آموزشگاه موسیقی در اصفهان     کلاس آموزش گیتار در اصفهان   گروه موسیقی در اصفهان

ریتم موسیقی چیست و از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

 ریتم موسیقی چیست و از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

ریتم موسیقی چیست؟

در این مقاله ی کوتاه، به بررسی ریتم موسیقی پرداخته می‌شود که یکی از مهم ترین عناصر در موسیقی است. این موضوع بسیار مهمی است و یادگیری ریتم موسیقی برای همه ی کسانی که می‌خواهند با موسیقی آشنا تر شوند، یا به تازگی شروع به یادگیری نواختن یک ساز کرده اند لازم بوده و توصیه می‌شود. بهترین کلاس آواز در تهران

می‌توان ادعا کرد که ریتم موسیقی، مهم ترین عنصر آن است. ریتم، آهنگ را به جلو می‌راند، باعث ادامه یافتن آن شده و موزیسین های حرفه ای را از غیر حرفه ای متمایز می‌کند. می‌شود گفت بدون ریتم، موسیقی وجود ندارد.

ممکن است بگویید آنچه که باعث ایجاد یک موسیقی می‌شود، نُت ها هستند؛ اما این گفته صحیح نیست. اگر ریتم وجود داشته باشد، شما تنها نیاز به وسیله ای دارید که آن صدا را بتواند ایجاد کند. آموزشگاه خوانندگی در اصفهان

اجزاء اصلی ریتم در موسیقی

ریتم موسیقی، از دو قسمت تشکیل شده است: ضرب یا تمپو (tempo) و میزان نما (meter signature/  time signature).

هر دوی این موارد در شکل زیر نشان داده شده اند. سه چهارم، که به عنوان میزان نما است و تمپو که برابر با ۱۲۶ می‌باشد. عدد سه چهارم، مشخص کننده ی دو چیز است: در هر میزان چند بیت یا ضرب وجود دارد و اینکه هر یک ضرب معادل چه نُتی است.

در واقع، عدد بالایی در هر میزان نما (در اینجا عدد ۳) نشان می‌دهد که در هر میزان چند ضرب وجود دارد و عدد زیرین (در اینجا عدد۴) نشان می‌دهد که هر یک ضرب، معادل چه نُتی است (کدام نُت، یک ضرب را تشکیل می‌دهد).

برای توضیح بیشتر، عدد ۴ نشان دهنده ی یک نت سیاه است، ۸ نشان دهنده ی نُت چنگ و ۲ نشان دهنده ی نت سفید می‌باشد و به همین ترتیب.
آهنگساز و تنظیم کننده در اصفهان
همچنین در شکل کلمه ی Allegro (تند و شتابان) مشاهده می‌شود که پس از آن یک نُت سیاه با عدد ۱۲۶ نشان داده شده است. الگرو، یک کلمه ی ایتالیایی است که معنای سریع، شتابان و طرب انگیز را می‌دهد. اکثر کلمات موسیقی از زبان ایتالیایی گرفته شده است. این کلمه، به معنای این است که در هنگام نواختن، تمپویی در محدوده ی ۱۲۰ تا ۱۳۹ بیت (ضرب) در هر دقیقه داشته باشیم که عدد دقیق آن نیز در مقابل آمده است (۱۲۶نت سیاه در هر دقیقه).

نوازندگان طبل یا تیمپانی یا درام، ضرب مورد نظر را برای بقیه ی نوازندگان ایجاد می‌کنند و در واقع به نوعی تنظیم کننده ی ریتم موسیقی هستند. اما اگر نوازنده ی درام در کار نباشد، مثلا هنگامی که یک ویولونیست یا پیانیست به تنهایی مشغول نواختن سازشان هستند، چه گونه ریتم را رعایت کنند تا موسیقی به شکل خوبی اجرا شود؟ این موضوعی بسیار مهم است و به تدریج و با تمرین کردن، نوازندگان به آن مسلط خواهند شد.

آشنایی با آواز افشاری و گوشه‌ های آن

آشنایی با آواز افشاری و گوشه‌ های آن

آواز افشاری یکی از متعلقات دستگاه شور است. این آواز دارای گوشه‌های مخصوص به خود است که برخی از آن‌ها عبارتند از: بیات راجه، رهاب، مسیحی، مثنوی و... قطعات این آواز حالتی مناجات گونه و متاثر دارند. کلاس آموزش آواز سنتی در تهران

آواز افشاری

پایه و اساس موسیقی ایرانی را ردیف موسیقی ایرانی تشکیل می‌دهد. ردیف مجموعه‌ای از دستگاه‌ها و آواز‌هاست که هر کدام ویژگی‌ها و مشخصات خاص خود را دارند. ردیف موسیقی ایرانی شامل هفت دستگاه موسیقی اصلی با نام‌های شور، نوا، سه گاه، چهارگاه، همایون، راست پنجگاه و ماهور و پنج آواز فرعی با نام‌های ابوعطا، افشاری، دشتی، بیات ترک و اصفهان است. در این مقاله قصد داریم شما را با ویژگی‌ها، گوشه‌ها و حس و حال آواز افشاری آشنا کنیم.
بهترین آموزشگاه خوانندگی در اصفهان

آشنایی با آواز افشاری

    آواز افشاری یکی از متعلقات دستگاه شور است. یعنی از نظر فواصل و کوک به دستگاه شور شبیه است، ولی دارای نت شاهد و نت ایست متفاوت و مستقل برای خود است.
    نت شاهد آواز افشاری درجه‌ی چهارم شور است. یعنی اگر شور سل داشته باشیم نت شاهد افشاری نت دو می‌شود.
    نت ایست آواز افشاری درجه‌ی دوم شور است یعنی در شور سل نت ایست افشاری نت لا می‌شود. تمام جمله‌های موسیقی در این آواز به این نت ختم می‌شوند.
    درجه پنجم شور در این آواز متغیر است و در ملودی‌های بالا رونده ربع پرده زیر می‌شود؛ که اگر شور سل داشته باشیم در افشاری نت ر متغیر می‌شود.
    درجات پنج و شش افشاری فقط در برخی گوشه‌ها اهمیت دارند.
    نت خاتمه در آواز افشاری درجه‌ی زیر پایه‌ی شور است (یعنی یک نت قبل از نت پایه)؛ به عنوان مثال اگر شور سل داشته باشیم نت خاتمه افشاری نت فا می‌شود.
    در افشاری نت پایه‌ی شور اهمیت بسیار کمی دارد. مثلا اگر شور سل داشته باشیم، در افشاری نت سل از اهمیت کمی برخوردار است.
    فواصل آواز افشاری عبارتند از دوم بزرگ، سوم نیم بزرگ، چهارم و پنجم درست، ششم نیم بزرگ، هفتم کوچک و هنگام.


حس و حال آواز افشاری

افشاری حس و حالی مالیخولیایی و مناجات گونه دارد. آواز افشاری گاه حزن انگیز و گاه بسیار شاد هستند.
آهنگساز و تنظیم کننده در اصفهان
 
آواز افشاری در قدیم

    نام افشاری از نام ایل افشار (از قوم‌های ترک آذربایجان) گرفته شده است.
    در ردیف‌های قدیمی‌تر مثل ردیف میرزاعبدالله آواز افشاری اهمیت کمتری داشته است و در اجرا زمانی کمتر از پنج دقیقه به آن اختصاص می‌دادند. ولی رفته رفته در ردیف‌های جدید‌تر بیشتر مورد توجه قرار گرفت، به گونه‌ای که زمان اجرای آن به ۳۰ دقیقه هم رسید.
 
معرفی گوشه‌های آواز افشاری

    درآمد‌های متعدد در افشاری: در ردیف‌های مختلف برای این آواز درآمد‌های مختلفی اجرا می‌شود. به عنوان مثال در ردیف علی اکبر شهنازی هشت درآمد برای آواز افشاری آمده است. درآمد‌های افشاری گاه تا درجه‌های هفتم، هشتم و حتی نهم هم می‌روند و بر درجات بالای گام تاکید می‌کنند و نهایتا به نت شاهد و نت ایست افشاری بازمی‌گردند.
    بیات راجه: مهم‌ترین گوشه‌ی افشاری است که آن را بیات راجع هم می‌نویسند. در دستگاه نوا و بیات اصفهان هم گوشه‌ای با این نام اجرا می‌شود.
    نهیب: گوشه‌ی نهیب (و دو گوشه مرتبط دیگر شامل عراق و آشور) دارای مُد متفاوتی هستند و در دستگاه‌های نوا، ماهور و راست‌پنج‌گاه هر سه این‌ها اجرا می‌شوند، اما در افشاری فقط گوشه نهیب اجرا می‌شود. در این گوشه درجه هشتم شور نت شاهد است و درجه پنجم شور نت ایست.
    مثنوی پیچ یا مثنوی: نت شاهد این گوشه درجه‌ چهار، نت شروع درجه‌ی هفت (بم) و نت ایست آن درجه‌ی دوم است. در این گوشه بیشتر اشعار مولوی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
    جامه دران: نت شروع و نت متغیر این گوشه درجه‌ پنجم است.
    قرایی: نت شروع و نت شاهد این گوشه درجه‌ هفتم و نت ایست آن درجه‌ پنجم است.
    شاه ختایی: نت شروع گوشه‌ شاه ختایی درجه‌ی هفتم از قسمت بم، نت شاهد آن درجه‌ سه و نت ایست درجه‌ دوم است.
    عراق: فرهاد فخرالدینی از گوشه‌ عراق هم در این گوشه نام برده است و آن را به عنوان اوج افشاری معرفی می‌کند. فرهاد فخرالدینی معتقد است که با گوشه‌ عراق می‌توان پرده گردانی کرد و به دستگاه ماهور وارد شد. با اجرای گوشه عراق، گسترده صوتی آواز افشاری به یک فاصله دهم کوچک می‌رسد و شامل سیزده درجه می‌شود.
    رُهاب
    مسیحی
    کرشمه
    بسته نگار
    نهیب
    حصار
    تخت طاقدیس و صدری

 
نمونه‌هایی از آواز افشاری

    این دهان بستی دهانی باز شد: آوازی در مایه افشاری که محمدرضا شجریان برای ماه رمضان اجرا کرده است.
    آلبوم آرام جان از محمد رضا شجریان همراه با گروه آوا
    تصنیف دوش دوش
    تصنیف  از کفم رها


متن تصنیف “از کفم رها” در آواز افشاری (از عارف قزوینی با صدای محمد رضا شجریان) 
ازکفم رها، جانم، شد قراردل
ازکفم رها، جانم، شد قراردل
نیست دست من، خدا، اختیاردل، جانم، اختیاردل
دل به هرکجا، جانم، رفت و برنگشت
دل به هرکجا، جانم، رفت و برنگشت
دیده شد سپید، خدا، ز. انتظار دل، جانم، ز. انتظار دل
خون دل بریخت، جانم، از دو چشم من
خون دل بریخت، جانم، از دو چشم من
خوشدلم از این، خدا، انتحار دل، جانم، انتحار دل
بعد از این ضرر، جانم، ابلهم اگر
بعد از این ضرر، جانم، ابلهم اگر
خم کنم کمر، خدا، زیر بار دل، جانم، زیر بار دل
بعد از این ضرر، جانم، ابلهم اگر
خم‌کنم کمر، خدا، زیر بار دل، جانم، زیر بار دل
ازکفم رها، جانم، شد قراردل
ازکفم رها، جانم، شد قراردل
نیست دست من، خدا، اختیاردل، جانم، اختیاردل
جانم، اختیاردل

منبع: www.tunetehran-class.ir

قدیمی ترین قطعه موسیقی دنیا چیست؟

قدیمی ترین قطعه موسیقی دنیا چیست؟

قدیمی ترین قطعه موسیقی دنیا چیست؟ این سوالی بود که اخیرا ذهن مرا به خود مشغول کرده بود. همه ما میدانیم که موسیقی در تمام تمدن های بشری وجود داشته و حداقل 55000 سال است که مردم به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه از موسیقی در زندگی خود بهره می‌برند. کلاس آموزش آواز سنتی در تهران

البته پیدایش نخستین قطعه موسیقی تاریخ مشخصی ندارند اما شواهد به دست آمده حاکی از آن است که قدیمی ترین آهنگ های دنیا حدود سه هزار سال پیش ساخته شده اند. در واقع این قطعات مربوط به قرن اول تا چهارم پس از میلاد مسیح هستند که بیشتر شامل سرودهای مذهبی می‌شوند. باورکردنی نیست اما برخی از این سرودها بعد از گذشت هزار سال هنوز هم توسط کلیسا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در ادامه 8 قطعه از قدیمی ترین قطعات موسیقی جهان را مشاهده می‌کنیم، در سال های اخیر محققان با تلاش و مطالعه و با بهره گیری از تکنولوژی جدید، اقدام به ضبط و بازسازی این آهنگ ها کرده اند. آهنگساز و تنظیم کننده در اصفهان

8- Sumer Is Icumen In

قدیمی ترین قطعه موسیقی

سال تولید: اواسط قرن سیزدهم میلادی

کشور مبدا: انگلستان

آهنگساز: نامشخص

این قطعه هشتمین آهنگ در این لیست است اما خود به عنوان قدیمی ترین قطعه موسیقی ساخته شده در انگلستان شناخته می‌شود. قدمت این آهنگ به انگلستان قرون وسطی در اواسط قرن سیزدهم برمی گردد و به گویش Wessex نوشته شده است.

این آهنگ ملودی و شعر شادی دارد و معنی آن به موضوع تابستان و جشن های تابستانی انگلستان اشاره می‌کند. نسخه اصلی این نوشته در کتابخانه بریتانیا نگه داری می‌شود و به عنوان یکی از قدیمی ترین و مهم ترین آثار تاریخی انگلستان شناخته می‌شود. بهترین آموزشگاه خوانندگی در اصفهان

7- Te Deum

قدیمی ترین قطعه موسیقی

سال تولید: 387 پس از میلاد مسیح

کشور مبدا: امپراتوری روم

آهنگساز: ساخت این قطعه به سنت آمبروز و سنت آگوستین نسبت داده می شود. اما ممکن است ساخته سنت هیلاری یا سنت نیکتاس نیز باشد.

قطعه Te Deum که به آن آوازکلیسا و سرود «آمبروسیان» هم گفته می‌شود یکی از اولین سرودهای مذهبی مسیحی است.

این قطعه هنوز هم توسط برخی از کلیساها و در مراسم ها ویژه ای مثل انتخاب پاپ، تقدیس یک اسقف و آیین های مذهبی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

6- Let All Mortal Flesh Keep Silence

قدیمی ترین قطعه موسیقی

سال تولید: قرن چهارم میلادی

کشور مبدا: یونان

آهنگساز: ناشناخته

این قطعه یکی از سرودهای یونانی مذهبی است که هنوز هم استفاده می شود. این سرود در اصل برای مراسم عبادت سنت جیمز نوشته شده بود که قدیمی ترین شکل عبادت مسیحی است که هنوز وجود دارد.

5- Phos Hilaron (Lumen Hilare)

قدیمی ترین قطعه موسیقی

سال تولید: اواخر قرن سوم یا اوایل قرن چهارم میلادی

کشور مبدا: یونان

آهنگساز: نامشخص

این قطعه یکی از اولین سرودهای یونانی مسیحی است که امروزه نیز به طور گسترده توسط کلیسا استفاده می شود. سنت باسیل که در سال 329 تا 379 پس از میلاد مسیح زندگی می‌کرد می‌گوید که این قطعه در زمان او مورد استفاده قرار می‌گرفته، البته اطلاعات دقیقی در مورد منشا این قطعه وجود ندارد و ما تنها می‌دانیم که این قطعه برای یک مراسم آیینی مخصوص استفاده می‌شده است.

امروزه معمولا در هنگام غروب این سرود را همزمان با روشن کردن چراغ های کلیسا می‌خوانند به همین دلیل این آهنگ به «سرود روشنایی» معروف است.

4- Oxyrhynchus Hymn

قدیمی ترین قطعه موسیقی

سال تولید:  اواخر قرن سوم میلادی

کشور مبدا: مصر

آهنگساز: نامشخص

این آهنگ قدیمی ترین قطعه موسیقی مذهبی در یونان است که شامل اشعار و ملودی های ساده ای می‌باشد. این سرود که بر روی پاپیروس (کاغذهای قدیمی مصری) نوشته شده است در سال 1918 یافت شد. زبان این نوشته نمادهای باستانی یونانی است.

اگرچه محققان معتقدند که این سرود در عبادت های مسیحی مورد استفاده قرار گرفته بود اما مفهوم و محتوای آن از کتاب مقدس نشات نمی‌گیرد.

3- Seikilos Epitaph

قدیمی ترین قطعه موسیقی

سال تولید: حدود 100 پس از میلاد

کشور مبدا: یونان

آهنگساز: Seikilos

اگرچه ترانه های قدیمی تر از این قطعه هم وجود دارد اما این اثر قدیمی ترین قطعه موسیقی یونانی است که تمام بخش های آن به طور کامل باقی مانده است. متن این موسیقی روی یک قطعه سنگ حک شده است و مضمون عاشقانه دارد.

به نظر می‌رسد که سیکیلوس این قطعه را برای همسر خود اوتروپ ساخته است. از آنجایی که تمام بخش های این کتیبه سالم است، محققان توانستند با موفقیت این ترانه را بازسازی و بررسی کنند.

این قطعه برای نخستین بار در سال 1883 کشف شد و تاکنون توسط اشخاص مختلفی نگهداری شده است اما در حال حاضر در موزه ملی دانمارک به نمایش گذاشته شده است.

2- Delphic Hymns

قدیمی ترین قطعه موسیقی

سال تولید: بیش از صد سال قبل از میلاد

کشور مبدا: یونان باستان

آهنگساز: Athénaios Athenaíou

این سنگ نوشته شامل دو قطعه موسیقی از یونان باستان است که قدمت آن به بیش از صد سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد.

این سرودها برای اولین بار در سال 1893 کشف شدند و پس از بررسی های زیاد مشخص شد که این دو سرود حدود 128 سال قبل از میلاد مسیح و برای اجرا در یک مراسم خاص در آتن نوشته شده اند. هر دو این آهنگ ها به پرستش خدای یونانی آپولو می‌پردازند.

متاسفانه هر دو آهنگ ناقص هستند، اما موسیقی شناسان تمام تلاش خود را کرده اند تا قطعات را کنار هم بگذارند و این قطعات را بازنویسی کنند.

1- Hurrian Hymn to Nikka

قدیمی ترین قطعه موسیقی

سال تولید: حدود 1400 سال قبل از میلاد

کشور مبدا: شهر باستانی آموری در شمال سوریه امروزی

آهنگساز: نامشخص

در سال‌های ابتدایی دهه ۱۹۵۰، باستان‌شناسان چند کتیبه رُسی متعلق به قرن ۱۴ قبل از میلاد را در شهری باستانی در سوریه پیدا کردند.

روی این کتیبه‌های با خط میخی چیزهایی به زبان «هوری» نوشته شده بود که به زودی مشخص شد که قدیمی‌ترین قطعه موسیقی کشف‌شده است.

آنه درفکورن کیلمر، استاد آشورشناسی دانشگاه کالیفرنیا در سال ۱۹۷۲ موفق شد این علایم میخی را کشف رمز کند. البته مورخان دیگر هم به نوبه خود ترجمه‌هایی از این کتیبه‌ها داشتند. همچنین به نظر می‌رسد که این قطعه برای ساز چنگ تنظیم شده است.

تا پیش از آن موسیقی‌دان‌ها تصور می‌کردند که ثبت نوشتاری موسیقی از یونان باستان شروع شده است، اما کشف صورت گرفته همه چیز را تغییر داد.

موسیقی یا موزیک چیست؟

موسیقی یا موزیک چیست؟
موسیقی یا موزیک هنر بیان احساسات به کمک آوا و هنر و دانش ترکیب صدا‌هاست. موسیقی را در گذشته خنیا هم می‌گفتند. ارسطو فیلسوف یونان باستان موسیقی را یکی از شاخه‌های ریاضی معرفی کرد و فیلسوفان اسلامی هم نظر وی را پذیرفته‌اند مانند ابن سینا که در کتاب خود در بخش ریاضی از موسیقی نام برده است. کلاس آموزش آواز سنتی در تهران

موسیقی

نظر بزرگان و فیلسوفان در مورد موسیقی چیست؟ موسیقی را چگونه تقسیم بندی می‌کنند؟ و… اگر این سوالات به ذهن شما هم خطور کرده است برای جواب آن‌ها با ما همراه باشید.

بهترین آموزشگاه خوانندگی در اصفهان
تعریف موسیقی یا موزیک
موسیقی یا موزیک را که در ادبیات فارسی کهن به آن خنیا هم می‌گویند، یک فعالیت یا حرفه است که از صدا یا سکوت تشکیل می‌شود. عناصر اصلی تشکیل دهنده‌ی موسیقی، ملودی، هارمونی و ریتم است که ملودی توسط زیر و بمی صدا‌ها به وجود می‌آید.
 
ریشه‌ی کلمه‌ی خنیا
خنیا از لغت پارسی خونیاک و لغت اوستایی هونواک گرفته شده است. هونواک از دو بخش هو (به معنای نیک و خوش) و نواک (به معنای نوا) ساخته شده است که مجموعا هونواک را می‌توان نوای خوش معنی کرد. واژه‌ی موسیقی هم از لغت یونانی و برگرفته از  واژهٔ Mousika) μουσική و مشتق از واژهٔ Μοῦσαι) می‌دانند.
مهم‌ترین عامل به وجود آورنده‌ی موسیقی صدا و ریتم همراه با هنر بیان احساسات به وسیله‌ی آواست.

تعاریف مختلف از موسیقی
پیشینیان و موسیقی دانان بزرگ گذشته تعاریف مختلفی از موسیقی ارائه داده‌اند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

     ارسطو (از فیلسوفان یونان باستان): موسیقی را یکی از شاخه‌های ریاضی معرفی کرد و فیلسوفان اسلامی هم نظر وی را پذیرفته‌اند مانند ابن سینا که در کتاب خود در بخش ریاضی از موسیقی نام برده است.
    ارسطو در جای دیگری می‌گوید: موسیقی حکمتی است که نفوس بشر از اظهار آن در قالب الفاظ عاجز است بنابراین آن را در قالب اصوات ظاهر می‌سازد.
    افلاطون (دوّمین فیلسوف از فیلسوفان بزرگ): او می‌گوید موسیقی یک ناموس اخلاقی است که روح به جهانیان، و بال به تفکر و جهش به تصور، و ربایش به غم و شادی و حیات به همه چیز می‌بخشد. موسیقی روح انسان را مناسب و هماهنگ می‌کند و استعداد پذیرش عدالت را در وی برمی‌انگیزد.
    ابونصر فارابی: از نظر ابونصر فارابی (از بزرگترین فلاسفه و دانشمندان ایرانی عصر اسلام) موسیقی علم شناسایی الحان و شامل دو علم است؛ علم موسیقی عملی و علم موسیقی نظری. آهنگسازی و تنظیم کننده در اصفهان
    ابوعلی سینا: از نظر ابوعلی سینا (پزشک، ریاضی‌دان، منجم، فیزیک‌دان، شیمی‌دان، زمین‌شناس، شاعر، منطق دان و فیلسوف ایرانی) موسیقی علمی است ریاضی که در آن از چگونگی نغمه‌ها از نظر ملایمت و سازگاری، و چگونگی زمان‌های بین نغمه‌ها بحث می‌شود.
    بتهوون: بتهوون (موسیقی‌دان و آهنگساز برجسته‌ی آلمانی) موزیک یا موسیقی را مظهری می‌داند عالی‌تر از هر علم و فلسفه‌ای. از نظر او موسیقی هنر زبان دل و روح بشر و عالی‌ترین تجلی قریحهٔ انسانی است. بتهوون می‌گوید: “آنجا که سخن از گفتن بازمی‌ماند موسیقی آغاز می‌شود”.
     لئوپددوفن: ریشه موسیقی به عهد کهن ارتباط دارد. در واقع همان روزی که انسان توانست برای نخستین بار خوشی‌ها و رنج‌های خود را با صدا نمایش دهد، مبدأ موسیقی به‌شمار می‌آید.

    ابن خردادبه (جغرافی‌دان، تاریخ‌نویس و موسیقی‌شناس ایرانی): موسیقی آن است که تو را شاد کند و برقصاند و بگریاند و اندوهگین کند و جز آن هر چه باشد رنج و بلاست.
    موسیقی ذهن را لطیف و خوی را ملایم و جان را شاد و قلب را دلیر و بخیل را بخشنده می‌کند، آفرین بر خردمندی که موسیقی را پدیدآورد.
    هگل (فیلسوف بزرگ آلمانی): آنچه موسیقی متعلق به خود می‌داند همان اعماق زندگانی درون شخص است موسیقی هنر خاص روح است و به‌طور مستقیم به روح خطاب می‌کند.
    واگنر: آهنگ‌ساز، رهبر ارکستر، نظریه‌پرداز موسیقیدان و مقاله‌نویس آلمانی در تعریف موزیک می‌گوید: من موسیقی را تنها وسیله لذت گوش به‌شمار نمی‌آورم بلکه آن را محرک قلب و مهیج احساسات می‌دانم. موسیقی عالی‌ترین هنرهاست. موسیقی متعلق به دل است و جایی که دل نیست موسیقی هم وجود ندارد.
    نیچه: فیلسوف، شاعر، منتقد فرهنگی، آهنگساز و فیلولوژیست کلاسیک بزرگ آلمانی معتقد است که تمام پدیده‌ها در مقایسه با موسیقی تنها نمادند. زندگی بدون موسیقی اشتباهی بزرگ بوده‌است.
 
موسیقی و زیبایی شناسی
در رابطه با موسیقی سه نظریه‌ی زیبایی شناسی وجود دارد:

    موسیقی به مثابه زبان احساسات
    موسیقی به مثابه نماد احساسات
    ذات موسیقی صدا و حرکت است

برخی از پدیده‌های طبیعی مانند صدای آب، وزش باد، صدای برگ‌های درختان و … آوا‌های طبیعی موسقی هستند. این امر نشان می‌دهد که موسیقی پدیده‌ای طبیعی است که در فطرت انسان و در تمام فرهنگ‌ها و جوامع وجود دارد.

تاریخچه زیبایی‌شناسی در موسیقی
موسیقی یا موزیک توانایی برانگیختن احساسات را دارد و این امر از بیش از دوهزار سال است که در همه جای دنیا به اثبات رسیده است. اما درک اینکه چگونه چنین احساساتی را در انسان به وجود می‌آورد کمی دشوار به نظر می‌رسد. برخی از قدیمی‌ترین نظریه‌های غربی هنر را تقلیدی از طبیعت خدا می‌دانند. موسیقی قادر به توصیف اشکال و رنگ‌های طبیعت نیست، ولی نقش به سزایی در تقلید اصوات موجود در عالم دارد. اما این قالب هنری غیرمفهومی و غیر تقلیدی که مجموعه‌ای از اصوات نظام یافته‌است به نحو معینی تجربیات زیبایی شناسانه‌ای فراهم می‌آورد که در ابعاد و مراتب مختلف دارای ارزش هستند.
 
دیدگاه ادیان نسبت به موسیقی

در دین اسلام
برخی از فقها در اسلام موسیقی را مکروه یا حرام اعلام کرده‌اند و آن لهو و لعب می‌دانند (مانندشهاب الدین الهیثمی و ابن ابی الدنیا). ابن زیله نیز معتقد بود که موسیقی می‌تواند شخص را به ارتکاب عمل گناه بکشاند. اما در این میان ابوحامد محمد غزالی، موسیقی و سماع را جایز دانسته‌است.

در دین زرتشت
بر اساس برخی مستندات پیش از حمله اعراب به ایران زرتشتیان با آهنگ‌های گروهی یا تک نفره آشنا بودند. زرتشتیان معتقدند که خواندن دعا با آواز تأثیر بیشتری دارد.

 
دسته بندی یا تقسیم بندی موسیقی

موسیقی یا موزیک را به روش‌های مختلفی تقسیم بندی می‌کنند که عبارتند از:
تقسیم بندی موسیقی براساس زمان یا دوران پیدایش

    موسیقی قرون وسطی
    موسیقی رنسانس
    موسیقی دوره باروک
    موسیقی کلاسیک
    موسیقی رومانتیک
    موسیقی مدرن
    موسیقی معاصر

 
تقسیم بندی موسیقی براساس مکان

    موسیقی بومی
    موسیقی نواحی
    موسیقی شرقی
    موسیقی غربی
    موسیقی ایرانی
    موسیقی عربی
    و …

 
تقسیم بندی موسیقی براساس ساختار آواشناسی

    کوانتو تونیک (به آن دسته از موسیقی‌هایی که دارای نت‌های جداگانه مشخص با فاصله موسیقایی باشد می‌گویند)
    استریم تونیک (به موسیقی بدون فواصل – موسیقی دارای نت‌های پیوسته می‌گویند)

 
تقسیم بندی موسیقی براساس ساختارگام

    گام کروماتیک
    گام دیاتونیک

 
تقسیم بندی موسیقی براساس اولویت کلام یا ساز

    موسیقی کلامی
    موسیقی بی‌کلام

 
تقسیم بندی موزیک براساس کاربرد

    موسیقی درمانی
    موسیقی رقص
    موسیقی فیلم
    موسیقی نظامی (مارش)

 
تقسیم بندی از لحاظ سازبندی (ارکستراسیون)

    موسیقی تک سازی (Solo)
    موسیقی سمفونیک
    موسیقی اپرا
    دو نوازی (دوئت)
    سه نوازی (تریو)
    چهارنوازی (کوارتت)
    موسیقی تلفیقی (فیوژن)
    موسیقی ضربی
    موسیقی آرشه‌ای (مانند کوارتت زهی، گروه ساز‌های بادی)
    موسیقی آوایی (وکال) – مانند آثار ارکستر آوازی تهران یا گروه کر کلسیا

 
تقسیم بندی بر پایه فرم موسیقی

    سونات
    سمفونی
    پرلود (پپش درآمد)
    مینوئت
    پیشنوا (اُورتور)
    کنسرتو
    لایتموتیف یا نغمه معرف (leitmotiv به معنی نغمهٔ راهبر یا شاخص)

 
تقسیم بندی بر اساس دستگاه یا مقام (در موسیقی ایرانی)

موسیقی سنتی ایرانی شامل هفت دستگاه و پنج آوازاست. هفت دستگاه عبارتند از: دستگاه ماهور ، دستگاه شور، دستگاه همایون، دستگاه نوا، دستگاه سه گاه، دستگاه چهارگاه، دستگاه راست پنجگاه و پنج آواز شامل آواز بیات ترک، ابوعطا، افشاری، دشتی و اصفهان. هر آواز یا دستگاه می‌تواند شامل تعدادی گوشه باشد.

آشنایی با انواع سبک های موسیقی در دنیا

آشنایی با انواع سبک های موسیقی در دنیا

موسیقی در سراسر جهان به عنوان فرهنگ و هنر هر کشوری شناخته می شود. هر موسیقی که شما شنیده اید از یک سبک خاصی پیروی می کند.  تعداد سبک های موسیقی در سراسر دنیا بسیار زیاد می باشد و این تفاوت سبک در موسیقی به دوره زمانی، منطقه جغرافیایی، نوع سازهای به کار رفته و نحوه اجرای قطعه بستگی دارد. از مهمترین سبک های موسیقی در دنیا، می توان به سبک کلاسیک، سبک راک، سبک مینیمال، سبک سنتی ایرانی، سبک جز، سبک هیپ هاپ، سبک رپ، سبک اپرا و … اشاره کرد. هر یک از این سبک ها دارای تفاوت هایی با یکدیگر هستند و توسط هنرمندان مختلفی اجرا می شوند. کلاس آواز سنتی در تهران

انواع سبک موسیقی معمولا در 3 رده موسیقی هنری، موسیقی پاپ و موسیقی سنتی قرار می گیرد که با تغییراتی به سبک های دیگر تبدیل می شوند. اگر شما هم جزو کسانی هستید که به موسیقی علاقه دارید و می خواهید با سبک های مختلف موسیقی در جهان آشنا شوید، توصیه می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

الگوهای نامگذاری سبک های موسیقی در جهان

تعدد سبک های موسیقی در سراسر دنیا بسیار زیاد می باشد و هر یک در مشخصه هایی نظیر دوره زمانی، منطقه جغرافیایی، آلات موسیقی، کارکردهای اجتماعی و … با یکدیگر متفاوت می باشند. در واقع سبک، گونه و ژانر موسیقی به نوعی قرارداد برای توصیف ویژگی های قطعه های موسیقی گفته می شود. به طور کلی الگوهایی که برای نامگذاری انواع سبک های موسیقی به کار می روند در 3 رده اصلی زیر قرار دارند:
بهترین آموزشگاه خوانندگی در اصفهان
    موسیقی هنری
    موسبقی پاپ
    موسیقی سنتی

انواع سبک‌ های موسیقی در جهان

همانطور که گفته شد، تعداد سبک های موسیقی که در سراسر دنیا توسط هنرمندان نواخته می شود بسیار زیاد می باشد. هریک از سبک های موسیقی از ویژگی های خاصی برخوردار هستند که از مهمترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-مادر سبک های موسیقی؛ کلاسیک

سبک کلاسیک به عنوان مادر سبک های موسیقی در جهان شناخته می شود و به نوعی موسیقی آکادمیک محسوب می شود. این نوع موسیقی حدود پانصد سال قبل از میلاد آغاز شده است و 4 دوره مهم موسیقی را در بر می گیرد که عبارتند از:

    دوران باروک
    دوران کلاسیک
    دوره رمانتیک
    دوره کلاسیک مدرن

این نوع سبک موسیقی از حالت های دگرگون و متضاد بسیاری تشکیل شده است و به نوعی پیانو در این سبک به جای کلاوسن مورد استفاده قرار گرفته است. آهنگساز و تنظیم کننده در اصفهان

2-سبک موسیقی باروک

این نوع سبک موسیقی در واقع نوعی نشانه اشرافیت حکومت های اروپایی می باشد و واژه «باروک» در لغت به معنی استادانه زینت بخشیدن محسوب می شود. در این نوع از سبک موسیقی بر روی ضرباهنگ تاکید بیشتری نسبت به آثار موسیقی رنسانس می شود. در سبک موسیقی باروک از سازهای بادی بیشتر استفاده می شود. از ویژگی های بارز این نوع سبک موسیقی، می توان به یکنواختی موسیقی (یعنی یک موسیقی از ابتدا تا انتها شاد یا غمگین می باشد)، ریتم های معین و … اشاره کرد.

3-سبک موسیقی مینیمال

نوع دیگری از سبک های موسیقی در جهان با تصمیم موسیقیدانان در ایجاد سادگی در ملودی و هارمونی موسیقی با نام مینیمال ایجاد شد. این نوع سبک موسیقی از دهه 1960 وارد موسیقی شده است که با نام کمینه گرا نیز شناخته می شود. سبک موسیقی مینیمال بر روی ثابت ماندن ریتم، ملودی، آکورد و تمپو تاکید دارد تا بدون کوچکترین تغییری المان های پایه موسیقی اجرا شوند.

4-غیرآکادمیک ترین سبک های موسیقی؛ پاپ

سبک موسیقی پاپ یکی از غیرآکادمیک ترین و مردم پسندانه ترین سبک در جهان به شمار می آید که در مقابل سبک های کلاسیک و فولک قرار گرفته است. این سبک از دهه 50 وارد موسیقی جهان شده است و در آن ملودی با کلام خواننده همراه می باشد و از دستگاه های الکترونیکی به عنوان تقویت کننده و ایجاد کننده عنصر ریتمیک سنگین استفاده می شود. هنرمندان این سبک با گرایش به سبک های دیگر چون راک، هیپ هاپ ریتم و … انعطاف پذیر بودن این نوع از سبک موسیقی را ثابت کرده اند.

5-سبک موسیقی راک

راک یکی از سبک های موسیقی ریتمیک به شمار می آید که با استفاده از آلات موسیقی خاصی چون گیتار الکتریک، گیتار باس، درام و … اجرا می شود. در این نوع از سبک موسیقی از امواج بلند با ضرب آهنگ یکنواخت استفاده می شود و این یکی از بارزترین ویژگی سبک موسیقی راک محسوب می شود.

6-سبک موسیقی جاز   

یکی دیگر از سبک های موسیقی، جاز یا جَز محسوب می شود که از اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم از سیاه پوستان آمریکایی نشات گرفت. در این نوع از سبک موسیقی که ریتم مهمترین شاخصه آن به شمار می آید از آلات موسیقی چون کنترباس، سازهای کوبه‌ای، پیانو و گیتار توسط ارکستراسیون استفاده می شود.

از دیگر مشخصه های سبک موسیقی جاز می توان به مکث، ضرب های تابدار، چند ضربی بودن، بداهه نوازی، پرسش و پاسخ خوانی اشاره کرد. در این سبک از موسیقی با استفاده از ساز‌های بادی برنجی، کلارینت، پیانو، ویبرافون و … برای ایجاد ملودی و بداهه نوازی استفاده خواهد شد.

7-سبک موسیقی رپ

این نوع از سبک موسیقی در دهه 1960 میلادی توسط سیاه پوستان آمریکایی به منظور بیان اعتراضات خود نسبت به تبعیض های نژادی و مشکلات زندگی ایجاد شد که با نام موسیقی گتو نیز شناخته می شود. در حال حاضر این سبک موسیقی به یک شیوه اعتراضی برای جوانان سراسر جهان تبدیل شده است که با استفاده از آن به بیان اعتراضات خود می پردازند. در این سبک از موسیقی ریتم بسیار تند می باشد و کلمات پشت سر هم بیان می شوند.

8-سبک موسیقی الکترونیک

یکی از سبک های موسیقی که به نوعی تلفیقی از خلاقیت انسان و تکنولوژی روز دنیا به شمار می آید، سبک الکترونیک می باشد. در این نوع موسیقی تولید صداهایی انجام می شود که در موسیقی آکوستیک امکان ایجاد آن نبود. در این نوع از پیشرفته ترین سبک های موسیقی مدارهای الکترونیکی از پایه مورد استفاده قرار می گیرند و صدا به وسیله آن ها تولید می شود.

ژانرهای موسیقی الکترونیک عبارتند از:

    الکترونیکا
    موسیقی امبینت
    موسیقی رقص الکترونیک
    موسیقی صنعتی

در این سبک از موسیقی صدا از یک هارمونیک مناسب و عالی برخوردار می باشد. از معایب این نوع موسیقی، می توان به عدم انتقال کامل موسیقی به صورت نت بر روی کاغذ اشاره کرد ولی صوت هایی چون باد، برگ و … را می توان در این موسیقی ایجاد کرد.

9-سبک موسیقی  اپرا

یکی از سبک های موسیقی کلاسیک در جهان، سبک اپرا محسوب می شود. این نوع از سبک موسیقی در واقع نمایشی با همراهی ارکستر به آواز خوانده می شود که از 3 بخش اصلی زیر تشکیل شده است:

    پیش‌درآمد یا اوُوِرتور (او – وِر – تور): مقدمه و شروع موسیقی محسوب می شود و هیچ خواننده ای در این قسمت نمی خواند.
    آریا:  اصلی ترین قسمت این موسیقی به شمار می آید که خواننده در این بخش با آرایش های آوازی به نمایش قدرت و مهارت خود می پردازد.
    رسیتاتیف: این بخش به نوعی فن بیان و مکالمه آوازی محسوب می شود و به صورت رسیتاتیف ساده و رسیتاتیف آکامپانیه به نمایش در می آید.

10-سبک موسیقی امپرسیونیسم

یکی از سبک های موسیقی مدرن، سبک امپرسیونیسم به شمار می آید که در قرن نوزدهم با حرکت به سمت سوبژکتیویسم یا ذهنیت گرایی آغاز شد و کم کم به طرف هنر انتزاعی و رئالیستی پیش رفت. در این نوع از سبک موسیقی هنرمند و موسیقیدان به خلاقیت و نوآوری در خلق اثری هنری روی می آورد و از عالم هستی و عینیت فاصله می گیرد.

11-سبک موسیقی هیپ هاپ

سبک موسیقی هیپ هاپ از اواسط دهه 70 میلادی وارد موسیقی جهان شده است که ترکیبی از صدا و اسکرچ به شمار می آید. این نوع از سبک های موسیقی نمایانگر داستان زندگی افراد به صورت ریتمیک می باشند که در آن قطعات موسیقی به صورت بیت هایی اجرا می شود. بیت ها به وسیله دی جی نواخته و با خواننده همراه می شوند. سبک موسیقی هیپ هاپ تا اوایل سال 2000 میلادی یکی از محبوب ترین سبک های موسیقی در جهان محسوب می شده است.

12-سبک موسیقی سنتی ایرانی

این سبک از موسیقی به پیش از میلاد مسیح مربوط می شود که با عنوان موسیقی کلاسیک ایرانی و موسیقی دستگاهی نیز شناخته می‌شود.  در موسیقی سنتی ایرانی نت هایی وجود دارد که سبب جدایی این سبک از موسیقی های قاره های مختلف شده است.

سبک موسیقی سنتی از تعدادی ملودی کوتاه به نام گوشه و چندین نت تشکیل می شود که ملودی های این سبک در واقع همان ملودی های محلی و روستایی شهرهای مختلف ایران می باشند. سبک موسیقی سنتی ایرانی شامل 7 دستگاه و 5 آواز زیر می باشد:

    دستگاه ها:

    شور
    سه گاه
    همایون
    چهارگاه
    ماهور
    نوا
    راست پنجگاه

    آوازها:

    ابوعطا
    دشتی
    افشاری
    بیات ترک
    اصفهان

دیگر سبک های موسیقی

همانطور که گفته شد، تعداد سبک های موسیقی در سراسر جهان بسیار زیاد می باشد که برخی دیگر از مهمترین آن ها عبارتند از:

    سبک پانک راک
    سبک بلوز
    سبک کانتری
    سبک عصر نو
    سبک آکوستیک
    سبک متال
    سبک لاتین
    و…

Top