آموزشگاه موسیقی در اصفهان     کلاس آموزش گیتار در اصفهان   گروه موسیقی در اصفهان

اوضاع نگران کننده موسیقی امروز

اوضاع نگران کننده موسیقی امروز

فالش خواندن حالا دیگر رویه شده است. قبلا اگر می‌گفتند خواننده‌ای فالش می‌خواند، خودش هم خجالت زده می‌شد و از این ناهماهنگی و خارج از ریتم خواندنش چنان ناراحت می‌شد که فکر می‌کرد هر قدر هم تلاش کند و از این به بعد خوب بخواند، بالاخره یک اتفاق نامبارک در کارنامه اش ثبت شده است. حالا، اما فالش خواندن هم دیگر به اندازه قدیم بد نیست.

می‌شود رفت روی صحنه، فالش خواند، جیغ و دست و هورا گرفت و برگشت. نه کسی صدای منتقدان را می‌شنود، نه کسی برای بالا رفتن درک مردم از موسیقی تلاش می‌کند و نه حتی محتوایی که خواننده به زبان می‌آورد اندازه دهه‌های قبلی دارای اهمیت است. تعداد خواننده‌ها، تعداد موسیقی‌هایی که روزانه تولید می‌شوند و بسیاری موارد دیگر نشان از آن دارند که هر چه فالش‌ها و فالش‌خوان‌ها بیشتر می‌شوند، این اتفاق بیشتر به یک امر عادی نزدیک می‌شود و گویی در نسل تازه خواننده‌ها، فالش خوانی دیگر پدیده‌ای مذموم نیست، مسیر خود را طی کرده و رفته رفته سلیقه، ذائقه و گوش موسیقایی جامعه را هم تحت تاثیر خود قرار داده است.

فالش چیست؟

حالا این فالش که مدام از آن حرف می‌زنند اصلا چیست؟ چه اتفاقی می‌افتد که به یک نفر می‌گویند فالش خوان؟ لغت فالش ریشه انگلیسی دارد. هنگامی که تعداد نوسان‌های تثبیت شده برای هرکدام از نت‌ها که استاندارد‌های خود را دارند در اجرا و اراده از سوی خواننده به حد خودش نرسد و یا بیشتر باشد می‌گویند موسیقی به‌صورت فالش اجرا شده است.

امروزه، اما متخصصان و منتقدان عرصه موسیقی نه تنها خارج از نت خواندن، که درست ادا نکردن لحن و کلام را هم از نشانه‌های فالش خواندن دانسته و چنین خواننده یا نوازنده‌ای را فالش خوان و فالش‌نواز می‌دانند. خواننده یا نوازنده‌ای که به راحتی موسیقی، این هنر گوشنواز را تبدیل می‌کند به صدایی که یک جای کارش می‌لنگد.

حالا که بحث فالش است، این را هم بگوییم که واژه ژوست در مقابل فالش قرار دارد و وقتی صدای خواننده منطبق با فرکانس مورد نظر و نت مورد نظر باشد صدای آن فرد را ژوست می‌گویند. کیفیت و ژوست بودن صدا را گوش‌های قوی و کارکرده متوجه می‌شوند. همان چیزی که این روز‌ها ما کم داریم و آثار موسیقی مان هم در اغلب روز به روز ضعیف ترشان می‌کنند؛ گوش قوی و کارکرده که ژوست و فالش را از هم تشخیص دهد.
کلاس آواز سنتی در تهران
گلزار و مدیری، گوشه رینگ توییتری‌ها

این روز‌ها دوباره فیلم‌هایی از کنسرت‌های مهران مدیری و محمدرضا گلزار منتشر شده است. در اینستاگرام و البته بیشتر در توییتر این فیلم‌ها مورد نقد کابران فضای مجازی هستند. آن‌ها فیلم‌ها را با حیرت، تعجب، انتقاد و گاهی با جملاتی طنز مطرح و به این نکته اشاره کرده اند که این افراد چرا با این همه ضعف در اجرا روی صحنه می‌روند و بلیت‌های‌شان هم به فروش می‌رسد.

آن‌ها مردم، مسؤولان و خواننده‌ها و برگزارکنندگان کنسرت را گرفته اند به باد انتقاد تا این را مطرح کنند که در عالم موسیقی چه خبر است. سوالی که البته پاسخ دادن به آن هم خیلی ساده است و هم خیلی دشوار! یعنی خیلی حرف‌ها و پشت پرده‌های ماجرا به‌صورت غیررسمی بیان می‌شود و به این راحتی‌ها نمی‌توان برای ارائه‌شان سندی پیدا کرد و واضح و روشن گفت چه خبر است. اما می‌شود به نکات مهمی درباره آنچه اکنون در فضای موسیقی می‌گذرد، اشاره کرد. اشاراتی که می‌توانید خودتان حدیث مفصلش را بخوانید از این مجمل!

روند فالش خوانی‌ها در ایران

حالا که می‌دانیم فالش خواندن چیست، برویم سراغ ماجرای فالش‌خوانی در ایران. نه، اول به این یک سوال دیگر که احتمالا برایتان پیش خواهد آمد، بپردازیم و بعد برویم سراغ فالش خوانی‌های وطنی. حتما از خودتان خواهید پرسید که در اجرا‌های خارج از ایران هم پیش می‌آید که کسی فالش بخواند؟ خب. طبیعی است که جوابمان به این سوال مثبت خواهد بود، همه جای دنیا خواننده‌هایی با میزان توانایی متفاوت و مختلفی وجود دارند که برخی فالش بخوانند و برخی هم ژوست. اما آن‌طورکه منتقدان هم این روز‌ها می‌گویند، میزان این فالش خوانی‌های آن طرف آبی واقعا کم است.

اما در ایران کم که نیست، هیچ... روز به روز بیشتر هم می‌شود. اگر بخواهیم به خواننده‌های ایرانی که ماجرا‌های فالش خوانی و حاشیه‌های مشابه این اتفاق را در کارهایشان داشته‌اند، طی همین یکی دو سال گذشته با فهرست نسبتا بلند بالایی روبه‌رو خواهیم شد. حمید هیراد، مسعود صابری همان پزشکی که خواننده شد و کم حاشیه نداشت، مهران مدیری و بسیاری چهره‌های دیگر کنسرت‌هایی اجرا کردند که پر از فالش خوانی بود.

حتی بودند کسانی که بعد از چند فالش خوانی رفتند سراغ پلی بک که مساله را حل کنند و البته حل هم نشد! حتی دو سال پیش سیروان خسروی هم که خواننده‌ای پرطرفدار محسوب می‌شد و کمتر درگیر چنین حواشی بود با انتقاد از فالش خوانی‌اش روبه‌رو شد.

خلاصه که کم و زیاد خواننده‌های بسیاری با این مساله روبه رو شده‌اند، اما هر چه زمان گذشته فالش‌خوانی‌ها عادی‌تر شده اند و گویی افرادی که به‌عنوان خواننده روی صحنه حاضر می‌شوند، چندان نگران نیستند که اگر فالش بخوانند، چه می‌شود. چون می‌دانند هیچ اتفاقی نمی‌افتد!

دفتری که فقط مجوز می‌دهد

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک دفتری دارد به نام دفتر موسیقی. دفتری که البته چند سال پیش که هنوز این‌قدر اوضاع موسیقی زار نبود، محمدرضا درویشی پژوهشگر موسیقی آن را دفترچه می‌دانست! و معتقد بود این دفتر آن‌قدر در برابر چیز‌هایی که جریان‌های موسیقی را شکل می‌دهد، سست و کم جان عمل می‌کند که نمی‌تواند دفتر باشد.
حالا گذشته از این‌ها دفتر موسیقی ناظر تمام آلبوم‌ها و کنسرت‌هاست.

حتی تک آهنگ‌هایی هم که منتشر می‌شوند از نظر محتوایی از این دفتر مجوز می‌گیرند. موسیقی، ترانه، نوازندگان و خوانندگان و خلاصه تمام عوامل. این‌که فلانی خلاف کرده و ممنوع‌الفعالیت است تا هر مورد دیگری در روند کار خواننده، نوازنده و ... با این دفتر مرتبط است. شورا‌های مختلفی دارد و همه چیز را تحت کنترل قرار می‌دهد. گذشته از این‌که برخی ترانه‌ها آن‌قدر سخیفند که مجوز گرفتن‌شان اتفاقی عجیبی است، بالاخره نهادی داریم که همه چیز را در مورد موسیقی بررسی می‌کند و به آن مجوزی می‌دهد.

در میان این همه قانون که برای بعضی زیادی رعایت می‌شود و برای بعضی کمتر، آیا نمی‌شود قانونی هم باشد برای بررسی کیفیت کنسرت‌ها؟ مگر می‌شود مرجع قانونی موسیقی در کشور بنشیند و تماشا کند که خوانندگانی روی صحنه می‌روند و ذائقه مردم را به‌واسطه شهرت یا هر چیز دیگری در دست می‌گیرند و فهم ناچیز جامعه ما را از موسیقی تقلیل هم می‌دهند؟ دفتر موسیقی نباید ناراحت سرمایه‌ها و پول‌هایی باشد که برای بی‌کیفیت‌ترین اجرا‌ها در عرصه موسیقی از جیب مردم به جیب فالش‌خوان‌ها و کنسرت‌گذار‌ها و ... می‌رود؟

مافیا و ماجرای پولسازی

وقتی از یک دهه پیش حمید حامی خواننده موسیقی پاپ در مصاحبه‌هایش از مافیای موسیقی حرف می‌زد، خیلی‌ها می‌خندیدند و حرفش را نمی‌پذیرفتند. هی دنبال رد مافیای می‌گشتند و خبری نبود، پس حامی را متهم می‌کردند به این‌که توهم مافیا گرفته و مدام چیزی را بزرگ می‌کند که وجود خارجی ندارد یا کم جان‌تر از این حرف‌هاست. اما این ذات مافیاست که آرام و خزنده پیش برود، بعد جان بگیرد و بشود مافیایی که این عنوان برازنده‌اش باشد!

حالا، اما همه از همین مافیا حرف می‌زنند، از حسام‌الدین سراج گرفته که در گفتگو با همین روزنامه خودمان مفصل از دست‌های پنهانی که عالم موسیقی را هدایت می‌کنند حرف زد تا محمد معتمدی که از سلطان کنسرت و کسانی که کنترل اوضاع موسیقی دست‌شان است، سخن به میان آورد.

جالب‌تر آن است که گفته می‌شود یک سایت موسیقی روزی ۵۰‌میلیون تومان از فروش بلیت درآمد دارد. حالا شما این ۵۰ میلیون را ضرب در ۳۰ روز ماه کنید. یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان درآمد برای فروش بلیت کنسرت، یعنی درآمدی خالص، بی‌دردسر و بی‌زحمت. حالا اگر قرار باشد فروشنده بلیت بنشیند به این فکر کند که خواننده فلان کنسرت فالش یا بی‌کیفیت می‌خواند ۵۰‌میلیون تومانش تامین نمی‌شود که! اصلا به او چه مربوط؟ مگر این سایت متولی امورات موسیقی و قانونگذار است؟ جایی دیگر مجوز می‌دهد و سایت هم بلیت می‌فروشد.

اما خب... سایت، کنسرت‌گذار و همه افراد این چرخه حتما سودی می‌برند که هر طور شده پای کارشان ایستاده‌اند. حتما آن‌قدری پول در میان هست که صدای هیچ منتقد و هنرمند جدی عرصه موسیقی شنیده نمی‌شود.

کلاس آموزش آواز سنتی در تهران

بازیگر خانم از آلبوم جدید رونمایی کرد...

بازیگر خانم از آلبوم جدیدش رونمایی کرد...

مراسم رونمایی از آلبوم «قاصدک سپید» اثر «سپیده خداوردی» روز دوم شهریور برگزار می‌شود.

سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران از ساعت نوزده و سی دقیقه میزبان این برنامه خواهد بود. آلبوم دکلمه‌های سپیده خداوردی که با اشعار خودش و به همت موسسه فرهنگی هنری «آوای ماد» به مرحله انتشار رسیده دارای نه قطعه است.

همایون نصیری (نوازنده سازهای کوبه‌ای)، رضا لمعانی (نوازنده گیتار) و مازیار مرتاضیه (صدابردار، میکس و مسترینگ) هنرمندانی از دنیای موسیقی هستند که همراه سپیده خداوردی در تولید این آلبوم بوده‌اند.

قرار است در مراسم رونمایی آلبوم قاصدک سپید جمعی از هنرمندان سرشناس عرصه موسیقی، ادبیات و سینما و تلویزیون حضور پیدا کنند.

کلاس آموزش آواز در تهران

سپیده خداوردی در حالی آلبوم دکلمه‌های خود را روانه بازار می‌کند که سال گذشته مجموعه اشعار او به نام قاصدک سپید منتشر شد که بازخورد خوبی میان دوستداران این هنرمند و همچنین مخاطبان حوزه کتاب و ادبیات داشت.

از سوی دیگر شنیده می‌شود که سپیده خداوردی در حال برنامه‌ریزی برای اجرای قطعات آلبوم قاصدک سپید روی صحنه است ولی هنوز جزئیات دقیقی در این زمینه اعلام نشده است.

سپیده خداوردی طی حدود دو دهه اخیر سابقه ایفای نقش در سریال‌هایی نظیر از یاد رفته، محکومین، آوای باران، عصر پاییزی و پروانه و… در چندین فیلم‌سینمایی و تله فیلم هم حضور داشته است.

دو سریال به نام‌های «مرگ خاموش» و «عروس تاریکی» با بازی سپیده خداوردی هم در نوبت پخش تلویزیون قرار دارد. اما این هنرمند تحصیلکرده هنرستان موسیقی هم هست و کنترباس و تار سازهای تخصصی او است.

سپیده خداوردی سابقه نوازندگی در تور کنسرت‌های استاد محمدرضا شجریان در کشورهای مختلف، عضویت در ارکستر البرز به رهبری استاد لوریس چکناواریان و استاد مجید انتظامی، نوازندگی در ارکستر ملی به رهبری استاد فرهاد فخرالدینی، عضویت در ارکستر ملل به خوانندگی سالار عقیلی و همکاری با ارکستر رودکی به خوانندگی عبدالحسین مختاباد و… را در کارنامه دارد.

همچنین سال گذشته مجموعه شعرخوانی «سپیدار» که اجرای سروده‌های «هوشنگ ابتهاج» با موسیقی «مجید درخشانی» بود با صدای سپیده خداوردی منتشر شد. این هنرمند در شب‌های اخیر با سریال «بوی باران» مهمان منازل مخاطبان است.

کلاس آموزش آواز سنتی در تهران

نظریه رییس جمهور ترکمنستان درمورد موسیقی پاپ ایرانی

نظریه رییس جمهور ترکمنستان درمورد موسیقی پاپ ایرانی

آوای موسیقی پاپ ایرانی برای نخستین بار در ترکمنستان طنین‌انداز شد و تحسین حاضران از جمله رئیس جمهور این کشور را به دنبال داشت.

کلاس آواز در تهران

به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، به نقل از رایزنی فرهنگی کشورمان در عشق‌آباد، مجید اخشابی و حامد محضرنیا خوانندگان موسیقی پاپ کشورمان که به دعوت دولت ترکمنستان برای اجرای مشترک با خوانندگان موسیقی پاپ از کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان در حاشیه نخستین اجلاس همایش‌های اقتصادی خزر در آوازه حضور پیدا کرده‌ بودند، شب گذشته نخستین بار قطعاتی از موسیقی پاپ ایرانی را اجرا کردند که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

این اجرا در حضور مهمانان ویژه نخستین اجلاس همکاری‌های اقتصادی خزر، سایر شرکت‌کنندگان در اجلاس و مقامات دولت ترکمنستان از جمله قربانقلی بردی‌محمداف، رئیس حمهور برگزار شد.

اجرای خوانندگان ایرانی در پایان کنسرت مورد تحسین رئیس جمهور ترکمنستان، قربانقلی بردی‌محمداف قرار گرفت و وزیر فرهنگ ترکمنستان به نمایندگی از رئیس جمهور از آنان تشکر کرد.

خاطر نشان می‌شود اجرای موسیقی پاپ ایرانی برای نخستین بار در چارچوب ارتقای سطح روابط فرهنگی دو کشور در همه زمینه‌ها و به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در عشق‌آباد و اداره کل همکاری‌های فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی صورت گرفت.

کلاس آموزش آواز سنتی در تهران

تفاوت تصنیف و آواز

تفاوت تصنیف و آواز (در موسیقی ایرانی)

به‌طورکلی اجرای آواز درجه­ ی مهارت و تسلط یک خواننده به‌ردیف موسیقی و ظرایف آوازخوانی را نشان می­ دهد.

زیرا خواننده خود بر روی اشعار طراحی ملودی نموده و درواقع آهنگسازی می­ نماید و به‌صورت بداهه و بلادرنگ اجرا می­ کند.

اما در تصنیف و ترانه این قضیه برعکس است و هرکسی در جایگاه خویش قرار می­ گیرد.

ابتدا آهنگساز یک ملودی را خلق نموده، سپس گوینده­ ی شعر یا ترانه‌سرا دست‌به‌کار شده و بر روی ملودی کلمات شعر را قرار می­ دهد.

پس‌ازآنکه تنظیم­ کننده­ ی آهنگ، ملودی را برای سازهای مختلف ارکستر تنظیم نمود، ارکستر آن را اجرا کرده

و درنهایت، خواننده طبق سلیقه و نظر آهنگساز کلام تصنیف را می­ خواند.

تصنیف خود به انواع مختلف با عناوین ترانه، نشید، سرود و غیره تقسیم می­ گردد.

کلاس آموزش آواز سنتی در تهران

نکات مهم در آوازخوانی چیست؟

نکات مهم در آوازخوانی چیست؟

در این نوشته به بررسی نکات مهم در آوازخوانی و اصول مربوط به تمرین آواز را بررسی می کنیم.آواز خوانی و خوانندگی مهارتی است بر اساس حافظه ماهیچه های صوتی و صد البته مهارتی است، بیش از توانایی صحبت کردن. برای اینکه خواننده خوبی شویم باید بتوانیم به درستی نفس بکشیم، با قدرت و رزنانس بالا بخوانیم و از گام و نت صحیح خارج نشویم.

خوانندگی بسیار مفرح و همچنین اگر به طور صحیح انجام شود با دنیایی از تحسین و تشویق همراه خواهد بود. هیچ کدام از معلمان آواز در ایران ، معلم تربیت صدا نبوده و آنها تنها ردیف و شیوه را آموزش می دهند. اینکه هنرجوی آواز صدا را چگونه بسازد و عیب صدای خواننده چگونه باید رفع شود تا بحال در موسیقی سنتی ایران سابقه نداشته است.در ادامه به بررسی ۱۰ نکته در هنگام آوازخوانی می پردازیم:


۱. تنفس صحیح

تنفس صحیص در هنگام خوانندگی یکی از مهم ترین موارد است . عدم توجه و رعایت نکردن به این مسئله حتی خوانندگان شناخته شده را در اجرا های زنده دچار مشکل می کند. صدای شما دقیقا شبیه به یک ساز بادی عمل می کند. عمل تنفس، ۸۰ درصد خوانندگی را تشکیل می دهد و یک اجرای صحیح با تنفس مناسب آغاز و پایان می یابد.

 
۲. گرم کردن صدا قبل از شروع تمرین آواز

یکی دیگر از نکات مهم در تمرین آوازخوانی گرم کردن صدا می باشد. ابتدا رنج میانه صدا را گرم کنید ، سپس رنج پایین صدا و در آخر رنج بالا و دوباره به رنج میانه برگردید. همیشه برای هر رنج صدایی ۱۰ دقیقه زمان بگذارید و اگر صدایتان خسته است، زیاد به آن فشار نیاورید. هنگام گرم کردن صدا همیشه به رنجی برگردید که برایتان راحت تر است و بعد از چند دقیقه دوباره امتحان کنید.

خواندن را در رنج میانه و بسیار ملایم شروع کنید و سپس بلندتر  و پس از آن دوباره ملایم بخوانید. به این تغیراتی که در شدت رزنانس صدای خود بوجود می آورید، داینامیک صدا گفته می شود. حتی ساده ترین نوع داینامیک، به صدای شما روح می بخشد و هرچه بیشتر تمرین کنید و بلند و ملایم بخوانید صدای سالم تری خواهید داشت.

 
۳.تقویت اعتماد به نفس

یکی از مهم ترین موارد در خوانندگی داشتن اعتماد به نفس است.اگر شما دارای رنج صدای قابل توجهی باشید اما اعتماد به نفس لازم را برای اجرا در مقابل چندین نفر  نداشته باشید، نمی توانید  اجرای خوبی داشته باشید.

 
۴.تمرین خوانندگی زیر نظر استاد آواز

برای تمرین خوانندگی بهتر است که زیر نظر یک استاد آواز  تعلیم ببینید. انجام اشتباه یک تکنیک آواز می تواند به صدای شما صدمه بزند. اگر صدای شما قدرت کافی را ندارد، بدانید که به دلیل ماهیچه های تحت رشد و استفاده غیر صحیح از حنجره و تارهای صوتی است. هم چنین شما می توانید از CD های آموزشی موجود در بازار یا از نمونه های دیگر در دسترس در یوتیوب استفاده کنید.

 
۵. پیدا کردن رنج و وسعت صدا

یافتن وسعت صدا یک مسئله اساسی است، زیرا خواندن آهنگی که در رنج صدای شما نیست، فشار زیادی را به صدا و حنجره شما وارد می کند. برای اینکه به رنج های بالای صدا برسید، روی صداهای تولیدی “ترکیبی” کار کنید. صداهای تولیدی ترکیبی در واقع تر کیبی هستند از رنجهای پایین (صداهای تولیدی قفسه سینه) و رنج های بالا ( صداهای تولیدی از سر).  و رنگ و کیفیت صدای شما بسیار مهمتر از رنج صدای شما است.

۶.رعایت طرز ایستادن درست

درست ایستادن در تمرین کردن آواز و خوانندگی تاثیر زیادی دارد. در حالی که یکی از پاها کمی از دیگری جلوتر است، سعی کنید راست بایستید . سینه را به جلو و پهنای شانه ها را به عقب متمایل کنید. این طرز یستادن به شما کمک می کند که راحت تر نفس بکشید و حجم شش ها را برای ادای بهتر نتها و کلمات افزایش دهید. صورت و فک خود را ریلکس و راحت نگه دارید.

کلاس آواز در تهران
۷. تلفظ کردن درست آواهای صوتی

در هنگام تمرین آواز سعی کنید آواهای صوتی را درست تلفظ کنید. کلمات چیزی نیستند جز همین آواهای صوتی که به طور پیوسته اَدا می شوند و معانی را به وجود می آورند. پیوستگی بین آواهای یک کلمه و همینطور بین کلمات یک عبارت، زیبایی خاصی به آن می دهد. بنابراین با تمرین بر روی حروف صدادار، تکنیک پیوستگی آوایی را تمرین کنید.

 
۸. یادگیری گام های موسیقی

تمرین گامهای موسیقی به قدرت صدای شما می افزاید و باعث کنترل بیشتر بر روی صدای شما می شود. ابتدا رنج صدایتان را مشخص کنید (TENOR, BARITONE, ALTO, SUPRANO و غیره) و نت هایی را که رنج صدای شما را پوشش می دهند بر روی کیبورد یا پیانو پیدا کنید و تمرین کنید.

 
۹. تمرین کردن مداوم

برای خوانندگی اصولی و درست باید زیاد تمرین کنید. اگر روزی نیم ساعت بر روی گامهای موسیقی تمرین کنید، می توانید بعد ازیک ماه تغییرات را احساس کنید. بیشتر مشکلات ناشی از خارج خواندن نت ها نیز بعد از سه تا چهار ماه بر طرف می شوند. اگر کمتر از این میزان تمرین کنید، توقع زمانی بیش از این را داشته باشید.

 
۱۰. رژیم غذایی مناسب

رژیم غذایی مناسب بر روی صدای شما تاثیر زیادی دارد.بهترین رژیم غذایی برای صدای شما آب است. اگر مریض هستید، آب آناناس می تواند به صاف شدن گلوی شما کمک کند اما جای مصرف روزانه آب را نمی گیرد. قبل از خواندن، شیر یا آب پرتقال نخورید. شیرینی جات نیز صدای شما را خراب می کنند.

کلاس آموزش آواز سنتی در تهران

Top