آموزشگاه موسیقی در اصفهان     کلاس آموزش گیتار در اصفهان   گروه موسیقی در اصفهان

چالش های صداسازی و اصول آن

چالش های صداسازی و اصول آن

اگر بخواهیم به طور خلاصه برایتان بگوییم که پرورش صدا چیست؟ این‎طور می‎توانیم بگوییم که؛ در پایان یک کلاس صداسازی و خوانندگی شما به وسیله تمرینات صوتیِ اصولی و پی‎در‎پی در بازه‎ی زمانی مشخص حنجره و تارهای صوتیتان را طوری تربیت می‎کنید آموزش آواز سنتی در تهران که توانایی استفاده از تمام ظرفیت خود را پیدا کرده و بتوانید به وسیله آنها بهترین و بی نقص‎ترین اجرای ممکن را داشته باشید.

در واقع در این دوره شما با انجام تمریناتی‎ تارهای صوتی و حنجره خود را تربیت کرده و رشد می‎دهید. مانند بدنسازی که عضله‎های شما بعد از پایان دوره رشد کرده و قوی می‎شوند، در پایان این دوره نیز صدای شما پرقدرت، پر طنین و رسا می‎شود. اگر تمریناتی که استادتان به شما می‎دهد را به بهترین شکل و بدون نقص اجرا کنید، در نهایت می‎توانید به حجم و مساحت صدای خود بیفزایید و رنگ و طنین واقعی صوت خودتان را به همگان نشان دهید. آموزشگاه موسیقی در اصفهان

چگونه بفهمیم صدای خوبی داریم؟

شاید باور کردنش آسان نباشد، اما صدای همه ی ما خوب است. هرکسی می تواند رویای خواننده شدن را تحقق ببخشد. برای اینکه هرکدام از ما در واقعیت یک روز گوینده یا سخنران باشیم هیچ مرزی وجود ندارد مگر تمرین بسیار.
یک ورزشکار را در نظر بگیرید، او سالیان دراز به تمرین و تقویت عضله های خود می پردازد. شاید همه ی ما نتوانیم بسکتبالیست یا بازیکن حرفه ایی فوتبال باشیم، اما هرکسی می تواند رشته ی ورزشی مناسب شرایط خود را پیدا کرده و در آن بدرخشد. این واقعیت در ارتباط با صدا هم صادق است. به این معنا که ما می توانیم با تقویت حنجره، صدای واقعی خود را پیدا کرده و آن را پرورش بدهیم. شاید همه ی ما نتوانیم خواننده اپرا باشیم اما ممکن است بتوانیم یک ترانه ی سنتی یا راک را به خوبی اجرا کنیم. کلاس خوانندگی در اصفهان
تابحال برایتان پیش آمده که از شنیدن صدای خودتان در یک فیلم ویدیویی یا یک پیام ضبط شده خجالت زده شوید؟
ممکن است با خودتان فکر کرده باشید چرا فقط صدای من در حالت ضبط شده با آنچه که می شنوم تفاوت دارد در حالی که صدای سایر افراد مانند صدای واقعی آن هاست؟
جواب شما اینجاست. آنچه ما به عنوان صدای واقعی خودمان می شناسیم، صوتی است که از طریق جمجه ما شنیده می شود. این صدا پانزده برابر بیش تر از صدایی است که از طریق ضبط شدن اصوات به گوش ما می رسد. این در حالی است که شما صدای دیگران را از طریق هوا می شنوید نه جمجمه.
در حقیقت صدای واقعی ما، آن صدایی است که از طریق هوا به گوش افراد می رسد نه آنچه که ما می شنویم و به عنوان صدای خود می شناسیم.

برای شناخت صدای خود، چه باید کرد؟

همین حالا با یک وسیله خوش کیفیت صدای خود را ضبط کنید. قبل از هر تصمیمی بارها و بارها به این صدا گوش دهید. شما کم کم متوجه نواقص صدای خود خواهید شد. شما به تدریج درک می کنید که صدایتان خش دارد یا بم است. ممکن است نفس کم بیاورید یا متوجه شوید در شروع یا پایین صحبت صدایتان ضعیف می شود. با شناخت تدریجی صدای خود می توانید نقاط ضعف یا قوت صدایتان را شناخته و آن ها را تقویت کنید.
به تدریج با تکرار این روند شما متوجه پیشرفت صدای خود خواهید شد.

آیا من استعداد خوانندگی دارم؟

همه ی ما ممکن است زیر دوش حمام، ترانه ای را با خود زمزمه کرده و یا از آن بیشتر خود را روی یک استیج بزرگ دیده باشیم. گاهی ممکن است در جمع دوستان صمیمی، زیر آواز زده باشیم. شاید در روزهای نخست یادگیری یک ساز، شعری قدیمی را زیر لب با نت های ناهماهنگ خوانده باشیم. همین ویژگی ها برای کشف خواننده ی درونتان کافی است.
در واقع برای کشف استعداد خوانندگی، حتما نباید با تمجید افراد مواجه شده باشید. یا ویژگی خارق العاده ایی داشته باشید.
اگر شما با هندزفریتان وارد دنیای دیگری می شوید، اگر با موسیقی زندگی می کنید، شما می توانید یک خواننده باشید.
ممکن است در نوجوانی چند پوستر از خواننده یا موزیسین مورد علاقه اتان را به دیوار چسبانده باشید، شاید هنوز هم وقتی موسیقی شگفت انگیزی می شنوید، برای دیگرام ارسال می کنید، این یعنی روح شما با موسیقی عجین شده است.
اگر در هنگام غم و شادی به موسیقی پناه می برید، باید گفت موسیقی برای شما تنها یک دارو نیست، چیزی از دورن شما با صدا پیوند خورده است.
تمامی این ویژگی ها، نشان از آن دارد که روح شما، موسیقی را درک کرده و در نتیجه استعداد ذاتی در این زمینه دارید.

چگونه صدای خود را برای خوانندگی زیبا کنیم؟

پس از شناخت واقعی صدای خود و پی بردن به این نکته که شما موسیقی را شناخته و درک می کنید، اکنون ممکن است به این فکر کنید که چه گام هایی را باید طی کرد تا یک خواننده ی واقعی شد؟

گام اول: صدای خود را کنترل کنید

روی زمین بمانید! نت ها نباید توی هوا سرگردان باشند. به این معنا که هر نت باید در گام خود اجرا شود. خواننده ای که کنترل خوبی روی صدای خود داشته باشد ارزش هر نت را می داند و آن را درست اجرا می کند. پرش های زیاد و یا بالعکس اجرا نکردن کامل هر نت می تواند تاثیر منفی بر اجرای شما داشته باشد. یک خواننده حرفه ایی، بی شک کنترل صوتی قوی دارد.

گام دوم: به کلمات احترام بگذارید

صدا گویاترین ابزار ارتباطی بشر است، اما فراموش نکنید می تواند کسل کننده ترین نیز باشد. کلمات بهترین پل ارتباطی شما با مخاطب است. خواه روی استیج ایستاده باشید و خواه در جمع کوچک دوستانه. شما باید به حس هر کلمه در متن ترانه دقت کرده و آن را به تمامی بیان کنید. یک خواننده خوب، باید تمامی کلمات را واضح و درست تلفظ کند. او باید با وجود تمامی فراز و فرود ها همچنان تلفظ درستی داشته و کلمات را دقیق ادا کند.

گام سوم: تن صدای مناسب

بسیاری از افراد ممکن است یک نت را خیلی بلند یا بالعکس خیلی کوتاه و آرام ادا کنند. اگر می خواهید شنیده شوید با تن مناسب بخوانید.
اکنون خود را در یک ارکستر بزرگ تصور کنید، شما باید تن صدای مناسبی داشته باشید، این تنها راهی است که با نت های نوازندگان هماهنگ خواهید شد. به طور کلی یادگیری آواز با درجه صدای مناسب، ا نکات مهمی است که هر خواننده خوب باید بدان توجه داشته باشد.

گام چهارم: سبک مناسب خود را پیدا کنید

دنیای موسیقی به طرز شگفت انگیزی متنوع است و اگرچه همه ما ممکن است بتوانیم خواننده شویم اما باید توجه داشت که صدای ما با یکدیگر متفاوت است. نکته مهم در این رابطه، انتخاب سبک مناسب با توجه به تن و نوع صدای هر فرد است.
اگر یکی از دوستانتان، تصنیفی عاشقانه را با صدای زبر و سنگین بخواند و یا بالعکس با صدایی ملایم و نازک، یک ترانه ی متال اجرا کند، عکس العمل شما چه خواهد بود؟ بدون شک با خود می گویید او هرگز خواننده خوبی نخواهد شد. اما حقیقت چیز دیگریست. دوست شما سبک مناسب خود را پیدا نکرده است.
یک خواننده خوب علاوه بر آنکه تن صدای خود را با سبک موسیقی مورد نظر هماهنگ می کند، با درک صحیح از صدای خود، سبکی را انتخاب می کند که با توانایی های صدایش هماهنگ باشد.

گام پنجم: همیشه خوب بمانید

پیوستگی در طول یک اثر، از ویژگی های مهم تمامی موزیسین هاست. اگر چند نت را به درستی اجرا کرده و بعد از آن اجرای ضعیفی داشته باشید، آنچه از شما به یاد می ماند، تنها یک اجرای ضعیف است.
داشتن صدای خوب به معنای داشتن صدای خوب در تمام طول آهنگ است. در واقع شما باید کنترل صدا، تن مناسب و …. را در تمام طول یک اجرا رعایت کنید.

گام ششم: از گوش های خود استفاده کنید

شما باید گوش دهید! خوانندگان خوب به همان اندازه که از صدای خود بهره می گیرند، از گوش های خود استفاده می کنند. گوش های آنها ابزاری برای کمک به پروش صدای آنها است.
گوش شما به عنوان یک خواننده به شما اجازه می دهد:

    صدای خودر را بشنوید و آن را کنترل کنید
    لحن خود را هنگام خواندن تنظیم کنید
    اطمینان حاصل کنید که میزان صدای شما با موسیقی تعادل دارد
    صدای گروه یا خوانندگان همکار خود را بشنوید و مکمل خوبی برای آن ها باشید
    آگاهی عمومی موسیقی خود را توسعه دهید

گام هفتم: دامنه صدای خود را بشناسید

حتی بزرگترین خوانندگان دنیا نمی توانند تمام نت را بخوانند. شما باید دامنه ی صدا خود را بشناسید. در واقع ، این اغلب نشانه های یک خواننده آماتور است که نت هایی خارج از محدود آواز خود اجرا کند. عدم رعایت این نکته باعث می شود بسیاری از نت ها درست اجرا نشوند. این امر می تواند به تارهای صوتی شما صدمه بزند و رویای خوانندگی را برای همیشه نابود کند.
گام هشتم: درست نفس بکشید.
تنفس برای آواز خوب کاملاً ضروری است. یک خواننده خوش صدا به اهمیت تنفس واقف است. او می داند آواز خواندن در سطح حرفه ایی به تنفس درست بستگی دارد.
بدون تنفس مناسب ، حتی خواننده ای با استعداد نیز با عملکرد متوسط روبرو خواهد شد. شما باید آواز خواندن را همزمان با توجه به تنفس خود و نحوه تأثیر آن در بیان و لحن تمرین کنید.

گام هشتم: سادگی رمز ورود به قلب مخاطب است

معمولا به جز در مواقعی نادر، مردم می خواهند ترانه ای را بشنود که ساده و رسا بیان می شود. کلمات و نت ها اگر به شیوه ای روان و ساده ادا نشوند؛ تاثیر خود را از دست می دهند. موسیقی ابزاری برای آرامش است. همین امر لزوم، روان خوانی و سادگی در اجرا را ثابت می کند.
اگر مخاطب احساس کند که خواننده برای ادای کلمات به تارهای صوتی خود فشار می آورد و یا برای اجرای هر نت (خصوصاً در نت های بالا) با تنش مواجه است،برای او نیز سخت است که از آواز لذت ببرد.
تنش یا فشار در تارهای صوتی باعث می شود، تنفس و اجرای صحیح نت ها بسیار سخت تر شود. در این شرایط بهترین کاری که می توانید برای صدای خود انجام دهید این است: بدن خود را آرام کنید!

گام نهم: مراقب صدای خود باشید

یاد بگیرید که عاشق صدای خود باشید. صدا یک قسمت طبیعی بیولوژیکی بدن شما است. بدین معنا که در صورت عدم مراقبت می تواند آسیب پذیر باشد.
اگر می خواهید صدای خوبی داشته باشید ، باید از آن مراقبت کنید. مربیان آواز می توانند در مورد چگونگی مراقبت از صدای خود به شما کمک کنند. این مراقبت ها شامل گرم کردن قبل از آواز خواندن، تنفس مناسب ، جلوگیری از فشار به تارهای صوتی و…. است. اگر می خواهید همیشه یک خواننده باشید، صدای خود را مانند عضوی از بدنتان پذیرفته و از آن مراقبت کنید.
در دوره های صداسازی چه‌چیزی آموزش داده می‌شود؟

در این دوره ها به شما آموزش داده می‎شود که:

    تنفس درست داشته باشید و از هوا برای آواز خواندن به خوبی استفاده کنید.
    به درستی موقعیت بدن خود را در هنگام آواز خواند انتخاب کنید.
    نحوه بیان و طرز ادای درست حروف را بدانید.
    با مفاهیمی چون ارتفاع صدا، تن صدا، ویبراتور و… آشنا شوید.
    سبک‌های آواز را بشناسید.
    بدانید طبقه‎بندی صدا چیست.
    لرزش صدایتان هنگام صحبت کردن در جمع را برطرف کنید.
    صدای ضمخت و خشن را از بین ببرید.
    گرفتگی صدایتان را برطرف کنید.

هارمونی چیست؟

هارمونی چیست؟


 

دنیای موسیقی، دنیای عجیبی است. هر فردی که وارد آن میشود، شخصیت آن از هر نظر تغییر یافته و تبدیل به یک انسان جدید با طرز فکر نو خواهد شد. کلاس آواز سنتی در غرب تهران بسیاری از افراد در سرتاسر جهان از سر علاقه ی زیاد به موسیقی، شروع به یادگیری آن میکنند و از بین این اشخاص، تعدادی نیز این مسیر را ادامه داده و تا جایی که موسیقی را به عنوان شغل خود برمیگزینند.

از جمله مباحثی که تمامی موزیسین های جهان ملزم به یادگیری آن هستند و به جرات میتوان گفت یکی از پایه های موسیقی میباشد، مبحث مهم ” هارمونی ” است. در ادامه در رابطه با این مبحث و جزئیات آن صحبت خواهیم کرد و به طور کامل با آن آشنا خواهیم شد.

 
هارمونی چیست؟


ما در موسیقی به دو شکل میتوانیم نُت ها را اجرا کنیم: در روش اول نُت ها به صورت پی در پی و پشت سر هم اجرا میشوند کلاس سلفژ در اصفهان که به این روش اصطلاحاً ” ملودیک ” گفته میشود و در روش دوم، نُت ها به صورت همزمان اجرا خواهند شد که این روش ” هارمونیک ” نام دارد.

معنای لغوی کلمه ی هارمونی ” تناسب ” میباشد و در موسیقی، به معنای ادغام چند صدای مختلف باهمدیگر است. طبق تعاریف بیان شده، میتوان گفت به نواختن چند نُت متفاوت و یا شنیدن چند صدای مختلف به صورت همزمان را ” هارمونی ” میگوییم. در نتیجه، ما برای اینکه یک هارمونی ایجاد کنیم، نیاز داریم در هر زمان مشخص حداقل به دو نُت ضربه بزنیم.

البته مبحث هارمونی به همین تعریف خلاصه نمیشود و دارای قواعد گوناگونی است که این قواعد برای اولین بار در سال ۱۷۲۲ میلادی توسط یک موزیسین فرانسوی به نام “ ژان فیلیپ رامو ” نوشته شده و در طول زمان توسط آهنگسازان و موسیقی دان های سرتاسر جهان تغییر کرده است.

 
چرا باید هارمونی را یاد بگیریم؟

به جرات میتوان گفت پایه ی اصلی آهنگسازی و تنظیم، هارمونی میباشد. یک موزیسین برای اینکه بتواند قطعه ای را خلق کند و یا اینکه بتواند یک کار موسیقایی را تنظیم کند، نیاز دارد تا با هارمونی موسیقی و همینطور آکوردها آشنا باشد.

تعریف آکورد نیز مانند تعریف هارمونی میباشد: زمانی که حداقل سه نُت را همزمان به صدا در بیاوریم به طوری که هر صدای آن سه نُت باهم تلفیق شده و یک صدای جدید منتشر شود، در واقع یک آکورد ایجاد کردیم. حال ما میتوانیم با استفاده از این آکوردها، یک قطعه موسیقی بسازیم؛ نحوه ی ساختن آکوردها و مرتّب سازی آنها برای ساخت یک قطعه موسیقی، نیاز به دانشِ هارمونی دارد.

البته لازم به ذکر است که هارمونی مبحث فوق العاده گسترده ای است و با خواندن یک مقاله نمیتوان تمام آن با جزئیاتش را فرا گرفت. در این مقاله سعی ما بر این بود که شما یک شناخت کلّی نسبت به این مبحث مهم داشته باشید که همین آشنایی اولیّه نیز میتواند به شدّت در مسیر رشد موسیقایی شما موثر باشد.

 
قواعد کلّی و اولیه ی هارمونی

همانطور که گفته شد سازماندهی آکوردها در یک قطعه ی موسیقی جزو مبحث هارمونی میباشد؛ حال این سازماندهی آکوردها شامل بخش های مختلفی مانند شناخت آکوردهای اصلی هرگام، نحوه ساخت آکوردهای ماژور و مینور، تسلّط بر معکوس کردن آکوردها، توالی آکوردهای اصلی و … میباشد.

البته مبحث هارمونی و قواعد و ساختار آن به همین بخش آکوردشناسی خلاصه نشده و دارای بخش های مختلفی مانند هارمونی کلاسیک، کروماتیک، هارمونی قرن بیستم و … که هر یک از اینها نیز دارای بخش های گوناگون هستند، میباشد؛ اما برای آشنایی اولیّه و شناخت کلّی، همین مباحثی که به آن اشاره شد کافی میباشد.

 
نکات پایانی

    هارمونی در واقع زیرمجموعه ی تئوری موسیقی میباشد، در نتیجه شما برای شروع فراگیری این مبحث، نیاز دارید یک تسلّط نسبی از تئوری موسیقی مانند شناخت گام ها، شناخت فواصل، آشنایی کامل با نُت ها و همینطور پرده ها و نیم پرده ها، ریتم و … داشته باشید و سپس به سراغ یادگیری این مبحث بیایید.

در طول روز چندساعت تمرین موسیقی کافی است؟

 در طول روز چندساعت تمرین موسیقی کافی است؟

سوالی که بیشتر مبتدیان از معلم خود می‌پرسند، این است که چندساعت تمرین موسیقی در طول روز کافی است. کلاس آواز سنتی در غرب تهران در جواب به این سوال هنرجویان، باید گفت، فرمول مشخصی برای این موضوع وجود ندارد. زیرا افراد از نظر سن‌و‌سال، جنسیت، حالات روحی، توان جسمی و یا حتی اهداف خود، متفاوتند؛ اما نکته مهم و حیاتی تمرین مستمر است. حتما این ضرب‌المثل را شنیده‌اید که” نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود” در واقع موسیقی نیز مانند هر حرفه دیگری، نیاز به تلاش دارد و بدون تلاش مستمر نمی‌توان به نتیجه دلخواه رسید.

هدفمند باشید تا عذاب وجدان نداشته باشید

استمرار در یادگیری تمرینات نکته‌ای مهم و حیاتی است. تمرینات هدفمند ولی کوتاه مدت، به مراتب موثرتر از تمرینات بدون هدف و طولانی مدتی هستند که نه تنها مفید نبوده، بلکه باعث دلزدگی و خستگی جسمی و روحی هنرجو می‌شود. کلاس خوانندگی در اصفهان تمرین هدفمند به این معناست که شما می‌توانید در طول روز، مدت کوتاهی را به تمرین موسیقی اختصاص دهید و باقی روز را با خیال راحت و بدون عذاب وجدان به کار‌های روزانه خود بپردازید. حتی زمانی که مشغله و کار‌های روزمره زیاد هستند، حتما زمانی در طول روز وجود دارد که به تمرین اختصاص یابد. همواره به یاد داشته باشید، حتی با تمرین‌های کوچک، می توان به موفقیت‌های بزرگ دست یافت.

ذهن های آماده؛ شروع کننده های برتر

وقتی ناتان میلشتاین ویولونیست از معلمش لئوپولد آئر پرسید که چند ساعت در روز باید تمرین کرد، آئر در پاسخ به او گفت: اگر با انگشتانتان تمرین می‌کنید، به کل روز برای تمرین نیاز دارید، ولی اگر با ذهنتان تمرین کنید، تنها ۱-۲ ساعت در طول روز کافیست.همین نکته اهمیت ذهن در یادگیری موسیقی را روشن می‌سازد. در و اقع تمرینات باید معطوف به ذهن و علاقه باشند، و از روی اجبار و صرفا به منظور گذران وقت، تمرینات را انجام نداد. با ذهنی آماده، تمرینات را شروع کنید. این امر مستلزم تمرکز ذهنی بالایی است.

برای ورود به بهترین آموزشگاه موسیقی در اصفهان کلیک کنید.

ذهن نیز مانند هر عضو از بدن، نیاز به آماده‌سازی دارد. در حین تمرینات، حتی زمانی که ذهن انسان خسته می‌شود، نیازمند استراحت است تا بتواند با سرعت و دقت بیشتری به تمرینات ادامه داد. تمرین کردن با ذهنی خسته، علاوه بر اتلاف وقت، فرایند یادگیری را کند می‌کند و این امر موجب کاهش اعتماد به نفس می‌شود. به علاوه باعث ایجاد عادات نامطلوبی در فرد می‌شود که تصحیح آن‌ها در آینده بسیار دشوار خواهد بود.

آمادگی جسمی؛ نکته‌ای تأثیرگذار

علاوه بر آمادگی ذهنی پیش از تمرین، آمادگی جسمی نیز بسیار تأثیرگذار است. بخش قابل توجهی از تمرین، باید معطوف به گرم کردن باشد. به عقیده‌ی بسیاری از نوازندگان، عضلات بدن و مفاصل انگشتان به زمانی در حدود ۴۰ دقیقه نیاز دارند تا کاملا گرم شده و به حداکثر بازدهی برسند.

حتی قبل از نواختن قطعات موسیقی نیز، این تمرینات و زمان لازم مهم و تأثیر‌گذار است. به خصوص که در ابتدای کار، بدن از انرژی بالایی برخوردار است. نرمش عضلانی در این مورد تأثیرگذار است.بسیاری از نوازندگان معتقدند اجرای گام و آرپژ قبل از اجرا، بهترین شیوه برای گرم کردن است. حتی نواختن فی‌البداهه نیز روشی برای گرم کردن است. هنگامی که نوازندگان بدون گرم کردن، شروع به نواختن می‌کنند، عضلات آن‌ها دچار فشار و کشیدگی زیاد می‌شود. علاوه بر این به‌دلیل عدم توانایی در اجرای درست قطعات، دلزده شده و اعتماد بنفس خود را از دست می‌دهند. انجام ورزش‌های کششی برای نوازندگان جزو واجبات امر می‌باشد. در واقع فرقی نمی‌کند که از کدام یک از این روش‌ها برای گرم کردن استفاده می‌شود. بلکه نکته مهم لازم‌الاجرا بودن این امر در ابتدای نواختن می‌باشد.

بهترین زمان ممکن برای تمرین موسیقی

اکثر افراد معتقدند که صبح‌ها به‌خصوص صبح‌های زود، بهترین زمان ممکن برای تمرین موسیقی است. اما در واقع این زمان در افراد مختلف، متفاوت است و به عوامل متعددی بستگی دارد. معمولا زمان‌هایی مانند بعد از غذا خوردن، بعد از مشغله‌های بزرگ کاری، بعد از بگومگوها و حتی بعد از استرس، بدترین زمان ممکن برای یادگیری موسیقی است. چون ذهن انسان در این زمان‌ها خسته است و تنها قدرت حلاجی اتفاقات را دارد و نمی‌تواند روی تمرینات تمرکز کند. پس اولین نکته این است که بعد از قرارگیری در این موقعیت‌ها، به اندازه کافی استراحت کرد و اجازه داد تا ذهن به آرامش برسد.

هنرجویان با آزمون و خطا می‌توانند بهترین زمان ممکن برای تمرین کردن را در خود پیدا کنند. فقط باید به زبان بدن خود اعتماد کنند. این گونه شاهد پیشرفت در یادگیری خواهند بود.

پس از پیدا کردن ساعت مناسب، باید سعی شود هرروز در همان ساعت معین به تمرین پرداخت.این امر بخصوص در آموزش موسیقی به کودکان مهم است.زیرا علاوه بر تسریع در امر یادگیری، به آن‌ها می‌آموزد که وقت شناس و دقیق باشند.

استفاده از تجربه بزرگان

بزرگان موسیقی دنیا نیز به این نکته اذعان دارند، که هیچ‌گاه نباید بیش از اندازه تمرین کرد. به گفته هایفتز” تمرین بیش از حد، مانند بد تمرین کردن است” او حتی یک روز در هفته را استراحت می‌کرد و به تمرین نمی‌پرداخت. ایزایی ۳ ساعت تمرین در روز را توصیه می‌کرد.ایتزاک پرلمن، تمرین حداکثر ۵ دوره ۵۰ دقیقه ای را پیشنهاد می‌کرد.

نوازندگان باید ابتدا هدف خود را تعیین کنند. واضح است اگر می‌خواهید نوازنده ای حرفه‌ای شوید، نیاز به تمرین موسیقی بیشتری در طول روز دارید. باید به این نکته توجه کرد که نوازندگی چقدر برای شما مهم و حیاتی‌تر از سایر کارهای روزمره‌تان است. فقط باید به این نکته توجه کنید که یادگیری موسیقی امری تدریجی است و استمرار مهم‌ترین نکته است.

کلاس موسیقی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

 کلاس موسیقی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟



آموزش و یادگیری موسیقی پروسه ای زمان‌بر بوده و نیازمند صرف وقت طولانی و مستمر است یکی از سوالاتی که در زمینه آموزش موسیقی وجود دارد، این است که یک کلاس موسیقی مفید و بهینه باید چند ساعت و یا دقیقه باشد و اساسا در کلاس‌های موسیقی چگونه به هنرجو آموزش داده می‌شود، کلاس آواز سنتی در تهران آیا تمام وقت کلاس به آموزش تئوری موسیقی می‌گذرد؟ یا این‌که استاد هنرجو را با سازش بیشتر آشنا کرده و تکنیک‌های نواختن را به او می‌آموزد؟ ما در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم و به شما بگوییم که بهترین و کاربردی‌ترین کلاس موسیقی چند دقیقه است و در آن چه چیزهایی به هنرجو آموزش داده می‌شود و راهکارهای موفق شدن در مسیر آموزش موسیقی چیست؟

کلاس موسیقی، متفاوت‌ترین کلاس دنیا است

وقتی اسم کلاس درس به میان می‌آید تصور بسیاری از ما کلاسه‌ای طولانی و چند ساعته است که استاد در مقابل تخته ایستاده است و ساعت‌ها به سخنرانی می‌‎پردازد. این کلاس‌ها معمولا حالتی منفعل داشته و میزان تعامل میان استاد و شاگرد بسیار کم است.
برای ورود به آموزشگاه موسیقی در اصفهان کلیک کنید.
اما بهتر است تمام این تصورات را فراموش کنید کلاس موسیقی متفاوت‌ترین کلاس درس دنیا است. به عقیده ما کلاس موسیقی بزمی تمام عیار است که در آن هنرجو و استاد هم کیف می‌کنند هم یاد می‌گیرند. در کلاس موسیقی شما با دنیایی بکر و متفاوت آشنا می‌شوید که در هیچ‌جای دیگر نمی‌توانید پیدایش کنید. در کلاس موسیقی هنرجو و استاد به صورت فعال با یک‌دیگر در تعامل هستند و هنرجو در فضایی پویا یاد می‌گیرد، می‌نوازد و پیشرفت می‌کند.

بهترین زمان برای برگزاری کلاس موسیقی

همان‌طور که حال و هوای کلاس‌های موسیقی متفاوت از کلاس‌های دیگر است، مدت زمان آن نیز متفاوت است.

با توجه به تحقیفاتی که صورت گرفته است، بهترین و بهینه‌ترین میزان برای یادگیری موسیقی یک بار در هفته به مدت ۳۰ دقیقه است. علت اصلی این موضوع این است که هنرجو باید در طول دوره یادگیری موسیقی هر نکته و تکنیک جدید را بارها و بارها تکرار کند. به همین دلیل در هر جلسه استاد موظف است تکنیک جدیدی را آموزش دهد و همچنین بررسی کند که آیا هنرجو در تمرینات هفته های گذشته به تسلط کامل رسیده است یا خیر. کلاس خوانندگی در اصفهان به دیگر سخن مهم‌ترین نکته در آموزش موسیقی تمرین مستمر هنرجو است. هنرجوی موسیقی باید با پشتکار و علاقه هر تکنیک را بارها و بارها تکرار کند تا بتواند به مهارت کامل برسد.

چه توقعی از کلاس موسیقی داشته باشیم؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باعث پیشرفت ما می‌شود این است که بدانیم با شرکت در یک دوره چه چیزهایی یاد خواهیم گرفت در وهله اول باید سطح توقع خودمان را به سطح درستی برسانیم. باز هم تکرار می‌کنیم که یک هنرجوی موفق موسیقی باید تمرین کردن مداوم و مستمر را سرلوحه کار خود کند. در کنار این‌ها انتخاب آموزشگاه موسیقی خوب و استاد خوب هم بسیار مهم است اگر در انتخاب استاد دقت نکنید در نهایت ممکن است آموزش درست و اصولی ندیده و نتیحه مطلوبی نگیرید.

در کنار این‌ها نقش آموزشگاه موسیقی را نمی‌توان نادیده گرفت آموزشگاه موسیقی خوب باعث ایجاد انگیزه و هیجان در مخاطب میشود و او را در مسیر رسیدن به هدفش یاری می‌کند. در نتیجه پیش از شروع آموزش هر ساز حتما به مواردی که گفته شد دقت کنید تا بتوانمدی در تصمیم‌گیری بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید

انواع دستگاه‌ها و گوشه‌های موسیقی سنتی ایرانی

انواع دستگاه‌ها و گوشه‌های موسیقی سنتی ایرانی


موسیقی فقط پیانو و ویولن نیست، موسیقی‌دان هم فقط موزارت نیست! ما به عنوان یک ایرانی واقعا باید راجع به موسیقی سنتی و دستگاه‌های موسیقی ایرانی نیز اطلاعاتی داشته باشیم. خوشبختانه اطلاعات کاملی راجع به موسیقی کلاسیک و سنتی ایرانی در دسترس است. کلاس آموزش آواز سنتی در غرب تهران
شاید آن دوران که چنگیزخان مغول اکثر کتاب‌های تاریخی فارسی‌زبانان را آتش زد، کسی نبود که به فکر چاره باشد. اما خوشبختانه ما در تاریخ یک امیرکبیر داریم که هنر موسیقی در ایران را نجات داده است. درست زمانی که هیچ کس موسیقی سنتی ایرانی را جدی نمی‌گرفت، علی اکبرخان خان فراهانی تا گوشه های مختلف را در قالب هفت دستگاه و پنج آواز جمع‌آوری کرد و به نظم در آورد. درست به همین ترتیب، موسیقی دستگاهی ایرانی یا موسیقی سنتی ایرانی پایه‌گذاری و شناخته شد.

برای ورود به آموزشگاه موسیقی در اصفهان کلیک کنید.

موسیقی سنتی ایرانی

در بالا به طور مختصر به این نکته اشاره کردیم که موسیقی سنتی ایرانی، به لطف چه کسی و چگونه شناخته شده است. موسیقی سنتی ایرانی که از آن به عنوان «موسیقی دستگاهی» نیز یاد می‌شود، شامل دستگاه‌ها، آواز‌ها، گوشه ها و … است. این موسیقی سالیان سال است که در میان مردم ایران رواج دارد و حتی روی موسیقی اصیل کشورهایی چون افغانستان، پاکستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و یونان نیز تاثیر گذاشته است. اما دستگاه در موسیقی ایرانی چه معنایی دارد؟‌ کلاس خوانندگی در اصفهان

دستگاه در موسیقی ایرانی

حتی اگر بر خلاف اصرار ما، به موسیقی سنتی ایرانی توجهی نشان ندهید، نام دستگاه موسیقی به گوشتان خورده است. شاید با خودتان بپرسید که آیا کسی هست با کلامی ساده به ما راجع به این دستگاه‌ها توضیح دهد؟ ما در ادامه قرار است همین امر شما را به واقعیت تبدیل سازیم.
اگر بخواهیم با زبانی بسیار ساده دستگاه را به شما معرفی کنیم، باید بگوییم که هر دستگاه از تعدادی گوشه‌ که بترتیب معینی پشت سر هم قرار گرفته اند تشکیل شده است.هر دستگاه کوک مخصوص بخود را دارد. گوشه ها در حقیقت، ملودی های کوتاهی هستند که شما در یک ساز و اواز یا تکنوازی یک ساز ایرانی معمولا می شنوید. مجموعه گوشه ها در کنار هم شالوده یک «دستگاه» را پدید می‌آورند. حالا که با مفهوم دستگاه‌ در موسیقی ایرانی آشنا شدیم، بهتر است راجع به انواع آن نیز اطلاعاتی به دست بیاوریم.

انواع دستگاه‌های موسیقی سنتی
دستگاه شور

شاید قسمت زیادی از قطعات موسیقی ایرانی مثل تصنیف ها چهارمضراب ها و … بر اساس این دستگاه ساخته شده است،این دستگاه را می‌توان یکی از بزرگترین دستگاه‌های موسیقی ایرانی به شمار آورد. بسیاری از ترانه های موسیقی نواحی ایران در کوک هایی معادل شور اجرا می شوند.

دستگاه سه‌گاه

این دستگاه را می‌توان یکی از کهن ترین دستگاه های موسیقی ایرانی نامید و بنظر تبار کهن تری نسب به سایر دستگاه ها دارد‌.

دستگاه چهارگاه

مخصوص سحرخیزها است و به صبح تعلق دارد. قطعا شما نیز یکی از آن‌ها را در خانه‌ی پدربزرگ یا از رادیو شنیده‌اید. پس اگر صبح‌ها احساس خستگی و کسلی می‌کنید، به جای اینکه قهوه بخورید، آهنگ‌های ساخته شده توسط دستگاه چهار‌گاه را گوش دهید تا خواب از سرتان بپرد.

دستگاه همایون

معمولا انسان‌ها یک خصیصه‌ی مشترک دارند. وقتی ناراحت می‌شوند، آهنگ غمگین گوش می‌دهند که حالشان خراب‌تر شود و اشک خودشان را درمی‌آورند. جدا از اینکه این حرکت واقعا یک نوع خود‌آزاری به شمار می‌رود، اما آهنگ‌های دستگاه همایون مخصوص همین مواقع است. موقع ناراحتی آهنگ‌های دستگاه همایون را گوش دهید تا با اشک‌هایتان سیلی راه بیندازید.

دستگاه ماهور

برخلاف دستگاه همایون، آهنگ‌های ساخته شده در دستگاه ماهور کاملا فرح بخش و سرشار از شور زندگی هستند.آهنگ‌های این دستگاه حال دلتان را خوب می‌کنند و حسابی شما را سرحال می‌آورند. پس اگر برخلاف دسته‌ی قبلی، موقع ناراحتی ترجیح می‌دهید سرحال شوید، به آهنگ‌های دستگاه ماهور گوش دهید.

دستگاه نوا

این دستگاه از لحاظ کوک شباهت زیادی به دستگاه شور دارد اما گردش های ملودی در ان تفاوت های اساسی با شور دارد. این دستگاه حالتی عرفانی و بسیار عمیق را در انسان بوجود می آورد.

دستگاه راست ‌پنجگاه

متاسفانه آهنگ‌های ساخته شده توسط این دستگاه زیاد نیست. دستگاه راست پنجگاه تقریبا شبیه دستگاه ماهور است. اما مانند دستگاه شور و نوا از لحاظ جمله بندی و فرود ها و نت های ایست و شاهد تفاوت های اساسی با همدیگر دارند.

اصطلاح گوشه در موسیقی ایرانی

حالا که حرف از گوشه در موسیقی ایرانی شد، بد نیست راجع به آن نیز اطلاعاتی داشته باشیم. در حقیقت گوشه به عنوان کوچک‌ترین و مهم‌ترین عنصر در موسیقی سنتی ایرانی به شمار می‌رود. از بهم پیوستن چند گوشه نیز آواز یا دستگاه شکل می‌گیرد. ردیف موسیقی دستگاهی متد آموزش و یادگیری دستگاه هاست پس برای یادگیری هر دستگاه باید ردیف ها را اموخت تا از طریق آنها با ادبیات و جملات موسیقی ایرانی آشنا شوید. اساتید بزرگ موسیقی ایرانی هر کدام ردیف مخصوص به خودشان را دارند که ملهم از نحوه تفکر و حس و حال و مکتب هر استاد است اما علیرغم این تفاوت های جزیی در کل ردیف اساتید مختلف از لحاظ ساختار ی شباهت زیادی با هم دارند.هر نوازنده موسیقی ایرانی با فراگیریگوشه‌های موسیقی ایرانی با تمرین و ممارست می تواند بر اساس این گوشه ها بداهه نوازی انجام دهد.

انواع گوشه‌های موسیقی ایرانی

هر گوشه می‌تواند اسم خاصی داشته باشد و به مکتب و دستگاه خاصی نیز تعلق داشته باشد. این گوشه‌ها در ردیف‌های مختلف نیز تفاوت دارند. برای مثال در دستگاه شور، ردیف میرزا عبدالله ۲۵۰ گوشه دارد. اما در ردیف محمود کریمی، فقط ۱۴۵ گوشه وجود دارد. متخصص‌های موسیقی چون محمد رضا لطفی، هرمز فرهت، ژان دورینگ و …گوشه‌ها را به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌کنند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به این لینک مراجعه کنید و راجع به هر یک از گوشه‌ها، اطلاعات بیشتری کسب کنید. البته برای سهولت کار، در ادامه لیست گوشه‌های موسیقی ایرانی را به شما معرفی می‌کنیم تا اطلاعات کامل‌تری داشته باشید.

گوشه‌های دستگاه شور

از آنجا که گوشه‌های دستگاه شور در ردیف محمود کریمی و میرزا عبدالله متفاوت است، ما فقط مهم‌ترین آن‌ها از جمله درآمد رهاب ،شهناز، رضوی،قرچه و حسینی را ذکر کرده‌ایم.

گوشه‌های دستگاه سه‌گاه

درآمد سه‌گاه،زنگ شتر، جغنایی،کرشمه، شاه ختایی، مثنوی، زابل، نفیر، مسیحی، مویه، بسته نگار، مخالف، نغمه، حزین

گوشه‌های دستگاه چهار‌گاه

درآمد، پیش‌زنگوله، نغمه، کرشمه، مویه، زنگ شتر، زابل، بسته نگار، فرود،‌ حصار ، مخالف، حاجی حسنی، مغلوب، نغمه، حزین، حدی، پهلوی، رجز، منصوری، لزگی، متن و حاشیه، رنگ شهرآشوب

گوشه‌های دستگاه همایون

چکاوک، بیداد، نی‌داود، عشاق، باوی، ابوالچب، راوندی، موره، لیلی و مجنون، طرز، نوروز عرب، نفیر، فرنگ، زابل، بیات عجم، عرال، دناسری، شوشتری، منصوری، موالیان، بختیاری، مولف، دلنواز، جامه‌دران، نی‌ریز، صوفی‌نامه

گوشه‌های دستگاه ماهور

درآمد، گشایش، مقدمه داد، داد، مجلس‌افروز، دلکش، خسروانی، خاوران، طرب انگیز، نیشابورک، طوسی، مرادخانی، فیلی، حصار ماهور، زیرافکند، نیریز، شکسته، عراق،حزین، کرشمه، زنگوله، راک هندی، راک کشمیر، راک عبدالله، کرشمه راک، صفیر راک، مثنوی، ساقی‌نامه

گوشه‌های دستگاه نوا

درآمد‌ها، کرشمه، گردانیه، بیات راجه، عشاق، محیر، حزین، زنگوله، نهفت، گوشت، عشیران، نیشابورک، عراق، مجسلی، خجسته، حسینی، بوسلیک، رَهاوی، آواز مسیحی، ناقوس، نیریز

گوشه‌های دستگاه راست پنجگاه

درآمد، زنگ شتر یا ناقوس، زنگوله، نغمه، خسروانی، روح‌افزا، پروانه، پنج‌گاه، عشاق، نیریز، زابل، بیات عجم، بحر نور، قرچه، منصوری، مبرقع، طرز، سپهر، عراق، محیّر، آشور آوند، اصفهانک، حزین، شوشتری‌گردان، نوروز عرب، نوروز صبا، نوروز خارا، نفیر، فرنگ، ابوالچپ، راوندی، لیلی و مجنون، طرز، ماوراءالنهر، راک عبدالله، راک هندی، فرود، نیریز صغیر، نیریز کبیر

آوازهای موسیقی ایرانی

هر آواز از چند گوشه‌ی مختلف تشکیل می‌شود. آوازهای موسیقی ایرانی زیر مجموعه دستگاه هستند. در موسیقی ایرانی دستگاه شور شامل:
آواز های ابوعطا یا دستان عرب ،بیات ترک یا بیات زند، افشاری ،دشتی و کرد بیات هستند. همچنین آواز بیات اصفهان زیر مجموعه دستگاه همایون می باشد.
تعداد گوشه های هر آواز در نسبت با دستگاه کمتر است آواز ها در همان کوک دستگاهی که از آن مشتق شده اند اجرا می شوند با این تفاوت که نت های شاهد و ایست و فرود متفاوتی دارند. ابوعطا یا دستان عرب، بیات ترک یا بیات زند، دشتی و افشاری که از گوشه‌های موجود در دستگاه شور برگرفته می‌شوند.
در ضمن اشاره به لفظ آواز به معنی این نیست که این آواز ها باید حتما بصورت آوازی اجرا شوند بله هم ساز و آواز می توانند آنها را اجرا کنند و لفظ آواز مانند یک پیشوند برای هر کدام از زیر مجموعه های دو دستگاه شور و همایون عمل می کند.

Top