آموزشگاه موسیقی در اصفهان     کلاس آموزش گیتار در اصفهان   گروه موسیقی در اصفهان

سازهای کوبه ای موسیقی غربی

سازهای کوبه ای موسیقی غربی

ساز‌های کوبه‌ای به ساز‌هایی گفته می‌شود که تولید صدا در آن‌ها از طریق ضربه زدن انجام می‌شود. این ضربه می‌تواند با دست یا به کمک چوب و مضراب انجام شود. وظیفه اصلی ساز‌های کوبه‌ای اجرای ریتم یا نگه داشتن ضرب و ریتم در قطعه موسیقی است. ساز‌های کوبه‌ای یا ممبرافون به دو دسته ساز‌های کوبه‌ای با کوک معین (مانند ساز هنگ درام) و ساز‌های کوبه‌ای با کوک نامعین (مانند انواع طبل‌ها) تقسیم می‌شوند. تنوع ساز‌های کوبه‌ای بسیار زیاد است؛ برخی در دسته ساز‌های ایرانی و برخی دیگر در دسته ساز‌های موسیقی غربی جای می‌گیرند. ما در این مقاله شما را با انواع ساز‌های کوبه‌ای موسیقی غربی آشنا خواهیم کرد. کلاس موسیقی در اصفهان

دسته اول: سازهای کوبه ای با کوک نامعین

۱. درامز
درامز به مجموعه‌ای از ساز‌های کوبه‌ای گفته می‌شود که در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و همه با هم یک ساز مستقل به نام درامز را تشکیل می‌دهند. نوازنده ساز درامز با دو تکه چوب و پدالی که زیر پایش قرار دارد بر طبل‌هایی که دور تا دور او قرار گرفته است ضربه می‌زند. این ساز بیشتر در سبک‌های جاز، راک، بلوز و پاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. بد نیست بدانید درامز یا درام در زبان فارسی به معنای طبل است و به نوازنده درامز درامر می‌گویند. نام اجزای تشکیل دهنده این ساز عبارتند از: طبل بزرگ، طبل فلور، طبل کوچک، تام تام، جفت سنج، سنج کراش، سنج اسپلش، سنج راید و سنج چینی. کلاس آموزش آواز سنتی در تهران

۲. تمپو
تمپو یکی دیگر از ساز‌های کوبه‌ای است که یک طرف آن پوست کشیده شده و طرف دیگر آن باز است. ساز تمپو در دو نوع سفالی و فلزی وجود دارد که نوع سفالی آن دارای قدمت بیشتری است. در ایران از این ساز بیشتر برای افکت‌های صوتی استفاده می‌کنند. نوازنده ساز تمپو هنگام نواختن ساز را بین دو پا و یا گاه زیر بغل می‌گذارد و با کف دستان خود بر پوست ساز ضربه می‌زند.

۳. تومبا
ساز تومبا نیز مانند درامز از مجموعه چند ساز کوبه‌ای تشکیل شده است. در مجموع سه طبل بزرگ و دو طبل کوچک اجزای تشکیل دهنده ساز تومبا هستند که آموزش این ساز را با طبل‌های کوچک شروع می‌کنند و با پیشرفت در ساز یک طبل به آموزش اضافه می‌شود تا نهایتا نوازنده به نواختن ۵ طبل مسلط شود. این ساز با هر دو دست نواخته می‌شود و دارای دامنه صوتی مطلوبی است. آموزش خوانندگی در اصفهان
۴. کاخن
کاخن (یا کاخون) سازی شبیه به یک صندوق مکعب مسطتیل است. کاخن یک لغت ایتالیایی به معنی جعبه یا صندوق است. نوازنده برای نواختن ساز کاخن روی ساز می‌نشیند و با کف دست‌های خود به بدنه ساز ضربه می‌زند. جالب است بدانید درون جعبه ساز سیم‌هایی از جنس سیم‌های ساز گیتار نصب شده تا هنگام ضربه زدن به جعبه سیم‌ها نیز به صدا درآیند.

۵. تیمپانی
نوعی دیگر از ساز کوبه‌ای غربی تیمپانی است که به صورت طبل‌های دوتایی یا پنج تایی کنار هم قرار می‌گیرند. هر کدام از طبل‌ها یک کاسه بزرگ از جنس مس هست که روی آن پوست کشیده می‌شود و به کمک دو چوب نواخته می‌شوند.

۶. بانگو
بانگو یک ساز آفریقایی کوبایی است که از دو طبل در دو سایز مختلف ساخته می‌شود. از بانگو در سبک‌های مختلف مانند سان کوبایی، سالسا و جاز آفریقایی- کوبایی و … استفاده می‌شود. جالب است بدانید در اسپانیا به طبل بزرگتر hembra (زن) و به طبل کوچکتر macho (مرد) می‌گویند.

۷. تیمبال
تیمبال دو ساز کوبه‌ای فلزی است که روی یک پایه فلزی نصب شده اند. تیمبال نسبت به ساز بانگو دارای صدایی شفاف‌تر است. این ساز در اکثر سبک‌های موسیقی مانند پاپ، جاز، راک و … کاربرد دارد.

۸. سنج
سنج یک ساز کوبه‌ای است که از یک صفحه‌ی برنجی تشکیل شده است و با ضربه یک چوب به صدا در می‌آید. از این ساز برای نگه داشتن ضرب یا ریتم در قطعات استفاده می‌شود. گاهی به جای ضربه چوب بر صفحه دو صفحه برنجی را بر هم می‌کوبند و صدا را تولید می‌کنند.

۹. جیمبه
سازی شبیه به تمپو متعلق به آفریقای شرقی است. با این ساز صدا‌های مختلفی می‌توانند تولید کنند به همین خاطر در سبک‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۱۰. مثلث
یک ساز کوبه‌ای فلزی به شکل مثلث و به قطر یک سانتی متر است. این ساز یک میله فلزی دارد که با ضربه میله به بدنه آن صدایی تیز و زنگوار به گوش می‌رسد. این ساز در ارکستر‌ها با دیگر ساز‌های کوبه‌ای همراه می‌شود.

۱۱. بلوک چوبی
همانطور که از نام ساز مشخص است این ساز از یک بلوک چوبی تشکیل شده است که به کمک ضربه یک دسته چوبی صدا از آن تولید می‌شود. این ساز با نام‌هایی مانند بلوک چوبیِ چینی، کلاگ باکس، تَپ باکس نیز شناخته می‌شود.

۱۲. تام تام
تام تام سازی است که در ارکستر‌های کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. تام تام صفحه‌ای مدور است که به کمک ضربه یک چکش صدای آن تولید می‌شود. بد نیست بدانید در زبان چینی به آن گنگ می‌گویند.

۱۳. دایره زنگی
یک ساز کوبه‌ای دستی است. نوازنده ساز را در یک دست می‌گیرد و آن را به کف دست دیگر می‌کوبد تا صدایی شفاف از آن تولید شود.

۱۴. آشیکو
آشیکو سازی مربوط به آسیای غربی است که یک طرف آن پوست کشیده می‌شود و با ضربه دست به پوست صدای ساز تولید می‌شود. این ساز صدایی شبیه به صدای ساز جیمبه را تولید می‌کند، ولی گستردگی صدا و توانایی اجرای صدای بم جیمبه را ندارد.

۱۵. اودو (کوزه)
 اودو یک ساز کوبه‌ای بدون پوست شبیه به کوزه است که با ضربه زدن به بدنه آن صدا تولید می‌شود. این ساز مختص نیجریه است و آن‌ها ساخت اودو را از گلدانی الهام گرفتند که به صورت اتفاقی در کنار بدنه اش یک سوراخ وجود داشت. وسعت صوتی اودو از صدای زنگدار تا بم ضعیف است. این ساز در انواع مختلف خود با نام کوزه نیز شناخته شده است.

۱۶. تمبورین
تمبورین سازی شبیه به دایره زنگی است، ولی وسط حلقه آن پوست کشیده شده است. این ساز در اکثر اکستر‌ها برای اجرای سر ضرب‌ها وجود دارد.

۱۷. طبل بزرگ
طبل بزرگ یک طبل دو طرفه است که با ضربه چوب بر پوست صدای آن تولید می‌شود. این ساز اغلب در ارکستر سمفونیک و موسیقی‌های نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید در برخی از سبک‌های موسیقی مانند هوی متال، پانک راک، جاز فیوژن، و هارد راک از پدال و با نیروی پا برای ضربه زدن به طبل بزرگ استفاده می‌شود.

۱۸. زنگ یا زنگوله
زنگ‌ها در دسته ساز‌های کوبه‌ای قرار می‌گیرند. ساز زنگ در قدیم نوعی وسیله برای خبر دادن بوده است و امروزه بیشتر در اکستر‌های بزرگ کاربرد دارد.

۱۹. طبله
طبله نوعی ساز کوبه‌ای است که در موسیقی افغانستان و هندوستان کابرد دارد. این ساز از دو طبل با دو سایز با نام‌های دایان (طبل کوچکتر) و بایان (طبل بزرگتر) تشکیل شده است. معمولا طبل کوچکتر با دست راست (دست مسلط تر) و طبل بزرگتر با دست چپ نواخته می‌شوند.

۲۰. بندیر
بندیر یک ساز کوبه‌ای قاب دار است. این ساز دارای یک قاب چوبی است که وسط آن پوست کشیده شده است. بندیر یک ساز مرسوم سنتی در آفریقای شمالی، و همچنین در مصر باستان و بین‌النهرین است و بیشتر در مراسم‌های خاص و اجرای سنت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در قطر قاب بندیر یک یا چند زه از جنس روده حیوانات نصب می‌شود تا در هنگام ضربه صدایی وزوز ایجاد کند.

۲۱. جان جان
جان جان ساز مرسوم آفریقای غربی است که از سه ساز کوبه‌ای با نام‌های دان دونبا (بزرگ)، سانگبا (متوسط)، کان کینی (کوچک) تشکیل شده است. روی هر کدام از ساز‌ها پوست بز کشیده می‌شود. این ساز علاوه بر نگه داشتن ریتم در قطعه یک ملودی ظریف و زیبا به قطعه نیز اضافه می‌کند.

۲۲. قاشقک
قاشقک با نام دیگر کاستانیت از یک جفت جام چوبی صدفی شکل و کوچک ساخته شده است. این ساز توسط یک تسمه نازک به انگشتان شست و سبابه نوازنده بسته می‌شود و آن‌ها را به یکدیگر می‌زند تا به صدا درآیند.
دسته دوم: سازهای کوبه ای با کوک معین

۲۳. هنگ درام
هنگ درام یک ساز کوبه‌ای ملودیک است که با ضربه کف دست نواخته می‌شود. این ساز از دو صفحه قوسی فلزی ساخته شده که روی صفحه‌ی رویی هرکدام از نت‌های موسیقی در یک فضای مشخص به شکل دایره یا بیضی فرو رفته تنظیم شده اند.

۲۴. بلز
بلز دارای تیغه‌های فلزی کوچک است که هر نت روی یکی از تیغه‌ها اجرا می‌شود. وسعت صوتی بلز‌های موجود بین۵ /۱ تا ۲ اکتاو است. این ساز مختص آموزش موسیقی به کودکان و کلاس‌های ارف است.

۲۵. زایلافون
زایلافون یا زیلوفون یک ساز کوبه‌ای ملودیک با چوب‌هایی با طول‌های مختلف است که هر نت با ضربه زدن روی یکی از چوب‌ها اجرا می‌شود. ساز‌هایی مانند ماریمبا، گلوکن‌اشپیل و ویبرافون نیز ساختمانی شبیه به زایلافون دارند.

۲۶. متالافون
متالافون نیز مانند زایلافون است با این تفاوت که تیغه‌های متالافون به جای چوب از فلز تشکیل شده است.

۲۷. ناقوس لوله‌ای
ناقوس لوله‌ای در دسته ساز‌های کوبه‌ای با کوک معین قرار دارد. زیرا هر کدام از لوله‌ها برای یک نت معین تنظیم شده اند.

آموزش هارمونی در موسیقی

آموزش هارمونی در موسیقی

موسیقی از سه عنصر اصلی تشکیل شده است: ملودی، ریتم و هارمونی. با این که دو مورد اول معمولا وظیفه به یاد ماندنی تر کردن یک قطعه موسیقی را بر عهده دارند، اما اگر به موتیف آغازین سمفونی شماره 5 بتهوون یا لیک سینتی سایزر تیمبلند در آهنگ جی زی “Dirt Off Your Shoulder” دقت کنید، می بینید که عنصر سوم یعنی هارمونی است که می تواند یک قطعه را از معمولی و قابل پیش بینی بودن به قطعه ای چالش برانگیز و پیچیده تبدیل کند. کلاس آموزش آواز در تهران

هارمونی چیست؟

هارمونی یک محصول مرکب و مربوط به زمانی است که صداهای موسیقیایی جداگانه در کنار هم قرار گیرند تا یک واحد منسجم را تشکیل دهند. یک ارکستر را در نظر بگیرید؛ نوازنده فلوت یک نت را می نوازد، نوازنده ویولن نت دیگری را می نوازد و ترومبون نواز نت متفاوتی را اجرا می کند. اما وقتی تک تک این نت ها با هم شنیده شوند، هارمونی ایجاد خواهد شد. بهترین آموزشگاه خوانندگی در اصفهان

هارمونی در موسیقی چه طور نمایش داده می شود؟

هارمونی معمولا بر اساس یک سری آکورد تجزیه و تحلیل می شود. در ارکستر فرضی بالا، فرض کنید که فلوت نواز نت A زیری را می نوازد، نوازنده ویولن C دیز و ترومبون نواز یک نت Fدیز را اجرا می کند. این سه نت با هم یک سه گانه مینور F دیز را تشکیل می دهند. بنابراین، اگر چه هر نوازنده فقط یک نت را می نوازد، اما با هم یک آکورد مینور Fرا اجرا می کنند.

    هنگامی که تمام ساز های یک گروه در حال نواختن نت هایی هستند که با یک آکورد مطابقت دارند، به آن آکورد، همخوان می گویند. آموزش آواز آنلاین
    اما زمانی که نوازندگان از یک خط ملودیک تبعیت می کنند که با یک مجموعه آکورد مطابقتی ندارد (مثل زمانی که یک اوبو نواز که وقتی بقیه ارکستر نت های سه گانه D ماژور را می نوازند، یک نت B بمل را می نوازد)، آن آکورد به عنوان یک آکورد ناهماهنگ شناخته می شود.
    این بدان معنا نیست که برخی هارمونی ها تعمدا ناهماهنگ نیستند. شاید آهنگساز آن قطعه فرضی بخواهد یک نت B بمل را روی یک آکورد D بشنود ( از نظر تئوری موسیقی، عملکرد هارمونیک نت درجه گام 6 ام بمل خواهد بود )، حتی اگر از نظر بیشتر طرفداران موسیقی غربی بهترین ترکیب نباشد.

چه طور در موسیقی از هارمونی استفاده می شود؟

هارمونی می تواند به طور کامل توسط آهنگساز نوشته شود یا توسط آهنگ ساز مشخص و توسط نوازنده ای که موسیقی را اجرا می کند، به طور کامل بیان و منتقل شود. سناریوی ارکستری که در بالا توضیح داده شد، نمونه ‌ای از هارمونی است که کاملا توسط یک آهنگساز نوشته شده است. او نت ‌های خاصی را به یک سری ساز های تک نت اختصاص داده است، این نت‌ها با هم ترکیب می ‌شوند و آکورد هایی را تشکیل می‌ دهند. این متد در موسیقی کلاسیک مرسوم در اروپا رایج است.

نمونه پرطرفدار هارمونی در موسیقی

یکی دیگر از روش های رایج دیگری که آهنگ سازان با کمک آن هارمونی را به نمایش در می آورند، این است که یک توالی آکورد خاص را هدف قرار دهند و سپس به نوازندگان اجازه دهند تا قطعات شان را متناسب با آن توالی بسازند.

در آهنگ Down on the Corner اثر Creedence Clearwater Revival:

    آهنگ بر روی کلید C ماژور نوشته شده است.
    از یک توالی آکورد متداول برای آن کلید خاص استفاده می کند که عمدتا بین سه‌ گانه C ماژور و سه‌ گانه G ماژور در نوسان است و سه‌ گانه ‌های F ماژور در نقاط حساس و لازم چاشنی آن شده است.
    به این ترتیب، از نوازندگان انتظار می رود که از گام C ماژور برای نوشتن قطعاتی که متناسب با توالی آکورد باشد، استفاده کنند.

در بخش مقدمه آهنگ ، استو کوک یک خط بیس می‌نویسد که عمدتا تک نتی است. گیتاریست ریتم، تام فوگرتی آکورد های 5 نت و 6 نت را نوازد و جان فوگرتی، گیتاریست اصلی، ملودی را بر اساس گام C ماژور می‌ سازد. داگ کلیفورد هم آن ها را در درامز همراهی می کند. همه با دنبال کردن آکورد و کلید کلی C ماژور، در حال نواختن هارمونی هستند.

هارمونی ضمنی چیست؟

گاهی اوقات، نوازندگان تمام نت ‌ها را روی یک آکورد نمی‌ نوازند، آن ها از “هارمونی ضمنی” استفاده می‌کنند تا گوش شنونده از چیزی که جا افتاده است، پر شود. این تکنیک بیشتر مخصوص سبک جاز است.

مثلا بیایید آکورد هفتم دومینانت که یکی از اجزای سازنده موسیقی جاز است را در نظر بگیریم.

    آکورد های دومینانت از 4 نواک (pitch) تشکیل شده است: نت ریشه، ماژور سوم، پنجم و هفتم دومینانت.
    یک مثال واقعی آکورد G7 است که از G (نت ریشه)، B ( سوم ماژور )، D (پنجم) و F (هفتم دومینانت) تشکیل شده است.

حالا فرض کنید یک گروه جاز دو ساکسیفون دارد که هر کدام می توانند هر بار فقط یک نت بنوازند.

    هدف ، نواختن آکورد G7 است، اما به دلیل محدودیت های ساز، فقط دو نت داریم که می توان همزمان اجرا کرد.
    با این که یک نوازنده راک ممکن است نت ریشه و پنجمین نت را برای این که صدای قوی ‌تری تولید کند، برگزیند، اما نوازندگان جاز به احتمال زیاد نت سوم و هفتم را انتخاب می‌کنند، زیرا این نت ‌ها به آکورد هفتم دومینانت اشاره دارند. بنابراین آن ها برای این که به طور ضمنی به آکوردG7 اشاره کنند، B و F را می نوازند.
    عجیب است که هیچ یک از این ساز ها نت G را اجرا نمی کنند تا آکورد G را نشان دهند، اما همان طور که بیشتر ساکسیفونیست‌ های جاز می ‌گویند، بیس‌ نواز ها برای همین کار در گروه هستند.

در واقع، نوازندگان گیتار بیس به طور ضمنی به هارمونی اشاره دارند زیرا آن ها معمولا فقط یک نت را در هر بار می نوازند. مثلا یک نوازنده بیس ممکن است نت Fای را بنوازد که قرار است ریشه یک آکورد باشد. اما آیا F ماژور است؟ F مینور است ؟ و یا F کاهش یافته است؟ تئوری هارمونی آهنگی (و درک ذاتی شنونده از آن) به تعیین آنچه که آکورد کامل قرار است باشد ، کمک خواهد کرد.

    اگر روی کلید D مینور باشیم، به احتمال زیاد آکورد F ماژور است. F ماژور آکورد bIII یا آکورد میانه B روی کلید D مینور است و نت های آن (F-A-C) همگی بخشی از گام D مینور هستند.
    اگر روی کلید E بمل مینور باشیم، احتمالا این آکورد F کاهش یافته است، زیرا F کاهش یافته با مقیاس E بمل مینور مرتبط است.

3 نوع مختلف هارمونی در موسیقی

هارمونی اشکال مختلفی دارد. سه ​​شکل از محبوب ترین و مهم ترین هارمونی عبارتند از:

    هارمونی دیاتونیک بخشی از موسیقی است که در آن نت ها و آکورد ها همه به یک گام اصلی مربوط می شوند . بنابراین اگر روی کلید اصلی A بمل هستید، تمام نت‌ ها و آکورد هایی که می‌ نوازید از هفت نت که گام اصلی A بمل را تشکیل می ‌دهند، گرفته می ‌شوند. و اگر مطمئن نیستید که روی چه کلیدی هستید، ” سر کلید ” را بررسی کنید. سر کلید لیستی از علامت های دیز و بمل است که در ابتدای هر سیستم نت گذاری موسیقی ظاهر می شود. هارمونی دیاتونیک را می توان در همه چیز یافت، از ساز های یونان باستان و آهنگ های آواز رنسانس گرفته تا آهنگ های پاپ معاصر.
    هارمونی غیر دیاتونیک. هارمونی غیر دیاتونیک نت هایی را معرفی می کند که همه شان جز یک گام اصلی نیستند. این شکل از هارمونی کاملا مخصوص جاز است، اما در همه اشکال موسیقی دیده می شود. فرض کنید شما در کلید A بمل ماژور هستید و یک آکورد B7بمل را می نوازید. آن آکورد حاوی نت D است که قطعا در گام A بمل ماژور نیست . کمی عجیب به نظر می رسد، اما به یادتان می ماند. آهنگ ” Somebody to Love ” اثر Queen مثال خوبی برای این موضوع است. در جایی از آهنگ که فردی مرکوری می‌خواند : “I’ve just gotta get out of this prison cell” کلمه «out» روی آکورد B بمل در کلید A بمل می ‌افتد. اما هارمونی غیردیاتونیک مفهوم جدیدی نیست. پیش درآمد ها و فوگ‌ های یوهان سباستین باخ تقریبا 400 سال قدمت دارند، اما به عنوان یک منبع آموزشی عالی برای ترکیب نت ‌های غیر دیاتونیک با سر کلید های سنتی در دسترس هستند.
    هارمونی آتونال. این شکل از هارمونی مرکز آهنگی ندارد یعنی روی گامی که ماژور یا مینور باشد یا نت ریشه قابل شناسایی داشته باشد، ساخته نشده است. در موسیقی کلاسیک ، موسیقی آتونال تا حد زیادی زاییده افکار آهنگ ساز آرنولد شوئنبرگ بود . شوئنبرگ شخصا از اصطلاح “آتونال” خوشش نمی آمد و تکنیکش را با عنوان ” موسیقی دوازده نتی ” معرفی کرد که در آن تمام دوازده نت مورد استفاده در موسیقی غربی در زبان هارمونیک یکسان بودند. هارمونی آتونال همچنین در جنبش جاز آزاد که توسط نوازندگانی مثل اورنت کولمن و دان چری برانگیخته شد، طرفدار پیدا کرد.

همه موسیقی ‌هایی که نواک دارند، چه در توسط یک ارکستر با شکوه اجرا شوند و چه توسط یک ساز، دارای هارمونی هستند. هارمونی در کنار ملودی و ریتم، یک پایه و اساس برای موسیقی است که انسان هزاران سال است از آن لذت برده است.

موسیقی کلاسیک چیست؟

موسیقی کلاسیک چیست؟

دنیای شگفت انگیز موسیقی کلاسیک (Classical music) ممکن است برای افرادی که برای اولین بار با این ژانر مواجه می شوند، ترسناک، فاخر یا حتی کاملا نامانوس به نظر برسد. با این وجود ما معتقدیم فقط با داشتن کمی پیش زمینه و دانش هر کسی می تواند از این موسیقی باشکوه لذت ببرد و سلیقه موسیقیایی اش را به سطوح بسیار بالا تری برساند. کلاس آموزش آواز سنتی در تهران

در این مقاله قصد داریم دیوار هایی که باعث شده تا موسیقی کلاسیک برای بسیاری از شنوندگان مدرن تبدیل به چنین مسئله چالش بر انگیزی تبدیل کرده است را بشکنیم و شما را بیشتر با این ژانر آشنا کنیم و از تاریخچه آن برایتان بگوییم تا ببینید در طول قرن ها چه طور به تکامل رسیده است.

یک موسیقی آشنا

مسئله اصلی که بسیاری از افراد در اولین آشنایی شان با موسیقی کلاسیک با آن مواجه می‌شوند، این است که به نظر می رسد تمام آهنگ های کلاسیک شبیه هم هستند. استفاده از ارکستر ها، (گاهی اوقات) نداشتن متن، داشتن عناوین طولانی و گیج کننده می تواند درک تفاوت های آهنگین صدا را در ابتدا برای مخاطب دشوار کند. بهترین آموزشگاه خوانندگی در اصفهان

این ویژگی را با موسیقی مدرن‌تر که در آن ژانر های مختلف تا حد زیادی سبک موسیقی و صدای خاص خودشان را دارند، مقایسه کنید. این کار مقایسه هنرمندان با هم را بسیار ساده ‌تر می ‌کند، مثلا خیلی راحت می توان از یک فرد عادی پرسید که تفاوت بین Kanye west و Abba چیست، در حالی که مقایسه اپرای وردی و واگنر به این راحتی ها نیست.

با این حال، فقط با کمی دانش، شما هم می توانید در شناخت موسیقی کلاسیک خبره شوید.

چه چیزی یک قطعه را ” کلاسیک ” می کند؟

موسیقی کلاسیک تقریبا شبیه اکثر موسیقی های مدرن است، زیرا به طور کلی از ساختاری که فراز، فرود و فاصله دارد پیروی می کند، اما موسیقی کلاسیک به جای گروه های کر، به طور کلی حول یک موضوع یا ایده خاص می چرخد . این سبک تقریبا بیشتر شبیه به گفتن یک داستان است که شروع، میانه و پایان دارد. کلاس آموزش آواز آنلاین

این ویژگی را می ‌توان به خوبی با متدهایی نشان داد که مجموعه ‌های کلاسیک بر اساس آن ها و توسط افرادی که آن ‌ها را نوشته ‌اند، فهرست ‌بندی شده اند. مثلا بسیاری از قطعات کلاسیک به جای استفاده از نام آهنگ، بر اساس سیستمی به نام ” Opus Numbers ” تعریف می شوند که به معنای ” شماره اثر ” است. آلبوم های موسیقی امروزی را می توان شکل مدرن این سیستم در نظر گرفت.

مثلا یکی از آثار نوکتورن شبانه شوپن است که روی کلید E بمل نواخته شده و به این صورت نام گذاری می شود: Chopin, Op.9, No.2, Nocturne in E-flat

در واقع در عنوان اثر، اطلاعات زیادی به ما داده می شود.

مثلا ما می فهمیم که این قطعه بخشی از نهمین مجموعه شوپن و موومان دوم ( یا به عبارت امروزی، آهنگ دوم ) در آن مجموعه است.

این قطعه به عنوان نوکتورن نوشته شده است. نوکتورن سبکی یا ژانری از موسیقی است که معمولا نشان می دهد موضوع اثر مرتبط با شب و در واقع به معنای ” شبانه ” است.

در نهایت E-Flat، کلید قطعه را به ما نشان می دهد.

به این ترتیب حتی بدون گوش دادن به قطعه، می توانیم حدس بزنیم که قرار است چه چیزی بشنویم.

برخی از آهنگ سازان بر اساس سبک یا حسشان، از شماره اثر های (اُپوس) مختلفی استفاده می کنند، مثلا موتزارت از K. یا K.V. و باخ از B.W.N استفاده می کند. با این وجود بعید نیست قطعات کلاسیک بسیار معروفی را ببینید که بقیه برایشان اسم گذاشته اند. جالب این جا است که نام گذاری بسیاری از آهنگ‌ ها خیلی بعدتر از زمانی که ساخته شده اند انجام شده و بیشتر نام‌ ها در واقع فقط توسط طرفداران آن اثر گذاشته شده اند. برای مثال نام قطعه ” سونات مهتاب “، در اصل سونات پیانوی شماره 14 روی کلید مینور سی دیز بوده است.

بسیاری از دوستداران موسیقی کلاسیک مدرن هنوز نام خودشان را روی آثارشان می گذارند، منتهی با نام هایی که طولانی و فراموش نشدنی تر هستند و با توجه به احساسشان انتخاب شده اند. این کار باعث می شود تا آهنگ ساز ارتباط عاطفی و شخصی بیشتری با قطعه برقرار کند زیرا ظاهرا شباهت بیشتری به خودش دارد.

تاریخچه بسیار مختصری از موسیقی کلاسیک

منشا موسیقی کلاسیک همان طور که می‌دانید به سال 1000 بعد از میلاد بر می‌گردد. این سبک با پیشینه هزار ساله ای که دارد ما را بر آن داشت تا به جای بررسی کامل و عمیق، برخی از دوران ‌های کلیدی، مضامین، افراد مشهوری که به موسیقی کلاسیک ربط دارد را معرفی کنیم.

به طور کلی موسیقی کلاسیک را می توان تقریبا به پنج دوره تقسیم کرد ؛ قرون وسطی یا رنسانس، باروک، کلاسیک، رمانتیک و مدرن.

قرون وسطی یا رنسانس

شروع موسیقی کلاسیک به حدود سال 1000 بعد از میلاد بر می گردد یعنی زمانی که مردم ، به ویژه کلیسا ها و نهاد های مذهبی شروع به نوشتن موسیقی کردند. این جنبش به همه کسانی که آواز می خواندند اجازه می داد تا از روی یک صفحه سرود بخوانند. این سبک به طور کلی یک آواز خوانی یا ترتیل غمناک بود که روی یک نواک اجرا و معمولا به عنوان آواز مذهبی کلیسای کاتولیک شناخته می شد.

هنگامی که کلیسا و اشراف شروع به آزمودن روش هایی کردند که در آن چند صدا بتوانند با هم بخوانند، در حدود سال 1200 پس از میلاد، ایده چند آوایی یا Polyphony مطرح شد. این مفهوم به معنای واقعی کلمه ” چند صدایی ” است و هنوز هم مخصوصا در مورد پیانوهای دیجیتال کاربرد دارد. با وجود چند صدا که هر کدام نت یا آهنگ خاصی را اجرا می کنند ، تغییری در شیوه بیان موسیقی به وجود آمد.

یکی از بهترین آهنگ سازان چند صدایی، Perotin از مدرسه پلی ‌فونیک نوتردام بود.

این دوره همچنین زادگاه موسیقی رنسانس یعنی جایی که یک مرتبه آهنگسازان برای نشان دادن شخصیتشان در موسیقیشان احساس آزادی بسیار بیشتری کردند، بود. همچنین در همین زمان بود که موسیقی موزیکال بیشتر از آواز خوانی مورد توجه قرار گرفت.

به خاطر این شیوه جدید برای ابراز وجود و آزادی برای کشف موسیقی ، ایتالیا به خط مقدم نمایش موسیقی کلاسیک تبدیل شد و آهنگ سازان نمادینی مثل کلودیو مونتهوردی در اپرا ها شروع به تزریق تکنیک ‌ها یا تئوری موسیقی بیشتر و درام در آثارشان کردند. سایر فرم های موسیقی مثل سونات هم در اینجا رایج تر شد. موسیقی کلاسیک فوق العاده تحت تاثیر ایتالیا بوده است و تا به امروز برخی اصطلاحات هنوز هم از آن زمان باقی مانده اند.

باروک

دهه 1600 به دوران باروک معروف است . این دوره به خاطر افراد مهمی مثل برخی از مشهورترین آهنگ سازان شناخته می شود که شخصیت و افکارشان در آثارشان پیدا و مشهود است. نام ‌هایی مثل بارالدی، هاندال و ویوالدی معمولا به دوران باروک نسبت داده می ‌شوند، با این وجود یکی از اسامی معروف به عنوان نمادین ‌ترین آهنگ ساز دوره باروک بالاتر از بقیه قرار دارد و آن کسی نیست جز یوهان سباستین باخ.

باخ آهنگساز آلمانی بود که خلاقیت فنی فوق العاده ای را در آثارش به کار برد. فوگ ها و کنترپوان ها در سر تا سر آثار او پخش شده اند و هر کدام به شکل بی نظیری افکار و عقایدش را نشان می دهند و در عین حال ساده و بی آلایش به گوش می رسند. آثار باخ پرشور هستند و از نظر احساسی شنونده را دنبال خودشان کشانده و تخیل را به مکان های خارق العاده ای می برند.

تقریبا در همین زمان بود که سازهایی مثل هارپسیکورد یا همان نسخه اولیه پیانو، در ژانر کلاسیک بسیار رایج ‌تر شد و آهنگ سازانی مثل Telemann شروع به استفاده از روش های بسیار ساده تری در موسیقی شان کردند.

کلاسیک

حدودا در سال 1750 وارد عصر کلاسیک شدیم. فرهنگ کلاسیک از کشور هایی مثل آلمان و فرانسه، با شدت و قدرت به وین یعنی جایی که فرهنگ و آزمایش ‌های موسیقی طبق خواسته طبقه اشرافی از اهمیت بالایی برخوردار شد، راه پیدا کرد. به این ترتیب، بسیاری از بهترین نوازندگان اروپا در تلاش برای تثبیت جایگاه شان در تاریخ موسیقی به شهر سرازیر شدند.

دوران کلاسیک به دلیل داشتن چنین رویکرد منحصر به ‌فردی نسبت به تفاوت ‌ها و تضاد های موسیقی بین آهنگ سازان مشهور است، این جا است که شما با ظهور سبک های جدید ، واقعا شخصیت ‌ها و تکنیک ‌های مختلف را می بینید که تاثیر فوق العاده ای روی موسیقی می گذارند.

در این دوره است که امثال هایدن (Hayden) که به ” پدر سمفونی ” معروف است ، به طرز باورنکردنی شهرت پیدا می کنند. البته او دوست و شاگرد ولفگانگ آمادئوس موتزارت بود که همین برای مشهور شدنش کافی است.

موتزارت شیوه ساخت موسیقی کلاسیک را تغییر داد و در طول زندگی اش به آزمایش ارتباط عاطفی با موسیقی ادامه داد. او انسانیت، درام، منازعه و جستجو های شخصی را قاطعانه در کانون توجه قرار داد. شخصیت ها مخصوصا در چهار اپرای آخر او و رکوئیم معروفش، واقعا زنده می‌شوند.

خوشبختانه این ها تمام چیزی نبود که این دوره برای ما به ارمغان آورد و کسانی مثل لودویگ ون بتهوون هم از ثمرات این دوران هستند. بتهوون به معنای واقعی کلمه، یک تجربه‌گرا یا اکسپریمنتالیست واقعی بود و علیرغم این که از سبک ‌های سابق موسیقی کلاسیک سنتی الهام می گرفت ، کاوش او برای خلق یک صدای جدید باعث شد که دنیای موسیقی را برای همیشه تغییر دهد.

بتهوون فرم ‌های سنتی این موسیقی را گسترش داد و بسیاری افراد آثار او را فوق ‌العاده پرمعنا، جسورانه، تاثیر گذار و تکان‌ دهنده می ‌دانستند. بتهوون با وجود ناشنوایی اش، توانست برخی از پر شورترین سمفونی های تمام دوران را خلق کند. در واقع سمفونی شماره 9 او به بخشی نمادین از تاریخ کلاسیک تبدیل شده است که کم تر کسی توانسته جایش را بگیرد چرا که او واقعا خوب بود.

رومانتیک

در اوایل عصر رمانتیک، جنبه های فنی موسیقی همچنان در حال انطباق ، تغییر و اصلاح بودند. در این دوره، ساخت موسیقی پیانو محور افزایش یافت.

در این جا افرادی مثل شوپن ، شوبرت و فرانتس لیست، همگی عطش و اشتیاق شان برای آزمایش آثار جدید را امتحان کردند و موفق شدند تا چند نمونه از پیچیده ترین، ظریف ترین ، پر معنا، جسورانه ترین و نمادین ترین قطعات موسیقی پیانو و ارکسترال تمام دوران را بنویسند.

همان طور که در مورد دوره کلاسیک گفتیم، در دوران رمانتیک هم واقعا سبک ها و رویکرد های موسیقی از هم جدا شدند. امثال واگنر برای خلق قطعات پر سر و صدا و پویا رویکردی دراماتیک ‌تر و تقریبا چیزی فراتر از آن را اتخاذ کردند، در حالی که کسانی مثل وردی و چایکوفسکی رویکرد اپرا، ارکستر زهی و همچنین برداشتی منحصر به فرد از نوازندگی پیانو را دوباره احیا کردند.
مدرن

عصر مدرن موسیقی کلاسیک اساسا همه چیز را از اوایل قرن بیستم تا امروز در بر می گیرد و به همین دلیل طیف وسیع تری است که خود ب خود با رشد جامعه به تکاملش ادامه می دهد.

در این عصر هم هنرمندان معروفی فعالیت داشته و دارند که هر کدام با سطحی از تجربه و نمایش، موسیقی شان را به جامعه معرفی کردند. مثلا دبوسی بسیاری از آثارش را با استفاده از گام ها و مد های منحصر به‌ فرد خلق کرد، استراوینسکی به خوبی با ریتم می نواخت و حتی حالت احساسی و هیجانی بیشتری را به قطعاتش اضافه کرد. افرادی عم مثل استیو رایش به خلق چیزی کمک کردند که عموما به عنوان ژانر کلاسیک «مینیمالیسم» شناخته می ‌شود. موسیقی کلاسیک تا به امروز به تکامل و توسعه خودش ادامه می ‌دهد و حتی در ژانر های پاپ، راک و فولک و آثار آهنگ سازانی مثل لودویکو اینائودی دیده می شود!

تهیه کنندگی موسیقی چیست؟

تهیه کنندگی موسیقی چیست؟

برای اینکه بفهمیم تهیه کننده موسیقی (Music Producer) به چه کسی گفته می شود و چطور می شود به یک تهیه کننده موسیقی تبدیل شد اول از همه باید بدانیم که تولید یا تهیه موسیقی چیست؟ تولید موسیقی به معنای ساخت، پالایش و ضبط موسیقی برای یک قطعه موسیقی یا تک آهنگ و یا ضبط آهنگ برای تکثیر آن بین مردم است. این فرایند شامل ترانه سرایی، آهنگسازی، ضبط، طراحی صدا، میکس و مسترینگ می شود. وظیفه تهیه کننده موسیقی این است که با برخورداری از دانش موسیقی، مهارتهای مدیریت پروژه و شناخت فناوریهای لازم برای میکس و ضبط، روی مراحل ساخت آهنگ نظارت کند. اکثر قطعات موسیقی حرفه ای ضبط شده، مراحل تولید خلاقانه ای را پشت سر می گذارند تا به دست شما برسند. کلاس آموزش آواز در تهران

تهیه کننده موسیقی چه کار می کند؟

تهیه کننده موسیقی که به او ناظر ضبط هم گفته می شود، مدیریت روند ساخت و ضبط خلاقانه و همگام با فناوری یک آهنگ را به عهده دارد. فرقی نمی کند که محصول نهایی تک آهنگ باشد یا یک آلبوم کامل؛ در هر صورت تهیه کننده موسیقی وظیفه دارد روی مراحل ساخت اثر نظارت کند تا نتیجه به بهترین شکل ممکن ارائه شود. انجام این وظیفه مستلزم داشتن دانش تولید محصولات استودیویی و شناخت کلی از موسیقی است.

از جمله مسئولیتهای یک تهیه کننده موسیقی می توان به استخدام نوازندگان، پیدا کردن استودیو و مهندس صدا، مدیریت برنامه و گردش کار، شنیدن و ارائه بازخورد در مورد محصول و رسیدگی به سایر جنبه های تولید برای رسیدن به آلبوم یا آهنگیست که بالاترین کیفیت ممکن را دارد.

بعضی از تهیه کنندگان موسیقی حتی در ترانه سرایی و آهنگسازی هم دستی دارند. در مورد موسیقی فیلمها نیز معمولا تهیه کننده موسیقی مسئول انتخاب آهنگ فیلم و آهنگساز مسئول ساخت موسیقی فیلم است. آهنگساز و تنظیم کننده در اصفهان

تهیه کننده موسیقی و مهندس ضبط چه فرقی با هم دارند؟

اغلب اوقات تهیه کننده های موسیقی را با مهندسین ضبط اشتباه می گیرند؛ در حالیکه نقش مهندس ضبط بیشتر جنبه فنی و عملی دارد، اما تهیه کننده موسیقی وظیفه اش به هنر و خلاقیت برمیگردد. اصطلاحات “مهندس صدا” و “مهندس ضبط” هر دو به شخصی اشاره می کند که به نوعی در مهندسی صدا تخصص دارند، با این تفاوت که مهندسان صدا اغلب در حوزه اجراهای زنده فعالیت می کنند اما کار مهندسین ضبط بیشتر در استودیوهای ضبط است.

6 مرحله تولید موسیقی

فرایند تولید و تهیه موسیقی برای هر آهنگی بسته به نوازنده یا گروه آن فرق می کند. کار تولید موسیقی هم می تواند در خانه و با تجهیزات شخصی انجام شود و هم در استودیوهای ضبط حرفه ای. صرف نظر از اندازه و محدوده پروژه، می توان گفت روند تولید موسیقی به طور کلی 6 مرحله دارد که شامل موارد زیر می شوند:

1- ترانه سرایی: ترانه سرا (songwriter) به موسیقی دانی گفته می شود که متن ترانه می نویسد و آهنگ میسازد. ترانه سرایی یعنی ایجاد ساختاری برای آهنگ. این ساختار که آغاز، میانه و پایان دارد شامل ملودی، هارمونی و ریتم، با یا بدون متن می شود. ترانه سرا کسی است که با اشعار سر و کار دارد. کلاس آموزش آواز آنلاین

2- تنظیم: تنظیم موسیقی به نحوه تنظیم سازها و آوازها در یک آهنگ مربوط می شود. تنظیم کننده ها در خیلی از آهنگها با اضافه کردن سازها، صداها و هارمونی های آوازی به آن انرژی و حس مورد نظرشان را می دهند. اضافه کردن موارد متنوع به ابتدا، میانه و پایان آهنگ باعث گوش نوازتر شدن آن می شود. در موسیقی کلاسیک این کار به عهده تنظیم کننده آهنگ است.

3- ترکینگ (Tracking): ترکینگ به بیان ساده به معنای ضبط صدای منابع صوتی آهنگ در استودیو به کمک مهندس ضبط است. در واقع در مرحله ترکینگ شما صدای هر ساز یا آواز را به طور جداگانه و مجزا ضبط می کنید. این کار به شما امکان می دهد تا بعدا قطعات مختلف ضبط شده را دستکاری و تنظیم کنید.

4- ویرایش: در مرحله ویرایش، شما باید آهنگ را به بهترین شکل ممکن اصلاح کنید. در این مرحله می توانید عناصر مختلف آهنگ را جابجا کنید، زیر و بمی را تنظیم کنید و برای انتقال روان بخشهای مختلف آهنگ به آن کراس فید (crossfade) اضافه کنید. علاوه بر این، مرحله ویرایش جاییست که شما می توانید افکتهایی مثل افزایش بیس صدا، سینتی سایزر (synth) و ریورب (reverb) را به آهنگتان اضافه کنید. هدف از ویرایش این است که آهنگ نهایی شما بهترین کیفیت و عملکرد را داشته باشد.

5- میکس کردن: در مرحله میکس تمام قطعاتی که در ترکینگ ضبط شده بودند با هم ترکیب می شوند تا محصول نهایی که می تواند یک مونو (mono)، استریو (stereo) یا صدای فراگیر (surround sound) باشد تولید شود. مهندس میکس بعد از ترکیب ضبطهای مجزا با هم، آنها را از طریق برابر و فشرده سازی با هم متعادل می کند. در این مرحله ممکن است تهیه کننده موسیقی یا هنرمند ضبط کننده حضور داشته باشد یا نباشد.

6- مسترینگ (Mastering): مسترینگ آخرین مرحله تولید موسیقی است که در آن بهترین و باکیفیت ترین نسخه آهنگ ساخته و آماده انتشار روی سی دی، وینیل و یا پخش در اینترنت می شود. این مرحله معمولا توسط مهندس مسترینگ مدیریت می شود. وظیفه مهندس مسترینگ این است که همه آهنگها را طوری مسترینگ کند که کیفیت بالایی داشته باشند و در تمام پخش کننده ها با کیفیت بالایی پخش شوند.

مسترینگ آخرین مرحله صیقل کاری آهنگ است که در آن مشکلات جزئی حل می شوند و از کیفیت بالای آهنگ و انتقال روان بخشهای آن اطمینان حاصل می کنند.

برای تهیه و تولید موسیقی به چه تجهیزاتی نیاز است؟

یکی از فواید تولید موسیقی مدرن، دسترسی یه فناوری و تجهیزات باورنکردنی و چشمگیری است که می توانید از آنها برای تولید یک اثر درخشان و کم هزینه در استودیوی خانگی خودتان استفاده کنید. ما اینجا به برخی از تجهیزات اصلی تولید و ساخت آهنگ که برای شروع کار نیاز دارید اشاره می کنیم:

1- کامپیوتر شخصی: برای اینکه بتوانید نرم افزارهای لازم برای ضبط، ویرایش و ساخت محصول نهایی را اجرا کنید به رایانه احتیاج دارید.

2- ایستگاه کاری صوتی دیجیتال (DAW): DAW در واقع نرم افزاری است که به طور خاص برای ویرایش، ضبط و ساخت فایلهای صوتی طراحی شده است. ایستگاههای کاری صوتی دیجیتال زیادی وجود دارد که هر کدام خصوصیات و ویژگیهای منحصر به فرد خودشان را دارند؛ اما به طور کلی همه آنها از قابلیتهایی مثل ضبط چند مسیری، قابلیت تنظیم آهنگ و سرعت و گزینه های فیلتر برخوردارند. نرم افزارهایی مثل GarageBand، Ableton Live، Pro Tools و Logic Pro فقط چند نمونه از ایستگاههای کاری صوتی دیجیتال هستند.

3- میدی کنترلر (MIDI controller): MIDI به معنای رابط دیجیتالی سازهای موسیقی، یک استاندارد فناوری است که بین سازهای الکترونیک و رایانه ارتباط برقرار می کند. کیبورد سینتی سایزر یکی از رایجترین و معروفترین میدی کنترلرهای مرکزی است.

4- رابط صوتی: رابط صوتی امکان برقراری ارتباط سازهای بدون MIDI و یا صدای آواز با ایستگاه کاری صوتی دیجیتال شما را فراهم می کند. این رابط تمام ریزه کاریها و پیچیدگی های آکوستیک را به یک فایل صوتی دیجیتال تبدیل می نماید.

5- میکروفن ضبط استودیویی: میکروفون استودیویی یک میکروفون سیمی است که بعد از دریافت صدا آن را به سیگنال دیجیتالی تبدیل می کند تا شما بتوانید صدا را به عنوان فایل صوتی ذخیره کنید. میکروفونهای استودیویی خوب می توانند همزمان که در یکجا ثابتند، صدای یک فضای بسته مثل اتاقک ضبط را دریافت و پخش کند.

6- هدفون استودیویی: برای اینکه بتوانید به آهنگهای در حال پخش گوش بدهید و تنظیمات مناسب را رویشان اعمال کنید به یک جفت هدفون استودیویی مناسب نیاز دارید. هدفون های استودیویی بر خلاف هدفونهای گیمینگ برای متعادلسازی صدا به شکل خنثی طراحی شده اند؛ یعنی شما با این هدفونها به راحتی می توانید عیوب مربوط به آهنگ صدا را بشنوید و آنها را برطرف کنید.

چطور تهیه کننده موسیقی شویم؟

برای تبدیل شدن به یک تهیه کننده موسیقی حرفه ای راههای زیادی وجود دارد. می توانید این مسیر را را مهندس شدن و یادگیری جنبه های فنی تهیه کنندگی موسیقی یاد بگیرید، یا اینکه نواختن یک ساز را یاد بگیرید و با تمرکز روی ابعاد خلاقانه، شروع به نوشتن آهنگهای خودتان کنید و یا ترکیبی از هر دوی این روشها را در پیش بگیرید.

ما اینجا مراحل تهیه کننده موسیقی شدن را مرور می کنیم:

1- آهنگ گوش کنید: اولین قدم برای قدم گذاشتن در مسیر تهیه کنندگی موسیقی این است که به یک متخصص گوش دادن به آهنگ تبدیل شوید. سعی کنید انواع و اقسام مختلف آهنگها را گوش کنید نه فقط آهنگهای مورد علاقه خودتان. وقتی به طیف وسیعی از آهنگها گوش می دهید می توانید با ساز، آواز و تنظیم آنها آشنا شوید. ژانرها و سبکهای مختلف موسیقی، هارمونی، تمپو و زیر و بم را بشنوید و آنها را از هم تفکیک کنید.

2- نواختن یک ساز را یاد بگیرید: با اینکه برای تبدیل شدن به یک تهیه کننده موسیقی لازم نیست حتما ساز زدن را یاد بگیرید، اما این کار به شما کمک می کند مفاهیم مهم موسیقی مثل توالی آکوردها (chord progression) را یاد بگیرید که برای آینده تان مفید است.

3- در کلاسهای آموزشی شرکت کنید یا مدرک این رشته را بگیرید: آموزشگاههای موسیقی می توانند اصول اولیه لازم برای تهیه کنندگی موسیقی را به شما یاد بدهند. خیلی از مدارس موسیقی یا دانشگاهها هنرجویان علاقمند را پذیرش می کنند و جنبه ‌های فنی تولید موسیقی، آهنگسازی و تئوری موسیقی را به آنها یاد می دهند. شرکت در کلاسهای موسیقی راه خوبی برای ملاقات با افراد دیگری که در این حوزه کار می کنند هم هست.

4- کارآموزی کنید: یکی از راههای عالی برای یادگیری و آشنایی با صنعت موسیقی، ضبط و فرایندهای تولید، کارآموزی کردن در شرکتهای تولید و ضبط موسیقی است. می توانید در ژانر مورد علاقه تان و کنار هنرمندانی که به آنها علاقه دارید مشغول کارآموزی شوید تا تجربه کسب کنید.

    حتما بخوانید: تفاوت gain با volume در چیست؟

5- ارتباطاتتان را بیشتر کنید: با افرادی که مدتهاست در این زمینه مشغول به کارند آشنا شوید و سعی کنید با آنها در ارتباط شوید. رفتن به کنسرت ها، بازدید از استودیوهای ضبط و ملحق شدن به گروههای مختلف مرتبط در شبکه های اجتماعی به شما کمک می کند تا با افرادی مثل خودتان و همینطور متخصصین این رشته آشنا شوید. هر چه ارتباطات قویتری داشته باشید و با افراد بیشتری در این حوزه آشنا شوید شانستان برای کسب فرصتهای شغلی مناسب هم بیشتر می شود.

بهترین روش برای یادگیری آهنگسازی

بهترین روش برای یادگیری آهنگسازی

آدمی ذات زیبایی دارد و همواره به دنبال زیبایی‌ها است. هر زیبایی در قالب تصویر، صوت و هر هنر دیگری می‌تواند انسان را مجذوب خود کند. ساز، آهنگ و موسیقی نیز هنری است که انسان ذاتا به آن علاقه نشان می‌دهد. افرادی که به این هنر یعنی خلق آثار موسیقیایی علاقه نشان می‌دهند، مسیرهای بسیاری را طی می‌کنند تا بتوانند به هنر مورد علاقه خود رسیده و در آن به فعالیت هنری بپردازنند اما گاهی این افراد مسیر خود را اشتباه انتخاب می‌کنند و ممکن است پس از مدت‌ها هیچ پیشرفتی در کار خود مشاهده نکنند. در هر هنری با وجود استعداد ذاتی باید برای حرفه‌ای شدن، مهارت‌های لازم را طی آموزش و تجربه کسب کنید و آهنگسازی نیز از این قاعده مستثنی نیست. آموزش آهنگسازی از علاقمندان این هنر یک آهنگساز حرفه‌ای می‌سازد، به شرطی که دوره آموزش آهنگسازی توسط استادی برگزار شود که خود از طریق آموزش و کسب تجربه به جایگاه استادی رسیده باشد. بهترین کلاس آواز در تهران

آهنگسازی

قبل از این که راجع به آموزش آهنگسازی صحبت کنیم، بهتر است با مفهوم آهنگسازی آشنا شوید. آهنگسازی در واقع هنری است که در آن یک اثر موسیقیایی خلق می‌شود. بسیاری از افراد تصور می‌کنند آهنگسازی صرفا تولید یک نغمه یا ملودی است. در صورتی این هنر بسیار فراتر از یک ملودی ساده است. آهنگساز در این رشته هنری اثری را خلق می‌کند که دارای ساختار هارمونیکی است و دانش و ذوق موسیقیایی آهنگساز در آن هویدا است. می‌توان آهنگسازی را به یک نقاشی تشبیه کرد که در آن صدا در گوش و ذهن شنونده خودنمایی می‌کند. استعداد ذاتی در برخی از هنرها به آموزش سریع و پیشرفت هنرآموز کمک می‌کند اما مسئله اینجا است هر هنری یک پروسه آموزشی خاص دارد که باید گام به گام طی شود. آهنگساز و تنظیم کننده در اصفهان

عده‌ای از افراد سال‌ها با تکیه بر مفهوم استعداد و علاقه تلاش می‌کنند که یک آهنگساز شوند. این مسئله و تکرار اشتباهات، سبب می‌شود مسائل مربوط به آهنگسازی به غلط، ملکه ذهن افراد شوند و حتی اگر اثری نیز خلق می‌شود، تنها یک ملودین ساده باشد. این در حالی است که می‌توان با آموزش آهنگسازی به یک آهنگساز حرفه‌ای تبدیل شد و در این مسیر به کسب درآمد پرداخت. وقتی راجع به بهترین روش برای یادگیری آهنگسازی صحبت می‌کنیم، بدان معنی است که مسیرهای آموزشی و یا به عبارتی مراجع آموزشی بسیاری پیش روی علاقمندان این هنر قرار دارد.‌ طبیعتا شناخت بهترین مسیر شما را در رسیدن به هدفتان یاری می‌کند. جالب است بدانید شما می‌توانید با استفاده از پکیج « آهنگ سازی رو قورت بده!» فریور طباطبائی در یک دوره کوتاه یک استاد آهنگسازی شوید.‌

مراحل آموزش آهنگسازی

قبل از این که راجع به دوره آموزشی و شرایط آن بدانید، بهتر است با مراحل آن آشنا شوید. این دوره آموزش آهنگسازی در چهار مرحله خلاصه می‌شود که در زیر هر کدام از مراحل را به صورت مجزا بررسی می‌کنیم. کلاس خوانندگی در اصفهان

    تئوری موسیقی

برای این که بتوانید آهنگسازی کنید، باید با زبان موسیقی آشنا شوید. زبان موسیقی نیز در مبحثی به نام تئوری و هارمونی موسیقی مورد بررسی قرار می‌گیرد. نه تنها موسیقی بلکه هر اثر هنری برای این که به کیفیت و قدرت برسد باید ساختار قدرتمندی داشته باشد. تئوری را می‌توان ساختار و بیس آهنگسازی دانست. تئوری در واقع شاخه‌ای از این هنر است که در آن به شناخت تمام قواعد، علامت‌ها، صدای نت‌ها، ترکیب میزان‌ها، ضرب آهنگ، گام و پرده‌های موسیقی، مباحث ریتم، ملودی، هارمونی و غیره مورد بررسی و شناخت قرار می‌گیرند‌.‌ برای این که بتوانید موسیقی را در هر حوزه‌ای دنبال کنید، باید حتما تئوری آن را بیاموزید. این مبحث را به درستی درک نکنید و پایه خود را قوی نسازید در ادامه به مشکل برمی‌خورید.

در دوره آموزش آهنگسازی رو قورت بده، آقای طباطبائی مربی دوره تمام مباحث نت، ضرب، آکورد را از صفر تا صد آموزش می‌دهد. طوری که بتوانید بدون حفظ کردن مفاهیم آن‌ها را درک کرده و به خاطر بسپارید. موسیقی و آهنگسازی با حس پویایی آن لذت بخش می‌شود. حتی در دوره آموزشی نیز هنرجویان به دنبال پویایی و سر و کار داشتن با صوت هستند اما باید بدانید، دوره تئوری یک دوره مبحث خشک است و ممکن است برایتان خسته کننده باشد. همین موضوع ممکن است حواس شما را از یادگیری مباحث دور کند. اما از آنجا که مفاهیم تئوری بسیار حائز اهمیت بوده و لازمه ادامه مسیر هستند، یادگیری آن‌ها بسیار مهم است. آقای طباطبایی با این هدف که دوره تئوری موسیقی را برای هنرجویان خود جذاب‌تر کند، در کنار آموزش تئوری تا حدودی ساز پیانو را نیز آموزش می‌دهد.

    یادگیری نرم افزار آهنگسازی

در این مرحله به یادگیری نرم افزار کیوبیس می‌پردازید. قبل از هر چیزی باید بدانید که بیش از ده نرم افزار آهنگسازی وجود دارد که خروجی آن‌ها هیچ تفاوتی با دیگری ندارد. نرم افزار کیوبیس یک برنامه نرم افزار دیجیتالی است که هنرجویان از طریق آن در دنیای موسیقی هنرنمایی می‌کنند. این نرم افزار به قدری قدرتمند و موفق است که بیشتر افراد مشهور در رشته موسیقی از آن استفاده می‌کنند. این برنامه با هدف تشریح تمام پیش‌نیازهای یک استودیو مجازی و محیط آهنگسازی طراحی شده است. کیوبیس یکی از قدرتمندترین نرم افزارهای میکس و آهنگسازی در صنعت موسیقی و تکنولوژی صدا است.‌

آنچه که به این نرم افزار قدرت و محبوبیت بخشیده است فضای ایده آل برنامه برای ضبط، ویرایش، میکس، افکت‌گذاری و سایر تنظیمات است. ضمن این که کیوبیس کاربری بسیار ساده‌ای دارد و آهنگسازان مبتدی به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند؛ یادگیری کیوبیس در آموزش آهنگسازی بسیار مهم است، چون یادگیری آن لازمه انجام هر کاری در حوزه موسیقی از جمله: صدابرداری، آهنگسازی، میکس و مسترینگ است. تمام مطالبی که در دوره تئوری می‌آموزید، به صورت عملی در نرم افزار کیوبیس نشان داده می‌شود.

    یادگیری مفاهیم و آهنگسازی

در این دوره از آموزش آهنگسازی با مفاهیمی از جمله: جنس‌های درام، ریتم چینی در سبک‌های مختلف، خط بیس نویسی، هارمونی، فضاسازی، آهنگسازی و غیره آشنا می‌شوید. آنچه که در این دوره اهمیت دارد، کیفیت آموزش است که جناب طباطبائی با کیفیت بالا به آموزش پرداخته است.

    آخرین مرحله از این دوره چهار گانه، همکاری با خوانندگان و کسب درآمد از طریق آهنگسازی است. دوره آهنگسازی رو قورت بده به قدری جامع و مفید است که می‌توانید پس از پایان دوره به کسب درآمد بپردازید.

بهترین دوره آموزش آهنگسازی

همان طور که گفتیم آقای فریور طباطبائی هنرمند موسیقی در آکادمی خفن آکادمی دوره‌ای تحت عنوان دوره چهارگانه آهنگسازی را ارائه می‌دهد که می‌توانید از طریق آن و آموزش مباحث آهنگسازی به یک آهگنساز حرفه‌ای تبدیل شوید. این دوره آموزشی به صورت ویدئو ارائه می‌شود. یک دوره آموزشی ۷۲ ساعته که یک سال تلاش بی وقفه پشت آن است. بنابراین این ویدئو آموزشی به هیچ وجه ناقص یا خلاصه نمی‌باشد بلکه در آن به تک تک فاکتورهای موثر در آهنگسازی پرداخته شده است. کاربران تنها در صورتی می‌توانند به این ویدئو از قبل ضبط شده دسترسی پیدا کنند که در آکادمی خفن کمپانی ثبت نام کنند.  شما در این دوره آهنگسازی را به صورت عمومی یادمی‌گیرید. در واقع در این دوره هیچ سبک خاصی دنبال نمی‌شود.

شما می‌توانید با استفاده از این دوره آموزشی غیرحضوری فریور طباطبایی بخش‌هایی از آهنگسازی که در تمام سبک‌ها مشترک هستند را بیاموزید، ضمن این که می‌توانید به صورت نامحدود از جلسات آموزش آهنگسازی استفاده کرده و مطالب را مرور کنید. در نهایت در هزینه‌های جاری شما به شدت صرفه‌جویی می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق لینک زیر وارد سایت خفن کمپانی شوید.

Top