آموزشگاه موسیقی در اصفهان     کلاس آموزش گیتار در اصفهان   گروه موسیقی در اصفهان

روانشناسی موسیقی کودک

روانشناسی موسیقی کودک

اگه والدین موسیقی ای که مربوط به سنین کودکان باشد را قبل از رفتن به مهد کودک و یا مدرسه برایشان بگذارند و حس حاکم بر فضایی را که کودکان دوست دارند براشان درست کنند، باعث شادابی و نشاط، آرامش روحی و روانی، مطالب آمادگی ذهنی برای فراگیری در کودک میشود.تاثیرات روانی موسیقی ها را در عده ای از کودکان می شود پیدا کرد که یک حس شاد بودن با یک انرژی اضافی در بیشتر اوقات در وجودشان دیده میشود. آموزشگاه موسیقی برای کودکان در اصفهان اینجا کلیک کنید.

اثر موسیقی بر ذهن ‌کودکان
موسیقی روی بینایی، تعادل، تکلم، رفتار، عواطف، توانایی ها، حرکات و احساسات کودک تاثیر گذاشته و با اثرگذاری روی کل این نقاط ،هوش کودک رو افزایش میدهد.

تاثیر موسیقی بر کودک

آموزشگاه موسیقی در اصفهان کودکان همیشه نمی تونند با استفاده از کلمات احساسات خودشون رو بیان کنند اما استفاده از هنر، موسیقی و یا نمایش روش هایی برای بیرونی کردن و همراه ساختن دیگران در این روند هستش. به محض شکل گیری این ارتباطات، به اشتراک گذاشتن تجربیات سخت برای ما آسون تر خواهد بود. والدین می توانند به کودکان کمک کنند تا از قدرت فعالیت های خلاقانه بهره مند بشن.

مشارکت در فعالیت های خلاقانه نه تنها برای کودکان آسیب دیده مناسبه، بلکه کودکانی که دچار این مشکلات نیستند هم می تونند از مزایای اون بهره مند بشن. بدون شک همه ما انسان‌ها به موسیقی علاقه‌مند هستیم و در سنین کودکی و نوجوانی علاقه به یادگیری موسیقی بیشتر در درون ما وجود دارد. اگر شما تصمیم دارید كه فرزندتان نواختن یك ساز را یاد بگیرد، نیازی نیست كه تا 8-7 سالگی او صبر كنید و آنگاه او را به كلاس بفرستید؛ مغز كودكان همیشه آماده دریافت اطلاعات جدید است. کلاس خوانندگی در غرب تهران

در سال‌های اخیر پژوهشگران ثابت كرده‌اند كه موسیقی نقش مهمی در زندگی انسان‌ها دارد ولی آیا این قدرت را نیز دارد كه بر ذهن انسان‌ها اثر بگذارد؟
تجربه ثابت كرده كه موسیقی می‌تواند تمام وجود یك فرد را به تلاطم درآورد. برخی از موسیقی‌ها به شما آرامش می‌بخشند و برخی شما را عصبی و تهاجمی می‌كنند. به‌نظر شما، موسیقی

چگونه می‌تواند این اثر را بر درون بگذارد؟
در دنیای امروز، از موسیقی برای تاثیر‌گذاری بر امور مختلف استفاده می‌شود؛ به‌طور مثال موسیقی در زمینه پزشكی به‌عنوان نوعی درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه موسیقی در تسریع امر شفابخشی، كاهش فشار خون، درمان كودكان بیش‌فعال، بیماری‌های روحی، افسردگی به‌ویژه افسردگی پس از زایمان، كاهش اضطراب و استرس، درمان بی‌خوابی، رشد بهتر نوزادان نارس و... به كار برده می‌شود.

جولیوس پرتنوی، پژوهشگر مطرح موسیقی طی تحقیقات زیادی دریافت كه موسیقی قادر است بر سرعت سوخت‌و‌ساز بدن، كاهش یا افزایش فشار خون، سطح انرژی بدن، سیستم گوارشی و... (بسته به نوع موسیقی‌ای كه پخش می‌شود) اثر مثبت یا منفی بگذارد. مثلا موسیقی‌های ملایم مانند موسیقی كلاسیك اثربخشی بهتری روی بدن دارند و باعث افزایش آندروفین در بدن می‌شوند. همچنین 30‌دقیقه گوش‌دادن به موسیقی‌ اثری معادل یك دوز قرص والیوم دارد.

بد نیست بدانید كه با گوش‌دادن به موسیقی، هر دو نیمكره مغز (نیمكره‌های چپ و راست) درگیر فعالیت‌های ذهنی می‌شوند. البته منظور ما از موسیقی فقط خواندن شعر نیست بلكه ساز زدن، ملودی، تُن، انواع صدا‌ها، آكورد و ریتم را نیز شامل می‌شود.

تاثیر موسیقی بر افزایش حافظه و تمركز
موسیقی از طریق تحریك فرد برای دقت بیشتر نسبت به نوع صدا‌، ریتم، ملودی، آهنگ، جهت صدا و... در افزایش حافظه و تمركز مؤثر است؛ به همین دلیل، اغلب دانش‌آموزانی كه به نوعی با موسیقی در ارتباط هستند در مدرسه و دانشگاه موفق‌تر هستند.

امروزه ثابت شده كه حافظه می‌تواند از طریق موسیقی تقویت شود و افرادی كه از كودكی در معرض آموزش و بازی‌های موسیقایی بوده‌اند‌، حافظه بسیار بهتری دارند. ریتم، ملودی، هارمونی و... جزو عواملی هستند كه موجب تقویت حافظه می‌شوند. در آزمایشی كه در دانشگاه هنگ‌كنگ‌ انجام شد، ۴۵‌نوازنده اركستر بین سنین ۶ تا ۱۵‌سال از لحاظ قدرت حافظه و به‌خاطر‌سپردن كلمات، مورد بررسی قرار گرفتند.

پژوهشگران دریافتند كه كودكان نوازنده نسبت به هم‌سن‌و‌‌سالان غیرنوازنده خود به‌مراتب كلمات بیشتری را حفظ می‌كنند. پس از یك‌سال آزمایش دیگری از این گروه گرفته و مشخص شد كه حافظه كودكانی كه هنوز نوازنده اركستر هستند نسبت به سال گذشته توانمند‌تر شده‌، درحالی‌كه حافظه كسانی كه از اركستر جدا شده‌اند‌، در همان سطح باقی مانده است. همچنین موسیقی كمك به درك و انتقال بهتر مفاهیم به افراد می‌كند كه از اركان مهم موفقیت در زندگی است.

برخی از مناطق مغز كه در هنگام گوش‌كردن به موسیقی یا بازی‌ های موسیقایی، فعال می‌شوند در 2 گروه
1-كسانی كه با موسیقی به‌صورت حرفه‌ای - چه نواختن و چه شنیدن- در ارتباطند
2- افرادی كه با موسیقی آشنایی ندارند در جدول زیر مشخص است.

اما متأسفانه برخی موسیقی‌ها به‌طور عكس عمل كرده و حتی باعث بیماری می‌شوند. استفاده از موسیقی‌های نامناسب همانند وارد‌كردن زهر به بدن است. دانشمندان در این زمینه، آزمایشی را روی تعدادی از گیاهان انجام دادند. تعدادی گیاه از یك نوع و در شرایط آب‌و‌هوایی یكسان، به 2 گروه تقسیم شدند. برای گروهی از آنها، موسیقی راك را با صدای بلند پخش كردند و دیدند كه پس از مدتی گیاهان پژمردند و تعدادی نیز خشك شدند و برای گیاهان گروه دوم، موسیقی كلاسیك ملایم پخش كردند و شاهد رشد سریع‌تر آنها بودند.موسیقی، عنصر بسیار قدرتمندی است كه همانند یك داروی شفابخش عمل می‌كند و حتی ممكن است شما به آن معتاد نیز بشوید. دیوید تیم، نویسنده كتاب «راز تاثیر‌گذاری موسیقی» در مقدمه كتاب خود می‌نویسد: موسیقی بیش از یك زبان است. در واقع موسیقی رب‌النوع زبان‌هاست.

در واقع موسیقی در میان تمام هنر‌ها منحصر به فرد است زیرا به‌طور قدرتمندانه‌ای روی سطح هوشیاری افراد اثر می‌گذارد. اگر شما به شیوه‌‌ای صحیح موسیقی را وارد زندگی خود كنید، می‌توانید تا سالیان سال از اثرات مثبت آن روی خود و فرزندانتان بهره گیرید اما فراموش نكنید، به همان اندازه كه موسیقی می‌تواند تاثیرات خوب بگذارد‌، قادر است زیان‌بخش نیز باشد.
چه می‌توان كرد؟والدین و مربیان می‌توانند از همان دوران كودكی علاقه به موسیقی را در كودك ایجاد كنند. برای این كار چند مورد پیشنهاد می‌شود.

موسیقی برای نوزاد
برای كودكتان منتخبی از سبك‌های مختلف موسیقی را پخش كنید و اگر‌ سازی‌ می‌نوازید، اجازه دهید در بخشی از زمان تمرینتان، او نیز نزدیك شما باشد. البته مراقب باشید كه شدت صدا، متوسط باشد زیرا صدا‌های بلند به شنوایی كودك آسیب می‌رساند.

خواندن برای نوزاد
این مهم نیست كه شما چقدر در خواندن تبحر دارید؛ شنیدن صدای شما باعث می‌شود كه كودكتان بهتر با كلمات و زبان مادری خود آشنا شود. نوزادان، عاشق ریتم و ملودی هستند. آنها توانایی این را دارند كه یك ملودی خاص را از بین چند ملودی كه می‌شنوند، تشخیص دهند.

خواندن با كودك
هنگامی كه بچه‌ها بزرگ می‌شوند، از آوازخواندن لذت بیشتری می‌برند. كنار هم قرار دادن كلمات یك آهنگ در حقیقت به مغز كودك كمك می‌كند تا سریع‌تر یاد بگیرد و برای مدت طولانی‌تری آن را در خود جا دهد (تقویت حافظه)؛. به همین دلیل‌، اكثر ما آهنگ‌هایی را كه در كودكی شنیده یا خوانده‌ایم به خاطر داریم حتی اگر سال‌ها از خواندن یا شنیدن آنها گذشته باشد.

یادگیری موسیقی برای کودکان

اگر شما تصمیم دارید كه فرزندتان نواختن یك ساز را یاد بگیرد، نیازی نیست كه تا 8-7 سالگی او صبر كنید و آنگاه او را به كلاس بفرستید؛ مغز كودكان همیشه آماده دریافت اطلاعات جدید است. آنها آمادگی یادگیری موسیقی از سنین كم را دارند. بسیاری از كودكان 4 یا 5 ساله، عاشق ساختن یك آهنگ، خواندن و نواختن ساز‌های ساده هستند و شروع این كار در زمانی كه آنها سن چندانی ندارند، كمك می‌كند تا موسیقی به جزء لاینفك زندگی آنها در تمام عمر بدل شود.

موسیقی به‌عنوان یك بخش مهم از زندگی كمك می‌كند تا مهارت‌های خلاقانه و گروهی در فرزندتان پرورش یابد و در آینده‌ای نزدیك، او به فردی كامل از نظر اعتماد به نفس، اراده، اجتماعی بودن و... تبدیل شود.

نتیجه یک تحقیق ۱۰ ساله بر روی ۷۵ هزار دانش آموز نشان داد کودکانی که به نواختن موسیقی می‌پردازند نسبت به کودکان دیگر، دارای توانایی بیشتری در مهارت‌های خواندن و درک ریاضیات هستند.

موسیقی سه بخش مهم از وجود کودک را به صورت همزمان به تکاپو می‌اندازد که آن عقل، احساس و جسم اوست. تحقیقات نشان می‌دهد گوش دادن منفعلانه به موسیقی، کودکان را باهوش‌تر می‌کند یعنی اگر از سنین کودکی فرزندتان را در معرض موسیقی بگذارید به روند رشد ذهنی او کمک زیادی کرده اید.

مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد کودکانی که قبل از سن ۷ سالگی به تمرین موسیقی می‌پردازند، دارای هوش بهتری هستند که این روند تسریع هوش آن‌ها با بزرگ‌تر شدنشان همچنان ادامه خواهدداشت. اما نکته جالب‌تر اینجاست که وقتی کودک به یادگیری یک ابزار موسیقی می‌پردازد درگیر چالشی می‌شود که مدام در زندگیش ادامه خواهد داشت.
مهارت موسیقی نیاز به تمرین و استمرار دارد و این استمرار همراه کودک خواهد بود و به او قدرت رویارویی با چالش‌های زندگی را می‌دهد.

یکی از بزرگ‌ترین مزایایی که استفاده از موسیقی برای کودکان به همراه می‌آورد تقویت اعتماد به نفس در آنهاست. وقتی کودک قادر به نواختن یک ساز باشد و بتواند در خلال نواختن، شعر کوتاهی را نیز بخواند احساس غرور خاصی کرده درنتیجه به خود و توانایی هایش ایمان پیدا خواهدکرد.

باید توجه داشت که هیچ فعالیتی به اندازه نواختن موسیقی نمی‌تواند کودکان را به هیجان و تکاپو بیندازد، زیرا کودک در خلال آموزش باید کاملا حواسش را متمرکز کند و فرصتی برای پرت شدن حواسش ندارد علاوه بر این او یاد می‌گیرد که هماهنگ با دیگر کودکان ساز خود را بنوازد. این دسته از کودکان در هنگام بزرگسالی قادر به درک سریع‌تر مطالب هستند و سرعت عمل بیشتری نسبت به دیگران دارند.

اگر شما تصمیم دارید که فرزندتان نواختن یک ساز را یاد بگیرد، نیازی نیست که تا سن ۸-۷ سالگی صبر کنید و آنگاه او را به کلاس بفرستید، مغز کودکان همیشه آماده دریافت اطلاعات جدید است. آن‌ها آمادگی یادگیری موسیقی از سنین کم را دارند و بسیاری از کودکان ۴ یا ۵ ساله، عاشق ساختن یک آهنگ و نواختن ساز‌های ساده هستند و شروع این کار در زمانی که آن‌ها سن چندانی ندارند، کمک می‌کند تا موسیقی به عضو جدانشدنی زندگی آن‌ها در تمام عمر تبدیل شود.
گفتنی است؛ موسیقی به‌عنوان یک بخش مهم از زندگی کمک می‌کند تا مهارت‌های خلاقانه و گروهی در فرزندتان پرورش یابد و در آینده‌ای نزدیک، او به فردی کامل از نظر اعتماد به نفس، اراده، اجتماعی بودن و... تبدیل شود.

گوشه های دستگاه همایون

تعریف گوشه های دستگاه همایون

گوشه های دستگاه همایون به معنای فرخنده و مبارک است و همچنین نام مناطقی از ایران بطور مثال نام دهی از زنجان و دهی از شهرستان بیرجند ذر قدیم هر منطقه از ایران آواز مخصوص خود داشته و آواز همایون مربوط به یکی از همین نقاط است. آموزش آواز در تهران دستگاه همایون یکی از دستگاه‌های ردیف موسیقی ایران است.

 

 

بخشی از کلاس آواز و تمرین تحریر با کودک 7 ساله (با ما در یوتیوب تا با آموزش های رایگان همراه باشین  radfarriahi@ )

 



از نظر فواصل، دانگ اولِ دستگاه همایون به دستگاه شور نزدیک است و از طریق گوشه‌های دیگرش امکان پرده‌گردانی به دستگاه‌های نوا، سه‌گاه و چهارگاه را نیز فراهم می‌کند. آواز شوشتری و آواز بیات اصفهان نیز از ملحقات این دستگاه به‌شمار می‌آیند. از دیگر گوشه‌های مهم این دستگاه می‌توان به گوشهٔ «بیداد» اشاره کرد. آموزشگاه موسیقی برای کودکان در اصفهان کلیک کنید

دستگاه همایون به خاطر احساس شاهانه و اشرافی‌اش شناخته می‌شود. 

زگریه مردم جشمم نشسته درخون است ببین که درطلبت حال مردمان چون است.

زمشرق سر کوه آفتا ب طلعت تو اگرطلوع کندطالعم همایون است

دولت از مرغ همایون طلب و سایه او زانکه با زاغ و زغن شهپر دولت نبود


گوشه های همایون

درآمد همایون : دستگاه همایون همانند گام شور است فقط تفاوت اساسی که دارد در درجه سوم گام شور و همایون می باشد بطوری که درجه سوم گام همایون نیم پرده بالاتراز درجه سوم گام شور است و همین نت حالت همایون را بیان میکند نت شاهد همایون درجه دوم گام است و برای اجرای آواز از چند نت زیرگام شروع کرده و به درجه دوم گام می رسیم نت شاهد و در آنجا ملودی همایون گردشهایی دراطراف این نت دارند. کلاس آواز در اصفهان پس از خود نما یی نت شاهد درجه هفتم گام اهمیت داردو آن نت ایست همایون است و در هنگام اجرای آواز در بیشتر اوقات نیم فرودبر روی این نت مشهود است خواننده ویا نوارنده باید روی این نت بطور موقتی ایست کند و آن را به عنوان نیم فرود تلقی کندو فرود کامل زمانی صورت می گیردکه اشاره به نت تونیک همایون بشود بطور معمول در طول زمان ایستادن روی درجه هفتم همایون مرسوم شده و گوشها به این فرود عادت کرده اند اگر بخواهیم دقیقأ فرود همایون انجام پذیرد بآید به یک نت بالاتراز آنچه تا بحال مرسوم بوده است اشاره کنیم اصولان فرود همایون برای دوستان خواننده کمی مشکل است برای اینکه اشاره ای در ذهن داشته باشیم و همیشه برای فرود کامل همایون از آن استفاده کنیم باید شروع ملودی گوشه موالف را ملکه ذهن خود کنیم. در دستگاه همایون حالتی از ملودی در دانگ اول کام نواخته و یا خوانده می شودو قدما نام موآلف را برای آن بر گذیند.

یکی دیگر از راههای فرود کامل روی تونیک گام همایون استفاده استفاده از بال کبوتر است فرودی که از درجه چهارم جهش به درجه اول گام هر دستگاه دارد.می توان به جرأت گفت که اکثر خوانندگان نسبت به فر ود کامل همایون تا حال توجهی علمی مبذول نداشته اند و همگان بر اساس سنت و تقلید به این کار پرداخته اند در صورتیکه اگر از دریچه علم موسیقی با آن برخورد می کردند فرود را روی تونیک گام همایون انجام میدادنند. البته مشابه این موضوع در مقوله های دیگر نیز به چشم می خورد و در صورتیکه هنرمندان ما با دید علمی به خوانندگی و نوازندگی بپردازند افق وسیعی از تازه ها بروی آنها باز خواهد شد از طرفی حق با آنها بوده چرا که تا این اواخر طریقه انتقال موسیقی ما بصورت سینه به سینه بود و مدتی است که موسیقی بطور علمی تدریس می شود واگربزرگانی مثل استاد وزیری واستاد روح الله خالقی نبودند الان هم همین مشکل را داشتیم امیدوارم که هنرمندان ما در آیند خط مشی خود رادر جهت پیشبرد اهداف هنری دنبال کنند.

نام گوشه شکوه

حالتی از درآمد همایون است که حالتی شکوه انگیز دارد و بهمین خاطر نام گوشه شکوه را ثبت کردند نت شاهد آن درجه دوم گام همایون و گستره ملودی تادرجه چهارم گام

گوشه موالیان

کیست مولی آنکه آزادت کند بند رقیت زپایت بر کند

بعد از انقراض دولت ساسانی موسیقی ایرانی در تمامی کشورهای عربی متداول شد شعرای آن دوره در دربار پادشاهان ایرانی رفت و آمد داشتند در میان آنها شخصی به نام اعشی بن قیس را می توان نام برد در تاریخ آمده که وقتی بردگان ایرانی مشغول کار بودند آوازهای می خواندند و شخصی به نام ابن مسج از این هنر خوشش می آید و شیفته هنر بردگان ایرانی می شود او نغمات فارسی را می آموزد و در مکه رواج می دهد در آن زمان به ایرانیان موالی می گفتند و نغماتی که توسط همین ارانیان خوانده شده موالیان می نامند.

گوشه چهار گاه : اجرای گوشه چهار گاه از طریق گوشه موالیان انجام می گیرد و در واقع با عوض شدن گام همایون چهار گاهی بدست می آید که نت شاهدش با نت همایون یکی است نت شاهد روی تونیک همایون و روند ملودی تا درجه پنجم گام همایون می باشد اجرای گوشه چهارگاه یک نوع مدولاسیون از همایون به چهار گاه می باشد .

گوشه بختیاری

بافت ردیف موسیقی ایرانی که بیشتر معرف شخصیتهای قومی و محلی ساکن در ایران است در بسیاری از نقاط به وسیله ملودی های محلی و فولکلور زینت یافته ایل بختیاری از نظر محتوای موسیقی قومی است بسیار قوی که ملودی های آنها بسیار غنی و پر محتواست گوشه بختیاری را معمولأبا قسمت آخر ملودی گوشه ای به نام گوشه موالف توأم می خوانند البته فقط اشاره ای به این گوشه می شود شروع ملودی بختیاری روی درجه اول گام همایون است و اگر بخواهیم از شاهد همایون (درجه دوم ) به تونیک برگردیم از فرود بال کبوتر استفاده می کنیم و ملودی بختیاری ما را به سمت شاهد همایون هدایت می کند گستره ملودی تا درجه پنجم گام همایون است.

گوشه موالف

به معنای سازگار و الفت است در گام همایون حلتی از ملودی در دانگ اول گام نواخته و یا خوانده می شود که در قدیم آن را موالف نامیدند و معمولأ بعد از گوشه بختیاری آن را اجرا نموده و بختیاری و موالف گویند ول این گوشه حالت خاص خود را دارد و باید جدا از ملودی بختیاری بدان پرداخت نت شاهد آن درجه اول گام همایون و گستره ملودی تا درجه سوم گام همایون.

گوشه چکاوک

یکی از دوازده مقام موسیقی قدیم ایران مقام کوچک است که خود دو شاخه دارد به نامهای رکب و بیاتی شاخه رکب خود دو شاخه آوازی دارد که یکی از آنها چکاوک نام دارد در ضمن چکاوک نام پرنده کوچک است خوش الحان در دستگاه همایون شباهت این آواز را به این پرنده مدهند در قدیم به اشعار عاشقانه چکامه می نامیدند وارد شدن کلمه چکاوک در ردیف موسیقی ایرانی از نقطه نظر تشابه لغوی با کلمه چکاوک یا چکامه بوده گوشه چکاوک از نظر ساختار ملودی شباهتی با گوشه های رضوی -ابوعطا - طرز - مخالف دارد.

گوشه طرز

طرز به معنای طریقه شیوه و روش است شیوه غزل سرایی بوسیله شعرا را طرز می نامیدند در این باره حافظ می فرماییند .

آنکه در طرز غزل نکته به حافظ آموخت یار شیرین سخن نادره گفتار من است

طرز همچنان نام دهی است از بخش راور شهرستان کرمان گوشه فوق آوازی است که به این منطقه منسوب است شباهت آن با گوشه چکاوک ومخالف نزدیک است فقط تفاوت ملودیک در نت ایست گوشه طرز است.

گوشه شوشتری

نام شهری است در خوزستان تستر یا شوشتر می نامند آوازی است محزون و غم انگیز ملودی شوشتری به گوشه منصوری در چهار گاه شباهت دارد و به همین خاطر به آن شوشتری منصوری می گویند آواز شوشتری یکی از مشتقات دستگاه همایون است اگر با دقت به این گوشه توجه کنیم می توان آن را به ملودی بنیادین و زیر بنا برای گوشه های رازو نیاز - میگلی - شمعونی -غریبی - و لیلی و مجنون دانست نت شاهد آن درجه چهارم گام همایون و گستره ملودی تا درجه پنجم است.

گوشه رازو نیاز

رازو نیاز بمعنای مناجات به در گاه خداوند است گوشه رازو نیاز آوازی است حزن انگیز و حالت ملودی گواه بر این است که نوازنده با این ملودی لحنی ملتمسانه دارد و هنگامی که کسی این ملودی را همراه با اشعاری بخواند از لحن وی نوعی خواهش و تمنا احساس می شود.

گوشه میگلی

نام دهی است از دهستان کوهمره بخشی از شهرستان شیراز ملودی این گوشه منسوب به این محل است اگر در ردیف موسیقی ملی تحقیق به عمل آوریم در مییابیم که یک ملودی تحت عنوانی خاص در پردههای مختلف و گام های مختلف تجلی نموده و نامهای مختلفی پیدا کرده میگلی از زمره. همین ملودی هاست.

گوشه شمعونی

ملودی است ضربی در وزن 2/4 و نت شاهد آن در گام همایون مشترک با شوشتری است و گستره ملودی تا درجه ششم گام همایون است این نام در فرهنگ قوم یهود بکار گرفته شده به سبب حرمت موسیقی و رواج آن به دست مسیحیان و یهودیان نوعی با موسیقی معاصر در رابطه بوده.

گوشه غریبی

این گوشه را در آواز همایون و اصفهان می خوانند و بسیار حزن انگیز است و به خاطر همین حزن گوشه غریبی نامیده شده ملودی آن در وزن مثنوی شکل گرفته و از پرده شوشتری آغاز و تا اکتاو همایون گستره ملودی آن است چون ساختمان این ملودی از لحاظ نت ایست نزدیک با شاهد همایون است این گوشه را در همایون وی نوازند و گرنه می توان آن را گوشه ای از آواز اصفهان دانست .

نام گوشه نوروز صبا

در پرده نوروز بدین وزن غزل گفت وزنی که همه مطلع فتح و ظفر آمد

واژه نوروز در زبان پهلوی (نوکروچ ) آمده (نوک ) به معنای نو و (روچ ) به معنای روز است و روی هم به معنای روزه تازه است ایرانیها جشنهایی به این منظور می گرفتند ملودی های ساده بدون هیچ تکنیک برای این مراسم می خواندند این سرودها در رابطه با نوروز ساخته می شده در موسیقی ما بصورت نوروز خوانی آمده و تحت عناوین نوروزخارا-نوروز صبا - نوروز عرب ثبت و ضبط شده البته نوروزهای دیگری همانند نوروز بزرگ - نوروز کوچک در ردیف موسیقی ما وارد شده و هر کدام از نظر غنی بودن جای خود را در ردیف دارند نوروز صبا از لحاظ نت شاهد روی درجه پنجم گام همایون است .

گوشه لیلی و مجنون

لیلی سر زلف شانه می کرد مجنون در اشک دانه می کردئ

لیلی می مشکبو در دست مجنون نه زمی زبوی وی مست

در موسیقی ایرانی با خواندن اشعار عاشقانه در باره (لیلی و مجنون ) با نوعی از ملودی در گام همایون با نام گوشه لیلی و مجنون ثبت شده نت شاهد آن درجه چهارم گام همایون بوده و گستره ملودی درجه پنجم گام.

گوشه بیداد

بر من از خوی تو هر چند که بیداد رود چو رخ خوب تو بینم همه از یاد رود

همانطور که قبلأ گوشه داد را توضیع دادم و به معنای عدل و انصاف بود نقطه مقابل آن بیداد است و بمعنای تعدی و ظلم و جور است ولی در دستگاه همایون هنگامی که به اوج می رویم گوشه بیداد را اجرا می کنند در واقع از آواز همایون به آواز اصفهان می رویم.

گوشه نی داود

مرتضی نی داود یکی از اساتید موسیقی ملی ماست و نوازنده برجسته تار تصنیف مرغ سحر از ساخته های اوست او ردیف موسیقی ایرانی را ضبط کرده از این هنرمند بزرگ در پرده بیداد همایون گوشه ای بجا مانده که آن را نی داود می خوانند نت شاهد این گوشه درجه پنجم گام همایون است و گستره ملودی درجه ششم گام همایون را در بر می گیرد.

از رنیستان تا مرا ببریده اند از نفیرم مردو زن نالیدهاند

گوشه نفیر

نفیر به معنای بانگ آواز نای و بانگ و خروش همراه با فغان است در ردیف موسیقی ایرانی گوشه ای به نام نفیر بر می خوریم که به دنبال این گوشه قطعه ای تحت عنوان فرنگ آمده این قطعه در وزن 6/8 است این گوشه از درجه چهارم گام همایون شروع شده ( آواز بیات اصفهان ) و روی درجه اول گام همایون ( شاهد عشاق بیات اصفهان ) دوباره فرود می آید و سپس روند ملودی به طوری است که روی شاهد اصفهان دوباره رجعت می کند این گوشه شباهت به گوشه عشاق دارد و مانند گوشه بوسلیک برای رفتن به آواز اصفهان استفاده می شود در پایان می توان گفت که از طریق این گوشه نوعی تغییر مقام از آواز همایون به اصفهان انجام می شود.

نام گوشه فرنگ

گوشه( فرنگ) چندین تعریف برای آن آورده اند اول اینکه فرنگ نام یکی از دختران بهمن بن اسفندیار و همینطور نام دهی است از بخش مینودشت شهرستان گرگان و همینطور لغت فرنس به معنای فرانسه وبطور کل به کشور های مسیحی اروپایی درزمان قاجارها گفته می شده که به طول زمان پس وند (س) به (گ) تبدل شده این ملودی معمولأ پس از قطعه ای بنام نفیر نواخته یا خوانده می شودفرنگ قطعه ای است نیمه ضربی 6/8و پس از فواصل گام به صورت بدون ضرب به در آمد گام مربوطه رجعت می کند نت شاهد آن درجه چهارم گام همایون است و گستره ملودی درجه ششم گام.

آواز اصفهان

آواز اصفهان مشتقی از آواز همایون یا بهتر بگویم دستگاه همایون است و خود شامل20 گوشه می باشد که من تک تک برای شما عزیزان در مورد این گوشه ها توضیع خواهم دادهرگاه درجه چهارم گام همایون را شاهد قرار دهیم برای مثال اگر در همایون لا هستیم درجه چهارم آن یعنی نت ر شاهد قرار دهیم ملودی حالتی به خود می گیرد که آن را اصفهان می خوانند.

گوشه های تشکیل دهنده آواز اصفهان

· در آمد بیات اصفهان

· درویش حسنی

· هداوندی

· عشیران

· مثنوی

· مثنوی عبری

· -صوفی نامه

· جامه درآن

· بیات راجع

· نغمه

· سوزوگداز

· خجسته

· اصفهانک

· عشاق

· جرس (کتایون)

· عزال

· بوسلیک

· تصنیف

گوشه درآمد اصفهان

نوای مجلس مارا چو بر کشد مطرب گهی عراق زند گاهی اصفهان گیرد

همانطور که قبلأ توضیع دادم هرگاه درجه چهارم گام همایون را شاهد قرار دهیم یعنی نت در جه چهارم را بیشتر به صدا در آوریمو حتی روی آن ایست کامل کنیم ملودی حالتی بخود می گیرد که به آن در آمد اصفهان می گویند.

زراه راست گر آهنگ می کنی به حجاز ز اصفهان نظری جانب عراق انداز

نت شاهد ای درآمد درجه چهارم گام همایون می باشد و گستره ملودی تا درجه هفتم گام همایون

نام گوشه درویش حسنی

در این با زاراگرسودی است با درویش خرسند است

خدایا منعمم گردان به درویشی وخر سندی

در مکتب اصفهان شخصی به نام حسن که درویش بوده و اشعار عرفانی را همراه با آواز می خوانده که آواز او ناله خاص و جانسوزی داشته که این ناله در پرده درآمد اصفهان به بیات درویش حسن معروف شده محل نت شاهد روی درجه اول گام اصفهان است و گستره ملودی تا درجه سوم گام اصفهان.

گوشه هداوندی

نوعی از چهارپاره خوانی در پرده درآمد شور و اصفهان مرسوم است که به هداوندی معروف است این پرده را می توان در تمامی پرده های یک دستگاه گسترش داد در پرده بیات راجع در اصفهان به سوزوگداز معروف است در ضمن در اطراف تهران ساوه و قزوین ایلاتی زندگی می کنند که به هداوند شهرت دارند.

چو آمد بوسلیک از پرده راز عشیران و صبا را داد آواز

نام گوشه عشیران

موسیقی قدیم ایران را در قدیم به طبقات مختلف تقسیم کردند که 24 شعبه داشته و هر کدام از شعبات خود از شاخه ها و نغماتی بوده یکی از همین شعبات را به دلیل آنکه از ده نغمه تشکیل می شده (( عشیرا )) نامیده اند که امروزه در ردیف موسیقی ما به عشیران ثبت و ضبط شده.

· نت شاهد درجات مختلف گام اصفهان را اشغال می کند

· درجه اول

· درجه پنجم (عشاق اصفهان(

· درجه ششم

· درجه هفتم +ربع پرده

· در جه هشتم یا اول

و در کل می توانیم گوشه عشیران را مانند هداوندی یا درویش حسنی نوعی از درآود بیات اصفهان دانست.

نام گوشه مثنوی عبری

من همان نایم که گر خوش بشنوی با تو گویم شرح درد مثوی

نوعی از مثنوی خوانی در بیات اصفهان معمول و مرسوم است که به مثنوی عبری موسم است چون لحن خواندن این مثنوی شباهت به لحن کلیمیها داشته و نشان گوشه نیایشهای آنهاست و معمولأاز پرده درآمد تجاوز نمی کند گوشه های صوفی نامه -جامه دران -بیات راجع -نغمه -خجسته فقط از نقطه نظر جایگاه نت شاهد و گستره ملودی در اصفهان اهمیت دارند که به شرح آنها می پردازیم.

1-نت شاهد صوفی نامه درجه پنجم گاه همایون یعنی درجه دوم گام بیات اصفهان است و گستره ملودی تا درجه پنجم گام همایون است.

2-نت گوشه جامه دران و بیات راجع درجه دوم گام بیات اصفهان و روند ملودی آن تا درجه پنجم گام است.

3-گوشه نغمه را نورعلی برومند کرشمه هم نامیده از لحاظ ساختار ملودی بگونه ای است که از درجه پنجم گام اصفهان (شاهد عشاق اصفهان ) شروع شده و به درجه اول و دوم گام اصفهان ایست و فرود دارد گستره آن تادرجه درجه پنجم گام است.

4- خجسته از لحاظ ساختار ملودی بگونه ای است که در گام بیات اصفهان روی درجه سوم گام قرار می گیرد وتا درجه پنجم گسترش می یابد.

نام گوشه سوزوگداز

همانطور که از اسم هین گوشه پیداست گوشه ای بسیارحزن انگیز است و کنایه از دردی در دل و دم نزدن ا ست این گوشه با اسامی مختلف درردیف موسیقی ایرانی آمده این گوشه را استاد کسایی و استاد تاج اصفهانی در پرده بیات راجع درجه دوم گام( بیات اصفهان ) است اجرا کرده اند نت شاهد درجه دوم گام و گستره ملودی تا درجه چهارم گام .

گوشه خجسته

مرحوم سیدابوالفضل خجسته موسیقدان و خوانده زبردستی بوده بطوریکه روایت است وقتی او در مشهد آواز می خوانده بلبلان روی درخت می نشستند و تکان نمی خوردند گوشه خجسته در ردیفهای موسیقی ما ضبط و ثبت شده در دستگاه نوا در درجه پنجم گام نوا اجرا شده است این گوشه را زنده یاد تاج اصفهانی در بیات اصفهان و افشاری خوانده.

گوشه اصفهانک

نت شاهد درجه چهارم گام و گستره ملودی تا درجه ششم گام می باشداجرای این گوشه در بیات اصفهان بطور خاصی انجام می شود که گوشه عراق را روی درجه چهارم گام بیات اصفهان میخوانند و سپس ملودی عراق را تبدیل به اصفهان می کنند.

گوشه عشاق

پرده عشاق زلف ره زنت در نواز وبانگ بر آفاق زن

پرده عشاق رهی خوش بود راه ما در پرده عشاق زن

گوشه عشاق در بیات اصفهان در واقع یک زمینه سازی برای اینکه نوازنده و یا خوانده محترم بتواند گریزی به دستگاه شور و یا دستگا های دیگر داشته باشد اگر بخواهیم از آواز اصفهان به شور به رویم باید قبل از آن به گوشه بیات راجع اشاره شود و گوش را آماده ساخت عشاق از نظر نت شاهد درجه پنجم گام اصفهان را اشغال می کند نت ایست آن روی بیات راجع است همانطور که خدمت دوستان هنرمند گفتم اگر از آواز عشاق به اصفهان بر گردید باید دقت بسیاری داشت چرا که در هنگام فرود قبل از رسیدن به شاهد اصفهان در نیمه گام به شاهد آواز دشتی بر می خوریم و اگر تسلط در خواننده و یا نوازنده نباشد همانجا در آواز دشتی مانده و درآمد اصفهان تبدیل به دشتی می شود.


مرا در منزل جانان چه امن عیش چون هردم جرس فریاد می دارد که بربندید محملها

نام گوشه جرس

جرس به معنی زنگ کاروان است و در اینجا به چیزی گویند که آواز دهد در ردیف موسقی ملی ایران نوعی آواز است که در پرده عشاق خوانده ویا نواخته می شود


نام گوشه عزال

گوشه عزال به معنای منزوی وگوشه گیر است (عزلت گزیده ) و در دستگاه شور در ردیف میرزاعبدالله در پرده حسینی آمده ولی در آواز اصفهان در پرده عشاق به وزن شعری مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلاتن توسط زنده یاد میرزاعلی قاری موسیقیدان اصفهانی خوانده شده


نام گوشه بوسلیک

چو آمد بوسلیک از پرده راز عشیران و صبا را داد آواز

صفی الدین ارموی در کتاب خود بهجت الروح در باره (بوسلیک خاتون ) نام می برد بوسلیک خاتون معشوقه یکی از خلفای عباسی بوده او قطعه ای ساخته که بوسلیک نام داشته

نام دیگر بوسلیک از نام شاعر گرگانی به نام ابوسلیک گرفته شده که در قرن سوم هجری در دوره صفاریان میزیسته در ضمن نام بوسلک از مقامات قدیم موسیقی قبل از پیدایش کلمه دستگاه است ما در موسیقی قدیم ایران دوازده مقام داشتیم که بوسلیک نام یکی از آنهاست قطعه معروف از استاد پرویز یاحقی (برهی دیدم برگ خزان ) در همین مقام ساخته شدهنت شاهش همان نت شاهد عشاق می باشد اما از نظر نقطه نظر نت ایست با عشاق تفاوت دارد این تفاوت به این صورت است که نت ایست عشاق روی درجه دوم گام اصفهان است و بوسلیک روی درجه اول (شاهد اصفهان )و به همین خاطر است که اکثر خوانندگان برای فرود از عشاق به در آمد اصفهان از اینگوشه استفاده می کنند.

موسیقی چه تاثیری بر زندگی مردم می گذارد؟

موسیقی چه تاثیری بر زندگی مردم می گذارد؟
 

در مغز انسان مرکزى براى دریافت موسیقى وجود دارد که درست در پشت پیشانى قرار دارد، و این همان نقطه‌اى است که وظیفه یادگیرى و ابراز احساسات انسان را نیز بر عهده دارد. به همین دلیل بین موسیقى ، یادگیرى ، کنترل و ابراز احساسات رابطه مستقیمى وجود دارد.کلاس خوانندگی در تهران دانشمندان در یافته‌اند که افراد در موارد مختلف واکنشهاى متفاوتى به یک موسیقى مشابه نشان می‌دهند، زیرا شرایط احساسى گوناگون انسانها در زمانهاى متفاوت باشد.

آیا موسیقی مفید است؟

آموزشگاه موسیقی در اصفهان دانشمندان بر این باورند که علت تکرار شدن ناخودآگاه برخى قطعات موسیقى در ذهن انسان به ناحیهاى در قشر جلویى مغز باز می‌گردد. این ناحیه از مغز مسئول یادآورى قطعات موسیقى است که فرد در گذشته شنیده و با ناحیه گیجگاهى در ارتباط است. ناحیه گیجگاهى نیز خود وظیفه پردازش صداهاى اولیه و ساده ، استدلال و همچنین یادآورى خاطرات را بر عهده دارد.

باید بدانیم که چه نوع موسیقى در مغز ما ایجاد آرامش و در جسم ما نوید درمان می‌دهد و چه نوع موسیقى منجر به استرس و در نتیجه بیمارى می‌گردد. از طریق موسیقى می‌توان مصونیت انسانها را در برابر بیماریها تقویت کرد، دردها را کاهش داد و از بروز حوادث جلوگیرى به عمل آورد. تحقیقات نشان می‌دهد که باید به انواع موسیقى در درمان بیماریها توجه شود.

طب سنتی با موسیقی

    موسیقى شرقى و درمان کوفتگى

بر اساس شواهد تجربى برخى از ملودیهاى قدیمى مشرق زمین راى از بین بردن سردردها و کوفتگى بدن موثر است. و به گفتهای حدود 800 سال پس از میلاد مسیح ، در برخى از مراکز درمانى مشرق زمین ، از موسیقى براى درمان دردها استفاده می‌شده است.

    کاهش خطر آلزایمر با موسیقى

دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند مطالعه ، نواختن موسیقى و انجام بازیهایى مثل شطرنج با کاهش خطر ابتلا به آلزایمر در افراد مسن مؤثر است.

    درمان رگ گیرى کودک با موسیقى

استفاده از موسیقی‌هاى مخصوص کودکان باعث انحراف ذهن آنان نسبت به درد ناشى از اقدامات تهاجمى کوتاه مدت مثل "رگ گیرى" می‌شود. "رگ گیرى" یکى از شایعترین اقدامات دردناک پزشکى است و به صورت مکرر به عنوان لازمه و مقدمه تشخیص یا درمان بیماریها مورد استفاده قرار می‌گیرد. شدت درد "رگ گیرى" در کودکانى که فکرشان در زمان "رگ گیرى" به سمت موسیقى کودکان معطوف شده به طور معنى دارى کمتر از سایر روشها بوده است.

نقش موسیقی در بهبود یادگیری

    موسیقى و افزایش توان یادگیرى

پزشکان با مقایسه کودکانى که تحت آموزش موسیقى قرار داشتند با سایر کودکان به این نتیجه رسیده‌اند که کودکانى که در گذشته تحت آموزش موسیقى قرار گرفته بودند حافظه شفاهى بسیار قویترى دارند و می‌توانند لغات بیشترى را از فهرست خوانده شده به یاد بیاورند و در هر سنجش ، بهتر از سنجش قبل عمل می‌کنند.

    افزایش حافظه با آموزش موسیقی

تداوم آموزش موسیقى به افزایش حافظه می‌انجامد. روانشناسان بر این باورند که آموزش موسیقى نیم کره چپ مغز را تحریک می‌کند و یادگیرى شفاهى نیز توسط همین قسمت از مغز انسان کنترل می‌شود. بنابراین ، بهبود حافظه انسان با ادامه یادگیرى موسیقى ، ادامه پیدا می‌کند و با توقف آموزش موسیقى متوقف می‌شود.

موسیقی ویژه هر انسان

شنیدن موسیقی‌هایى که بر مبناى آهنگ ضربان قلب تدوین شده‌اند، در آرامش اعصاب و کاستن تنش افراد مؤثر است. برای پی بردن به این مطلب محققی از 22 داوطلب خواست که در اتاقى به پاسخگویى یک سلسله پرسش که مرتب سختتر مىشد، بپردازند. براى نیمى از داوطلبان ، موسیقى متکى به ضربان قلب آنان پخش شد و دیگران در سکوت به حل مسائل ادامه دادند. پرسش‌هاى تنظیم شده در پرسشنامه به منظور اندازه‌ گیرى میزان استرس و اضطراب داوطلبان و احساس خستگى آنان تدوین شده بود. نتایج حاصله از پاسخها حکایت از آن داشت داوطلبانى که به موسیقى قلب خود گوش می‌داده‌اند به مراتب از آرامش بیشترى برخوردار بوده‌اند.

موسیقی معجزه می‌کند!

    ارتباط موسیقی با هوش و عواطف

موسیقى هوش و عواطف روحى افراد را تقویت می‌کند. محققان دریافته‌اند که موسیقى ، دقت ، هوش ، حس مشاهده ، استنباط و عواطف روحى انسان را تقویت می‌کند. تحقیقات انجام شده ، نشان می‌دهد که موسیقى به میزان قابل توجهى در تسکین و تقلیل وضعیت بحرانى بیمارانى که در بخش آى.سى.یو بسترى بوده‌اند، تأثیر داشته است. سامانه اعصاب انسان به محرکهاى موزیکال پاسخ مثبت می‌دهد و عملا موسیقى در تغییر حالت بیماران مؤثر است. استفاده از موسیقى باعث آرامش روحى ، بهبود وضعیت ذهنى ، کاهش اثرات استرسهاى وارده می‌شود و به افراد در برقرارى ارتباط ، اتحاد و تطابق کمک می‌کند.

    موسیقى و نقش بیمارىزایى آن

برخى از موسیقی‌ها هستند که با توجه به مرکز موسیقى در مغز که هم مکان با بخش احساس است بر روى انسان تأثیر منفى می‌گذارد. که دو نمونه از آنها و نتیجه تحقیقاتى که درباره آنها شده بیان می‌شود.

    موسیقى تند و ایجاد رفتار پرخاشگری

یک محقق آمریکایی این باور عمومى را که گوش کردن به موسیقى تند و خشن بدون ایجاد هیچ تأثیر مضرى به تخلیه عواطف و احساسات منفى کمک می‌کند، رد می‌نماید. پژوهشگران بخش خدمات انسانىی تگزاس بر روى بیش از 500 دانشجو که به 7 آواز تند توسط 7 هنرمند و 7 آواز ملایم توسط 7 هنرمند دیگر گوش کرده بودند، آزمایشهایى انجام داده شد. در این مطالعه براى ارزیابى احساسات و افکار پرخاش جویانه ، از دانش جویان آزمونهاى مختلف روانشناسى گرفته شد. نتایج بدست آمده نشان داد موسیقى تند بدون آنکه تحریک یا تهدیدى وجود داشته باشد احساسات خصمانه را افزایش می‌دهد.

    موسیقى بسیار بم غم‌انگیز است!

دانشمندان انگلیسى در یک آزمایش نشان دادند صداهاى بسیار بم و غیر قابل شنیدن براى انسانها، موسوم به مادون صوت، موجب بروز حالات غیر طبیعى از قبیل اضطراب ، نگرانى ، غم شدید در افراد می‌شوند. دکتر ریچارد لور از آزمایشگاه ملى فیزیک انگلیس براى بررسى تأثیر صداهاى غیر قابل شنیدن بر افراد ، آزمایشى ترتیب داد. در این آزمایش لرد و همکارانش در یک سالن بزرگ اجراى موسیقى زنده ، قطعاتى از موسیقى را براى 750 شنونده پخش کردند و بدون اطلاع شنوندگان ، در لابه‌لاى برخى از این قطعات به کمک یک فلوت هفت مترى اصوات بسیار بم و غیر قابل شنودى تولید کردند و سپس از شنوندگان خواستند تا واکنش خود به این قطعات موسیقى را بیان کنند.

با وجود اینکه شنوندگان نمی‌دانستند در کدام یک از قطعات موسیقى ، مادون صوت گنجانده شده است، اما 22 درصد از آنها با اشاره به قطعات موسیقى حاوى صداهاى غیر قابل شنود، بیان کردند که در هنگام شنیدن این قطعات دچار احساسات غیر عادى شده‌اند. این احساسات غیر عادى عبارت بودند از احساس ناآرامى و اندوه ، ناامیدى شدید ، نگرانى و اضطراب ، تنفر و همچنین احساس ترس ، صداهاى مادون صوت به طور طبیعى و در هنگام وقایعى نظیر طوفان ، وزش باد و تغییرات الگوهاى آب و هوایى نیز تولید می‌شوند. دانشمندان عقیده دارند که چنین اصواتى ممکن است به طور طبیعى در برخى مکانها و خانه‌ها نیز تولید شود که در پى آن ساکنین چنین مکانهایى ناخودآگاه احساس ترس و نگرانى می‌کنند و این احساسات خود را به وجود روح و یا مسائلى از این قبیل ، نسبت می‌دهند.

 تاثیر موسیقی بر زندگی افراد

آیا شنیدن موسیقی برا سلامتی مفید است؟

آیا شنیدن موسیقی برا سلامتی مفید است؟

 

گوش کردن به موسیقی می تواند سرگرم کننده باشد و بعضی از تحقیقات نیز نشان داده اند که ممکن است شما را سالم تر نیز بکند. موسیقی می تواند منبع شادی و رضایت باشد ولی همچنین، فواید روانشناختی بسیار دیگری نیز دارد. کلاس خوانندگی در غرب تهران موسیقی می تواند ذهنت را آرام کند، به بدنت انرژی (فیزیکی) دهد و حتی به مردم کمک می کند تا درد را بهتر مدیریت (تحمل) کنند.

این تفکر که موسیقی می تواند روی افکار، احساسات و رفتار، تاثیر بگذارد، احتمالا خیلی چیز غافل گیر کننده ای نیست. اگر تا به حال احساس پمپاژ شدن با انرژی را هنگام گوش کردن به ریتم سریع آهنگ راک مورد علاقه ات یا احساس جمع شدن اشک ها با یک اجرای زنده ی لطیف داشته باشی، به راحتی تاثیر موسیقی را روی حال روحی و حتی الهام بخشی اش به اعمال را می فهمی.

تاثیرات روانشناختی موسیقی می تواند قوی و گسترده باشد. موسیقی درمانی روشی است که گاهی برای بهتر کردن عواطف، سلامتی، کمک کردن به بیماران برای مقابله با اضطراب و ارتقاع شدید وضعیت روانی افراد، مورد استفاده قرار می گیرد. بعضی از تحقیقات حتی ادعا می کنند که سلیقه ی شما در موسیقی می تواند دیدگاهی از جنبه های مختلف شخصیت شما را ارائه دهد.

موسیقی می تواند عملکرد شناختی را بهتر کند

تحقیقات نشان می دهد که پس زمینه ی موسیقی و یا آموزشگاه موسیقی در اصفهان که فرد همراه با گوش پخش آن به فعالیت دیگری می پردازد، می تواند عملکرد بر روی فعالیت های شناختی را در بزرگسالان، بهبود ببخشد. یک تحقیق نشان داد که پخش موسیقی های ریتم بالا (شاد) منجر به بالا رفتن سرعت تجزیه و تحلیل می شود، در حالی که هم موسیقی شاد و هم موسیقی غمگین می تواند منجر به بهبود حافظه شود.

پس دفعی بعد که داشتی روی چیزی کار می کردی، اندکی موسیقی را به عنوان پس زمینه در نظر بگیر البته اگر به دنبال ارتقاع عملکرد ذهنی ات هستی. آهنگ های بی کلام را به جای آهنگ های با متن پیچیده در نظر داشته باش، آهنگ هایی که حتی می توانند بیشتر تمرکزت را به هم بزنند.

موسیقی می تواند اضظراب را کاهش دهد

خیلی وقت است که گفته می شود که موسیقی می تواند کمک کند تا اضطراب کم شود. گرایش های متمرکز بر موسیقی مراقبه ای که برای تسکین ذهن ساخته شده اند و شامل ریلکسیشن هم می شوند، را در نظر بگیر. خوشبختانه این گرایش توسط تحقیقات حمایت می شود. گوش کردن به موسیقی می تواند راه موثری برای کاهش اضطراب باشد.

در یک تحقیق سال ۲۰۱۳، شرکت کنندگان قبل از این که در معرض عامل استرس زا قرار بگیرند و تست روانشناختی اضطراب بدهند، در یکی از سه حالت (که بعدا به آن ها اشاره می شود)، قرار گرفته اند. بعضی به موسیقی آرامش بخش گوش دادند، بعضی به صدای موج آب و بقیه هیچ نوع شبیه ساز صوتی دریافت نکرده اند.

نتایج، نشان داد که گوش کردن به موسیقی روی واکنش های تنشی (اضطرابی) آدم ها، مخصوصا روی سامانه ی عصبی خودمختار، تاثیر می گذارد. آن هایی که به موسیقی گوش داده بودند، سریع تر توانستن از عامل استرس زا، فارغ شوند و بهبود یابند.

موسیقی می تواند کمک کند، کمتر غذا بخورید

یکی از غافل گیر کننده ترین مزایای روانشناختی موسیقی، این است که ممکن است ابزاری برای کاهش وزن باشد. اگر تلاش می کنید که وزن کم کنید، گوش کردن به موسیقی آرام و کم کردن نور، شاید شما را در دستیابی به هدفتان، کمک کند.

بر اساس یک تحقیق، مردمی که در رستوران های کم نور و در جایی که موسیقی لطیفی پخش می شود، غذا خوردند؛ ۱۸% غذای کمتری نسبت به کسانی که در رستوران های دیگر غذا خوردند، جذب کردند.

محققین ادعا می کنند که موسیقی و نور می تواند به ساخت حالتی آرام تر، کمک کند. به خاطر این که شرکت کنندگان، آرام تر و راحت تر بودند، غذا را آرام تر جذب کردند و بیشتر متوجه شدند که چه زمانی احساس سیر بودن را آغاز کردند.

شاید بخواهید تمرین کردن پخش موسیقی لطیف در هنگام غذا خوردن در منزل، امتحان کنید. با ایجاد یک وضعیت آرام، شاید دوست داشته باشی که آرام تر غذا بخوری و زود تر احساس سیر بودن بکنی.

موسیقی می تواند، حافظه را بهتر کند.

خیلی از دانش آموزان، از گوش دادن به موسیقی در هنگام مطالعه، لذت می برند ولی آیا ایده ی خوبی است؟ بعضی ها دوست دارند که هنگام درس خواندن به موسیقی مورد علاقه شان گوش دهند تا حافظه شان تقویت شود. در حالی که بعضی ها ادعا می کنند که این فقط یک حواس پرتی خوشایند است.

تحقیقات می گوید که ممکن است کمک کند ولی به عوامل مختلفی بستگی  دارد، از جمله سبک موسیقی، میزان لذت گوش دهنده از موسیقی و حتی این که این گوش دهنده چه قدر در موسیقی تبحر دارد. در یک تحقیق، یک دانش آموز معمولی وقتی به موسیقی شاد (مثبت) گوش کرد، بهتر درس را یاد گرفت، احتمالا به این خاطر است که این آهنگ ها احساسات مثبت را بدون درگیر کردن خاطرات، آزاد می کنند.

با این حال، دانش آموزانی که موسیقی تمرین کرده اند، هنگام پخش موسیقی بی کلام عملکرد بهتری در تست یادگیری داشته اند، احتمالا چون این سبک موسیقی کمتر حواسشان را پرت می کرد و نادیده گرفتن آن، برایشان راحت بوده است. اگر تو تمایل داری که حواس خودت را با موسیقی پرت کنی، شاید بهتر است در سکوت یا با موسیقی بی کلام در پس زمینه، یادگیری را انجام دهی.

مطالعه ی دیگری نشان داد که شرکت کنندگانی که به زبانی جدید را یاد می گیرند، وقتی که خواندن کلمات و عبارات را تمرین می کنند، نسبت به حالتی که طبق قاعده صحبت می کنند یا با ریتم حرف می زنند، پیشرفت بیشتری را در دانش و توانایی هایشان از خود نشان می دهند.

موسیقی می تواند در مدیریت درد کمک کند

تحقیقات نشان می دهد که موسیقی می تواند در مدیریت درد خیلی کمک کننده باشد. یک تحقیق از بیماران فیبرومیالژیا، نشان داد که کسانی که فقط یک ساعت در روز به موسیقی گوش کردند، کاهش چشمگیری از درد را در مقایسه با گروه تحت کنترل، تجربه کردند.

بعد از پایان دوره ی زمانی ۴ هفته ای تحقیقات، شرکت کنندگانی که هر روز به موسیقی گوش کرده اند، کاهش چشمگیری در میزان درد و افسردگی، تجربه کردند. چنین نتایجی، نشان می دهد که موسیقی درمانی می تواند ابزار مهمی در بهبود درد های مزمن داشته باشد.

یک بازنگری در تحقیقات در سال ۲۰۱۵ در مورد تاثیر موسیقی بر مدیریت درد نشان داد که بیمارانی که قبل، در هنگام و یا حتی بعد از عمل جراحی به موسیقی گوش داده اند، درد و اضطراب کمتری را نسبت به آن هایی که به موسیقی گوش نداده اند، تجربه کردند.

در هنگام گوش کردن به موسیقی، به هر صورتی و در هر زمانی، موثر بود؛ محققین اشاره کرده اند که گوش کردن به موسیقی قبل از نتیجه ی بهتری داشت. این بازنگری اطلاعات حدود ۷۰۰۰ را بررسی کرد و نشان داد که گوش دهندگان به موسیقی به داروی کمتری برای مدیریت درد نیاز دارند. این نتایج مدیریت درد و در حالی که بیمار موسیقی مورد علاقه اش را گوش می دهد، با وجود این که از نظر آماری چشمگیر نیست، اما پیشرفتی بزرگ است.

موسیقی بهت کمک می کند تا بهتر بخوابی

بی خوابی یک مشکل جدی است که روی مردم همه ی گروه ها، تاثیر می گذارد. در حالی که رویکرد های زیادی برای درمان این مشکل وجود دارد، تحقیق نشان داده است که گوش کردن به موسیقی کلاسیک می تواند درمانی امن، موثر و مقرون به  صرفه باشد.

در یک تحقیق به عمل آمده میان دانشجویان، به مدت ۳ هفته، قبل از خواب، شرکت کنندگان یا به موسیقی کلاسیک یا به کتاب گویا گوش کردند و یا به هیچ چیزی گوش نکردند. محققان، کیفیت خواب آن ها را قبل و بعد از درمان، مطالعه کردند.

تحقیقات کشف کرد که شرکت کنندگانی که به موسیقی گوش داده اند، خواب به شدت با کیفیت تری نسبت به آن هایی که به کتاب گویا گوش کرده بودند و یا به چیزی گوش نکرده بودند، داشتند.

موسیقی می تواند انگیزه را تقویت کند

یک دلیل خوب وجود دارد که چرا ورزش کردن با موسیقی را راحت تر می دانی. محققین دریافته اند که گوش کردن به موسیقی سریع می تواند مردم را تشویق کند تا سخت تر تمرین کنند.

یک آزمایش طراحی شده است تا این اثر را روی ۱۲ دانشجوی مرد، از طریق دوچرخه سواری در پیست و با سرعت دلخواهشان، بررسی کند. با سه بار اقدام، شرکت کنندگان برای ۲۵ دقیقه و در حالی که به آلبومی با ۶ ترانه ی معروف با گام های متفاوت گوش می کردند، انجام شد.

برای شنوندگان ناشناخته بودند ، محققان تفاوت های ظریفی در موسیقی ایجاد کردند و سپس عملکرد را بررسی کردند. این موسیقی ها یا با سرعت نرمال خود ادامه پیدا می کردند یا سرعت ریتم آن ها ۱۰% کاهش یا افزایش داشت.

بالا بردن سرعت آهنگ، در عملکرد آن ها در زمینه های پوشش مسافت، سرعت پدال زدن و اعمال نیرو، تاثیر گذاشت. متقابلا، کم کردن گام های موسیقی منجر به کاهش این عوامل شد. پس اگر سعی می کنی به طور مرتب ورزش کنی، پر کردن آلبوم (پلی لیست) با آهنگ های دارای ریتم سریع را در نظر بگیر چرا که در انفجار انگیزه و لذت بردن از رژیم ورزشی ات به تو کمک می کند.

موسیقی می تواند خلاقیت را بالا ببرد

یکی دیگر از مزایای علمی موسیقی، این است که شاید تو را خوشحال تر کند؛ در یک تحقیق در مورد چرایی گوش دادن مردم به موسیقی، محققین کشف کردند که موسیقی پخش شده، نقش مهمی با انگیختگی و حالت، ارتباط دارد. شرکت کنندگان توانایی موسیقی در کمک به رسیدن به حال بهتر و خودآگاهی بیشتر به عنوان دو تا از کاربرد های موسیقی، را ارزیابی کردند.

یک تحقیق دیگر کشف کرد که تلاش عامدانه برای بهترکردن حال روحی با گوش کردن به موسیقی شاد (مثبت) می توناد در دو هفته تاثیرش را بگذارد. به شرکت کنندگان دستور داده شده بود تا به صورت هدفمند، هر روز و به مدت دو هفته، با گوش دادن به موسیقی شاد (مثبت) برای بهبود حالشان تلاش کنند.

بقیه ی شرکت کنندگان به موسیقی گوش کردند اما نه لزوما برای این که شادی شدیدی را احساس کنند. وقتی بعدا از شرکت کنندگان پرسیده شد که میزان شادیشان را توصیف کنند، آن هایی که شدیدا تلاش کردند تا حالشان را بهبود ببخشند، احساس شادی بیشتری را بعد از دو هفته، گزارش کردند.

شاید موسیقی علائم افسردگی را کاهش دهد

محققان همچنین کشف کردند که موسیقی درمانی می تواند درمانی امن و تاثیرگذار برای انواع اختلالات مثل افسردگی، باشد. یک تحقیق کشف کرده است که موسیقی درمانی می تواند راهی ایمن و کم ریسک برای کاهش افسردگی و اضطراب در بیمارانی که از مشکلات عصبی مثل زوال عقل، سکته و بیماری پارکینسون، رنج می برد؛ باشد.

در حالی که مطمئنا موسیقی می تواند روی حال فرد تاثیر بگذارد، سبک موسیقی نیز مهم است. موسیقی کلاسیک و مدیتیشنی، بیشترین فواید را در بهتر کردن حل روحی دارند، در حالی که هوی متال و تکنو، بسیار مخرب و حتی زیان آور هستند.
موسیقی می تواند استقامت و عملکرد را بهبود ببخشد

مزایای روانشناختی مهم دیگر موسیقی بر پایه ی توانایی اش در بهبود عملکرد است. در حالی که مردم ترجیح می دهند که در هنگام راه رفتن و دویدن، گام هایی متوالی و هم ریتم داشته باشند، دانشمندان کشف کرده اند که افزودن ضرب آهنگی قوی و ریتمیک مثل یک آهنگ سریع و تند می تواند به مردم در تنظیم سرعتشان کمک کند.

دوندگان در هنگام گوش کردن به موسیقی، تنها قادر به سریعتر دویدن نیستند بلکه همچنین با چسبیدن به آن احساس انگیزه ی بیشتری نیز می کنند و ظرفیت تحمل بیشتری را نشان می دهند. گام ایده آل برای موسیقی همراه با ورزش جایی بین ۱۲۵ تا ۱۴۰ ضرب در دقیقه است.

وقتی که تحقیقات نشان داد که همگام سازی حرکات بدن با موسیقی می تواند منجر به عملکرد بهتر واستقامت بالاتر بدن شود، این اثر در مواردی که ورزش با شدت کم تا متوسط انجام می شود، بارزتر است. به زبان دیگر، یک فرد معمولی احتمالا با گوش کردن به موسیقی دستاورد بیشتری نسبت به یک ورزشکار حرفه ای دارد.

پس چرا موسیقی عملکرد ورزشی را بهتر می کند؟ گوش دادن به موسیقی در هنگام ورزش، ادراک شخص از تقلا و خستگی را پایین می آورد. تو سخت تر تلاش می کنی ولی به نظر نمی رسد که شما دارید بیشتر تلاش می کنید. چون توجهتان معطوف به موسیقی است، احتمال کمتری دارد که به علائم واضح خستگی مثل بالا رفتن تنفس، عرق کردن و درد عضلات توجه کنید.

موسیقی می تواند الهام بخش و سرگرم کننده باشد ولی تاثیر روانشناختی قوی ای نیز دارد که می تواند سلامت و حال خوبتان را ارتقا دهد. به جای فکر کردن به موسیقی به عنوان سرگرمی خالص، چند تا از مزایای اصلی روانی موسیقی تلفیقی در زندگی روزانه ات، در نظر بگیر. تو شاید احساس داشتن انگیزه ی بیشتر، شادی و آرامش بیشتر را تجربه کنی.

اشنایی با ساز سه تار

اشنایی با ساز سه تار

ساز سه‌ تار از سازهای زهی و مضرابی موسیقی ایرانی است که با ناخن انگشت اشارهٔ دست راست نواخته می‌شود. این ساز، دارای ۴ سیم از جنس فولاد و برنج است که به موازات دسته، از کاسه تا پنجه کشیده شده‌اند. برای حضور در کلاس آواز در غرب تهران کلیک کنید.

سه‌ تار دارای ۲۶ پردهٔ قابل حرکت از جنس روده‌ی حیوانات یا ابریشم است. صدای آن ظریف و تو دماغی و تا حدودی غمگین است و گستره صوتی آن از هنگامِ بمِ دو زیر خط حامل تا لا بمل بالای خط حامل و در نتیجه نزدیک به ۳ اکتاو است.

آموزش سه تار به صورت حضوری و آنلاین در آموزشگاه موسیقی در اصفهان

سه‌ تار پیشتر هم‌خانواده با سازهایی چون دوتار و تنبور بوده است و امروزه به تار بسیار نزدیک‌تر است. در موسیقی دستگاهی ایران استفاده از سه‌ تار بسیار رواج دارد؛ گرچه بیشتر برای تک‌نوازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ساز برای هر دستگاه کوک ویژه‌ای دارد ولی فاصلهٔ چهارم یا پنجم پایین رونده معمولاً بین سیم‌های اول و دوم ثابت است.

نوازندگان سه‌ تار برای اجرای آن، در حالت نشسته روی زمین یا صندلی، کاسهٔ ساز را به صورت مورب و با زاویهٔ ۴۵ درجه روی ران راست قرار داده و با سر انگشتان دست چپ روی پرده‌ها (دستان‌ها) ی روی دستهٔ سه‌ تار حرکت می‌کنند و با انگشت اشارهٔ دست راست خود به سیم‌ها ضربه می‌رنند.

معمولاً برای نوازندگی فقط انگشتان اشاره، میانی، حلقه و در بعضی موارد انگشت کوچک دست چپ استفاده می‌شوند اما در آثار استادان، استفاده از انگشت شست برای پرده‌گیری روی سیم بم نیز کاربرد دارد. در حین نوازندگی سه‌ تار، می‌توان با زخمه‌زدن نزدیک به خرک، صدا را کمی زبر و خشن کرد؛ و با انجام این کار نزدیک به گلوی ساز، صدایی نرم و ملایم و اصطلاحاً پخته‌تر تولید می‌شود. آموزش خوانندگی در اصفهان

در ساخت ساز سه‌ تار از چوب (معمولا گردو و توت) برای بدنه، صفحه و دسته و از فلز (برنج و فولاد) برای سیم‌ها و از استخوان برای تزئینات دسته، شیطانک و گاهی اوقات سیم‌گیر استفاده می‌شود.

آموزش موسیقی در آموزشگاه موسیقی فردوس با بیش از ۱۵ سال سابقه در حوزه موسیقی!

تاریخچه سه تار

سه‌ تار از خانوادهٔ تنبور است اما امروزه از نگاه روش نواختن و شکل دسته و تکنیک‌ها بسیار به تار نزدیک است. سه‌ تار در گذشته سه سیم (تار) داشته و اکنون چهار سیم دارد که سیم سوم و چهارم آن نزدیک به هم قرار دارند و هم‌زمان نواخته می‌شوند و مجموعهٔ آن دو را معمولاً سیم «بم» می‌نامند.

با گذشت زمان کسانی چون ابونصر فارابی، ابوعلی سینا، صفی الدین ارموی و از متأخران ابوالحسن خان صبا لزوم افزایش یک سیم دیگر به این ساز را درک کرده و سه‌ تارهای امروزی دارای چهار سیم هستند.

این سیم از نظر تاریخی چهارمین سیمی‌است که روی ساز قرار گرفته، ولی در ترتیب قرارگیری سیم‌ها از پایین به بالا سیم سوم است. سیم سوم سه تار به سیم مشتاق معروف است و به روایتی از ابوالحسن صبا این سیم را نخستین بار درویشی به نام مشتاق علی شاه به این ساز افزوده است.

ساز سه‌ تار به علت ویژگی صوتی خاص خود و صدای ظریفش، همواره مورد توجه صوفیان بوده است.

اجزا ساز سه تار

ساز سه‌ تار دارای دو قسمت کاسه و دسته است. خرک روی صفحه و سیم‌گیر در انتهای کاسه قرار دارد به‌گونه‌ای که اگر ساز ایستاده روی زمین باشد سیم‌گیر با زمین در تماس خواهد بود.

در انتهای دسته پنجه قرار دارد که محل قرارگرفتن گوشی‌ها یا ابزارهای تنظیم کوک است. سه‌ تار در مقایسه با تار فاقد جعبهٔ گوشی است و گوشی‌ها روی سرپنجه سوار شده‌اند و داخل آن نیستند.

کاسه

کاسهٔ سه‌ تار از نظر ساختاری مانند کاسهٔ عود یا تنبور بوده ولی کوچک‌تر از آنها و گلابی‌شکل است. درازای کاسه سه‌ تار از ۲۶ تا۳۰ سانتی‌متر، پهنای آن به تناسب بین ۱۲ تا ۱۶ سانتی‌متر و ژرفایش نزدیک ۱۳ سانتی‌متر است و معمولاً از چوب توت یا گردو ساخته می‌شود. ساختار کاسه، هم می‌تواند یک تراش یک تکه از چوب باشد و هم از ترک‌های جداگانه و به هم چسبیده ساخته شده باشد.

صفحه

روی کاسهٔ سه‌ تار با تخته‌ای نازک از چوب پوشیده شده است که به آن صفحه گفته می‌شود. صفحه دارای سوراخ‌هایی برای خروج صدا است و معمولاً دست راست نوازنده روی آن قرار می‌گیرد اما در مواردی خاص برای افراد چپ دست، عکس این مورد صادق است.

دسته

درازای دسته ۴۰ تا ۴۸ سانتی‌متر و قسمتی که گوشی‌ها در آن تعبیه می‌شوند ۱۲ سانتی‌متر و پهنای دسته ۳ سانتی‌متر است. بعضی از سازندگان برای زیباتر شدن و همچنین برای افزایش عمر مفید ساز، از نوعی استخوان که معمولاً استخوان شتر است برای پوشاندن دسته استفاده می‌کنند.

خرک

خرک قطعه‌ایست متحرک که روی صفحه و به فاصلهٔ سه انگشت از انتهای کاسه قرار دارد. عرض خرک سه‌ تار بین ۵ تا ۶ سانتی‌متر و ارتفاع آن کمتر از ۱ سانتی‌متر بوده و از جنس چوب ساخته می‌شود. سیم‌ها پس از عبور از شیارهای کم‌عمق روی خرک از طول دسته عبور کرده و توسط شیطانک به گوشی‌ها می‌رسند.

سیم‌گیر

سیم‌گیر در بخش پایانی کاسه ساز قرار دارد و برای نگهداری سیم‌ها استفاده می‌شود. در گذشته سیم‌گیر را بیشتر از جنس استخوان می‌ساختند، اما امروزه نوع چوبی آن معمول‌تر است.

شیطانک

شیطانک بین قسمت اصلی دسته و پنچهٔ ساز قرار می‌گیرد و جنس آن از استخوان و یا پلاستیک است. کاربرد شیطانک در هدایت و تقسیم‌بندی سیم‌ها در قسمت بالای دسته می‌باشد.

گوشی

سیم از یک طرف به سیم گیر در انتهای کاسه و از طرف دیگر به گوشی‌های کوک شونده در انتهای دسته ساز بسته می‌شوند. با چرخاندن گوشی‌ها می‌توان ساز را کوک کرد.

پرده

پرده‌ها نخ‌های باریکی از جنس رودهٔ حیوانات و یا ابریشم هستند که در عرض دستهٔ سه‌ تار به صورت سه‌لایی و چهارلایی بسته می‌شوند و وظیفهٔ تقسیم‌بندی فواصل موسیقایی را برعهده دارند. تعداد پرده‌ها ۲۶ عدد است که که یکی از آن‌ها قبل از شیطانک بسته می‌شود و فاصلهٔ آن با شیطانک در صدای سه‌ تار مؤثر است.

صدا

سه تار دارای صدایی مخملین و ظریف بوده از آنجایی که که با کنار ناخن انگشت سبابه دست راست نواخته می‌شود، صدای ساز ارتباط مستقیمی با اعصاب و روان نوازنده پیدا می‌کند و از این رو سه تار را اغلب همدم اوقات تنهایی خوانده‌اند.

اغلب شنوندگان، ساز سه تار را دارای لحن و نوای غمگینی احساس می‌کنند، اما نوازندگان معاصر موسیقی ایرانی در تلاش برای توسعه موسیقی مدرن و نوی ایران، آثار زیبایی آفریده‌اند که با حال و هوایی که تا دو دهه پیش از این ساز تصور می‌شد کاملاً متفاوت است.

البته می‌بایست اشاره کرد که در سه تار نوازی مدرن تجربه استفاده از مضراب سیمی تجربه‌ای موفق بوده و با ایجاد صدایی شفاف و کریستالی کمک شایانی به گسترش امکانات این ساز عجیب نموده است.

اجرای تک سیم‌هایی خاص و همچنین افزایش قدرت اجرای دینامیک‌های مختلف نیز از مزایای استفاده از مضراب سیمی در نوازندگی است. روایت از روح‌الله خالقی: شاید ساز سه تار را در زمانی که موسیقی ممنوع بوده ونوازندگان برای آنکه صدای آن خارج از محل نرود آفریده‌اند.

کوک

هر چهار سیم سه‌ تار می‌توانند توسط گوشی‌هایی که در انتهای دسته تعبیه شده کوک شوند.

نت پایهٔ کوک سه‌ تار و تار معمولاً نت دو برای سیم یکم است و بقیه سیم‌ها بر اساس سیم اول کوک می‌شوند. نتِ دوی مورد استفاده در سه‌ تار، در پیانو سی وسط (Middle C) است. نت دو در موسیقی ایرانی معمولاً یک پرده پایین‌تر از نت دو در موسیقی کلاسیک، و برابر با سی بِمُل در دیاپازون است.

بعضی اوقات برای تمرین از پایه نت لا برای کوک سیم یکم استفاده می‌شود چرا که صدای ساز بم‌تر بوده و گوش نوازنده را آزار نمی‌دهد. دلیل دیگر برای استفاده از نتِ لا شل‌تر بودن سیم‌هاست و در نتیجه آسیب کمتری به سیم رسیده و عمر مفید آن بالا می‌رود؛ در عین حال که انگشت‌گذاری و اجرای تکنیک‌هایی مانند مضراب ریز روی سیم شل آسان‌تر است.

معمولاً برای هر دستگاه کوک خاصی در نظر گرفته می‌شود، اما بسته به دستگاه، احساس نوازنده و تم آهنگ مورد نظر می‌تواند متفاوت باشد. عوض شدن کوک ساز در هر دستگاه و آواز در موسیقی ایرانی منجر به عوض شدن حال و هوای آهنگ‌ها می‌شود اما می‌توان با استفاده از کوکِ دستگاه‌ها و آوازهای مختلف، آهنگ‌های مربوط به دستگاه و یا آوازی دیگر را نواخت.

Top