به خرج دهید. برای دستیابی به رمز موفقیت در خوانندگی می‌بایست صبور باشید.

توجه داشته باشید که بلند خوانی شما نباید به فریاد زدن تبدیل شود. چون با فریاد زدن، پایه و اساس سلامت حنجره خود را به خطر می‌اندازید.

تمرین صداسازی انجام دهید
تمرین صداسازی بدان معنا است که شما در هر حالتی بتوانید با تمام وسعت صدایی خودتان اجرا کنید و بخوانید. تمرین صداسازی به سبک خوانندگی ارتباط خیلی خاصی ندارد. بنابراین، از پرداختن به حاشیه‌هایی مثل تمرین صداسازی مرتبط با سبک خواندن خود داری کنید. اهمیت نپرداختن به این مسئله غیرضروری، تنها برای سلامت حنجره خودتان مناسب می‌باشد.

به سراغ قلیان و مواد مخدر نروید
خیلی از افراد بدون اینکه از اصول دو رگه کردن صدا در خوانندگی مطلع باشند، قلیان و مواد مخدر را راهکار مناسبی برای کلفت کردن صدا می‌دانند. اما در واقعیت این چنین نیست. مکمل‌های بدنی و مواد مخدر، هیچ تاثیر مثبتی در جهت ضخیم کردن صدا ندارند. اگر این موضع را باور ندارید، از افراد سیگاری بخواهید که برای شما آواز بخوانند. شاید در دقایق اول، صدای فرد سیگاری محکم و کلفت باشد. اما در چندین دقیقه بعد می‌بینید که آن‌ها نفس نفس می‌زنند. مصرف سیگار باعث می‌شود که حجم تنفسی نرمال آن‌ها کمتر شود. پس نه تنها سیگار کشیدن سبب کلفتی صدا می‌شود، حجم صدای تنفسی فرد خواننده هم به شدت کاهش پیدا می‌کند. پس بهتر است به دنبال بهترین راهکارهای کلفت کردن صدا باشید.


5 قدم اساسی برای کلفت کردن صدا در مردان

1- در قدم اول، گوش خود را به بلند خوانی عادت بدهید. منظور از بلند خوانی، فریاد زدن به هنگام خوانندگی نمی‌باشد. منظور ما از عادت دادن گوش‌تان به بلند خوانی در هنگام تمرین، پذیرش تغییر در صدا می‌باشد. اگر شما از صدای کلفت و ضخیم خود در هنگام خوانندگی لذتی نبرید، هیچ وقت به تمرینات خوانندگی و صداسازی ادامه نخواهید داد.

2- در قدم دو می‌توانید یک خواننده اپرا را انتخاب کنید. آهنگ‌های این خواننده را چندین باز گوش دهید. سپس همراه با خواننده اپرا بخوانید. همخوانی کردن شما با این خواننده باعث می‌شود که به راحتی خودتان را به صدای کلفت و ضخیم او نزدیک کنید.

3- در سومین قدم، بهتر است همزمان با همخوانی، صدای خود را ضبط کنید. در حالت عادی، شما صدای خود را از طرق استخوان‌های صورت‌تان می‌شنوید. اما وقتی صدای خود را ضبط می‌کنید، همانند یک شنونده نسبت به صدای خودتان نظر می‌دهید. ضبط کردن صدا به شما کمک می‌کند که هر بار کیفیت صدای خود را بسنجید و بهتر عمل کنید.

4- در چهارمین قدم، شما روبه‌روی آینه بایستید و بخوانید. منظور از خواندن در اینجا، آوازخوانی و تمرین صدا است. خواندن در روبه‌روی آینه باعث می‌شود که طرز صحیح ادای کلمات را یاد بگیرید. بررسی مداوم اشکالات تلفظی، شما را به آنچه که می‌خواهید می‌رساند. پس صبور باشید!

5- همان طور که روبه‌روی آینه ایستاده اید و به گونه تلفظ کلمات داخل ملودی توجه می‌کنید، به سیبک گلوی خود هم توجه داشته باشید. چرا که وقتی سیبک بالاتر باشد، یعنی صدای شما زنانه و زیر است. زمانی هم که سیبک گلوی شما بالاتر باشد، یعنی صدای شما بم و ضخیم می‌باشد. اگر هنوز هم با نازک بودن صدای خود مشکل دارید، سیبک گلو را به آرامی با دست خود به سمت پایین جابه‌جا نمایید. حرکت دادن سیبک نباید به طوری باشد که سلامت حنجره شما به خطر بیافتد.

کلاس آموزش آواز سنتی در تهران

چگونه صدای نازکی داشته باشیم؟

چگونه صدای نازکی داشته باشیم؟

صدای بعضی از خانم‌ها به صدای آقایان شباهت بسیار زیادی دارد. مسلما خانم‌ها از این ویژگی صدای خودشان رضایت ندارند و به دنبال هر چه سریع تر راه‌های نازک شدن صدا هستند. البته این واکنش و رفتار آن‌ها عادی است. چرا که یک زن در حالت عادی، صدای نازکی دارد. حتی وقتی که خانم‌ها آواز می‌خوانند، صدای آن‌ها نازک است. به حدی که می‌توانید تشخیص بدهید این صدای کلفت مردانه است یا صدای نازک زنانه. البته برای همه خانم‌ها نمی‌توان یک نسخه پیچید. چرا که منشا اصلی کلفت بودن صدا در آن‌ها،  نوسان در ترشحات هورمون‌های جنسی آن‌ها است. اگر مدت‌ها است که از این موضوع رنج می‌برید و راهکارهای دیگر برای شما نتیجه ایده آل نداشته اند، به دکتر متخصص غدد و متابولیسم مراجعه نمایید.

 

بخشی از کلاس آواز و تمرین تحریر با کودک 7 ساله (با ما در یوتیوب با آموزش های رایگان همراه باشین  radfarriahi@ )

 

 

آموزش آواز سنتی در تهران



با خوانندگان زن بخوانید

شاید ساده ترین راه برای درمان کلفتی صدا در افراد، همخوانی با خواننده‌های زن باشد. برای اینکه با خواننده‌های زن بخوانید، ابتدا باید گوش‌های خود را قوی کنید. قوی کردن گوش‌ها به منظور شنوایی بهتر، کار تقریبا زمان بری است. یعنی شما می‌توانید در صورت تمرین به این هنر برسید. زمانی خواهید توانست نازک و کلفت بودن صدای یک خواننده را تشخیص بدهید که گوش‌های قوی داشته باشید. با توجه به رابطه مستقیم همخوانی با خواننده زن و هنر شنوندگی، به تمرینات مداوم خود ادامه بدهید.

تمرینات نازک کردن صدا حتی در هنگام صحبت کردن عادی

زمانی می‌توانید بگویید که به طور کامل ترفندهای داشتن صدای نازک را پیدا کرده اید که در هنگام صحبت کردن عادی هم با صدای نازک صحبت کنید. پس اگر مشکلی در صحبت کردن روزمره با صدای نازک ندارید، از همین امروز شروع کنید.

کلاس آواز در اصفهان

ضبط کردن صدا هنگام خواندن با خواننده زن

بالاخره باید راهی برای مقایسه صدای خودتان در هنگام قبل و بعد از تمرینات نازک شدن صدا پیدا کنید. بهترین راه برای تشخیص روند رشد آوازخوانی با صدای نازک، ضبط کردن صدا می‌باشد. زمانی که صدای خودتان را ضبط می‌کنید و به آن گوش می‌دهید، در جایگاه یک شنونده عادی قرار دارید. به همین خاطر، به راحتی می‌توانید درباره صدای خودتان فکر و ایده داشته باشید. اگر وقت دارید که صحبت‌های روزانه خود را ضبط کنیدف حتما این کار را بکنید.

درمان کلفتی صدا با مواد طبیعی

    خیلی از اوقات پیش می‌آید که به صورت ناگهانی، صدای افراد کلفت و ضخیم می‌شود. در صورتی که اصلا صدای آن‌ها کلفت نبوده است. برای درمان زودهنگام کلفتی صدا بهتر است از مخلوط آب هویج و عسل استفاده کنید. این ترکیب طبیعی، ضخامت صدای شما را به شدت کاهش می‌دهد. البته زمان مصرف هویج و عسل نیز در روند کاهشی بودن کلفت کردن صدا هم تاثیرگذار است. ساعت‌های اولیه صبح، بهترین زمان جهت مصرف هویج و عسل برای درمان کلفتی صدا است. به صورتی که پس از مصرف این ترکیب، تارهای صوتی شما لطیف شده اند و دیگر اثری از اختلال تارهای صوتی در صدای شما وجود ندارد.
    اگر هویج و عسل تازه در دسترس‌تان نیست، لعاب چهار تخم یا چهار دانه مصرف کنید. توجه کنید که این لعاب در صورتی مثمر ثمر خواهد بود که شما پس از جوشاندن آن‌ها، لعاب را تهیه کنید. همچنین، لعاب چهار تخم برای درمان کلفتی صدای افرادی که سرما خورده اند، مناسب خواهد بود. به بیانی برای صاف کردن گلوی خود، قبل از تمرینات خوانندگی می‌توانید از لعاب استفاده کنید. مواد خوراکی مثل به و بامیه  دارای چهار تخم هستند.
    عصاره جوشانده کرفس یا برگ اسفناج برای رفع گرفتگی و حالت بم صدا مفید و سودمند است. البته در مصرف این مواد طبیعی زیاده روی نکنید. چرا که ممکن است پایه و اساس صدای شما بهم بریزد. پس بعد از هر مقدار مصرف این مواد، صدای خود را به طور کامل بسنجید. آن زمان خواهید دانست که به چه میزان به آن‌ها نیاز دارید.

موسیقی بلوز چیست؟

درباره موسیقی بلوز

موسیقی بلوز یکی از سبک‌های موسیقی عامه‌پسند است. سبک، گونه یا ژانر موسیقی بلوز همان قطعاتی است که در دل سیاه‌پوستان آمریکایی بوجود آمد و تا اکنون نیز در میان سبک‌های عامه‌پسند موسیقی توانسته است جایگاه خود را حفظ کند. برخی از اساتید برجسته، علت معروف شدن موسیقی بلوز را به پیشگامان این نسل نسبت می‌دهند. زمانی که سیاه‌پوستان آمریکا با اندوه زیادی، آواز غمگین را می‌خواندند، از محبوبیت موسیقی ابداعی خود مطلع نبودند. چنانکه امروز مشاهده می‌کنیم بلوز بالاد، بلوز راک، شیکاگو بلوز و کلاسیک بلوز جزو سبک‌های فرعی و محبوب موسیقی بلوز هستند. به همین خاطر، از سبک موسیقی بلوز می‌توان بعنوان سبک موسیقی ابداعی و محبوب سیاهان در جهان، یاد کرد.

موسیقی بلوز چیست؟

بلوز یک گونه موسیقی ساز و آواز است که اصالت آن به سیاه‌پوستان آمریکایی باز می‌گردد. اما برخی دیگر این نظر را دارند که ریشه موسیقی بلوز در فرهنگ غرب آفریقا است. زمانی که برده‌های سیاه آوازهای غمگین و اندوهگین می‌خواندند، به تدریج این سبک شکل گرفت. آواز خوانی اندوهگین آن‌ها به نت‌های Blue معروف است. بنابراین، یکی از ویژگی‌های بارز و واضح موسیقی بلور، حضور نت‌های Blue در طی خوانندگی می‌باشد. این نُت‌ها در موسیقی بلوز دارای جایگاهی خاص هستند. به طوری که درجات سوم، پنجم و هفتم گام ماژور متعلق به نُت‌های غمگین و محزون است. اگر نمونه موسیقی‌های بلوز را گوش کرده باشید، به خوبی متوجه هستید که صدای حاصل از این درجات، بم‌تر از سایر نُت‌ها است. پس دور از ذهن نیست که ملودی‌های بلوز با ملودی‌های جاز فرق داشته باشد. کمی بعدتر در تاریخ، از سبک موسیقی بلوز بعنوان ندا و پاسخ یاد کردند. نمونه‌های ندا و پاسخ در آثار موسیقی بلوز، جَز، سول گاسپل و فانک به وفور شنیده می‌شود. بنابراین، نقطه مشترک بین ژانر بلوز با جز و و راک اند رول همان  call and response یا الگوی ندا و پاسخ است. گفتنی است که این نوع از نمونه‌ها در موسیقی بلوز به صورتی است که شنونده پس از شنیدن، حالت روحانی در درون خود احساس می‌کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های موسیقی بلوز به اشعار، خطوط باس و تنظيم آهنگ مربوط می‌شود. تاریخ نیز بیانگوی فرم‌های ساده موسیقی بلوز است که تا دهه 1960 توانست تاثیرات بسزایی در موسیقی آمریکایی داشته باشد.

شاید با خواندن تاریخچه موسیقی بلوز باز هم این سوال برای شما پیش بیاید که بالاخره سبک بلوز در کجا متولد شد. سرچشمه اصلی موسیقی بلوز همان بردگان آفریقایی بودند که موسیقی خود را به آمریکا منتقل کرده بودند. سپس این سبک به تدریج در مناطق اطراف رود مي‌سي‌سي‌پي پیشرفت و توسعه پیدا کرد.

ویژگی‌های بارز موسیقی بلوز چیست؟

موضوع ریتم در ژانر موسیقی بلوز از اهمیت بسیاری برخوردار است. آن‌چیزی که در ابتدا سیاه‌پوستان می‌خواندند، ماهیتی مبتنی بر ریتم نداشت. آن‌ها براساس احساسات خود می‌خواندند و از هیچ گونه سازی هم استفاده نمی‌کردند. البته در بعضی موارد نیز سازهای کوبه‌ای در اختیار داشتند که صدای دستان خود را با آن هماهنگ پیش می‌بردند. از آن زمان تا اکنون به این صورت بود که هر ترانه در سبک بلوز دارای سه خط بود. خط اول و دوم حالت تکرار داشتند. زمانی که خط سوم شنیده می‌شد، تمامی شنوندگان این احساس را داشتند خط سوم دارای حالتی متفاوت است. دلیل متفاوت بودن خط سوم، تفاوت در ریتم ملودی آن بود. این درحالی است که ژانر موسیقی بلوز هم اکنون هم به همین شکل است.

به بیانی ساده، ریتم در موسیقی بلوز به صورت کشاکش دائمی یک ملودیک دیده می‌شود. آغاز این ملودیک با موضوع سوال و بحث درباره تنش است. اساتید بزرگ موسیقی بلوز براین باورند که هر چقدر موضوع ایجاد تنش پررنگ‌تر باشد، اصالت بلوز در ذهن شنونده واضح‌تر خواهد بود. موسیقی بلوز با همان پاسخ به تنش ادامه پیدا می‌کند. نت‌های بلو که در آغاز و ادامه و حتی پایان می‌شنوید، جزو آکورد به شمار نمی‌آیند. همچنین، این نت‌ها ارتباط هماهنگی با هم ندارند. لذا، زمانی که شما موسیقی بلوز را می‌شنوید، همان حالت تنش را احساس می‌کنید. ناهماهنگی بین نت‌های بلوز زمانی برطرف می‌شود که خواننده به نت‌های قبلی بازگردد. در غیر اینصورت، این تشنج همچنان ادامه‌دار خواهد بود. تکرار در موسیقی بلوز امروزه هم حتی در ملودیک‌های کوچک هم به وفور دیده می‌شود. به تکرار در ملودیک‌های کوچک موسیقی بلوز، هوک یا ریف می‌گویند.

آموزش آواز سنتی در تهران

پیشتازان موسیقی بلوز در ایران

تعداد خوانندگان سبک موسیقی بلوز ایرانی بسیار اندک می‌باشند. عبدی بهروانفر، آرش سبحانی، رعنا فرحان، فریدون فروغی، محسن نامجو و شاهین نجفی، خوانندگان موسیقی بلوز ایرانی هستند. بسیاری از این خوانندگان، موسیقی بلوز ایرانی را با یک گیتار آکوستیک یا الکترونیک فرا گرفتند. پس از آن نیز به فراگیری موسیقی راک پرداختند. هم اکنون هم پیشتازان موسیقی بلوز ایرانی در صحنه‌های زنده، هنرنمایی می‌کنند. برای نمونه، جانی آذری یک خواننده ایرانی تبار است که به سبک بلوز ایرانی می‌خواند.

موسیقی بلوز آمریکایی

گفته می‌شود که موسیقی بلوز آمریکایی در طی تاریخ به یک صورت نبوده است. چنانکه تحول‌های مختلف در جهان نشان می‌دهد که موسیقی بلوز آمریکایی در هر دهه دچار تغییر و تحول شده است. این تغییرات به سمت و سوی بهتر شدن، پیش رفته اند.

موسیقی بلوز ابتدا در میان برده‌های آمریکایی در روستاها رواج داشت. در مراحل بعد، موسیقی بلوز به شهرها راه پیدا کرد. نیو‌اورلئان، ممفیس و سنت لوئیس جزو اولین شهرهایی بودند که موسیقی بلوز آمریکایی به آن‌ها راه یافت و رواج پیدا کرد. نیواورلئان یکی از شهرهای آمریکا است که در کرانه رود می‌سی‌سی‌پی قرار دارد. ممفیس هم در جایگاه دومین شهر پُرجمعیت ایالات متحده آمریکا شناخته می‌شود. سنت لوئیس هم بعد از ممفیس بعنوان پرجمعیت ترین شهر در کشور آمریکا شناخته می‌شود.

W.C.Handy نخستین فردی بود که در اولین ترانه بلوز را در سال ۱۹۱۲ در شهر ممفیس به نگارش درآورد. در سال 1914 هم آوازه موسیقی بلوز آمریکایی به سنت لوئیز رسید. از سال 1920 می‌توان بعنوان اولین سال ضبط رسمی موسیقی آلبوم بلوز نام بُرد. نام نخستین آلبوم در سال 1920، Crazy Blues است. از دهه‌های 1920 و 1930 می‌توان بعنوان سال‌های رشد و شکوفایی شگرف موسیقی بلوز آمریکایی یاد کرد. به نظر می‌رسید که با آغاز جنگ جهانی دوم، سبک موسیقی بلوز به کل از ذهن تاریخ پاک شود. این درحالی است که این اتفاق هر گر نیفتاد! آمریکایی‌هایی که در طی جنگ جهانی دوم به شمال کشورشان مهاجرت کرده بودند، بعد از جنگ جهانی دوم هم به تولید دومین آلبوم موسیقی بلوز پرداختند. Urban Blues، سبک جدید موسیقی بلوز آمریکایی بود که در شهرهای شمال آفریقا مورد استقبال قرار گرفت.

در دهه‌های 1920 و 1930، موسیقی بلوز آمریکایی با لوازم و آلت‌های موسیقیایی قدیمی نواخته می‌شد. این درحالی است که در دهه 1940، از آلت‌های موسیقیایی الکترونیک استفاده شد. پس از آن، شیکاگو بعنوان یک مرکز مهم برای فعالیت موسیقی‌دانان بلوز محبوب و مشهور شد. به همین خاطر، سبک فرعی شیکاگو بلوز در زیرمجموعه موسیقی بلوز قرار گرفت. گیتار و هارمونیکا جزو اصلی‌ترین و ضروری‌ترین وسایل برای نواختن موسیقی شیکاگو بلوز محسوب می‌شود. به طوری که بدون حتی یکی از آن‌ها هم نمی‌توانید از شیکاگو بلوز بهره‌مند شوید.

برخی از اساتید، از ممفیس بلوز بعنوان یک شاخه فرعی برای توصیف ژانر موسیقی بلوز آمریکایی یاد می‌کنند. B.B.King یکی از موسیقی‌دانان برجسته و مشهور ممفیس بود که گیتار، ترومپت و ساکسیفون را با هم ترکیب کرد. در سال‌های بعد، سبکی به نام دلتا بلوز آن‌چنان مشهور شد که در زیرمجموعه موسیقی بلوز آمریکایی قرار گرفت. گیتار آکوستیک در سبک دلتا بلوز، نقش اصلی را ایفا می‌کند. در نهایت، در شهر تگزاس نیز نوازندگی تصمیم گرفتند تا برای نخستین بار، گیتار الکتریکی را بسازند که با هر 4 انگشت دست یک فرد نواخته شود. یک ویژگی دیگر برای این نوع گیتار الکتریک خاص، نواختن آن با یک انگشت شست است. در ادامه شاهد لیستی از بزرگان موسیقی در سبک موسیقی بلوز در جهان هستید:

    بسی اسمیت
    دیوید هانی‌بوی ادواردز
    پال باترفیلد
    روی بیوکنن
    لوئیزیانا رد
    ما رینی
    رابرت جانسون
    بلایند لمون جفرسون
    ‏اسکیپ جیمز
    ری چارلز
    اریک کلپتن
    آلبرت کالینز
    ویلی جانسون کور
    آلبرت کینگ
    بی.بی. کینگ
    بادی گای
    تاج محل
    جان مایال
    گری مور
    سَم مایرز
    مادی واترز
    تی-بون واکر
    استیوی ری وان
    جان لی هوکر

کلاس آموزش آواز سنتی در تهران

تکنیک چهار مضراب چیست؟

تکنیک چهار مضراب چیست؟

چهار مضراب یکی از تکنیک های کاربردی و معروف در عرصه موسیقی است که کاربردهای بسیاری برای ساخت انواع نواها و نغمه ها دارد.

آموزش آواز سنتی در تهران

تکنیک چهار مضراب چیست؟

دنیای موسیقی دنیایی پیچیده و فراتر از تصور است که اصطلاحات و تکنیک های بسیاری در بر دارد. یکی از این اصطلاحات نغمه یا گوشه است که از مسائل بنیادین در دنیای موسیقی است و از اولین مباحثی است که برای آموزش موسیقی مورد بحث قرار می گیرد. در بین این مباحث یکی از مباحثی که افراد بسیاری درگیر یادگیری هستند چهار مضراب است. چهار مضراب یک اصطلاح بسیار معروف و شناخته شده در موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی آذربایجانی است که افراد به نام بسیاری موسیقی ها و نواهای شگفت انگیزی با این تکنیک به ثبت رسانده اند. از این آثار می توان به چهارمضراب راست پنجگاه از ایرج بسطامی، چهارمضراب حسین علیزاده و ارشد تهماسبی و قطعه «تمنا» از پرویز مشکاتیان اشاره کرد. قطعه هایی با چهار مضراب تدوین می شوند ریتم مشخص و خاصی را دنبال می کنند. یادگیری و بکارگیری این تکنیک می تواند یکی از سکو های پرتاب در دنیایی موسیقی باشد.

چهار مضراب برای چه آلاتی مناسب است؟

همانطور که گفته شده چهار مضراب یک تکنیک سنتی و بسیار قدیمی است که برای نواختن موسیقی ها سنتی ایرانی و اصیل آذربایجانی مورد استفاده قرار می گرفته است. از این ساز های می توان به ساز تار ، ساز سه تار و ساز سنتور اشاره کرد در هر یک از این ساز های تکنیک چهار مضراب به نحو ویژه ای جلوه می کند. این به معنی است که ممکن است تکنیک چهار مضراب بر روی سه تار با تکنیک چهار مضراب روی سنتور متفاوت است. بعد ها این تکنیک وارد عرصه و بعد های دیگری موسیقی شد که امروزه این تکنیک بر روی آلاتی مانند ویولن و کمانچه نیز قابل پیاده است. برای نواختن چهار مضراب بر روی هر یک از این آلات از نشانه های مختلف استفاده می شود تا برای نوازنده قابل درک باشد.

کاربرد این تکنیک چهار مضراب

تکنیک چهار مضراب از آن دسته تکنیک هایی است که برای ساختن نت های تکراری در موسیقی ایرانی بسیار کاربرد دارد. البته پیچیدگی و یا سادگی ساخت نت ها با این تکنیک به شخص نوازنده و میزان مهارت آن بستگی دارد. نوازنده ای که از این تکنیک برای نواختن نغمه ای خاص بهره می گیرد یک الگوی خاص و منظم را برای بار ها تکرار می کند. برخی ها بر این باورند که این تکنیک زمانی خود را نشان می دهد که با یکی از ساز های کوبه ای همراه باشد چرا که از یکنواختی جلوگیری می کند. برخی دیگر از نوازنده ها این تکنیک را راهی برای نشان دادن مهارت نوازنده و استراحت دادن به خواننده تلقی می کنند.

مدت زمان آموزش چهار مضراب

افرادی که نوازنده آلات موسیقی مانند تار، سنتور، سه تار و ساز های کمانه ای هستند علاقه بسیاری به یادگیری تکنیک کاربردی چهار مضراب دارند. یادگیری چهار مضراب به سه عامل اصلی بستگی دارد. اولین مورد انتخاب آموزشگاه موسیقی به نام، معتبر است که از استادان و نوازندگان حرفه ای و متخصص برای آموزش استفاده می کند. عدم توجه به این گزینه می تواند مراحل فراگیری شما را به تعویق بیندازد. نکته دوم و سوم به خود شخص بستگی دارد. مسئله دوم این است که شخص تا چه اندازه با موسیقی و دنیای موسیقی آشنایی داشته باشد. افرادی که با این حرفه آشنایی دارند به راحتی می توانند این تکنیک را یاد بگیرند. سومین مورد استعداد شخص هنرجو از بابت فراگیری هنر است. افرادی که استعداد خاصی در فراگیری موسیقی دارند می توانند در مدت زمان کمی به این تکنیک تسلط یابند.

کلاس آموزش آواز سنتی در تهران

چگونه سبک اوپرا آواز بخوانیم؟

چگونه سبک اوپرا آواز بخوانیم؟

تاریخچه

در انتهای قرن شانزدهم سبک آوازی جدید و منحصر به فردی در ایتالیا به نام اوپرا از جانب جاکوپ پری(Jacopo Peri) در اثر دافنه گم شده(lost Dafne) معرفی شد. این سبک به سرعت محبوبیت زیادی پیدا کرد و در سراسر اروپا گسترش یافت. لولی از فرانسه، شولتز از آلمان و پورسل از انگلیس سنت‌های فرهنگی ملتهایشان را در اپرا ابراز کردند. با این حال اپرای ایتالیایی هم با سبک روایی و برجسته خودش بر دنیای موسیقی به جز فرانسه چیره شد. اپرا سریا (Opera Seria) را می‌توان به عنوان بهترین و مشهورترین شکل اپرای ایتالیایی دانست تا اینکه گلوک(Gluck) با اپراهای اصلاح طلبش در دهه‌ی 1760، تغییراتی را ایجاد کرد. امروزه موتزارت به عنوان پادشاه بی نظیر اپرا شناخته می‌شود. او کارش را با اپراسریا آغاز کرد ولی به خاطر اپراهای کمیک ایتالیایی شهرت یافت برخی از اپراهای معروف او شامل ازدواج فیگارو(Marriage of Figaro)، دون جیوانی و کسی فن توته(Cosi fan tutte) و فلوت جادویی(The Magic Flute) است که مربوط به آداب فرهنگی آلمان هستند.

آموزش آواز کلاسیک در هنگام آغاز موسیقی کلاسیک در قرن نهم چندان محبوب نبود با گذشت سالها، چند خواننده کلاسیک همچون ماریا کالاس و لوچیانو پاواروتی(Maria Callas and Luciano Pavarotti) ظاهر شدند. اگر فکر می‌کنید که موسیقی کلاسیک فقط منحصر به افراد مستعد در این زمینه است در اشتباه هستید.

می‌توانید به عنوان خواننده‌ای کلاسیک جا پای آنها بگذارید. بهترین روش برای رسیدن به این رؤیا، آموزش در حوزه‌ آواز کلاسیک است با این آموزشها، آوازهای کلاسیک را به سهولت می‌خوانید. براساس جنسیت، دو رنج آوازی دیگر زیر طبقه کلاسیک قرار می‌گیرد که برای مردان شامل بأس، تنور، باریتون و بلندترین آنها کانتر تنور است. رنج آوازی برای زنان هم شامل کنترالتو، سوپرانو و مزوسوپرانو است.

اپرا یکی از سبک‌های آوازخوانی دراماتیک است که در آن آوازخوانی پرشور و اثربخش با نمایش درهم می‌آمیزد. صحنه‌ها هماهنگ با موسیقی طراحی شده و خواننده هم با یک ارکستر یا گروه موسیقی کوچکتر همراهی می‌کند. آواز خوانی اپرا نیازمند استعداد، مهارت‌های زبانی و توانمندی‌های اجرایی و مقدار زیادی تعهد و تمرین است.

چگونه با 6 گام ساده به سبک اپرا آواز بخوانیم

در اواخر قرن شانزدهم سبک محبوب اپرا در ایتالیا به وجود آمد و افراد به سرعت در سراسر اروپا به دنبال یادگیری این سبک آوازی برآمدند و یکی از اولین قطعات آوازی در این زمینه، دافنه گم شده نوشته جاکوب پری بود که در سایر کشورهای اروپایی با استقبال زیادی مواجه شد. این اثر به سرعت تداوم یافت و لولی از فرانسه،شولتز از آلمان و پورسل از انگلستان را تحت تأثیر قرار داد تا سهم موسیقیایی خودشان در کشورهایشان را ایفا کردند.

با این وجود، هنوز هم اپرای ایتالیایی در جهان موسیقی غلبه دارد چرا که سبک روایی و قدرتمند خاص خودش را دارد. اپرا سریا، محبوب‌ترین نوع از سبک اپرای ایتالیایی است. این امر تداوم داشت تا یک مجری معروف به نام گلاک، این ژانر را با اپرای انقلابی خودش در طول دهه 1760 تغییر داد و در حال حاضر موتزارت به عنوان پادشاه بلامنازع اپرا معروف است. او کارش را با سبک اپرا سریا آغاز کرد ولی به سرعت بابت اپراهای کمدی ایتالیایی محبوبیت پیدا کرد. برخی از اپراهای معروف او شامل ازدواج فیگارو، فلوت جادویی برگرفته از سنت آلمان و درون جبوانی و کوسی فن توته هستند.
آموزش آواز سنتی

اپرا دارای جنبه دراماتیک است چون آوازخوانی پرشور و تأثیرگذار را با کمی نمایش تلفیق می‌کند. صحنه‌های اپرا با موسیقی هماهنگ می‌شود. بعلاوه آوازها هم با موسیقی هماهنگ می‌شود. بعلاوه آوازها هم با موسیقی از طریق یک ارکستر زنده یا گروهی کوچکتر تقویت می‌شوند. خواندن اپرا نیازمند مقدار مشخصی از مهارت، توانایی اجرا و مهارت زبانی است که تمرین و تلاش زیادی را می‌طلبد.

برای تبدیل شدن به خواننده اپرای برجسته، دستورالعمل‌هایی را به شما ارائه می‌دهم

گام اول: همواره باید در اجراهای زنده خوانندگان حرفه‌ای شرکت کنید. این کار شما را با هنر تلفیق آواز و نمایش آشنا می‌کند. این ترفند در سایر اشکال آواز هم به کار می‌رود.

تماشای بازیگران برجسته، بررسی سبک آنها، شناخت ژانر موسیقی و انواع سبک‌های نمایشی به شما اجازه می‌دهد تا سبک خاص خودتان را بسازید.

گام دوم: به دنبال مربی مناسبی بروید تا به شما برای تربیت صدایتان کمک کند. اپرا خواندن به کاربرد الگوهای صوتی مختلف، پرتاب صدا و نوسان صدا وابسته است که همگی به واسطه داشتن مربی برتر قابل آموزش هستند. مربی به شما کمک می‌کند تا «تسی تورای» خودتان یا سایر رنج‌های آوازی راحت برای خودتان را پیدا کنید. برخی از دانشجویان در برنامه‌های موسیقی مختلف به عنوان مربی به تمرین مهارت‌هایشان می‌پردازند تا از این راه درآمد هم کسب کنند. آن‌ها به طور معمول، حقوق کمتری نسبت به مربیان برجسته می‌گیرند. پس اگر می‌خواهند به خواننده اپرا تبدیل شوند باید پول ذخیره کنند.

گام سوم: با زبانهای مختلفی که برای آواز اپرا به کار می‌روند، آشنا شوید. آشنایی با زبان ایتالیایی الزامی است چرا که اغلب اپراها از این زبان استفاده می‌کنند ولی توصیه شده تا با چند زبان دیگر هم آشنا شوید تا در حین آواز خواندن به فن بیان و اجرای کاملی برسید.

گام چهارم: برای تربیت بیشتر صدایتان در گروه کر کلیسا شرکت کنید چون امکان تمرین آواز بیشتری را در اختیارتان قرار می‌دهد. از هیچ فرصتی برای خواندن چشم پوشی نکنید و برای پیشرفت کردن، از دیگران نظر خواهی کنید.

گام پنجم: با یادگیری نوت خوانی با بخش نظری موسیقی، آشنا شوید. این کار با کمک مربی یا کتابها در کنار آموزشهای آنلاین میسر می‌شود.

گام ششم: هر روز تمرین کنید، چون با تمرین بیشتر، پیشرفت می‌کنید. سایت Cantolopera با ارائه ترانه‌های اصلی آوازهای های اپرا به شما در زمینه آشنایی با اپراخوانی کمک می‌کند.

تکنیک‌های پیشرفته برای اپراخوانی

برای اجرای کامل و حرفه‌ای آوازهای اپرا به مربی نیاز دارید تا عملکرد صدایتان در حین تمرین اپرا، را تشریح کند. می‌توان این کار را با حس خمیازه کشیدن در گلو و نگه داشتن زبانتان در بالاترین مکان که منجر به صدای تو دماغی خواهد شد، آغاز کرد.

    تنش در زبان و گلو و تنفس درست دو اشتباه اصلی هستند که باید اصلاح شوند. چرا کارتان را با یک مربی عالی شروع نمی‌کنید؟
    برای شناخت تنش در گلو در حین خواندن نوت های بالاتر، شاید حس گرفتگی برای خواندن نوت های بالاتر را تجربه کنید. این امر با نگاه به خودتان در آینه یا قرار دادن دستتان روی سیب آدم(Adam’s apple) در حین خواندن نوت های بالا، مشهود است. اگر سیب آدم شما حرکت شدیدی دارد پس با تکنیک آوازی غلط از آن بهره می‌برید. سیب آدم شما باید به راحتی و نه به شدت، حرکت کند. برای مثال، هنگام خواندن نوت های بالا نباید فک‌هایتان به سرعت سیب آدم شما باید به راحتی و نه به شدت، حرکت کند. برای مثال، هنگام خواندن نوت های بالا نباید فک‌هایتان به سرعت سیب آدم را ناپدید کنند.
    نباید حنجره خودتان را مهار کنید. حنجره بخش مهم و متفاوتی برای تولید صدا است و اگر سیب آدم را در حین خواندن تحت فشار قرار دهید باعث محدود شدن حنجره شده و صدایتان مثل یک قورباغه به نظر خواهد رسید. به همین دلیل همواره باید با مربی خودتان مشورت کنید. با یادگیری تکنیک آواز خوانی مناسب دیگر نیازی به نگرانی بابت سیب آدم نیست. اگر روی برخی از جنبه‌های آواز خوانی مثل تکنیک حمایت و تنفس کار کنید، همه چیز رو به راه خواهد شد.
    یکی از بهترین روشها برای شناخت داستان اپرا، برنامه ریزی آواز خواندن است. اپرا تحت عنوان «ازدواج فیگارو» مثال خوبی در این زمینه است. این داستان در خانه آرما ارل شکل می‌گیرد که در آنجا مردی خوش تیپ با نام منسر وانت فیگارو به دنبال ازدواج با خدمتکاری زیبا به نام سوزانا است. ولی خطری ازدواجشان را تهدیدی می‌کند چون کونت آرماگ ویوا به دنبال ممانعت از ازدواجشان است. کونت ویوا و کونتس روزینا تله هوشمندانه‌ای را برای شرمساری ارل، فیگاور و سوزانا ترتیب می‌دهند تا ارل مورد تمسخر مردم قرار گیرد.
    حنجره را در سطح پایین نگه دارید. این امر اهمیت زیادی در اپراخوانی دارد چون صدایی رؤیایی به شما می‌بخشد. آیا توجه کرده‌اید که با خمیازه کشیدن، حنجره شما به سمت پایین و عقب می‌رود. چون زبانتان آنرا پایین می‌کشد. می‌توانید این تمرین را چند مرتبه انجام دهید تا بدون خمیازه کشیدن هم قادر به این کار شوید. در حین پایین بودن حنجره می‌توانید آوازی بخوانید. این کار در ابتدا عجیب است و حس سردرگمی پیدا می‌کنید، ولی ساده است چون تا به حال انجامش نداده‌اید. با این حال، هنگامیکه از آن استفاده می‌کنید، صدایتان به طور قابل ملاحظه‌ای بهبود یافته و در مسیر درست یادگیری قرار می‌گیرید تا در مهارتهای اپراخوانی استاد شوید.
    زبان در یادگیری تکنیک‌های اپراخوانی نقش مهمی در کیفیات صوتی دارد. برای مثال زبان آلمانی، بسیار حلقی و تیز است. در زبان ایتالیایی ادای صامت‌ها دشوارتر خواهد بود. در زبانهای اسپانیایی و ایتالیایی کلمات بیشتری به «a» یا «o» ختم می‌شوند. این جنبه‌ها، روی اپراخوانی این زبانها تأثیر دارند پس توان خودتان برای موفقیت در اپراخوانی را نشان دهید.

نکات مهم برای تسلط در هنر اپراخوانی

این تکنیک آوازخوانی دارای اجرای بسیار هیجانی است.

این سبک با روح انسانها سروکار داشته و به عنوان گونه‌ای هنری در چند کشور شناخته می‌شود چون با داستانی حماسی سروکار دارد. به طور معمول، اپرا با هیجانهای مختلفی مثل عشق، گناه، خیانت یا فقدان معشوق سروکار دارد.

گاهی اوقات حتی نوع زبان مورد استفاده در اپرا هم از اثرگذاری آن روی شنوندگان کم نمی‌کند. یادگیری تکنیک‌های اپراخوانی یا موسیقی کلاسیک شامل اوراتوریو، اوپراتا، لید(oratorio, operetta, Lied) یا آوازهای حاوی فرایند ظریف است که زمان بیشتری طول می‌کشد و مقدار پول بسیار بیشتری نیاز دارد.

یادگیری جنبه‌های فنی و جسمانی اپراخوانی حتی تا چند سال هم طول می‌کشد. اغلب اپراخوان ها، آموزش را از زمان نوجوانی آغاز کرده‌اند. آن‌ها به هنرستان یا دانشکده موسیقی رفته‌اند تا جنبه‌های حرفه‌ای اپرا را بیاموزند.

خوانندگان در این سبک موسیقی حتی از دوران کودکی روی صحنه رفته‌اند. اگر می‌خواهید به اپرا خوانی فوق العاده در آینده‌ای نزدیک تبدیل شوید باید در سالهای کودکی آواز خوانده و بنوازید. به سرعت متوجه می‌شوید که طبق رتبه بندی اجرایتان روی صحنه، مناسب اپرا خوانی هستید یا نه.

کلاس آموزش آواز سنتی در تهران

Top