آموزشگاه موسیقی در اصفهان     کلاس آموزش گیتار در اصفهان   گروه موسیقی در اصفهان

آموزش یادگیری آواز خواندن

آموزش یادگیری آواز خواندن

فن یا تکنیک آوازخوانی چیست؟ عبارت است از تسلط بر تنفس صحیح، داشتن حنجره ای کاملا آزاد ، قدرت به کارگیری آگاهانه حفره های تشدید صوت، مهارت در تلفظ   دقیق کلمات و چالاکی عضلات مربوط  به آن و رابطۀ آنها با تنفس و قدرت شنوایی  دقیق اصوات و ادای صحیح آنها.

  هنرمند کسی است که بتواند فن هنری را که آموخته است با استعدادها و قدرت خلاقه خود در هم آمیزد تا حقیقتی  را که برای گفتن دارد به بهترین و مناسبترین وجه  بیان کند.  تکنیک آواز عبارت است از تسلط بر فن آوازخوانی ودر مورد هنرمند آوازخوان به کارگیری این فن برای بیان احساسات نهفته در یک آواز و به گونه ای آفرینش دوبارۀ آن هنگام خواندن.

 از تعریف بالا می‌توان این نتیجه را گرفت که پرورش خواندن عبارت است از انجام دادن تمرینهایی هدفمند، جدا از یادگیری یک ترانه یا گوشه های یک دستگاه  یا تصنیف برای فراگیری تنفس صحیح، آزادسازی صدا از هر گونه تنش مزاحم و بازدارنده، قوی کردی و متحرک کردن عضلات مربوط به گفتار ، پرورش شنیدن صحیح اصوات و ادای دقیق و تمیز آنها.

بیشتر دست اندرکاران موسیقی ایرانی خصوصا خوانندگان و آموزگاران آواز ایرانی بر این گمانند که یا صدایی تحریر دارد یا ندارد. این طرز تفکر باعث شده است که خواندن آواز تنها در انحصار عده ای معدود که فقط این آموزگاران صلاحیت آنها را تشخیص  می‌دهند باقی بماند و افراد دیگر با این باور که صدایی انعطاف ناپذیر و بدون تحریر دارند ، چیزی که به گمان این آموزگاران غیر قابل علاج است، از یادگیری این هنر والا محروم بمانند. این آموزگاران به خود زحمت پرداختن به  نکات زیر را نمی‌دهند:

چرا صدایی تحریر دارد و صدایی دیگرتحریر ندارد؟ چرا  صدایی نرم و متحرک و پرانعطاف است و صدایی دیگر سفت و پرتنش؟ چرا یک صدا با ظرافت و مهارت  قادر به اجرای  تحریرهای موسیقی ایرانی است و صدایی دیگر با ظرافت و مهارتی کمتر؟  و اصولاً امکان رسیدن به انعطاف و ظرافت در اجرای تحریرها برای صدایی که این توانایی را به طور طبیعی ندارد یا به طور محدود آن را دارا است وجود دارد یا نه؟

باید بدانیم که اصولا شرایط طبیعی برای تمام کسانی که از سلامت حنجره  برخوردارند برای آموختن و پرورش خواندن موجوداست، ساده تر گفته  شود  قدرت خواندن به طور طبیعی و مادرزادی به هر انسانی داده شده است.

  چنانچه ارگان آواز را نیز مانند یک ساز مجسم کنیم که در بدن ما قرار دارد اجزای اصلی تشکیل دهنده آن عبارتند از: دستگاه تنفس، دستگاه صوتی یا حنجره که منبع تولید صدا می‌‌باشد، حفره های تشدید صوت و اندام گفتار. این مجموعه که از قسمت زیرین ماهیچه های شکم شروع و تا بالای کام ادامه میابد تنها با وحدت و عملکرد هماهنگ خود ارگان آواز را تشکیل میدهند.

 دستگاه تنفس شامل: ماهیچه های شکم ،قفسۀ سینه ـ که خود شامل  پردۀ دیافراگم، دنده هاو ماهیچه های بین آنها، ششها، نای و قسمتی از ستون فقرات و ماهیچه های پشت است .

 دستگاه صوتی یا حنجره که شامل تارهای صوتی و استخوانها و غضروف های مربوط به آن است در میان گروهی از ماهیچه ها که آن را میان خود نگاه داشته اند در بالای نای به اصطلاح آویزان است.

مهمترین حفره های تشدید صوت دهان و حفره بینی و سینوسها هستند علاوه بر آن حلق و قفسه سینه نیز خود تا حدودی به تشدید صدا کمک می‌کنند.
کلاس آموزش آواز در تهران

تکنیک خوانندگی:

اندام گفتار مجموعه ای است از ماهیچه های کوچک و بزرگ آرواره ها، لبها، زبان و کام  که برای شکل گیری صامت ها و مصوت ها بکار گرفته می‌شوند. یادآوری می‌کنم در این مقاله  از پرداختن به جزییات خودداری می‌شود و به معرفی کلی ارگان آواز بسنده شده است.

 انعطاف ناپذیری وپرتنش بودن صدا به ضعف کلی بدنی و قدرت و  انرژی اندک ماهیچه‌ها  بخصوص ماهیچه‌های مربوط به ارگان آواز بازمی‌گردد. هر ماهیچه ای از بدن که مرتباً به کار گرفته نشود به تدریج قدرت خود را از دست می‌دهد و ضعیف می‌شود، این قانون برای ماهیچه‌های ارگان آواز نیز صادق است. به عبارتی پرورش خواندن به تدریج ماهیچه‌های مربوط به آن را که به مرور زمان به دلیل به کارنگرفتن  قوت خود را  از دست داده‌اند باردیگر قوی وچالاک کرده و ازتنش ها آزاد می‌کند تا حنجره بتواند عملکرد طبیعی و زنده‌ای را که در خود نهفته دارد بدون مزاحمت انجام دهد.

تمرین های بی هدف، بی جا و ناهماهنگ با توانایی ها و نیازها نه تنها در پرورش صدای هنرجو بی تاثیرند بلکه در بیشتر موارد خود باعث تنش و سفتی عضلات می‌گردند. لذا  توصیه می‌شود پرورش خواندن را نه به صورت گروهی بلکه به گونه انفرادی بکاربندیم چون تمرینی که برای یک هنرآموز ضروری است شاید برای دیگری بیهوده باشد.

وسعت صدای هر فرد بسته به ساختمان حنجرۀ او به طور طبیعی تعیین گردیده است و فقط در این محدوده هر صدا می‌تواند با حداکثر توانائی و تحرک خود طبیعی ترین و خوشایندترین کیفیت و طنین را دارا باشد. هر گونه سعی خواسته یا ناخواسته برای نادیده گرفتن این پدیدۀ طبیعی باعث ایجاد تنش و نهایتاً صدمه دیدن صدا می‌گردد. تقسیم کردن صدای انسانها فقط به دو گروه صدای زنانه و صدای مردانه روش دقیقی نیست، زیرا نزد هر یک از این دو گروه تقسیمات فرعی دیگری نیز وجود دارند ( برای نمونه صدای زنانه که به طور کلی به سه گروه صدای زیر ،میانی و بم زنانه تقسیم می‌گردد) . بعلاوه باید میان صدای بزرگسالان با کودکان و نوجوانان تفاوت قائل شد. تمرینها یا حتی روشی که برای آموزش صدای بزرگسالان در نظر گرفته می‌شوند در بیشتر مواقع  برای  صدای لطیف و حساس کودکان و جوانان مناسب نیستند زیرا آمادگی کودکان برای تقلیید بی چون و چرا، حتی از روش خواندن اشتباه آموزگاران، آنها را از گزند آسیب های جدی و غیر قابل علاج مصون نگاه نمی‌دارد.

 آموختن تنفس صحیح اولین قدم در راه پرورش صداست. تنها با تنفس صحیح است که حنجره عکس العمل سالم نشان داده و آماده برای خواندن می‌شود. کیفیت تنفس وپرانرژی بودن یا نبودن آن تعیین کنندۀ برد،نفوذ و قدرت  صدا است. تنفس صحیح و آگاهی بر رابطۀ آن با عملکرد سالم دستگاه صوتی برای سلامتی و پرورش صدا ی خوانندگان یا کسانی که بکارگیری صدا جزئی از حرفه‌شان میباشد، مانند هنرپیشه‌ها ، آموزگاران و گویندگان ، ضروری است.

انواع تمرین صدا سازی:

 تمرین های مربوط به گفتاربرای قوی و ماهر کردن، سرعت عمل بخشیدن و تحت کنترل درآوردن عضلات مربوط به آن است. حرکاتی که برای ادای واژه ها صورت می‌گیرند بایستی بسیار ظریف ومتمرکز در محوطۀ کوچکی در قسمت پیشین دهان باشند. ادای واژه ها در قسمت پسین دهان، حلق ، گلو و به کارگیری بیش از حد آرواره ـ چیزی که نزد بیشتر خوانندگان آواز ایرانی مشاهده می‌شود ـ نه تنها تلفظ روشن و واضح آنها را مشکل می‌کند بلکه باعث ایجاد مزاحمت و تنش در ماهیچه های نگاهدارنده حنجره شده و طبعا عملکرد آزاد آن را مختل کرده و در نتیجه سدی خواهد بود برای ادای نرم و ماهرانۀ ظرائف آواز ایرانی. هر گونه تنش در ناحیۀ لبها، دهان، آرواره، کام و قسمت پسین زبان و حلق حتی اگر ناچیز هم باشدنه تنها تحرک صدا را ، بلکه طنین آن را  نیز محدود می‌کند و از آزادی آن می‌کاهد.

بنابراین هدف از تلاش برای تسلط بر  فن آوازخوانی چیزی نیست به جز آزاد کردن  تدریجی صدا و ارگان آواز از هر گونه تنش بازدارنده ، قوت بخشیدن به ماهیچه های مربوط به آن و رسیدن به صدایی رسا،باز، پرتحرک، سرزنده و پراحساس با توانایی برانگیخته شدن حساس، که با حداکثر توانایی خود ـ بدون نشانه های فرسودگی ـ سالهای زیادی امکان کاربرد زندۀ آن برجای بماند. در حقیقت در یک روند صبورانۀ جستجو در خود، انسان صدای حقیقی خود را که در خود نهفته دارد به تدریج کشف می‌کند و آن را از بند رها می‌سازد.

باز شدن صدا برای باز شدن صدا باز کردن صدا تمرین صدا برای خوانندگی راه های باز شدن صداتمرین صدا بهتر شدن صدا,
چه چیزهایی برای صدا خوب است راه های بهتر شدن صدا راههایی برای بهتر شدن صدا روش صاف كردن صدا تقویت حنجره برای آواز
باز كردن صدا
راههای تقویت حنجره
راههای باز شدن صدا
راههای بهتر شدن صدا

کلاس آموزش آواز سنتی در تهران

یادگیری آواز توسط قناری ها چگونه صورت می گیرد؟

یادگیری آواز توسط قناری ها چگونه صورت می گیرد؟


قناریها آواز خواندن را در اولین سال تولد و با شنیدن آواز والدین خود یاد می گیرند. روش یادگیری قناریها بسیار شبیه به یادگیری زبان در کودکان است.

اکنون محققان موسسه ماکس پلانک آلمان در تحقیقاتی که نتایج آن را در تازه ترین شماره ژورنال انجمن رویال لندن منتشر کرده اند دریافتند درصورتی که قناریهای جوان در انزوا و به دور از والدین خود بزرگ شوند نسخه ای شخصی از آواز قناریها را نشان می دهند که شبیه به آواز استاندارد بوده اما فاقد بعضی از ساختارهای آواز گونه قناریها است.
آموزش آواز سنتی در تهران
این درحالی است که برخلاف انسان که اگر در کودکی در محیط زبان نباشد در بزرگسالی نمی تواند زبان را توسعه دهد این قناریها حتی در بزرگسالی و تحت تعالیم شریک زندگی خود نیز قادر خواهند بود اشتباهات آواز خود را اصلاح کنند.

این محققان به منظور دستیابی به این نتایج، گروهی از قناریهای نر را پرورش دادند که بدون حضور استاد آواز (والدین و یا شریک زندگی) بزرگ و به آوازخوانان بسیار بدصدایی تبدیل شدند.

سپس این قناریها تولید مثل کردند و زمانی که "پدر" شدند از فرزندان خود که 60 تا 70 روز از زندگی خود را پشت سر گذاشته بودند دور شدند.

تحلیل آکوستیکی آوازها نشان داد که جوجه های جوان اشتباهات آوازی پدران خود را یاد نگرفتند و به جای آن نسخه ای مشابه آوازی را توسعه دادند که متعلق به گونه قناریها است.

در این آزمایشات، دانشمندان دریافتند که قناریها به صورت ذاتی الگویی از آواز گونه خود را دارند و با آن متولد می شوند.
کلاس آواز سنتی در تهران

چگونه در آواز خواندن کیفیت صدای خود را بالا ببریم؟

چگونه در آواز خواندن کیفیت صدای خود را بالا ببریم؟

 از بلند صحبت کردن و داد زدن بپرهیزید.

پس از ۱ ساعت استفاده ی مداوم از صدا حداقل ۵ دقیقه به حنجره تان استراحت دهید.

از صاف کردن مکرر گلو یا سرفه‌های زیاد بپرهیزید. در صورتی که علت سرفه بیماری می‌باشد سریعا نسبت به درمان مناسب آن اقدام نمایید .

از صحبت کردن طولانی با سر پایین بپرهیزید. این کار فشار زیادی به حنجره تان وارد می‌کند.

از زیاد صحبت کردن در محیط‌های پر سرو صدا بپرهیزید.

هنگامی‌که صدایتان به دلیل سرماخوردگی یا آلرژی گرفته است ،زیاد صحبت نکنید.

از خوردن زیاد نوشیدنی‌های کافئین دار و گاز دار بپرهیزید. کافئین موجب خشکی گلو می‌شود.

از پچ پچ کردن به مدت طولانی پرهیز نمایید. این کار فشار زیادی به حنجره وارد می‌کند.

در صورت ابتلا به بیماری‌های معده سریعا نسبت به درمان اقدام نمایید . بازگشت اسید معده به حنجره آسیب جدی وارد می‌کند.

سیگار نکشید و همچنین در طول روز به میزان کافی آب بنوشید.

در صورتی که موارد گفته شده را رعایت می‌کنید و باز هم کیفیت صدای مطلوبی ندارید حتما به آسیب شناس گفتار و زبان برای بررسی مشکل و درمان مراجعه نمایید.

کلاس آموزش آواز سنتی در تهران

آشنایی با ساز چنگ

آشنایی با ساز چنگ

چنگ بسا کهن‌ترین ساز تاردار ایرانی باشد و نام آن بیش از هر ساز دیگر در کتاب‌ها آمده و نقش آن در آثار باستانی بجا مانده است.

بنا به اسناد موثق که از حجاری‌های بابل و آشور و نواحی مجاور مجاور آن در دست است چنین بر می‌آید که در هشت قرن بیش از میلاد مسیح انواع و اقسام سازهای مختلف در نواحی مزبور به مراحل ترقی رسیده و در دست نوازندگان بوده است.

نقش‌هایی که از آغاز این دوره ممتد تاریخ تمدن بشر از آلات موسیقی در دست است نشان می‌دهد که چنگ مثل سنتور و قانون از سازهای بسیار قدیمی است که از دو هزار سال پیش از میلاد در این مناطق رواج داشته است.

نوع ابتدایی آن شکل مثلث و شامل یک تخته به طول تقریبا یک گز و یک میله چوبی است و معمولا شکل دست انسان را داشته است.

سیم های این ساز که معمولا ۸ یا ۹ تا بوده به موازات وتر این مثلث قائم الزاویه بین تخته و میله امتداد یافته است . یک سر سیم‌ها به تخته وصل می شده و انتهای دیگر آن دور میخها یا گوشی هایی که روی میله چوبی قرار داشته پیچیده می‌شده و باقی مانده آن سیمها از طرف دیگر آویزان بوده است. چنگهایی که در دوره‌های اخیر تاریخ بابل و آشور نقش شده از حیث شکل و طرز گرفتن و نواختن با چنگ‌های دوره‌های قدیم تفاوت بسیار دارد.

برتعداد سیمها نیز افزوده شد. جعبه صوتی این نوع چنگ گاهی مستقیم و بدون انحنا و در موارد دیگر منحنی بوده است . طرز نواختن این ساز نیز تغییر کرده به این معنی که این را طوری می گرفتند که سیمها تقریبا عمود بر زمین باشد یعنی به خلاف قدیم که میله چوبی که به موازات زمین بود ولی سیمها عمود بر زمین نبود . نکته دیگر اینکه در نواختن این نوع چنگ زخمه بکار برده نمیشد بلکه آنرا با دست می نواختند و هر دو دست در نواختن آن دخیل بود.
آموزش آواز سنتی در تهران
در دوره ساسانیان چنگ معروفترین و محبوبترین سازها بوده است و در شاهنامه فردوسی نیز از آن فراوان نام برده شده است. نکیسا موسیقیدان معروف در بار خسرو پرویز در نواختن آن مهارت تام داشته است. (مهدی فروغ - مداومت در اصول موسیقی ایران)

می‌توان انواع ابتدایی چنگ را در آثار هنری سومری‌ها و مصری‌ها مشاهده کرد. ایرانیان قدیم نوعی از چنگ را ون می‌گفتند.

چنگ امروزی دارای سه قسمت متمایز: گردن، ستون و جعبه طنینی است. زه‌ها از گردن ساز به موازات ستون ممتد و به جعبه طنینی متصل می‌باشند. چنگ را با فشار دادن کف دست بر روی سیم و یا لمس کردن ویا چنگ زدن به زه‌های آن به صدا در می‌آورد.

چنگ مثلث در اواخر قرون وسطی در اروپای غربی رایج بود. در سال ۱۷۲۰ در باواریا، پدال‌هایی در پایه چنگ تعبیه شد و این امر برقدرت فنی چنگ افزود.

در سال ۱۸۱۰ سباستین آرا چنگ را به شکل امروزی تکمیل نمود و بدین وسیله نواختن همه گامهای بزرگ و کوچک را ممکن ساخت و از آن به بعد چنگ در ارکستر معمول گردید. چنگ جدید ۴۷ سیم و ۷ پدال دارد. (شهمیری- صداشناسی موسیقی(

چنگ نام یکی از نتهای موسیقی نیز هست که ارزش زمانی آن ۸/۱ نت گرد می‌باشد چنگ در میان اعراب پیش از اسلام نیز ساز شناخته شده بود. در ادوار مختلف تاریخی و در سرزمین های دور از یکدیگر شکل های خاصی به خود گرفته است. اهالی شمال افغانستان به «زنبورک »چنگ می‌گویند در صورتی که از بک های ترک زبان آسیای میانه به نوعی سنتور ایرانی «چنگ» می‌گویند.

کلاس آموزش آواز سنتی در تهران

ساز و آواز اصفهان در عمارت هنرمند

ساز و آواز اصفهان در عمارت هنرمند

اینجا، پشت دیوارهای چوبی، در میان حیاط آب‌پاشی شده و کنار درختان بلند قامت کاج، عمارت تاریخی بازسازی شده‌ زیبایی قرار دارد که مفتخر به نام «عمارت هنرمند» شد.

در خنکی دلپذیر ظهر پاییز، میان حیاط عمارت، اولین سازی که به گوش می‌رسد نوای فواره کوچک در دل حوض آبی رنگی است که با میوه‌های رنگارنگ شناور بر سطح آب و شمعدانی‌های سفید و قرمز نشسته بر لبه حوض، تزئین شده و زیبایی چشمگیری به عمارت بخشیده است. عمارت هنرمند، از اولین پله آجری‌اش تا سقف نقش خورده و رنگارنگش، بوی تاریخ و هنر می‌دهد. روز گذشته در خنکای دلنشین پاییز، میز و صندلی‌های چوبی حیاط، میزبان هنرمندانی بود که نوای ساز و صدای آوازشان، بی اندازه دلپذیر و گرمابخش است.

موسیقی‌دانان و خوانندگان پیشکسوت، یکی پس از دیگری به عمارت می رسند و با دیدن چهره‌های آشنا، مشعوف و گرم خاطره گویی می شوند. در میان این هنرمندان، نوازندگانِ بسیاری از سازها و خوانندگان دستگاه‌های مختلف آواز ایرانی را می‌توان دید. مردانی که گردهم آمده‌اند تا «عمارت هنرمند» با تجربه و صدای ساز و آوازشان دوباره جان گیرد.

«چیزی که در شهر کم داریم، فضایی برای ارتباط هنرمندان است. وجود اساتید و هنرمندان آن چیزی است که در اصفهان به آن می‌بالیم و افتخار می کنیم» این نخستین جمله‌ای است که محمد عیدی، رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان پس از خوش آمدگویی به هنرمندان پیشکسوت موسیقی اصفهان می‌گوید.
آموزش آواز سنتی در تهران
وی محافل هنری را حلقه‌ای مفقوده در هنر شهر عنوان می‌کند و می‌گوید: داشتن فضایی برای ارتباط هنرمندان دغدغه‌هایی است که در دیدار با اساتید و هنرمندان به آن اشاره می‌شد و اکنون در آستانه آیین گشایش عمارت هنرمند، می‌توان امیدوار بود که این اتفاق، آغازی برای اتفاقات بهتر و بزرگ‌تر باشد. امیدواریم روزی بتوانیم شهری داشته باشیم که در خلاقیت و هنر، همچون گذشته سربلند باشد و مطلوب طبع بلند هنرمندان این دیار واقع شود.

فریده روشن، رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان معتقد است که متاسفانه میزان افسردگی اصفهانی ها در میان شهرهای کشور میزان بالایی است و در نبود زاینده رود، افسردگی در شهر روز به روز افزایش پیدا می‌کند بنابراین نیازمند کمک هنرمندان هستیم.

روشن تاکید دارد زمانی یک فعالیت به سرانجام می‌رسد  که آن را به دست متخصصان بسپاریم و در کلانشهری تاریخی مانند اصفهان که مهد فرهنگ و هنر ایران است باید بیشتر به این مقوله پرداخته شود و بسیار فراتر  از اکنون هنرمندان را حمایت کرد.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان معتقد است هنر و موسیقی از مهم‌ترین ارکانی است که می‌تواند به مردم شهر کمک کند و آن‌ها را از این افسردگی نجات دهد.

روشن با اشاره به ضرورت زنده کردن موسیقی در اصفهان، خاطرنشان می‌کند: هر چه بتوانیم شب‌های اصفهان را زنده و با شور و نشاط کنیم، هم به اقتصاد هنر و هم به رشد فرهنگ کمک می‌شود.

فرید صلواتی، مسئول عمارت هنرمند نیز در این مراسم  هنرمندان را سرمایه‌های کشور خطاب و راه اندازی چنین محفلی را برای پاسداشت این سرمایه‌ها عنوان کرد.

به گفته او «عمارت هنرمند» فرهنگسرا نیست بلکه پاتوقی مانند کافه نادری است که تا افرادی از آن بیرون می‌آیند  نام‌شان در تاریخ جاودانه شود.

سیدرضا طباطبایی، استاد مکتب آوازی اصفهان، نخستین هنرمندی است که دغدغه خود را بیان می‌کند. او با بیان اینکه این اقدام‌ها باید زودتر از این صورت می‌گرفت، به انتقاد از رسانه ملی می‌پردازد و می‌گوید: با رسانه‌ای که در اختیار دارند، اجازه نمی‌دهند موسیقی اصیل ایرانی از رادیو و تلویزیون پخش شود.

همچنین مصطفی قناعت، استاد و نوازنده به بیان نکته‌ای پیرامون سرمایه بودن هنرمندان می‌پردازد و اظهار می‌کند: وقتی می‌گوییم هنرمندان سرمایه‌اند، باید بدانیم سرمایه‌ای که راکد باشد و جریان نداشته باشد، سرطان است و فساد به بار می‌آورد. باید افسردگی و خستگی هنرمندان برطرف شود و افتتاح عمارت هنرمند در حد شعار باقی نماند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با گشایش عمارت هنرمند در حالی که هنرمندان اصفهانی در حجره‌های خانه‌ای تاریخی به گپ و گفتگو مشغول می‌شوند باران تند پاییزی باریدن می‌گیرد تا حسن ختامی بر آغاز یک راه روشن به سوی حمایت از هنرمندان باشد.

کلاس آموزش آواز سنتی در تهران

Top