آموزشگاه موسیقی در اصفهان     کلاس آموزش گیتار در اصفهان   گروه موسیقی در اصفهان

دیافراگم در آواز و خوانندگی چیست؟

 دیافراگم در آواز و خوانندگی چیست؟

آواز و خوانندگی فقط این نیست که میکروفون در دست بگیرید و اشعاری را بخوانید، خوانندگان موفق با چیره شدن بر تنفس دیافراگمی صدای خود را همیشگی می‌کنند. آموزش آواز سنتی در غرب تهران تنفس دیافراگمی موجب کیفیت صدای بالاتر و  طول عمر حنجره می‌گردد. از این رو دیافراگم در آواز و خوانندگی نقش مهمی را ایفا می‌کند، به همین دلیل در این مقاله به بررسی دیافراگم و نحوه تنفس دیافراگمی می‌پردازیم.

دیافراگم در آواز و خوانندگی چیست؟

ماهیچه دیافراگم که در زیر ریه واقع گردیده، یکی از مهمترین عضلات جسمانی است که تأثیر فراوانی بر فرآیند تنفس دارد.‌ در حقیقیت دیافراگم مابین قفسه سینه و شکم قرار دارد و زمانی که منقبض می‌شود، هوا را جذب ریه می‌کند، همچنین به خارج شدن سریع هوای دی‌اکسیدکربن‌دار از ریه کمک می‌کند.
برای ورود به آموزشگاه موسیقی در اصفهان کلیک کنید.
با انقباض ماهیچه دیافراگم، شاهد افزایش حجم قفسه سینه هستیم، در نتیجه فشار داخل ریه‌ها کم می‌شود، به همین دلیل هوای دارای اکسیژن به داخل ریه می‌رود. علاوه بر این به هنگام انبساط ماهیچه دیافراگم با کاهش حجم قفسه سینه مواجه می‌شود، بنابراین فشار داخل ریه زیاد می‌گردد و باعث می‌شود تا هوای دارای دی‌اکسیدکربن از ریه بیرون برود.

یکی از راه‌های آسان جهت بهبود عملکرد دیافراگم و زیاد شدن تحمل فیزیکی بدن، تمرینات تنفسی است. آموزش خوانندگی در اصفهان تمریناتی همچون تنفس صحیح و تنفس بطنی می‌تواند عملکرد ماهیچه دیافراگم را بهبود ببخشد. خوانندگان برای آن که کیفیت صدای خود را بهتر کنند باید به هنگام آواز و خوانندگی از تنفس صحیح استفاده کنند.

همچنین خوانندگان در حین اجرا باید تن صدای پایداری داشته باشند و علاوه بر این از انرژی و قدرت لازم  برای اجرا برخوردار گردند، به همین جهت داشتن تنفس صحیح به هنگام آواز بسیار اهمیت دارد. تنفس صحیح یعنی کل حجم ریه برای تنفس استفاده شود و نفس کشیدن محدود به فضای بالای ریه نگردد.  بدین ترتیب به هنگام آواز و خوانندگی، باید از تکنیک‌های تنفس دیافراگمی استفاده ‌شود، تنفس دیافراگمی یعنی به هنگام آواز دیافراگم به پایین فشار داده می‌شود تا حجم هوای بیشتری وارد ریه گردد.

 رسیدن به تنفس دیافراگمی با تمرین کردن به راحتی میسر می‌شود و خوانندگان با تسلط بر این تنفس به صدای پایدار و قوی دست می‌یابند، بنابراین در مدت طولانی‌تری بدون حس خستگی می‌توانند به آوازخوانی بپردازند. علاوه بر این تنفس دیافراگمی می‌تواند انسان را به آرامش و پایداری روحی برساند و این تنفس تاثیر فراوانی در رفع تنش‌های روحی می‌گذارد.

نقش و اهمیت دیافراگم در آواز

تنفس دیافراگمی یکی از عوامل موثر بر کیفیت صدای آواز است. بنابراین باید از طریق تمرین به تقویت دیافراگم پرداخت، چرا که قوی شدن این عضله موجب تنفس بهتر و صدای باکیفیت‌تر خوانندگان می‌شود. خوانندگان ماهر تسلط خوبی بر کنترل صدای خود دارند، بنابراین تنفس دیافراگمی به خوانندگان کمک می‌کند تا بتوانند به خوبی بالا یا پایین شدن صدایشان را مدیریت کنند و آن را به مسیر درستی هدایت نمایند و از طریق این تنفس صدای پرقدرتی تولید کنند.

از این رو خوانندگانی که صدای قوی‌تری دارند، می‌توانند به راحتی به اجرای قطعات سخت‌تری بپردازند.

زمانی که افراد تکنیک‌های تنفس دیافراگمی را تمرین می‌کنند، علاوه بر کسب مهارت نفس‌گیری بهتر به آرامش بیشتری در حین خواندن آواز دست می‌یابند، از این رو برخورداری از تنفس دیافراگمی در آواز بسیار مهم است و موجب تنفس باکیفیت و قوی در آواز می‌گردد.

نقش تنفس دیافراگمی در نفس گیری

تنفس دیافراگمی از چندین جهت به نفس گیری خوانندگان کمک می‌کند، همان طور که می‌دانیم شکم و عضله دیافراگم از قابلیت ارتجاعی برخوردار هستند، به همین دلیل به هنگام دم دیافراگم و ریه به سمت پایین می‌روند و حجم بیشتری از هوا داخل ریه وارد می‌گردد، اما به هنگام تنفس سینه‌ای ریه کمی به حالت پایین می‌رود و  افزایش حجم کمی برای ذخیره‌سازی اکسیژن در ریه ایجاد می‌شود.

پس در تنفس دیافراگمی ذخیره هوای اکسیژن‌دار بیشتری در ریه صورت می‌گیرد، به همین دلیل می‌توان گفت نقش تنفس دیافراگمی در نفس گیری برای خوانندگان قابل چشم‌پوشی نیست و بسیار اهمیت دارد.

علاوه بر این دیافراگم عضله‌ای با قابلیت ارتجاع و ارتعاش است، بنابراین با استفاده از تنفس دیافراگمی ویبره‌ها و تحریرها به خوبی شکل می‌گیرند. بنابراین استفاده از تنفس دیافراگمی در خوانندگی موجب می‌شود تا دیافراگم عهده‌دار کنترل هوای لازم جهت ارتعاش تارهای صوتی برای ادای بسیاری از ویبره‌ها و تحریرها گردد، بدین ترتیب با این تنفس بر روی تارهای صوتی کمترین میزان فشار وارد می‌شود. بنابراین در حالت کلی می‌توان گفت مدیریت هوای ذخیره شده در ریه در تنفس دیافراگمی بسیار راحت‌تر از تنفس سینه‌ای است.

همچنین دیافراگم نفس ثابت و یکنواختی ایجاد می‌کند، با توجه به این که آوازخوانی نیاز به صدای رسا و بلندی دارد و صدای ضعیف و بی‌جان برای آواز و خوانندگی مناسب نیست، از این رو تنفس دیافراگمی در خوانندگی موجب می‌شود تا افراد صدای واضح و بلندی بدست آورند.

بسیاری از خوانندگان در اجراهای زنده دچار استرس می‌شوند، به همین دلیل صدایشان دچار لرزش می‌گردد، در این حالت چیزی که به آنها می‌تواند کمک کند، همین تنفس صحیح و دیافراگمی است.

آموزش تبدیل کردن تنفس سینه ای به تنفس دیافراگمی

تنفس سینه‌ای یکی از عادات روزانه همه افراد است، که تغییر آن کار دشواری می‌باشد. از آنجای که افراد در ۲۴ ساعت شبانه روز از تنفس سینه‌ای استفاده می‌کنند و اکنون درصدد تغییر این عادت خود هستند. شاید ابتدا تبدیل کردن تنفس سینه‌ای به تنفس دیافراگمی کاری سخت باشد، اما اگر در طی روز تنها چند دقیقه به انجام تنفس دیافراگمی بپردازند، می‌توانند طی یک دوره پنجاه روزه برای همیشه تنفسشان را دیافراگمی کنند. حال به آموزش دوره‌ها جهت تبدیل تنفس سینه‌ای به تنفس دیافراگمی می‌پردازیم.

    دوره اول: در این دوره به مدت ده روز تنها پنج دقیقه، به صورت طاق باز و به پشت بخوابید، اکنون زانوها را خم کرده، به طوری که کف پاها بر روی زمین قرار گیرد. اکنون تنفس شما به صورت دیافراگمی انجام می‌شود، با تکرار این کار بدون آنکه متوجه شوید عضله دیافراگم شما تقویت می‌گردد.
    دوره دوم: در دوره ده روزه دوم، دوباره طاق باز بخوابید، اما زانوهایتان را دیگر خم نکنید، حال به مدت پنج دقیقه به طور روزانه و به صورت ارادی تنفس کنید، سعی نماید دم سریع داشته باشید و بازدم شما طولانی‌تر گردد.
    دوره سوم: در ده روزه سوم هم دوباره به روال قبل دراز بکشید، اما در حین بازدم چیزی بگوید. مثلا می‌توانید با اشعار یا متن‌های کوتاه شروع کنید و رفته رفته جملات و ابیات بیشتری به هنگام بازدم بیان نمایید.
    دوره چهارم: اکنون زمان تمرینات روزانه قبل را از پنج دقیقه به ده دقیقه ارتقاء دهید. نباید به یکباره این افزایش زمان انجام گردد، بلکه در طی دوره‌های قبلی و کم کم تایم را طولانی‌تر نمایید. همچنین علاوه بر افزایش زمان، سعی کنید با صدای بلند جملات و اشعار را در حین بازدم بیان کنید، به عبارتی یک نفس خواندن با صدای بلند را تمرین کنید.
    دوره پنجم: در ده روز پنجم و آخرین دوره هم به مدت ده دقیقه به گفتن اشعار با صدای بلند به هنگام بازدم بپردازید، سپس به مدت پنج دقیقه بر روی شکمتان یک شی سفت و سنگین همانند یک کیف یا کتاب قطور قرار دهید. به هنگام بازدم این شی از روی شکم شما سر می‌خورد، اما شما باید با سفت کردن شکمتان مانع از افتادن شی گردید. زمان این تمرین در کل پانزده دقیقه است که به طور روزانه باید جهت تقویت پرده دیافراگم انجام پذیرد.

تمرین برای انجام تنفس دیافراگمی

انسان‌ها در دوران نوزادی به صورت دیافراگمی نفس می‌کشیدند، اما بسیاری از افراد این نوع نفس کشیدن را در بزرگسالی فراموش می‌کنند. می‌توان با انجام تمرینات درست، شیوه صحیح تنفس دیافراگمی را آموخت و آن را جایگزین تنفس سینه‌ای کرد. در ادامه چند نمونه تمرین برای انجام تنفس دیافراگمی را بیان می‌کنیم:

    تمرین اول: به مدت ده دقیقه به پشت دراز بکشید و کف یک دست خود را روی سینه و دیگری را روی شکم بگذارید. اکنون سعی کنید نفس کشیدن را به جای سینه از شکم انجام دهید، به طوری که سه ثانیه دم و سه ثانیه عمل بازدم طول بکشد.
    تمرین دوم: در این تمرین یک بادکنک بردارید و سه یا چهار بار آن را باد و خالی کنید. این عمل به افراد کمک می‌کند تا بازدم قوی داشته باشند و طرز کلامشان در حین بازدم تقویت شود.
    تمرین سوم: برای این تمرین کمرتان را رو به پایین خم نمایید، طوری که دست و بدن شما به آویزانی عروسک خیمه شب بازی گردد. اکنون چند تنفس انجام دهید و دوباره صاف بایستید. البته نباید به یکباره بلند شوید و بایستید، بلکه کم کم باید مهره‌های کمرتان را روی هم بگذارید.
    تمرین چهارم: در این تمرین هوا را همانند سوپ به داخل دهان هورت می‌کشیم، مدت زمان هورت کشیدن هوا به داخل دهان باید یک تا دو ثانیه باشد، دیافراگم با این تمرین دچار شوک می‌شود و کم کم فعال می‌گردد.
    تمرین پنجم: به فضای آرامی بروید و از طریق بینی چند نفس عمیق بکشید،  همین طور که به داخل نفس می‌کشید، دستانتان را بالا ببرید تا عضلات دست‌هایتان برای چند ثانیه کش بیاید.

اصول مهم صداسازی چیست؟

اصول مهم صداسازی چیست؟

اگر بخواهیم به طور خلاصه برایتان بگوییم که پرورش صدا چیست؟ این‎طور می‎توانیم بگوییم که؛ در پایان یک کلاس صداسازی و خوانندگی شما به وسیله تمرینات صوتیِ اصولی و پی‎در‎پی در بازه‎ی زمانی مشخص حنجره و تارهای صوتیتان را طوری تربیت می‎کنید کلاس آموزش آواز سنتی در غرب تهران که توانایی استفاده از تمام ظرفیت خود را پیدا کرده و بتوانید به وسیله آنها بهترین و بی نقص‎ترین اجرای ممکن را داشته باشید.

در واقع در این دوره شما با انجام تمریناتی‎ تارهای صوتی و حنجره خود را تربیت کرده و رشد می‎دهید. مانند بدنسازی که عضله‎های شما بعد از پایان دوره رشد کرده و قوی می‎شوند، در پایان این دوره نیز صدای شما پرقدرت، پر طنین و رسا می‎شود. اگر تمریناتی که استادتان به شما می‎دهد را به بهترین شکل و بدون نقص اجرا کنید، در نهایت می‎توانید به حجم و مساحت صدای خود بیفزایید و رنگ و طنین واقعی صوت خودتان را به همگان نشان دهید.

چگونه بفهمیم صدای خوبی داریم؟

شاید باور کردنش آسان نباشد، اما صدای همه ی ما خوب است. هرکسی می تواند رویای خواننده شدن را تحقق ببخشد. برای اینکه هرکدام از ما در واقعیت یک روز گوینده یا سخنران باشیم هیچ مرزی وجود ندارد مگر تمرین بسیار. آموزش خوانندگی در اصفهان
یک ورزشکار را در نظر بگیرید، او سالیان دراز به تمرین و تقویت عضله های خود می پردازد. شاید همه ی ما نتوانیم بسکتبالیست یا بازیکن حرفه ایی فوتبال باشیم، اما هرکسی می تواند رشته ی ورزشی مناسب شرایط خود را پیدا کرده و در آن بدرخشد. این واقعیت در ارتباط با صدا هم صادق است. به این معنا که ما می توانیم با تقویت حنجره، صدای واقعی خود را پیدا کرده و آن را پرورش بدهیم. شاید همه ی ما نتوانیم خواننده اپرا باشیم اما ممکن است بتوانیم یک ترانه ی سنتی یا راک را به خوبی اجرا کنیم.
تابحال برایتان پیش آمده که از شنیدن صدای خودتان در یک فیلم ویدیویی یا یک پیام ضبط شده خجالت زده شوید؟
ممکن است با خودتان فکر کرده باشید چرا فقط صدای من در حالت ضبط شده با آنچه که می شنوم تفاوت دارد در حالی که صدای سایر افراد مانند صدای واقعی آن هاست؟
جواب شما اینجاست. آنچه ما به عنوان صدای واقعی خودمان می شناسیم، صوتی است که از طریق جمجه ما شنیده می شود. این صدا پانزده برابر بیش تر از صدایی است که از طریق ضبط شدن اصوات به گوش ما می رسد. این در حالی است که شما صدای دیگران را از طریق هوا می شنوید نه جمجمه.
در حقیقت صدای واقعی ما، آن صدایی است که از طریق هوا به گوش افراد می رسد نه آنچه که ما می شنویم و به عنوان صدای خود می شناسیم.

برای شناخت صدای خود، چه باید کرد؟

همین حالا با یک وسیله خوش کیفیت صدای خود را ضبط کنید. قبل از هر تصمیمی بارها و بارها به این صدا گوش دهید. شما کم کم متوجه نواقص صدای خود خواهید شد. شما به تدریج درک می کنید که صدایتان خش دارد یا بم است. ممکن است نفس کم بیاورید یا متوجه شوید در شروع یا پایین صحبت صدایتان ضعیف می شود. با شناخت تدریجی صدای خود می توانید نقاط ضعف یا قوت صدایتان را شناخته و آن ها را تقویت کنید.
به تدریج با تکرار این روند شما متوجه پیشرفت صدای خود خواهید شد.

آیا من استعداد خوانندگی دارم؟

همه ی ما ممکن است زیر دوش حمام، ترانه ای را با خود زمزمه کرده و یا از آن بیشتر خود را روی یک استیج بزرگ دیده باشیم. گاهی ممکن است در جمع دوستان صمیمی، زیر آواز زده باشیم. شاید در روزهای نخست یادگیری یک ساز، شعری قدیمی را زیر لب با نت های ناهماهنگ خوانده باشیم. همین ویژگی ها برای کشف خواننده ی درونتان کافی است.
در واقع برای کشف استعداد خوانندگی، حتما نباید با تمجید افراد مواجه شده باشید. یا ویژگی خارق العاده ایی داشته باشید.
اگر شما با هندزفریتان وارد دنیای دیگری می شوید، اگر با موسیقی زندگی می کنید، شما می توانید یک خواننده باشید.
ممکن است در نوجوانی چند پوستر از خواننده یا موزیسین مورد علاقه اتان را به دیوار چسبانده باشید، شاید هنوز هم وقتی موسیقی شگفت انگیزی می شنوید، برای دیگرام ارسال می کنید، این یعنی روح شما با موسیقی عجین شده است.
اگر در هنگام غم و شادی به موسیقی پناه می برید، باید گفت موسیقی برای شما تنها یک دارو نیست، چیزی از دورن شما با صدا پیوند خورده است.
تمامی این ویژگی ها، نشان از آن دارد که روح شما، موسیقی را درک کرده و در نتیجه استعداد ذاتی در این زمینه دارید.

چگونه صدای خود را برای خوانندگی زیبا کنیم؟

پس از شناخت واقعی صدای خود و پی بردن به این نکته که شما موسیقی را شناخته و درک می کنید، اکنون ممکن است به این فکر کنید که چه گام هایی را باید طی کرد تا یک خواننده ی واقعی شد؟

گام اول: صدای خود را کنترل کنید
روی زمین بمانید! نت ها نباید توی هوا سرگردان باشند. به این معنا که هر نت باید در گام خود اجرا شود. خواننده ای که کنترل خوبی روی صدای خود داشته باشد ارزش هر نت را می داند و آن را درست اجرا می کند. پرش های زیاد و یا بالعکس اجرا نکردن کامل هر نت می تواند تاثیر منفی بر اجرای شما داشته باشد. یک خواننده حرفه ایی، بی شک کنترل صوتی قوی دارد.

گام دوم: به کلمات احترام بگذارید
صدا گویاترین ابزار ارتباطی بشر است، اما فراموش نکنید می تواند کسل کننده ترین نیز باشد. کلمات بهترین پل ارتباطی شما با مخاطب است. خواه روی استیج ایستاده باشید و خواه در جمع کوچک دوستانه. شما باید به حس هر کلمه در متن ترانه دقت کرده و آن را به تمامی بیان کنید. یک خواننده خوب، باید تمامی کلمات را واضح و درست تلفظ کند. او باید با وجود تمامی فراز و فرود ها همچنان تلفظ درستی داشته و کلمات را دقیق ادا کند.

گام سوم: تن صدای مناسب
بسیاری از افراد ممکن است یک نت را خیلی بلند یا بالعکس خیلی کوتاه و آرام ادا کنند. اگر می خواهید شنیده شوید با تن مناسب بخوانید.
اکنون خود را در یک ارکستر بزرگ تصور کنید، شما باید تن صدای مناسبی داشته باشید، این تنها راهی است که با نت های نوازندگان هماهنگ خواهید شد. به طور کلی یادگیری آواز با درجه صدای مناسب، ا نکات مهمی است که هر خواننده خوب باید بدان توجه داشته باشد.

گام چهارم: سبک مناسب خود را پیدا کنید
دنیای موسیقی به طرز شگفت انگیزی متنوع است و اگرچه همه ما ممکن است بتوانیم خواننده شویم اما باید توجه داشت که صدای ما با یکدیگر متفاوت است. نکته مهم در این رابطه، انتخاب سبک مناسب با توجه به تن و نوع صدای هر فرد است.
اگر یکی از دوستانتان، تصنیفی عاشقانه را با صدای زبر و سنگین بخواند و یا بالعکس با صدایی ملایم و نازک، یک ترانه ی متال اجرا کند، عکس العمل شما چه خواهد بود؟ بدون شک با خود می گویید او هرگز خواننده خوبی نخواهد شد. اما حقیقت چیز دیگریست. دوست شما سبک مناسب خود را پیدا نکرده است.
یک خواننده خوب علاوه بر آنکه تن صدای خود را با سبک موسیقی مورد نظر هماهنگ می کند، با درک صحیح از صدای خود، سبکی را انتخاب می کند که با توانایی های صدایش هماهنگ باشد.

گام پنجم: همیشه خوب بمانید
پیوستگی در طول یک اثر، از ویژگی های مهم تمامی موزیسین هاست. اگر چند نت را به درستی اجرا کرده و بعد از آن اجرای ضعیفی داشته باشید، آنچه از شما به یاد می ماند، تنها یک اجرای ضعیف است.
داشتن صدای خوب به معنای داشتن صدای خوب در تمام طول آهنگ است. در واقع شما باید کنترل صدا، تن مناسب و …. را در تمام طول یک اجرا رعایت کنید.

گام ششم: از گوش های خود استفاده کنید
شما باید گوش دهید! خوانندگان خوب به همان اندازه که از صدای خود بهره می گیرند، از گوش های خود استفاده می کنند. گوش های آنها ابزاری برای کمک به پروش صدای آنها است.
گوش شما به عنوان یک خواننده به شما اجازه می دهد:

    صدای خودر را بشنوید و آن را کنترل کنید
    لحن خود را هنگام خواندن تنظیم کنید
    اطمینان حاصل کنید که میزان صدای شما با موسیقی تعادل دارد
    صدای گروه یا خوانندگان همکار خود را بشنوید و مکمل خوبی برای آن ها باشید
    آگاهی عمومی موسیقی خود را توسعه دهید

گام هفتم: دامنه صدای خود را بشناسید
حتی بزرگترین خوانندگان دنیا نمی توانند تمام نت را بخوانند. شما باید دامنه ی صدا خود را بشناسید. در واقع ، این اغلب نشانه های یک خواننده آماتور است که نت هایی خارج از محدود آواز خود اجرا کند. عدم رعایت این نکته باعث می شود بسیاری از نت ها درست اجرا نشوند. این امر می تواند به تارهای صوتی شما صدمه بزند و رویای خوانندگی را برای همیشه نابود کند.
گام هشتم: درست نفس بکشید.
تنفس برای آواز خوب کاملاً ضروری است. یک خواننده خوش صدا به اهمیت تنفس واقف است. او می داند آواز خواندن در سطح حرفه ایی به تنفس درست بستگی دارد.
بدون تنفس مناسب ، حتی خواننده ای با استعداد نیز با عملکرد متوسط روبرو خواهد شد. شما باید آواز خواندن را همزمان با توجه به تنفس خود و نحوه تأثیر آن در بیان و لحن تمرین کنید.

گام هشتم: سادگی رمز ورود به قلب مخاطب است
معمولا به جز در مواقعی نادر، مردم می خواهند ترانه ای را بشنود که ساده و رسا بیان می شود. کلمات و نت ها اگر به شیوه ای روان و ساده ادا نشوند؛ تاثیر خود را از دست می دهند. موسیقی ابزاری برای آرامش است. همین امر لزوم، روان خوانی و سادگی در اجرا را ثابت می کند.
اگر مخاطب احساس کند که خواننده برای ادای کلمات به تارهای صوتی خود فشار می آورد و یا برای اجرای هر نت (خصوصاً در نت های بالا) با تنش مواجه است،برای او نیز سخت است که از آواز لذت ببرد.
تنش یا فشار در تارهای صوتی باعث می شود، تنفس و اجرای صحیح نت ها بسیار سخت تر شود. در این شرایط بهترین کاری که می توانید برای صدای خود انجام دهید این است: بدن خود را آرام کنید!

گام نهم: مراقب صدای خود باشید
یاد بگیرید که عاشق صدای خود باشید. صدا یک قسمت طبیعی بیولوژیکی بدن شما است. بدین معنا که در صورت عدم مراقبت می تواند آسیب پذیر باشد.
اگر می خواهید صدای خوبی داشته باشید ، باید از آن مراقبت کنید. مربیان آواز می توانند در مورد چگونگی مراقبت از صدای خود به شما کمک کنند. این مراقبت ها شامل گرم کردن قبل از آواز خواندن، تنفس مناسب ، جلوگیری از فشار به تارهای صوتی و…. است. اگر می خواهید همیشه یک خواننده باشید، صدای خود را مانند عضوی از بدنتان پذیرفته و از آن مراقبت کنید.

در دوره های صداسازی چه‌چیزی آموزش داده می‌شود؟

در این دوره ها به شما آموزش داده می‎شود که:

    تنفس درست داشته باشید و از هوا برای آواز خواندن به خوبی استفاده کنید.
    به درستی موقعیت بدن خود را در هنگام آواز خواند انتخاب کنید.
    نحوه بیان و طرز ادای درست حروف را بدانید.
    با مفاهیمی چون ارتفاع صدا، تن صدا، ویبراتور و… آشنا شوید.
    سبک‌های آواز را بشناسید.
    بدانید طبقه‎بندی صدا چیست.
    لرزش صدایتان هنگام صحبت کردن در جمع را برطرف کنید.
    صدای ضمخت و خشن را از بین ببرید.
    گرفتگی صدایتان را برطرف کنید.

سلفژ در موسیقی ایرانی

سلفژ در موسیقی ایرانی

سلفژ به زبان ساده به معنی نت خوانی است. در واقع برای نوشتن ترانه و خواندن آن همچنین نواختن ساز باید با مبانی نت خوانی آشنا بود. به طور دقیق سلفژ یا الفبای موسیقی یادگیری اصولی و تکنیکی خواندن نت در موسیقی است و به عبارتی شیوه علمی در آواز خوانی است. کلاس آواز سنتی در تهران از آنجا که پایه اصلی موسیقی برای آهنگسازان و نوازندگان، نت خوانی و تلفظ نتها و همچنین شناخت علامت ها و قواعد آن است، بنابراین باید این افراد تسلط کامل بر موارد زیر داشته باشند

    صداخوانی
    وزن خوانی
    دیکته موسیقی  

تکنیک سلفژ یادگیری تولید نتها با حنجره از لحاظ صدایی و زمانی است و پایه آموزشی آن دانستن ارزش زمانی هرنت و هر سکوت است.  و این  امر موجب میشود در هنگام خواندن نتها بدون مکث و صریح این کار انجام شود. کلاس خوانندگی در اصفهان

دانستن تکنیک ها در سلفژ و یادگیری آن سبب می شود زمانی که شما یک نت را قبلا ندیده اید بتوانید به راحتی آن را بخوانید. با توجه به اینکه سلفژ روشی برای نام گذاری بر بسامد آوا ها است، آموزش آن باعث می شود  نوازندگان به راحتی هر نت را باسیلاب مناسب خود بخوانند.

تقسیمات صدای انسان

یکی از مراحل یادگیری سلفژ این است که هنرجو باید با انواع صدای انسان آشنا باشد.  آشنایی با انواع صدا ها باعث میشود با شناخت نوع صدا، پتانسیل بالای صدای انسانی بیشتر آشکار شود و ارتباط بهتری با موسیقی اجرا شده،  برقرار گردد و این در هنگام خوانندگی و اجرا بسیار مفید است.

به طور کلی صدای انسان به ۶  دسته تقسیم میشود که عبارتند از:

      سوپرانو: صدای زیر زنانه
    متسو سوپرانو: صدای متوسط زنانه
    کنترالتو: صدای بم زنانه
    تنور: صدای زیر مردانه
    باریتون: صدای بم یا صدای متوسط مردانه
    باس: صدای بم مردانه و بهترین صدای مردانه

اهمیت یادگیری سلفژ

یکی از عوامل موفقیت فردی که در زمینه موسیقی فعالیت دارد یادگیری سلفژ است. برای اینکه در موسیقی فردی حرفه ای شوید نیاز است نت ها را به خوبی و با دقت بالا بخوانید و این امر توسط یادگیری سلفژ میسر میشود همچنین یادگیری آن ابزاری ارزشمند برای درک و فهم مفاهیم پایه ای در علم موسیقی است. یادگیری سلفژ به فعالان موسیقی چه نوازندگان، خوانندگان و ترانه سرایان در موارد زیر کمک می کند:

    شناسایی الگوهای تناوبی در موسیقی
    بهبود نت خوانی و بازخوانی آن
    تنظیم بهتر ملودی
    داشتن ملودی ها بدون نیاز ساز
    نوشتن ملودی
    خواندن ملودی در ذهن بدون نوشتن آن وداشتن ساز خاص

بنابراین درک دقیق تر صداها در موسیقی باعث ایجاد مهارت در نت نویسی، آهنگ سازی و حتی نوازندگی است. در واقع نوازندگانی که به طور آکادمیک و علمی با سلفژ  آشنا هستند اصولی تر ساز می نوازند.

سلفژ چه اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می دهد؟ (در سلفژ چه مباحثی آموزش داده می شود؟)

در سلفژ صداخوانی وزن خوانی و دیکته موسیقی آموزش داده میشود. صداخوانی یا کانتاتی نحوه صحیح ادا کردن نتهای مختلف در موسیقی است و اینکه هرنت را درست در جای خودش ادا کنیم.  به این ترتیب در این مبحث هنرجو این توانایی را پیدا می کند که خواندن انواع نت را به ‌طور دقیق و در گام‌ های مختلف انجام دهد. در مبحث وزن خوانی یا پارلاتی به مطالعه ی انواع وزن‌ها و الگوهای ریتمی می پردازیم که همان خواندن کشش نتها است. از مباحث دیگر در سلفژ بخش دیکته موسیقی است که همان دیکته ریتم و صدا است هنرجو با یادگیری این مبحث توانایی نوشتن نت موسیقی که می شنود را پیدا می کند.

به طور کلی آموزش و یادگیری سلفژ شامل موارد زیر است:

    نت خوانی: بررسی و شناسایی نتها
    ریتم خوانی: بررسی و خواندن الگوهای تکراری
    وزن خوانی یا پارلاتی: ارزش زمانی نتها و در واقع درک درست و ادای زمان درست هر نت
    صدا خوانی یا کانتاتی : خواندن و سرایش صدا و فرکانس نتها به شکل دقیق و صحیح
    دیکته ی ریتمیک: توانایی  شناسایی و نوشتن نت موسیقی
    دیکته ی ملودیک: توانایی نوشتن ملودی که نواخته شده و نوشتن نتها روی خط

سلفژ برای چه کسانی است و چه کسانی می توانند از آن استفاده کنند؟

سلفژ برای آهنگسازان و کسانی که می خواهند آواز را به صورت حرفه ای و تخصصی  دنبال کنند لازم است. نوازندگان هم بهتر است تا حدودی با آن آشنا باشند. با توجه به این که مباحث سلفژ تخصصی است در حد نیاز هر ساز به آن بهتر است پرداخته شود مثلا در ویولن با توجه به این که جای نتها مشخص نیست یادگیری سلفژ به پیدا کردن جای دقیق و درست نتها کمک می کند. از سلفژ برای ساخت موسیقی، آنالیز مفاهیم موسیقی و ابداع سبک های جدید درموسیقی استفاده میشود. در حالت کلی می توان گفت سلفژ با توجه به اینکه الفبای موسیقی است برای تمام کسانی که در زمینه موسیقی فعالیت دارند مفید است.

تفاوت صداسازی و سلفژ چیست؟

صداسازی پرورش صدا و حنجره است در واقع در صداسازی نحوه استفاده از تکنیک های مختلف آواز، راه و روش خواندن نتهای مختلف و استفاده آن در آواز آموزش داده میشود. همچنین در آن به محدوده مختلف صدایی و نحوه اجرای آن پرداخته میشود. در واقع صداسازی مجموعه ای از تمرینات برای بهبود صدای فردی است که از صدای خود استفاده حرفه ای می کند در صداسازی علاوه بر تمرین های صداسازی تکنیک های مختلف آموزش داده میشود تا فرد بتواند بهترین و گیراترین صدا را تولید کند. همچنین آن باعث میشود با تمرینات علمی و با تکنیک های خاص نه تنها فقط اوج بلکه نتهای بم را هم تقویت کرد و این می تواند فشار را از روی تارهای حنجره بردارد. از طرفی سلفژ علم وتکنیکی برای آموزش خواندن نتها است وتاثیری روی صدا و حنجره ندارد بدین ترتیب صداسازی و سلفژ با هم متفاوت هستند و بهتر است یک خواننده و نوازنده اشراف کامل به علم سلفژ داشته باشند تا موفق تر باشند.

یادگیری سلفژ را از کجا آغاز کنیم؟

با توجه به این که سلفژ یکی از دروس اصلی در امر آموزش موسیقی برای نت خوانی است و تاثیر آن بر کار هر نوازنده و خواننده ای بسیار بالا است بنابراین نیاز است فرد مبتدی در ابتدای فراگیری موسیقی کلاسهایی را در این زمینه بگذراند تا اطلاعات کامل در نت خوانی و تلفظ آنها، شناخت کلیه علامتها و قواعد موسیقی کسب کند.

از آن جا که مباحث سلفژ تخصصی است ممکن است برای همه هنرجویان جذاب نباشد بنابراین پرداختن اصولی به این مبحث و متناسب با هرهنرجو با توجه به زمینه کاری آن از اهمیت خاصی برخوردار است.

کلاس های سلفژ در آموزشگاه های موسیقی از مبتدی تا پیشرفته به طور حرفه ای آموزش داده می شود و می توانید با استفاده از تحربه اساتید موسیقی و روشهای روز دنیا به یادگیری این مبحث بپردازید.

انواع سبک های موسیقی در جهان

انواع سبک های موسیقی در جهان

سبک موسیقی در واقع مشخصه های یک قطعه مـوسـیقـی از نظر دوره‌ی زمانی، ریشــه‌های منطقـه‌ای یا جغـرافیـایی، کارکردهای اجتماعی، تکنیـک اجرای قطعه و نوع سـاز‌های اسـتفاده شـده در قطـعه است. در واقع به توصیف ویژگی های قطعه های موسیقی گونه، ژانر و سبک گویند. کلاس آموزش آواز سنتی در تهران سبک موسیقی به عبارتی ریشه در فرهنگ، هنر و اصالت یک منطقه دارد و برای بیان افکار، عقاید، تفکرات و حتی اعتراضات نیز به کار برده می شود.

امروزه در سرتاسر جهان سبک های مختلف و گوناگونی موجود است که اساس و پایه طبقه بندی این سبک ها بر اساس دوره پیدایش، افراد پدید آورنده، دلایل و چگونگی پدید آمدن آنها عبارتند از:

    موسیقی هنری
    موسیقی سنتی و محلی
    موسیقی پاپ
    موسیقی مذهبی

انواع سبک موسیقی

از مهمترین سبک ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سبک موسیقی کلاسیک‌

سبک موسیقی کلاسیک از قدیمی ترین سبک ها است و به عبارتی پایه و اساس تمام سبک ها شناخته می شود که بر منطقه وسیعی از نقاط مختلف دنیا رواج داشته است و برای اولین بار در آمریکا و اروپا رواج پیدا کرد. این سبک از حالت های متضاد بسیاری تشکیل شده و مجموعه بزرگی از سبک ها را که باهم در ارتباط هستند در بر می گیرد. در این سبک از موسیقی، بداهه نوازی محدود است و معمولا دارای نت های مشخص است. کلاس خوانندگی در اصفهان موسیقی کلاسیک شامل چهار دوران باروک، دوران کلاسیک، دوران رمانتیک و دوران کلاسیک مدرن است. استفاده از سازهای مختلف زهی، بادی چوبی و برنجی در این سبک متداول است.

بتهوون، شوپن و موتزرات از هنرمندان معروف این سبک هستند.

سبک موسیقی راک

یکی از مشهورترین سبک های موسیقی است که طرفداران بسیاری دارد. این سبک روی ضرب‌آهنگ‌ها تاکید زیادی دارد. سبک راک یکی از گونه های سبک پاپ است که از راک اند رول نشأت گرفته است. از مشهورترین خوانندگان این سبک راک الویس پریسلی است که در واقع پادشاه سبک راک است. در این سبک ابتدا سازهای بادی برنجی مانند ساکسیفون مرسوم بود اما بعدها با روی کار آمدن سبک های فرعی راک سازهایی چون پیانو، گیتار باس، کیتار الکتریک، کیبرد و درامز بیشتر استفاده شد.

سبک موسیقی باروک

سبک باروک شکوه و جلال اشرافیت را نشان می دهد و در لغت به معنی ماهرانه درست کردن است. تفاوت آن با آثار موسیقی رنسانس تاکید بر ضرب است در واقع از ویژگی های این سبک، داشتن ریتم های معین و یکنواختی حالت موسیقی است. سازهای بادی در این سبک بیشتر استفاده می شود. از مشهورترین آهنگسازان این سبک جورج فردریک هندل و یوهان سباستین باخ را می توان نام برد.

سبک موسیقی جاز   

سبک جاز در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میان سیاه پوستان آفریقایی تبار در نیواورلئان در آمریکا شکل گرفت و در واقع اولین سبک مهمی است که در آمریکا رواج یافت. از ویژگی های این سبک مکث، پرسش و پاسخ،  بداهه نوازی، ضرب های تابدار، چند ضربی بودن و به ‌کارگیری عناصری از موسیقی غرب است. همچنین ساخت قطعات جاز به دلیل پیچیدگی و هارمونیک بودن آن نیاز به دانش بالا و تبحر دارد. مالیس دیویس، جلی رول مورتون و کلمن هاوکینگ از مشهورترین هنرمندان این سبک هستند. از سازهای اصلی این سبک ساکسیفون و ترومپت است اما ترامبون، پیانو، گیتارباس و درامز هم در این سبک کاربرد دارند.

سبک موسیقی پاپ

این سبک عامه پسند و غیر آکادمیک است و برای گروه زیادی از مردم جذاب می باشد در واقع سبکی از دل مردم است که موجب شادی و نشاط می شود. پاپ سبکی مشتمل بر چندین سبک از موسیقی مانند راک، ریتم، هیپ هاپ و … است و این باعث انعطاف پذیری آن شده است. آهنگ های اجرا شده در این سبک ساده و هارمونی پیچیده ندارند و از نظر زمانی در محدوده خاصی هستند همچنین طولانی و پرتکرار نیستند. از مشهورترین هنرمندان این سبک کریس دی برگ، استینگ،‌ ترنت رنزور، التون جان و دنی الفمن را می توان نام برد. پیانو، انواع گیتار، ساکسیفون، ویولون از جمله سازهای این سبک هستند و برای تقویت و ایجاد عناصر ریتمیک از دستگاه های الکترونیکی استفاده می شود.

سبک موسیقی مینیمال

زمانی که موسیقیدانان تصمیم گرفتند به جای استفاده از فرم های پیچیده از گونه های ساده استفاده کنند این سبک بوجود آمد در واقع این سبک پیچیدگی خاصی ندارد و از هارمونی ساده ای برخوردار است. در این سبک تعداد نت ها و فواصل کاهش می یابد و دارای پالس های یکنواخت است. همچنین در این سبک به ثابت ماندن ریتم، آکورد و ملودی اهمیت زیادی داده می شود. از هنرمندان معروف این سبک لامونته یانگ، لوییس آندریسن، تری ریلی، کارل گویوارتز، استیو رایش، گاوین برایرز و فیلیپ گلس را می توان نام برد.

سبک موسیقی بلوز

زمان پیدایش این سبک قرن نوزدهم است و در مناطق جنوبی آمریکا رواج یافت. همچنین در مناطق غربی قاره آفریقا و برای اجرای مراسم مذهبی سیاه پوستان رواج داشت. از ویژگی های این سبک که در ریتم با جاز و راک اند رول مشترک است عبارتند از پرسش و پاسخ، آکوردهای خاص، خطوط باس و تنظیم آهنگ است که دارای فرم های ساده و با محتوا است. این سبک بیشترین تاثیر را بر سبک هایی که امروزه در اروپا و آمریکا رواج دارد گذاشته است. از معروفترین هنرمندان این سبک

بی بی کینگ، بیگ بیل برونزی، استیو ری، ویلیام کریستوفر هندی، بسی اسمیت، چارلی پاتون، لید بلی، لونی جانسون، رابرت و تامی جانسون را می توان نام برد. و از سازهای مهم آن گیتار، پیانو، درامز و ساکسیفون است.

سبک ریتم و بلوز

سبک ریتم و بلوز یا آر اند بی موسیقی مورد علاقه سیاه پوستان و از سبک های غنی آمریکا و آفریقا است. این سبک نه جاز است نه بلوز بلکه سبک تر از سبک های قبلی اجرا می شود. خوانندگان این سبک تن صدای غنی دارند و در ترانه های این سبک از تکنیک صدا و پاسخ استفاده می شود. همچنین ریتم ها و نت های موسیقی تکرار می شوند.

مشهورترین هنرمندان این سبک استیو واندر، رابرت لروی جانسون و ری چارلز هستند.

از مهمترین سازهای این سبک انواع گیتار، ساکسیفون، باس، پیانو و درامز را می توان نام برد.

سبک موسیقی کانتری

این سبک بیشتر میان ساکنان جنوبی ایالات متحده  به خصوص سفیدپوستان مرسوم بود. در این سبک ترانه هایی با مضنون شاد و عاشقانه و در عین سادگی به بیان سنت ها، فرهنگ، عواطف قومی و احساسی می پردازد. اشعار آن نیز بسیار شبیه سبک بلوز است. سبک کانتری سنتی و سبک کانتری مردمی از دو سبک اصلی آن هستند که سبک مردمی شاخه ای از سبک راک است و بیشتر مورد توجه طرفدارانش قرار دارد. از مشهور‌ترین هنرمندان این سبک می‌توان جانی کش و ویلی نلسون را نام برد.

از سازهای مهم این سبک انواع گیتار، بانجو، ویولن، ماندولین و پیانو می باشد.

سبک موسیقی الکترونیک

این سبک از موسیقی بیشتر در آمریکا رواج داشت و  در آن برای نخستین بار از سازهای الکترونیک برای اجرا موسیقی استفاده شد. موسیقی الکترونیکی موسیقی است که شامل پردازش الکتریکی مانند ضبط صدا و ویرایش کردن روی نوار است و در واقع تلفیقی از تکنولوژی روز دنیا و خلاقیت است که هرگز در موسیقی آکوستیک دیده نشده است. در این سبک صدا از هارمونیک یکسان و عالی برخوردار است. مهمترین ژانرهای الکترونیک عبارتند از، چیل اوت، الکترونیکا، موسیقی امبینت، موسیقی صنعتی ،موسیقی رقص الکترونیک و کرانک است. از هنرمندان معروف این سبک دفت پانک و آفکس توین را می توان نام برد.

سبک موسیقی اپرا

اپرا از جمله سبک های کلاسیک است که بر پایه موسیقی و نمایش است که از سه بخش مقدمه یا اوُوِرتور، آریا و رسیتاتیف تشکیل شده است. در واقع اپرا ترکیبی از موسیقی، ادبیات، دکور، بازیگری،  اجرا،  نوازندگی، خوانندگی، طراحی صحنه، کارگردانی و بسیاری از هنرهای دیگر در قالب یک هنر واحد است .

از هنرمندان این سبک جاکوپو پری و کلودیو مونته‌وردی را می توان نام برد.

سبک امپرسیونیسم

سبکی مدرن است که بر پایه زیبایی و کمال است که در قرن نوزدهم موسیقی امپرسیونیسم آغاز حرکتی به سوی ذهنیت گرایی بود که تجربه ذهنی را اساس همه قوانین خود قرار می دهد. هر چه در این سبک جلوتر می رویم به سوی هنر انتزاعی و نارئالیستی پیش می‌رود. این سبک برای اولین بار در آثار کلود دبوسی دیده شد. در این سبک هنرمند از عینیت فاصله می گیرد و با خلاقیت و ذهنیت دست به خلق اثر می زند.

سبک رپ

در دهه شصت سیاه پوستان آمریکایی از این سبک برای بیان اعتراضات خود استفاده کردند که دارای ریتم بسیار تند و پشت سر هم است و در واقع شکلی از موسیقی کلام محور است که بیشتر برای بیان مشکلات اجتماعی و اعتراضات با بیان صریح و همراه ریتم و آهنگ است.

سبک هیپ هاپ

از سبک های نوین موسیقی با ریشه آمریکایی است که ترکیبی از صدا و اسکرچ است.

آواز به صورت صحبت ریتمیک و قافیه دار، همراه با رپ خوانی اجرا می شود. در واقع قطعات موسیقی به صورت بیت ها که توسط دی جی نواخته می شود اجرا می شود و دارای خواننده است.

سبک موسیقی سنتی ایرانی

زمان پیدایش موسیقی سنتی ایرانی یا موسیقی کلاسیک ایرانی قبل از میلاد مسیح است. در این سبک نت هایی وجود دارد که سبب جدایی این سبک از سایر سبک ها شده است. ریتم ساده، قابل فهم و دلنشین از ویژگی های  بارز این سبک است.  سبک موسیقی ایرانی از تعدادی ملودی کوتاه به نام گوشه و چندین نت تشکیل می شود که دارای تقسیمات جزء نمی باشد. دستگاه های موسیقی سنتی ایرانی شامل موارد زیر است.

    شور
    سه گاه
    همایون
    چهارگاه
    ماهور
    نوار
    راست پنجگاه
    است که دارای پنج آواز
    اصفهان
    افشاری
    ابوعطا
    دشتی
    بیات ترک

انواع دستگاه های موسیقی سنتی ایرانی
سبک های دیگری از موسیقی

با توجه به این که سبک های موسیقی زیادی در دنیا موجود است از جمله موارد دیگر عبارتند از:

    سبک پانک راک
    سبک رگتایم
    رمانتیک
    سبک عصر نو
    سبک آکوستیک
    سبک سوینگ
    سبک متال
    سبک پانک
    سبک لاتین
    سبک اصیل

جوان ترین نابغه موسیقی ایران و جهان را بشناسیم!

جوان ترین نابغه موسیقی ایران و جهان را بشناسیم!


ما ایرانی ها متاسفانه برخی مواقع خود نیز اعتراف می کنیم که قدر بزرگان، اساتید و نوابغ خود را آن چنان که باید و شاید نمی دانیم و به اصطلاح مرده پرستیم! هر بار که عزیزی را از دست می دهیم، یکی دیگر از عزیزان مصاحبه ای می کند و این خصلت بد مرده پرستی و به قول استاد شهریار، تا هستم ای رفیق ندانی که کیستم، روزی سراغ بخت من آیی که نیستم را یادآوری می کند کلاس آواز سنتی در تهران اما از فردای آن روز، باز ما هستیم و باز همان آش و همان کاسه...! البته در این نوشتار به هیچ وجه قصد ندارم این موضوع را کالبدشکافی کنم اگرچه در آینده ای نزدیک به آن خواهم پرداخت. قصدم یادکردی دوباره و چندین باره بود از آن گونه که شایسته نیست باشیم و چنان که باید باشیم.
برای ورود به آموزشگاه موسیقی در اصفهان کلیک کنید.

حتما خیلی از شما نام کسری خدیور، این نابغه استثنایی و کم نظیر موسیقی ایرانی را شنیده اید و شاید هم نشنیده اید. نابغه ای که الان سال هاست در سطح اول حرفه ای موسیقی این سرزمین فعالیت می کند. آهنگ می سازد. رهبر ارکسترهای متنوعی بوده است. کلاس خوانندگی در اصفهان در بالاترین سطح تدریس می کند و پس از حدود یک دهه فعالیت هنری حرفه ای و بین المللی اش، چند ساله شده باشد خوب است؟ ۱۷ساله! بله تازه پا در رکاب هفده سالگی گذاشته است و روزهای نبوغش را یکی پس از دیگری پشت سر می گذارد.


کسری خدیور از ۱۲ سالگی رهبر ارکستر مدرسه عالی موسیقی بوده است و از قبل تر از آن هم به تدریس و آموزش در مدارس و آموزشگاه های معتبر کشور پرداخته است. با اکثر اساتید موسیقی کشور اجرا داشته است و علاوه بر سازهای تخصصی خودش ویولون و کمانچه، تقریبا به هیچ سازی نه نمی گوید و از چهار سالگی در کار نواختن است. وی از چندین کشور معتبر اروپایی، بورسیه تحصیل و مدارک و مدارج بالای افتخار دریافت کرده است اما به هیچ کدام از این دعوت نامه ها که آرزوی تک تک هنرمندان است جواب آری نگفته است تنها به یک دلیل! آری او عاشق وطن و سرزمین مادری خود است و با تمام کم توجهی ها و بی مهری ها، در آن می سازد، می نوازد و با عشق فعالیت می کند اما ترکش نمی کند.


کسری خدیور کرمانشاهی است اما ساکن تهران است و الحق والانصاف باید گفت که هنرمندان کرمانشاهی حق بزرگی به گردن هنر و موسیقی این سرزمین دارند، خانواده ناظری ها، خانواده پورناظری ها، خانواده کامکارها، برادران مرادی (خوانندگان گروه رستاک)،استاد معینی کرمانشاهی و... که به حق بیش ترین سهم را در معرفی هرچه بهتر موسیقی این سرزمین به دیگر ملل دنیا داشته اند. کسری نیز از این آب و خاک برخاسته است و با سحر انگشتان طناز و فنرمانندش، چه دل ها که نبرده است و چه گره ها که از ابروهای دردمندان نگشوده است.


امید که مسوولین و دست اندرکاران عزیز کشور اسلامی مان قدر این چنین نوابغ بزرگ و شاید تکرار نشدنی را بدانند و خدای ناکرده یک روز نشنویم که نوابغی چون کسری خدیور در اثر کم توجهی و کم لطفی مسئولین ردای هجرت به دوش افکنده اند و عازم دیاری دیگرند که آن روز شاید نتوان کاری کرد. چون من تا به امروز ندیده ام مصاحبه درست و حسابی یا دعوت به رسانه در شان این عزیز صورت گرفته باشد و کسری عزیز تنها با مدیریت و درایت هوشمندانه مادر دوراندیش و مهربان خود بانو مرادی که زندگی خود را وقف هنر فرزندش کرده است، حرکت می کند و هنروری می نماید.


هرچند که برخی از بازیگران و به اصطلاح هنرمندان ما هم که یک شبه خواننده شده اند و با سو»استفاده از موقعیت و شهرت خود ارکسترهای عریض و طویل راه انداخته اند نیز از نبوغ این هنرمند نوجوان استفاده کرده و به نوعی مصادره به مطلوبی غیر منصفانه انجام داده اند.


کسری خدیور جدیدا در یک فیلم سینمایی با نام " این جا تاریک است" هم بازی کرده است که امیدوارم استعداد شگرف خود را قدر بشناسد و با هدایت اصولی و هنرمندانه ای هرز ندهد و در آینده نام او را در فراز هنر موسیقی دنیا ببینیم.

Top