آموزشگاه موسیقی در اصفهان     کلاس آموزش گیتار در اصفهان   گروه موسیقی در اصفهان

تقویت رزونانس صدا

تقویت رزونانس صدا

عوامل بسیار ظریفی باید رعایت شوند تا بتوانیم به تمامی محدوده های صوتی ای که وجود دارد دسترسی پیدا کنیم در این حالت میتوان در کمال آرامش به بالاترین رزونانسها دست پیدا کرد. در واقع چیزی که صداسازی به حساب می آید ارائه این تکنیک هاست و بحثی غیر از این نیست؛ یعنی بیاموزیم که چطور میتوانیم بدون اینکه خم و راست شویم و با چهره ای سیاه و کبود رگهای گردنمان بیرون زده باشد در اجرایمان به تمامی وسعت صوتی لازم با هر رنگ دلخواه مان دست پیدا کنیم. کلاس آواز سنتی در تهران

اغلب هنرجویان آوازی که در گوشه و کنار دیده ام رفتار مشابهی را از خود بروز میدهند . صدایشان درمنطقه ی بم به گوش نمی رسد و بسیار ضعیف و هواداراست و همین که به سمت نت های بالاتر گام بر می دارند لحظه به لحظه به بلندی صدایشان می افزایند و در مرحله ای آواز تبدیل به دعوا وعربده کشی می شود و جالب تر اینکه هر شخصی تلاش می کند تا بلندتر داد بزند وصدای نخراشیده اش را به رخ بکشد. این رفتار غیر اصولی بزرگترین لطمه ها را به تارهای صوتی می زند وشبیه کسی می ماند که با پیکانش بخواهد با دنده ی یک، صد کیلومتر بر ساعت رانندگی کند مسلما هر راننده ای می داند که باید با بالارفتن سرعت ، دنده را عوض کرد.
بهترین آموزشگاه آواز در اصفهان
حالا در آواز چطور باید دنده را عوض کرد؟!

وقتی به سوی نت های بالا می روید چه اتفاقی برایتان می افتد؟ دچار تنش و انقباض می شوید؟ گلویتان بسته می شود یا احساس می کنید باید داد بزنید تا صدایتان در بیاد؟ اگر هم داد نزنید ، صدایتان با تغییر ماهیتی نا امید کننده یک باره از رنگ طبیعی گفتارتان دور می شود و به یک صدای نازک و ضعیف و پر از هوایی که از لحاظ رنگ و رزونانس به شدت افت کرده است، تبدیل می شود؟
کلاس آموزش آواز آنلاین
دقیقا چیزی که باید بدانیم مثل یه کمیاگریست. باید بدون هیچ انقباض و فشاری همان صدای نازکی که مانند یک جزیره ی متروکه از رنگ صدای گفتارمان دور است و همیشه ازآن فرار می کنیم را با یک سری رنگهای دیگر آمیخته و ترکیب کنیم تا تبدیل به یک صدای گرم و جذاب شود. در متدهای نوین این صدارا صدای میکس مینامند .صدای میکس هیچ ارتباطی با داد زدن و پرتاب کردن هوا و فشار به تارها و حنجره ندارد بلکه هر یک از این موارد باعث میشود که هرگز به این صدا دست پیدا نکنیم در متدی مانند سینگینگ ساکسز( singing success) اولین چیزی که توصیه میشود آرامش است و به هیچ وجه اجازه ندارید برای رسیدن به صدایی با کیفیت مطلوب تنش های همیشگی را تکرار کنید بلکه می بایست فشار را از روی ماهیچه ها ,گلو وحنجره بردارید و اجازه دهید تا تارها در مسیرملودی بالارونده یا پابین رونده ای که برایشان در نظرگرفته اید با آسودگی حرکت کنند و از هرگونه انقباض در امان بمانند تنها چیزی که باید رعایت شود جلوگیری از باز شدن تارها یا همان وضعیت فالستو است ولی در مراحل اولیه صدای شمارا از رنگ ایده آلتان که رنگ تیره و شدیدی مانند صدای سینه یا همان گفتارتان است دور کرده و صدای نازک و لطیفی را جایگزین صدای پرفشار قدیمی میکند. این صدا که در مراحل اولیه کیفیت چندان خوبی ندارد رفته رفته در روندی کمیاگرانه تبدیل به صدایی میشود که هرگز حتی تصورش را هم نمی کردید. یکی از این تکنیکها ایجاد وضعیت ng است که ماهیت این بازی را بطور کلی عوض میکند .ناحیه ای در پشت حفره ی دهان و بینی وجود دارد که فارینکس نام دارد و صدا در برخورد با آن بصورت خیره کننده ای تشدید میشود بدون اینکه کوچکترین فشاری بر روی ماهیچه ها و تارها وجود داشته باشد .برت منینگ این عمل را به انداختن توپ بستکتبال در پرش سه گام تشبیه میکند زمانیکه بازیکن سه گام را بر میدارد و توپ را به سمت حلقه پرتاب میکنددر واقع مانند خواننده ای است که آن صدای سبک و ظریف را به سمت فارینکس میفرستد و بدون کوچکترین تنشی شاهد تشدید و بزرگ شدن صدا و انعکاس آن در جلوی صورتش میشود یعنی گل! (این صدا را ماسک می نامند.)

البته نباید فراموش کرد کسب این مهارت روندی تدریجی و البته لذت بخش است برت منینگ در این باره مثالی دوست داشتنی میزند.صدا شبیه گلی است که میبایست در معرض نور خورشید قرار گیرد تا گلبرگهایش از یکدیگر باز شوند هرگز نمیتوانید با زور و فشار گلی را وادار به شکوفه زدن کنید اگر این کاررا بکنید تنها یک اتفاق می افتد گل میمیرد .صدایمان هم برای شکوفایی نیازمند رسیدن به لحظه ای مناسب است که البته زمان و تمرینهای سیستماتیک بتدریج آنرا رقم میزند.

چگونه آواز خواندن را شروع کنیم؟

چطور آواز خواندن را شروع کنیم؟

یادگیری انواع شروع در خوانندگی یکی از اولین مراحل برای رسیدن به صدایی رها، بدون فشار و باکیفیت است، که قدم اول در دوره‌های صداسازی محسوب می‌شود. در این‌ متن سه روش برای شروع آواز خواندن به شما معرفی می‌کنیم. بهترین کلاس آواز سنتی در تهران

می‌توان گفت که اولین صدایی که هنگام آواز خواندن بیان می‌شود مهم‌ترین قسمت آن است و ممکن است بیشترین تأثیر را بر روی مخاطب بگذارد، برای همین شروع خواندن موضوعی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. کنترل فرآیند شروع و همچنین احساسات به تمرکز و تمرین و گاهی اوقات آموزش اختصاصی نیاز دارد. در این مطلب سه روش اصلی برای شروع خواندن را معرفی می‌کنیم: کم‌فشار (سبک)،  پرفشار (سخت)، متعادل (ترکیبی از دو روش قبل)
کلاس آواز آنلاین
شروع کم‌فشار یا سبک

وقتی در زمان شروع، قبل از اجرا و ادای هر مصوتی از یک حرف هوادار مانند «ه» استفاده کنیم (مثلاً به این صورت: هووو هااااا)، در این صورت یک شروع سبک داشته‌ایم. این کار با باز شدن تارهای صوتی قبل از شروع به خواندن اتفاق می‌افتد. این نوع شروع، صدایی آرام ایجاد می‌کند و می‌تواند خواننده را در کنترل میزان فشار خروجی حنجره کمک نماید. رهبران  گروه‌های کُر اغلب از یک شروع سبک استفاده می‌کنند تا از تنش‌های احتمالی اجتناب کنند. در موسیقی سنتی ایرانی نیز بیشتر این نوع شروع را مشاهده می‌کنیم. آموزشگاه آواز در اصفهان

شروع پرفشار و سفت

شروع خواندن پرفشار با یک مصوت آغاز می‌گردد (مانند «ایران») که به‌صورت اغراق‌آمیز اجرا می‌شود. در این حالت ابتدا تارهای صوتی کاملاً بسته و به هم فشرده شده و سپس تدریجاً از این حالت خارج می‌شوند. از این روش بیشتر برای تمرین بسته نگه‌داشتن تارهای صوتی در شرایط مختلف و همچنین تقویت عضلات مربوط به حالت Edge (یا همان لبه) استفاده می‌شود. اما گاهاً برای نشان دادن قدرت و توانایی صدا توسط خوانندگان، خصوصاً هنگام اجراهای حساس، به‌کاربرده می‌شود، هرچند که استفاده زیاد از این روش توصیه نمی‌گردد. چون استفاده بیش از حد می‌تواند باعث بروز اختلالات در تارهای صوتی گردد.

شروع متعادل

این نوع شروع، بیشتر مواقع بهترین نوع شروع است ولی رسیدن به آن نیازمند تمرین و زمان بیشتری است. در این حالت ابتدا تارهای صوتی بسته می‌شوند (مانند صدای « آه»). این روش آغاز خواندن، ترکیبی از دو روش قبلی و از نظر آوایی مابین آن دو است، یعنی هم آغاز ملایم و سبکی مانند روش اول دارد و در عین حال کنترل سفت و سختی روی تار‌های صوتی مانند روش دوم اعمال می‌کند. برای داشتن شروعی متعادل و دستیابی به بهترین صدا نیازمند ایجاد هماهنگی بین جنبه‌های مختلف دخیل در تولید صدا و آواز خواندن هستیم مانند: تنفس صحیح، کنترل کامل بر روی تارهای صوتی و همین‌طور نحوه ایجاد رزونانس‌های مختلف .

شاید الان برایتان سؤال پیش آمده باشد که از چه شروعی برای خواندن استفاده می‌کنید؟ بهترین روش برای درک این موضوع، تحت نظر گرفتن رفتار سایر خوانندگان است.

اگر شروع خواندن یک خواننده به نظرتان زیبا و گوش‌نواز نیست، قطعاً می‌توان نتیجه گرفت که شروع هماهنگی ندارد. گاهی اوقات صدای یک خواننده در ابتدا به‌گونه‌ای است که انگار باد کرده است، یا ضعیف و ناآرام است و هرچه پیش می‌رود صدایش بهتر می‌شود. در اینجا می‌توانیم نتیجه بگیریم که خواننده از روش اول یعنی روش سبک استفاده کرده است. یک شروع سخت و پرفشار نیز به‌راحتی قابل شناسایی است چون غالباً آزاردهنده، بیش از حد بلند و گاهی تیز و حتی گوش‌خراش است. هر خواننده‌ای می‌تواند با کمی تلاش و تمرین آگاهانه راحت‌تر و با آرامش بیشتری خواندنش را آغاز کند. شروع‌های هماهنگ و متعادل به سادگی قابل تشخیص هستند چرا که نت‌های اولیه بسیار شفاف، واضح، آرام و پیوسته اجرا  می‌شوند.

تأثیرات مثبت رهاسازی بر بدن

تأثیرات مثبت رهاسازی بر بدن

برخی از تأثیرات مثبتی که در نتیجه­ ی انجام تمرین­های رهاسازی در بدن به وجود می­ آید عبارتند از:

1.از بین بردن تنش بیش از حد عصبی عضلانی مزمن یا حاد. کلاس آموزش آواز در تهران

2.آرام خوابیدن و بهتر خوابیدن. (بهترین خواب نوعی است که در شرایط رهاسازی صورت پذیرد. خواب خوب به انسان آسایش و طراوت می­ بخشد و بسیاری از تنش­ها را از بین می­ برد. کسانی که تمرین­های رهاسازی را انجام می­ دهند بهتر و سریعتر به خواب می­ روند و به خواب کمتری نیاز خواهند داشت.)

3.بهبود دامنه­ ی حرکتی عضلانی که دچار گرفتگی شده­ اند.
4.ازبین ­رفتن اضطراب و استرس و بهبود دردهای فیزیولوژیکی مانند زخم معده.
5.کم­ شدن تعداد ضربان قلب. (تحقیقات پزشکی نشان داده که به ­طور متوسط، ضربان قلب می­تواند به سه ضربه در دقیقه کاهش یابد.)
آموزش آواز آنلاین
6.کاهش مصرف اکسیژن در بدن.

7.بهبود در نحوه­ ی عملکرد غدد داخلی و اعصاب.
8.تنفس آرام­تر و یکنواخت­تر: در جریان رها­سازی از تعداد تنفس کاسته شده بر عمق آن افزوده می­ شود. بهترین آموزشگاه آواز در اصفهان

9.کاهش میزان ترشح آدرنالین: رهاسازی با تأثیر بر کاهش ترشح موادی مانند آدرنالین، که روند ترمیمی بافت­ها را کند می­ کند، در التیام زخم­ها و جراحات بدن نیز مؤثر است.

10.کاهش سوخت­ و ساز و مصرف انرژی در بدن. (حالتی است که سوخت­ و ساز بدن به حداقل می­رسد. این میزان کاهش مصرف انرژی تنها در خواب عمیق یا خواب زمستانی برخی از حیوانات مشاهده شده است.)

11.کاهش میزان اسید لاکتیک خون.

12.کاهش فعالیت دستگاه عصبی سمپاتیک: در حالت رهاسازی سیستم عصبی سمپاتیک مهار شده سیستم عصبی پاراسمپاتیک فعال می­ شود.

13.در حالت رهاشدن علاوه بر آرام شدن جسم و روان آدمی،عوامل مؤثر درپیدایش بیماری نیز متوقف می شود.
14.در حالت رهاسازی الگوهای امواج مغز نیز متفاوت می­شود. فعالیت الکتریکی نورون­های مغز به وسیله­ ی دستگاهی به نام الکتروآنسفالوگراف یا (eeg) ثبت می­ شود. مشخصات منحنی­های ثبت شده بوسیله­ ی دستگاه مذکور به میزان فعالیت قشر مخ بستگی دارد و در خواب و بیداری تغییراتی از خود نشان می­دهد. این منحنی­ها با توجه به فرکانس و دامنه و ولتاژ به چند ریتم تقسیم می شوند و هر کدام در حالت خاصی ثبت می­ شود                                                                                                                                                                      

ریتم­های اصلی عبارتند از:

الف) ریتم آلفا: فراوان­ترین امواج مغز که در افرادی که در حالت استراحت فکری، آرامش و احساس سلامت به­ سر می ­برند، و توجه زیادی به محیط ندارند، ثبت می ­شود.

این ریتم با کاهش محرک­های محیطی به خصوص کاهش نور (مثلاً هنگامی که شخص چشم خود را می­ بندد) افزایش می­ یابد. این امواج زمان خواب از بین می­ روند. هنگام افزایش دقت و توجه و فعالیت فکری این امواج ناپدید می­ شوند.

ب) ریتم بتا: این امواج در اختلالات هیجانی و عاطفی و فعالیت فکری، بیش از ریتم آلفا ثبت می­ شود.

ج) ریتم تتا: این امواج در کودکان به­ طور طبیعی ثبت می­ شود ولی در بزرگسالان بیشتر در حالت تنش روانی، یأس و ناامیدی و در برخی از اختلالات مغزی مشاهده می­ شود.

د) ریتم دلتا: این امواج در بزرگسالان هنگام خواب عمیق، بی­هوشی و اغماء و در کودکان شیرخوار در اغلب ساعات شبانه­ روز ثبت می­ شود.

فعالیت امواج آلفا، که در حالت استراحت فکری ثبت می ­شوند، افزایش می­ یابد و مادام که واکنش آرامشی ادامه دارد این ارتعاشات، هم از لحاظ تعدد و هم از لحاظ شدت، رو به فزونی می­ رود. در بیشتر افراد تعداد این امواج در منحنی­های مغز، با پیدایش احساس شادی و تندرستی همراه است.

نکاتی چند پیرامون رهاسازی

برای دستیابی به رهایی و دوری از آثارمخرب انقباضات و تنش­های عضلانی می­توان از تکنیکی بسیار ساده استفاده کرد.تکنیکی که شاید سادگی بیش از حد آن ما را گمراه کرده زمان انجام چنین تکنیکی را ب تأخیر انداخته است.

یکی از ساده ­ترین تکنیک­ها برای رها شدن آن است که در راحت­ترین حالت ممکن (بر روی صندلی، مبل یا تخت) قرار گیرید و تنها به استراحتی کوتاه با قواعدی مشخص بپردازید و به واقع تلاشی در جهت انجام ندادن کار (غیرفعال، بدون کوشش)داشته باشید.رهایی زمانی حاصل می­شود که شخص احساس نیازی وافر به چنین مقوله­ای داشته باشد.پس کوشش برای رسیدن به این حالت بدون احساس نیاز کاری عبث و بیهوده خواهد بود(مانند زمانی که انسان سعی در خوابیدن بی موقع دارد).برای دستیابی به چنین آرامشی محتاج صبوری و بی­تفاوتی مطلق در زمان اجرای چنین تمرینی خواهیم بود.بهترین نتیجه زمانی حاصل می­شود که تمامی توجه به جریان عمل باشدو از تفکر درباره نتیجه کار بپرهیزید.در لحظاتی اندک که در چنین شرایطی قرار خواهید گرفت اجازه دهید روح و جسمِ شما احساس رهایی و پرواز را تجربه کند (همراهی تکنیک­های مراقبه و رهاسازی بهترین نتیجه را خواهد داد.).برای رسیدن به چنین آرامشی تلاش کنید، چرا که این وضعیت به صورت غیرمستقیم تحقق پیدا خواهد کرد.برای دستیابی به اهداف مذکور و عواملی چون تخلیه­ی انقباضات و تنش های عضلانی به این ترتیب از دو راهکار کلی حین تمرین استفاده کنید:

1.سفت و منقبض کردن عضلات(به مدت 5 تا 6 ثانیه) (پیش از رهاسازی و ایجاد آرامش در عضلات، باید از نحوه­ ی وجود تنش در عضله آگاهی پیدا کرد و درک تفاوت میان تنش و آرامش در یک عضله، کمک زیادی به برقراری آرامش و رهایی در آن می­کند.)

2.شل و رها سازی عضلات (به مدت 12 ثانیه)

این دو عمل می­بایست به ترتیب از نوک انگشتان پا تا سر به صورت جزء به جزء و به ترتیبی که معرفی می­شود رعایت شود. برای دستیابی به نتیجه­ ی بهتر ذکر چند نکته ضروری­ست:

1.تنفس می­ بایست صحیح (آرام،عمیق،پیوسته) باشد.

2.بهترین نتیجه از تکنیک­های رهاسازی از دو نوبت در روز حاصل می ­شود.
3.فاصله­ ی میان دو نوبت حداقل 6 ساعت می­باشد.

4.زمان انجام چنین تمریناتی 10 تا 20 دقیقه برای هر جلسه در نظر گرفته شده است و طی این زمان هر گروه از عضلات  برای مدت 5 تا 6 ثانیه منقبض و 12 ثانیه رها می­ شوند.

5.مکانی را که برای انجام این تمرینات انتخاب می­ کنید می­بایست به دور از سر و صدا و دارای فضایی پاک باشد. تمرین در مکانهایی که گناه و  فساد در آن صورت می­ گیرد و آلودگی صوتی و بوهای ناخوشایند و یا هر گونه محرک دستگاه عصبی وجود دارد، کاری بسیار دشوار و در پاره­ای از مواقع غیر ممکن خواهد بود.

6.نور محیط می­ بایست ملایم باشد،نور ملایم تأثیری شگرف در آرام کردن محیط دارد.

7.پیش از شروع به تمرین، دست­ها و صورت خود را بشویید تا کاملاً پاکیزه هوشیار باشید.

8.لباسی را انتخاب کنید که به واسطه ی آن درهیچ یک از اعضای بدن احساس فشار یا تنش بوجود نیاید.

9.با حذف تحریک­های حسی و عصبی از عضلات می­ بایست شرایطی را فراهم کرد تا از وضعیت عضلات آگاهی داشته باشید.

10.لوازم اضافی مانند کفش،عینک،ساعت و غیره را از خود دور کنید.

11.بهترین حالت بدن (در مراحل ابتدایی) دراز کشیدن به پشت و در حالتی است که دست ها و پاها کاملاً صاف قرار گرفته تمام قسمت­های بدن با کف اتاق یا تخت تماس پیدا کند. در مراحل پیشرفته می­توان این تمرینات را در حالت نشسته و ایستاده نیز انجام داد.

12.مکانی را که برای تمرین انتخاب می­کنید می­بایست از درجه حرارتی مناسب برخوردار باشد و از انجام چنین تمریناتی در محیط سرد خودداری کنید.

13.در پاره­ ای از مواقع و در مراحل ابتدایی،به خواب رفتن در زمان انجام تمرین امری اجتناب­ ناپذیر خواهد بود. در صورت بروز چنین حالتی سعی کنید، پس از بیداری به ادامه تمرینات خود بپردازید.

(برای پیشگیری از بروز چنین حالاتی بهتر است زمانی را به انجام این تمرین­ها اختصاص دهید که به دور از خستگی و خواب­ آلودگی باشید.)

آموزش آواز در حد مبتدی

آموزش آواز در حد مبتدی

برای اینکه به خوبی بتوانید آواز بخوانید باید دوره کلاسهای آواز خوانی و تصنیف خوانی را بگذرانید که مستلزم تلاش و پشتکار چند ساله است

ولی به صورت کلی می توان گفت آواز خوانی و خوانندگی مهارتی است بر اساس حافظه ماهیچه های صوتی و صد البته مهارتی است، بیش از توانایی صحبت کردن. برای اینکه خواننده خوبی شویم باید بتوانیم به درستی نفس بکشیم، با قدرت و رزنانس بالا بخوانیم و از گام و نت صحیح خارج نشویم. خوانندگی بسیار مفرح و همچنین اگر به طور صحیح انجام شود با دنیایی از تحسین و تشویق همراه خواهد بود. صدا باید چگونه برای آواز خواندن از گلو بیرون بیآید هیچ کدام از معلمان آواز در ایران ، معلم تربیت صدا نبوده و آنها تنها ردیف و شیوه را آموزش می دهند. اینکه هنرجوی آواز صدا را چگونه بسازد و عیب صدای خواننده چگونه باید رفع شود تا بحال در موسیقی سنتی ایران سابقه نداشته است. کلاس آموزش آواز در تهران

به همه چیز توجه کنیم
هر خواننده‌ای باید در مورد استایل‌های مختلف موسیقی و خوانندگی بداند. قطعا هرکس سلیقه و ترجیح خاص خود را در سبک موسیقی و خوانندگی دارد اما بسیار مهم است که خود را در معرض ژانرهای مختلف از همه جای دنیا قرار بدهیم چرا که این به هر خواننده‌ای برای پیدا کردن مقصد روشن در موسیقی کمک می‌کند. بنابراین، صرف نظر از هر سبکی که می‌خواهیم روی آن تمرکز کنیم، حتما با سبک‌های دیگر نیز آشنا شویم.آموزش آواز آنلاین

زیر نظر یک استاد آواز و یا یک معلم آواز تمرین کنید
حتی می توانید با دوست و آشنایی که قبلا دوره های آواز را گذرانده تمرین آواز کنید اما همیشه بهتر است که زیر نظر یک استاد و شخص حرفه ای تعلیم ببینید. انجام اشتباه یک تکنیک آواز می تواند به صدای شما صدمه بزند. اگر صدای شما قدرت کافی را ندارد، بدانید که به دلیل ماهیچه های تحت رشد و استفاده غیر صحیح از حنجره و تارهای صوتی است. اگر توانایی مالی رفتن به آموزشگاه و تعلیم زیر نظر استاد آواز را ندارید، از CD های آموزشی موجود در بازار یا از نمونه های دیگر در دسترس در یوتیوب استفاده کنید. در انتخاب معلم آواز تحقیق و دقت کنید. بسیاری تنها در پی سو استفاده از اشتیاق افراد علاقمند با روش های غیر اصولی و طولانی مدت در پی سود شخصی هستند و در این بین اساتیدی هستند که در برابر شاگرد و اعتبار خود احساس مسئولیت می کنند.

تمرین عمیق نفس کشیدن
برای دیافراگم خود،نفس کشیدن عمیق را به یک عادت تبدیل کنید با انجام مداوم و هر روزه به جای نفس آرام،و نگه داشتن هوا درون سینه خود،تمرین کنید تا نفس کشیدن عمیق جزء عادات شما شود ، اگر به طور صحیح نفس بکشید،قسمت پایینی شکم شما گسترش میابد،نه قفسه سینه شما.

گرم کردن صدا قبل از آواز
بهتر است که همیشه صدایتان را به این ترتیب گرم کنید: ابتدا رنج میانه صدا، سپس رنج پایین صدا و در آخر رنج بالای صدا و دوباره به رنج میانه برگردید. همیشه برای هر رنج صدایی 10 دقیقه زمان بگذارید و اگر صدایتان خسته است، زیاد به آن فشار نیاورید. هنگام گرم کردن صدا همیشه به رنجی برگردید که برایتان راحت تر است و بعد از چند دقیقه دوباره امتحان کنید چیزهای دیگری که باید تمرین کنید:

داینامیک صدا: خواندن را در رنج میانه و بسیار ملایم شروع کنید و سپس بلندتر و پس از آن دوباره ملایم بخوانید. به این تغیراتی که در شدت رزنانس صدای خود بوجود می آورید، داینامیک صدا گفته می شود. حتی ساده ترین نوع داینامیک، به صدای شما روح می بخشد و هرچه بیشتر تمرین کنید و بلند و ملایم بخوانید صدای سالم تری خواهید داشت. در موسیقی کلاسیک داینامیک صدا از ساکت ترین تا بلندترین به صورت زیر نشان داده می شود:

PP “پیانیسیمو” ساکت ترین
P “پیانو” ساکت،
MP “متزو پیانو” نیمه ساکت،
MF ” متزو فورته” نیمه بلند
F “فورته” بلند
FF “فورتیسیمو” بسیار بلند

در ابتدا شما ممکن است تنها قادر به خواندن از MP تا MF باشید اما با تمرین بیشتر می توانید داینامیک صدایتان را افزایش دهید.

سرعت: از “دو” تا “سل” را و به عکس، در اکتاوهای مختلف و با ادای صحیح نتها با سرعت بخوانید. این تمرین به صدای شما انعطاف بیشتری می دهد.
تمرین روزانه صداسازی داشته باشیم
این یک وجه مهم است که برای تبدیل شدن به خواننده ای موفق، ضروری است. به دنبال یک مربی صداسازی کاربلد در نزدیکی خود باشیم و سریعا برای کلاس‌های صداسازی و تمرینات صداسازی ثبت نام کنیم. آموزش صداسازی، آسان‌ترین راه برای رشد مهارت ما در خواندن است. نباید اینطور فکر کنیم که یک شبه می توانیم در خوانندگی حرفه‌ای شویم و خیلی سریع مثل خواننده‌های مشهور مورد علاقه‌مان بخوانیم. با تمرین، صبر و پشتکار، ما هم می‌توانیم به این هدف برسیم.
باید همیشه زمانی را برای تمرین روزانۀ خوانندگی بگذاریم. می‌توانیم این کار را حتی در هنگام دوش گرفتن، رانندگی کردن یا رسیدگی به کارهای خانه انجام دهیم یا حتی در مدرسه و یا محل کار. می‌توانیم با تمرین هامینگ شروع کنیم وهرآهنگی که می‌خواهیم را ابتدا با هامینگ و سپس با صدای آوازی بخوانیم. این نوع گرم کردن صدا، همانطور که دربالا اشاره شد، ضروری است. اما باید درهنگام تمرین مراعات اطرافیان را هم بکنیم!

تقویت اعتماد بنفس
باید قبول کرد که خواننده های امروزی مخصوصا خوانندگان پاپ، به هیچ وجه دارای رنج صدای قابل توجهی نیستند. اما اجرا های بی نظیری ارائه می کنند که به لحاظ بصری و حتی شنیداری دارای جذابیت و گیرایی هستند. تنها دلیل این محبوبیت اعتماد به نفس می باشد که باعث بهتر شدن اجرا و بیشتر شدن طرفداران می شود.
 
نوشیدنی های ولرم زیادی بنوشید
نه یخ زده و نه داغ و خیلی گرم ، این برای تارهای صوتی شما و مفید است.زیرا به سادگی آنها را هیدراته میکند و باعث میشود که بلغم یا مخاطتان بیش از حد پاک شود. آب سرد موجب شوک و تشدید تارهای صوتی و گلوی شما خواهد شد.

صدای خودتان را ضبط کنید
وقتی که آواز میخوانید،صدای خود را ضبط کنید تا ببینید آیا صدای شما خوشایند و تحریک کننده است یا خیر؟ صدایتان را با ذهن باز گوش کنید و اگر واقعا خوب و درست به نظر نمیرسد،خودتان را قانع نکنید که همه چیز درست است.

طرز ایستادن خود را تصحیح کنید
در حالی که یکی از پاها کمی از دیگری جلوتر است، سعی کنید راست بایستید . سینه را به جلو و پهنای شانه ها را به عقب متمایل کنید. این طرز یستادن به شما کمک می کند که راحت تر نفس بکشید و حجم شش ها را برای ادای بهتر نتها و کلمات افزایش دهید. صورت و فک خود را ریلکس و راحت نگه دارید.

سرنوشت موزه‌ی موسیقی چه می‌شود؟

سرنوشت موزه‌ی موسیقی چه می‌شود؟

هفدهم خرداد عوارض ناشی از ابتلا به ویروس کرونا موجب فوت علی مرادخانی مدیر و موسس موزه موسیقی و معاون هنری سابق وزارت ارشاد شد. کلاس آموزش آواز سنتی در تهران

طبیعتا پس از درگذشت زنده‌یاد مرادخانی باید مدیر تازه‌ای برای موزه موسیقی انتخاب می‌شد، هرچند هیئت‌امنای موزه خیلی زود جلساتی را برای تعیین تکلیف این موزه مهم برگزار کردند، اما نتیجه این جلسات چیزی نیست که رضایت اهالی موسیقی و فعالان این عرصه را  جلب کند. آن‌طور که در رسانه‌ها آمده، لطیف روحانی جایگزین زنده‌یاد مرادخانی شده است. بنا بر این نیست که بگوییم مدیر موزه صرفا باید از میان هنرمندان انتخاب شود، اما طبیعتا نگاهی به اساس‌نامه موزه نشان می‌دهد که چرا انتخاب انجام‌شده از دید هنرمندان و منتقدان موسیقی که دل در گرو این موزه مهم دارند، با انتقاد روبه‌روست. آموزش آواز آنلاین

آن‌طور که در اساس‌نامه موزه موسیقی آمده، مدیرعامل موزه از سوی هیأت امنا انتخاب و منصوب می‌شود. در واقع در تبصره 2 این اساسنامه آمده است: «چنانچه تشکیل جلسه هیئت امنا جهت انتخاب مدیرعامل برابر تبصره 2 ماده 16 باشد، درخواست تشکیل جلسه از طرف ریاست هیأت مدیره به هیأت امنا منعکس می‌گردد.» این جلسات حداقل با حضور 5 نفر از اعضا رسمیت پیدا می‌کند. زنده‌یاد علی مرادخانی، محمدمهدی عسگرپور، مرتضی کاظمی، محمد سریر و داوود گنجه‌ای از اعضای هیأت مدیره موزه موسیقی و محمدرضا جوادی یگانه معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، سیدمحمد بهشتی، مرتضی کاظمی، محمد سریر، حسن ریاحی، محمدمهدی عسگرپور و علی مرادخانی هیأت امنای موزه موسیقی هستند.

بر اساس مفاد اساس‌نامه هیأت امنا عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری و سیاستگذاری موزه هستند و هرگونه تغییر در ترکیب و پذیرش عضو جدید (اعم از شخص حقیقی یا حقوقی) یا کناره‌گیری هر یک از اعضای هیأت مدیره در صورت تصویب به اتفاق آرای هیئت امنا امکانپذیر است. هیئت امنا هم گروهی 7 نفره هستند که برای دوره‌های 5 ساله انتخاب و مدیر موزه را تعیین می‌کنند. در این هیئت معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، مدیرعامل موزه موسیقی، دو نفر از هنرمندان یا اساتید مجرب در زمینه موسیقی ایران به پیشنهاد هیئت مدیره، انتخاب یک نفر از مدیران آگاه هنری و فرهنگی آشنا به امور موزه‌داری از هیأت مدیره، یک نفر از اساتید موسیقی و آشنا به امور مرتبط با موزه موسیقی از خانه موسیقی و انتخاب یک نفر متخصص در امور موسیقی و آگاه به امور موزه‌داری از خانه هنرمندان حضور دارند و با انجام بررسی و رسیدن به یک اجماع مدیرعامل موزه موسیقی از بین هیأت امنا انتخاب و منصوب می‌شود. بهترین کلاس آواز در اصفهان

لطیف روحانی که حالا به‌عنوان مدیر موزه معرفی شده با شرایطی بر خلاف آنچه بیان شد، انتخاب شده است. طبق شنیده‌ها او انتخاب پیروز حناچی شهردار تهران بوده و در واقع پس از حضور آقای شهردار به‌عنوان مدیر معرفی شده است، این انتخاب خلاف اساس‌نامه موزه موسیقی بوده و نکته مهم‌تر این است که فردی را بدون هیچ آشنایی با مدیریت هنری و بخصوص هنر موسیقی به مدیریت یک موزه مهم گماشته است. روحانی که سال 98 به عنوان معاون فرهنگی و پشتیبانی اداره کل حوزه شهرداری تهران انتخاب شده، شاید مدیر خوبی هم باشد اما نه برای موزه موسیقی که جایگاهی کاملا هنری و تخصصی دارد و حضور فردی آشنا با موسیقی را می‌طلبد.

محمدرضا درویشی آهنگساز و پژوهشگر موسیقی و پیشکسوت موسیقی اقوام ایران هم که دوستی قدیمی با مرحوم مرادخانی داشت، در گفت‌وگو با روزنامه ایران به این انتخاب واکنش نشان داده و از آن انتقاد کرده است. او به صراحت گفته برای مدیریت موزه افراد دیگری کاندیدا بوده‌اند که آشنایی خوبی با این مکان و همچنین هنر موسیقی داشته‌اند اما یک انتخاب و انتصاب بی‌معنا باز هم جای خود را به انتخاب یک فرد شایسته این جایگاه داده است.
از طرف دیگر حضور چهار موزیسین شناخته‌شده داود گنجه‌ای، حمیدرضا نوربخش، محمد سریر و حسن ریاحی در هیئت مدیره نکته مهمی است و این سوال را ایجاد می‌کند که چطور محمد بهشتی و مرتضی کاظمی در هیئت امنا توانسته‌اند رضایت چهار موزیسین را برای نادیده گرفتن اساس‌نامه موزه جلب کنند و آنها را همراه نظر خود کنند؟ آیا هیئت مدیره موزه موسیقی هم باید مانند مدیران خانه موسیقی که اغلب این نام‌ها سابقه‌اش را دارند، رفتار کند؟‌قرار نیست لااقل هنرمندان دلخوش باشند یک جا همه چیز طبق قانون پیش می‌رود؟ و از همه مهم‌تر آیا این موزیسین‌ها توقع دارند هنرمندان به این فکر نکنند که حتما وعده و وعیدی در کار بوده و پشت پرده این انتصاب اتفاقاتی غیر عادی دارد؟

سرنوشت موزه‌ی موسیقی

از طرف دیگر در نظرات منتقدان آنچه بسیار مورد تاکید است، اهمیت آشنایی مدیر این موزه با موسیقی است. آنچه به زعم همه مرادخانی هم نسبت به آن اشراف داشته و سرنوشت موزه، هنر موسیقی و هنرمندان این عرصه بخش مهمی از کار نه، که زندگی روزمره‌اش بوده است. همین تاکیدها نشان می‌دهد مدیر موزه باید کسی باشد که موسیقی در زندگی روزمره‌اش نقش و جایگاهی پررنگ و اساسی داشته باشد و به حضورش در این مکان به‌عنوان یک پست مدیریتی معمولی که دیر یا زود آن را به دیگری وامی‌گذارد، نگاه نکند.

شاید هم الان برای قضاوت لطیف روحانی زود باشد اما اگر بنا باشد اساس‌نامه موزه به راحتی نادیده گرفته شود و آنطور که شنیده‌ها می‌گویند وعده‌های شهردار محترم تهران موزه را از داشتن یک مدیر لایق بر اساس قوانین این مکان دور کند، می‌توان منتظر دیگر قانون‌شکنی‌ها و اتفاقات نامبارک هم برای موزه بود، اتفاقاتی که اصولا از بالا رفتن یک خشت کج شروع شده و تا ثریا کج می‌روند!

Top