آموزشگاه موسیقی در اصفهان     کلاس آموزش گیتار در اصفهان   گروه موسیقی در اصفهان

سلفژ در موسیقی ایرانی

سلفژ در موسیقی ایرانی

سلفژ به زبان ساده به معنی نت خوانی است. در واقع برای نوشتن ترانه و خواندن آن همچنین نواختن ساز باید با مبانی نت خوانی آشنا بود. به طور دقیق سلفژ یا الفبای موسیقی یادگیری اصولی و تکنیکی خواندن نت در موسیقی است و به عبارتی شیوه علمی در آواز خوانی است. کلاس آواز سنتی در تهران از آنجا که پایه اصلی موسیقی برای آهنگسازان و نوازندگان، نت خوانی و تلفظ نتها و همچنین شناخت علامت ها و قواعد آن است، بنابراین باید این افراد تسلط کامل بر موارد زیر داشته باشند

    صداخوانی
    وزن خوانی
    دیکته موسیقی  

تکنیک سلفژ یادگیری تولید نتها با حنجره از لحاظ صدایی و زمانی است و پایه آموزشی آن دانستن ارزش زمانی هرنت و هر سکوت است.  و این  امر موجب میشود در هنگام خواندن نتها بدون مکث و صریح این کار انجام شود. کلاس خوانندگی در اصفهان

دانستن تکنیک ها در سلفژ و یادگیری آن سبب می شود زمانی که شما یک نت را قبلا ندیده اید بتوانید به راحتی آن را بخوانید. با توجه به اینکه سلفژ روشی برای نام گذاری بر بسامد آوا ها است، آموزش آن باعث می شود  نوازندگان به راحتی هر نت را باسیلاب مناسب خود بخوانند.

تقسیمات صدای انسان

یکی از مراحل یادگیری سلفژ این است که هنرجو باید با انواع صدای انسان آشنا باشد.  آشنایی با انواع صدا ها باعث میشود با شناخت نوع صدا، پتانسیل بالای صدای انسانی بیشتر آشکار شود و ارتباط بهتری با موسیقی اجرا شده،  برقرار گردد و این در هنگام خوانندگی و اجرا بسیار مفید است.

به طور کلی صدای انسان به ۶  دسته تقسیم میشود که عبارتند از:

      سوپرانو: صدای زیر زنانه
    متسو سوپرانو: صدای متوسط زنانه
    کنترالتو: صدای بم زنانه
    تنور: صدای زیر مردانه
    باریتون: صدای بم یا صدای متوسط مردانه
    باس: صدای بم مردانه و بهترین صدای مردانه

اهمیت یادگیری سلفژ

یکی از عوامل موفقیت فردی که در زمینه موسیقی فعالیت دارد یادگیری سلفژ است. برای اینکه در موسیقی فردی حرفه ای شوید نیاز است نت ها را به خوبی و با دقت بالا بخوانید و این امر توسط یادگیری سلفژ میسر میشود همچنین یادگیری آن ابزاری ارزشمند برای درک و فهم مفاهیم پایه ای در علم موسیقی است. یادگیری سلفژ به فعالان موسیقی چه نوازندگان، خوانندگان و ترانه سرایان در موارد زیر کمک می کند:

    شناسایی الگوهای تناوبی در موسیقی
    بهبود نت خوانی و بازخوانی آن
    تنظیم بهتر ملودی
    داشتن ملودی ها بدون نیاز ساز
    نوشتن ملودی
    خواندن ملودی در ذهن بدون نوشتن آن وداشتن ساز خاص

بنابراین درک دقیق تر صداها در موسیقی باعث ایجاد مهارت در نت نویسی، آهنگ سازی و حتی نوازندگی است. در واقع نوازندگانی که به طور آکادمیک و علمی با سلفژ  آشنا هستند اصولی تر ساز می نوازند.

سلفژ چه اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می دهد؟ (در سلفژ چه مباحثی آموزش داده می شود؟)

در سلفژ صداخوانی وزن خوانی و دیکته موسیقی آموزش داده میشود. صداخوانی یا کانتاتی نحوه صحیح ادا کردن نتهای مختلف در موسیقی است و اینکه هرنت را درست در جای خودش ادا کنیم.  به این ترتیب در این مبحث هنرجو این توانایی را پیدا می کند که خواندن انواع نت را به ‌طور دقیق و در گام‌ های مختلف انجام دهد. در مبحث وزن خوانی یا پارلاتی به مطالعه ی انواع وزن‌ها و الگوهای ریتمی می پردازیم که همان خواندن کشش نتها است. از مباحث دیگر در سلفژ بخش دیکته موسیقی است که همان دیکته ریتم و صدا است هنرجو با یادگیری این مبحث توانایی نوشتن نت موسیقی که می شنود را پیدا می کند.

به طور کلی آموزش و یادگیری سلفژ شامل موارد زیر است:

    نت خوانی: بررسی و شناسایی نتها
    ریتم خوانی: بررسی و خواندن الگوهای تکراری
    وزن خوانی یا پارلاتی: ارزش زمانی نتها و در واقع درک درست و ادای زمان درست هر نت
    صدا خوانی یا کانتاتی : خواندن و سرایش صدا و فرکانس نتها به شکل دقیق و صحیح
    دیکته ی ریتمیک: توانایی  شناسایی و نوشتن نت موسیقی
    دیکته ی ملودیک: توانایی نوشتن ملودی که نواخته شده و نوشتن نتها روی خط

سلفژ برای چه کسانی است و چه کسانی می توانند از آن استفاده کنند؟

سلفژ برای آهنگسازان و کسانی که می خواهند آواز را به صورت حرفه ای و تخصصی  دنبال کنند لازم است. نوازندگان هم بهتر است تا حدودی با آن آشنا باشند. با توجه به این که مباحث سلفژ تخصصی است در حد نیاز هر ساز به آن بهتر است پرداخته شود مثلا در ویولن با توجه به این که جای نتها مشخص نیست یادگیری سلفژ به پیدا کردن جای دقیق و درست نتها کمک می کند. از سلفژ برای ساخت موسیقی، آنالیز مفاهیم موسیقی و ابداع سبک های جدید درموسیقی استفاده میشود. در حالت کلی می توان گفت سلفژ با توجه به اینکه الفبای موسیقی است برای تمام کسانی که در زمینه موسیقی فعالیت دارند مفید است.

تفاوت صداسازی و سلفژ چیست؟

صداسازی پرورش صدا و حنجره است در واقع در صداسازی نحوه استفاده از تکنیک های مختلف آواز، راه و روش خواندن نتهای مختلف و استفاده آن در آواز آموزش داده میشود. همچنین در آن به محدوده مختلف صدایی و نحوه اجرای آن پرداخته میشود. در واقع صداسازی مجموعه ای از تمرینات برای بهبود صدای فردی است که از صدای خود استفاده حرفه ای می کند در صداسازی علاوه بر تمرین های صداسازی تکنیک های مختلف آموزش داده میشود تا فرد بتواند بهترین و گیراترین صدا را تولید کند. همچنین آن باعث میشود با تمرینات علمی و با تکنیک های خاص نه تنها فقط اوج بلکه نتهای بم را هم تقویت کرد و این می تواند فشار را از روی تارهای حنجره بردارد. از طرفی سلفژ علم وتکنیکی برای آموزش خواندن نتها است وتاثیری روی صدا و حنجره ندارد بدین ترتیب صداسازی و سلفژ با هم متفاوت هستند و بهتر است یک خواننده و نوازنده اشراف کامل به علم سلفژ داشته باشند تا موفق تر باشند.

یادگیری سلفژ را از کجا آغاز کنیم؟

با توجه به این که سلفژ یکی از دروس اصلی در امر آموزش موسیقی برای نت خوانی است و تاثیر آن بر کار هر نوازنده و خواننده ای بسیار بالا است بنابراین نیاز است فرد مبتدی در ابتدای فراگیری موسیقی کلاسهایی را در این زمینه بگذراند تا اطلاعات کامل در نت خوانی و تلفظ آنها، شناخت کلیه علامتها و قواعد موسیقی کسب کند.

از آن جا که مباحث سلفژ تخصصی است ممکن است برای همه هنرجویان جذاب نباشد بنابراین پرداختن اصولی به این مبحث و متناسب با هرهنرجو با توجه به زمینه کاری آن از اهمیت خاصی برخوردار است.

کلاس های سلفژ در آموزشگاه های موسیقی از مبتدی تا پیشرفته به طور حرفه ای آموزش داده می شود و می توانید با استفاده از تحربه اساتید موسیقی و روشهای روز دنیا به یادگیری این مبحث بپردازید.

جوان ترین نابغه موسیقی ایران و جهان را بشناسیم!

جوان ترین نابغه موسیقی ایران و جهان را بشناسیم!


ما ایرانی ها متاسفانه برخی مواقع خود نیز اعتراف می کنیم که قدر بزرگان، اساتید و نوابغ خود را آن چنان که باید و شاید نمی دانیم و به اصطلاح مرده پرستیم! هر بار که عزیزی را از دست می دهیم، یکی دیگر از عزیزان مصاحبه ای می کند و این خصلت بد مرده پرستی و به قول استاد شهریار، تا هستم ای رفیق ندانی که کیستم، روزی سراغ بخت من آیی که نیستم را یادآوری می کند کلاس آواز سنتی در تهران اما از فردای آن روز، باز ما هستیم و باز همان آش و همان کاسه...! البته در این نوشتار به هیچ وجه قصد ندارم این موضوع را کالبدشکافی کنم اگرچه در آینده ای نزدیک به آن خواهم پرداخت. قصدم یادکردی دوباره و چندین باره بود از آن گونه که شایسته نیست باشیم و چنان که باید باشیم.
برای ورود به آموزشگاه موسیقی در اصفهان کلیک کنید.

حتما خیلی از شما نام کسری خدیور، این نابغه استثنایی و کم نظیر موسیقی ایرانی را شنیده اید و شاید هم نشنیده اید. نابغه ای که الان سال هاست در سطح اول حرفه ای موسیقی این سرزمین فعالیت می کند. آهنگ می سازد. رهبر ارکسترهای متنوعی بوده است. کلاس خوانندگی در اصفهان در بالاترین سطح تدریس می کند و پس از حدود یک دهه فعالیت هنری حرفه ای و بین المللی اش، چند ساله شده باشد خوب است؟ ۱۷ساله! بله تازه پا در رکاب هفده سالگی گذاشته است و روزهای نبوغش را یکی پس از دیگری پشت سر می گذارد.


کسری خدیور از ۱۲ سالگی رهبر ارکستر مدرسه عالی موسیقی بوده است و از قبل تر از آن هم به تدریس و آموزش در مدارس و آموزشگاه های معتبر کشور پرداخته است. با اکثر اساتید موسیقی کشور اجرا داشته است و علاوه بر سازهای تخصصی خودش ویولون و کمانچه، تقریبا به هیچ سازی نه نمی گوید و از چهار سالگی در کار نواختن است. وی از چندین کشور معتبر اروپایی، بورسیه تحصیل و مدارک و مدارج بالای افتخار دریافت کرده است اما به هیچ کدام از این دعوت نامه ها که آرزوی تک تک هنرمندان است جواب آری نگفته است تنها به یک دلیل! آری او عاشق وطن و سرزمین مادری خود است و با تمام کم توجهی ها و بی مهری ها، در آن می سازد، می نوازد و با عشق فعالیت می کند اما ترکش نمی کند.


کسری خدیور کرمانشاهی است اما ساکن تهران است و الحق والانصاف باید گفت که هنرمندان کرمانشاهی حق بزرگی به گردن هنر و موسیقی این سرزمین دارند، خانواده ناظری ها، خانواده پورناظری ها، خانواده کامکارها، برادران مرادی (خوانندگان گروه رستاک)،استاد معینی کرمانشاهی و... که به حق بیش ترین سهم را در معرفی هرچه بهتر موسیقی این سرزمین به دیگر ملل دنیا داشته اند. کسری نیز از این آب و خاک برخاسته است و با سحر انگشتان طناز و فنرمانندش، چه دل ها که نبرده است و چه گره ها که از ابروهای دردمندان نگشوده است.


امید که مسوولین و دست اندرکاران عزیز کشور اسلامی مان قدر این چنین نوابغ بزرگ و شاید تکرار نشدنی را بدانند و خدای ناکرده یک روز نشنویم که نوابغی چون کسری خدیور در اثر کم توجهی و کم لطفی مسئولین ردای هجرت به دوش افکنده اند و عازم دیاری دیگرند که آن روز شاید نتوان کاری کرد. چون من تا به امروز ندیده ام مصاحبه درست و حسابی یا دعوت به رسانه در شان این عزیز صورت گرفته باشد و کسری عزیز تنها با مدیریت و درایت هوشمندانه مادر دوراندیش و مهربان خود بانو مرادی که زندگی خود را وقف هنر فرزندش کرده است، حرکت می کند و هنروری می نماید.


هرچند که برخی از بازیگران و به اصطلاح هنرمندان ما هم که یک شبه خواننده شده اند و با سو»استفاده از موقعیت و شهرت خود ارکسترهای عریض و طویل راه انداخته اند نیز از نبوغ این هنرمند نوجوان استفاده کرده و به نوعی مصادره به مطلوبی غیر منصفانه انجام داده اند.


کسری خدیور جدیدا در یک فیلم سینمایی با نام " این جا تاریک است" هم بازی کرده است که امیدوارم استعداد شگرف خود را قدر بشناسد و با هدایت اصولی و هنرمندانه ای هرز ندهد و در آینده نام او را در فراز هنر موسیقی دنیا ببینیم.

آشنایی با سبک جاز در موسیقی

آشنایی با سبک جاز در موسیقی


شکّی در این نیست که موسیقی، بخش جداناپذیر و یکی از ارکان اصلی زندگی ما انسان ها میباشد. تمامی انسان ها با توجه به منظقه ی جغرافیایی که در آن زندگی میکنند، ویژگی هایی که در درون آنها است و شخصیتی که دارند، نوع و سبکی از موسیقی را به زندگی خود اضافه میکنند و از آن لذّت میبرند. آموزش آواز در غرب تهران

یکی از مشهورترین و محبوب ترین سبک های موسیقی در جهان، سبک ” جاز ” میباشد که امروزه نیز بسیار مورد توجه واقع شده است. در ادامه ی این مقاله قصد داریم بیشتر با این سبک آشنا شویم و به طور کامل و جامع با این سبک موسیقی شناخت پیدا کنیم.

 
سبک جاز چیست؟

موسیقی جاز که در ایران با نام ” جَز ” نیز مشهور است، یکی از شاخص ترین و مشهوترین سبک های موسیقی در جهان میباشد. اصل کلّی در این سبک از موسیقی، بداهه نوازی میباشد به طوری که نوازندگان این سبک با استفاده از یک ریتم مشخص، در آنِ واحد هرچه را که به ذهنشان خطور میکند را در ساز خود پیاده میکنند و نوازندگان دیگر نیز به دنباله ی آنان همین روند را ادامه میدهند.

سبک جاز بسیار انواع مختلفی دارد و گستره ی وسیعی از زیرمجموعه ها را در بر میگیرد. همچنین یکی از ویژگی ها و خصوصیات بارز این سبک، ریتمیک و پرانرژی بودن آن میباشد.

برای ورود به آموزشگاه موسیقی در اصفهان کلیک کنید.

 
تاریخچه جاز
 

سبک جاز حدوداً از اواخر قرن نوزدهم میلادی توسط آمریکایی های آفریقایی تبار که به سپاهان آمریکا نیز مشهورند، شکل گرفت و در اوایل قرن بیستم جای خود را در موسیقی ثبت کرد. این سبک برای اولین بار در غرب آفریقا شنیده شد که با مرور زمان به نقاط دیگر سفر کرد و امروزه در تمامی نقاط جهان مورد استفاده قرار میگیرد. کلاس خوانندگی در اصفهان

سبک جاز از سال ۱۹۲۰ رسمیت پیدا کرد و به عنوان یکی از اشکال اصلی موسیقی شناخته شد. همچنین بسیاری از اهالی هنر و منتقدان، این سبک را به عنوان یکی از اشکل اصلی هنر آمریکا معرفی میکنند.

 
انواع سبک های جاز
 

همانطور که گفته شد، سبک جاز زیرمجموعه های زیادی دارد و گستره ی وسیعی از سبک های متنوع را در بر میگیرد. سبک هایی که زیرمجموعه ی جاز قرار میگیرند، عبارتند از ” سوینگ، دیسکی لند، بی باپ، فیوژن، فری جاز، کول جاز، سالساجاز، سول جاز، سموث جاز، اسیدجاز، مدال جاز، آوانگاردجاز و جاز برزیلی.

قابل ذکر است که تمامی این سبک های زیرمجموعه از ابتدا تشکیل نشدند و وجود نداشتند بلکه به مرور زمان و به دست موزیسین های مختلف در سراسر دنیا از جمله موزیسین های آمریکایی، به این سبک های زیرمجموعه اضافه شد تا به امروز که این سبک به چنین گستردگی برسد

 
سازهای مورد استفاده
 

همانطور که سازهایی مانند تار، تنبک و کمانچه نماد موسیقی اصیل ایرانی میباشد، سبک جاز نیز دارای برخی سازهایی میباشد که معمولاً در این سبک، از آنها استفاده میشود. سازهایی که معمولاً در این سبک موسیقی مورد استفاده قرار میگیرند عبارتند از ” ساکسفون، ترومپت، گیتار، گیتار باس، درامز، کنترباس و پیانو “.

گفتنی است که نه این سازها منحصر به این سبک میباشند و نه سبک جاز فقط از این سازها استفاده میکند چرا که دیده شده است در این سبک از سازهای دیگری مانند گیتار الکتریک، کلارینت و حتی فلوت نیز مورد استفاده قرار بگیرد.
 
جاز در ایران

موسیقی جاز برای اولین بار در سال ۱۳۴۰ شمسی توسط آلفرد لازاریان به ایران آمد و اولین قطعه موسیقی در این سبک توسط ایشان ساخته و اجرا شد که در آن زمان، مردم استقبالی از این سبک موسیقی نکردند و لازاریان نیز از خوانندگی در این سبک کناره گیری کرد. امروزه نیز سبک جاز در ایران خوانندگان زیادی ندارد و افراد فعال در این زمینه به صورت زیرزمینی کار میکنند.

البته در سال ۱۹۶۵ توسط گروهی از موزیسین های آمریکایی، یک سبکی از موسیقی جاز به نام ” جاز شرقی ” ساخته شد که تلفیق موسیقی جاز و موسیقی اصیل ایرانی میباشد. این سبک در آن دوران بسیار مورد استقبال ایرانیان قرار گرفت و در تلوزیون ملّی ایران نیز پخش شد.

 

jazz5_navanote

 
نکات پایانی

    با توجه به اینکه سبک جاز نیز توسط سیاه پوستان شکل گرفت، طبعاً در آن میتوان موسیقی اعتراضی را شنید و عدالت خواهی را در این سبک موسیقی لمس کرد.
    همانطور که گفته شد، سبک جاز در تمامی دنیا شهرت و محبوبیت دارد ولی در آمریکا و انگلستان از محبوبیت نسبتاً بیشتری برخوردار میباشد.
    از مشهورترین خوانندگان و موزیسین های سبک جاز میتوان به مایلز دیویس، الا فیتزجرالد، جانی هارتمن، ادی جفرسن بیلی جشن و نانسی ویلسون اشاره کرد.

بیت باکس در موسیقی

بیت باکس در موسیقی
 

یکی از مهارت ها و توانایی هایی که امروزه بسیاری از افراد از جمله جوانان علاقه مند به موسیقی به سراغ یادگیری و انجام آن میروند، ضرب دهانی میباشد که با اصطلاح ” بیت باکس ” در ایران و جهان شناخته شده است. این مهارت در واقع صداها و نواهایی است که از حنجره ی انسان خارج میشود به طوری که تفاوت زیادی با خوانندگی و آواز خوانی دارد. کلاس آموزش آواز سنتی در تهران

در ادامه قصد داریم بیشتر در آموزشگاه موسیقی رادفر با این مقوله آشنا شویم و در رابطه با چیستی بیت باکس، تاریخچه، نحوه اجرای آن، کاربرد آن در موسیقی و حضور آن در ایران به طور کامل و جامع شناخت پیدا کنیم
 
بیت باکس چیست؟

احتمالا ویدئوهایی در فضای مجازی مشاهده کرده اید که در آن افرادی به کمک حنجره ی خود صداهایی خارج میکنند که گویی این صداها و نواهایی است که با کامپیوتر ساخته شده و بنظر میرسد که اجرای آن از توان انسان خارج میباشد. این نواها و صداهای بِیس دار به نام ” بیت باکس ” مشهور است که در خارج از ایران با نام ” B_box ” نیز شناخته شده میباشد.

در یک تعریف کامل و جامع، میتوان گفت بیت باکس مجموعه ای از ضرب بیانی و نواهای موزیکال است که تمام این ضرب ها و نواها به کمک حنجره، گلو و بینی انسان اجرا میگردد؛ به فردی این مهارت را اجرا میکند، اصطلاحاً ” بیت باکسِر ” گفته میشود. کلاس خوانندگی در اصفهان

تاریخچه و نحوه شکل گیری

پیدایش بیت باکس را میتوان مرتبط با شکل گیری موسیقی هیپ هاپ دانست چرا که از زمان تشکیل موسیقی هیپ هاپ که حدودا به سال ۱۹۷۰ میلادی بازمیگردد، بیت باکس نیز در کنار آن زاده شد و تا به امروز جزء عناصر اصلی این سبک به شمار میرود. در صورتی که شناختی با سبک هیپ هاپ و ورود آن به موسیقی ندارید، برای مطالعه بیشتر در رابطه با این سبک کلیک کنید.

امّا بیت باکس با گذشت زمان گسترده تر شد و زیرمجموعه ی هیپ هاپ باقی نماند؛ به طوری که امروزه نه تنها در تمامی سبک های موسیقی میتواند مورد استفاده قرار گیرد، بلکه خود نیز به عنوان یک توانایی موسیقایی مستقل در حال فعالیت است و مخاطبان زیادی را نیز به خود جذب کرده است.

نحوه اجرای بیت باکس

همانطور که گفته شد، اجرای بیت باکس با کمک حنجره، گلو و بینی شخص اجرا میشود. در این مهارت، بیت باکسِر ملزم است تا سه صدای Kick-Drum، صدای Hit-Hat و صدای Share-Drum را بتواند اجرا کند.

صدای Kick-Drum در واقع همانند بیان صدای b انگلیسی میباشد با این تفاوت که در این صدا، بیت باکسِر قدرت بیشتری در بیان آن استفاده کرده و لرزش لب های آن نیز افزایش میابد. بیان صدای Hit-Hat همانند گفتن تِس ” ts ” میباشد و بیت باکسِر با قراردادن دندانها روی هم، صدای Hit-Hat را اجرا میکند. و صدای سوم یا همان Share-Drum مانند بیان صدای p میباشد امّا با قدرت و رسای بالاتر.

بیت باکس در موسیقی

همانطور که گفته شد، بیت باکس همراه با موسیقی هیپ هاپ زاده شد و همواره در کنار این سبک حضور داشت. حتی امروزه نیز بخشی از این موسیقی آمریکایی میباشد.

امّا از سال ۲۰۰۰ میلادی این هنر موسیقایی، شکل مستقل تری به خود گرفت و فراتر از سبک هیپ هاپ حرکت کرد. امروزه این هنر و مهارت در تمامی سبک ها از جمله متال، رپ، پاپ و حتی موسیقی تلفیقی نیز میتوان به کار گرفت و از آن به عنوان یک ساز استفاده کرد.

بیت باکس در ایران

با اینکه نزدیک به ۴۰ سال از پیدایش این هنر موسیقایی میگذرد، امّا در ایران بسیار شناخته شده نیست و افراد کمی مشغول فعالیت در این حوزه هستند. در سبک های مختلف موسیقی در ایران نیز عموماً از بیت باکس استفاده نمیشود و تنها در موسیقی رپ فارسی ممکن است مشاهده و شنیده شود.

اما در چند سال گذشته با روی آمدن بیت باکسِرهای ایرانی در برنامه های استعدادیابی، مقداری آگاهی عمومی نسبت به این مهارت و هنر افزایش پیدا کرد که این آگاهی، نوید رواج بیشتر این هنر موسیقایی را در آینده میدهد.

نکات پایانی

    متاسفانه به دلیل کاربرد پایین بیت باکس در ایران، معمولاً آموزشگاه های موسیقی آموزش این هنر موسیقایی را در لیست آموزشهای خود دارا نمیباشند. افراد علاقه مند به این مهارت، معمولاً خودآموز و یا با استفاده از آموزشهای خارجی آن را فرا میگیرند.
    از بیت باکسِرهای مشهور در جهان میتوان به KIM، Beardyman، Rahzel و Dub FX اشاره کرد.
    در ایران نیز بیت باکسرهای توانایی مشغول به کارند که میتوان از برخی از آنها از جمله نیما نموش، آتور (احسان ضیاء) و کیا رکنی نام برد.

موسیقی تلفیقی چیست؟

موسیقی تلفیقی چیست؟

 

در هر نقطه ای از این کره ی خاکی، گونه ای موسیقی وجود دارد که به تاریخ آن منطقه بازگشته و یا توسط مردم آن دیار ابداع شده است؛  اکثر این موسیقی ها همچنان در موقعیت محلّی و بومی خود باقی مانده اند ولی برخی از آنها به موقعیت جهانی دست پیدا کرده و در تمامی نقاط جهان از آن سبک ها استقبال میشود. کلاس آواز سنتی در غرب تهران

از اواسط قرن ۱۹ میلادی، ایده ای مطرح شد که با ترکیب سبک های مختلف موسیقی با یکدیگر، یک سبک موسیقی جدید خلق شود و این ایده عملی شد که امروزه با نام ” موسیقی تلفیقی ” در جهان مشهور است و بسیار مورد توجه مردم در سراسر دنیا شده است. در ادامه قصد داریم بیشتر با این سبک از موسیقی آشنا شویم و نسبت به کلّیت آن، شناخت جامعی کسب کنیم.

 
موسیقی تلفیقی چیست؟


همانطور که از نام آن واضح و مشخص است، ژانر تلفیقی به نوعی از موسیقی گفته میشود که حاصل ادغام و ترکیب سبک های مختلف موسیقی است و از تلفیق این سبک ها، نوع جدیدی پیدایش میشود که آن را زیرمجموعه ی این سبک موسیقی در نظر میگیرند.
برای ورود به آموزشگاه موسیقی در اصفهان کلیک کنید.
این تلفیق از قرارگیری سازهای هر سبک کنار یکدیگر شروع میشود و در ادامه به ترکیب ریشه ها و ساختار دو یا چند سبک موسیقایی انجام میگردد. این سبک موسیقی با توجه به شکل و شمایلی که دارد و موسیقی هایی که از آن سرچشمه گرفته شده است، میتوانند بسیار پرطرفدار باشند و یا اینکه مخاطبان خاصی آن را دنبال کنند.

 
تاریخچه موسیقی تلفیقی

سبک و ژانر تلفیقی برای اولین بار در اواسط قرن ۱۹ میلادی (بین سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰) مطرح شد که به آن ” موسیقی فیوژن ” نیز میگفتند؛ در واقع نام ابتدایی آن فیوژن بود و کلمه ی تلفیقی ترجمه شده ی همین عبارت میباشد. در آن زمان موزیسین های سبک جاز با ترکیب کردن این سبک با سبک های دیگر مانند راک و بلوز، پایه گذار سبک موسیقی فیوژن در جهان شدند. کلاس خوانندگی در اصفهان

ترکیب جاز و راک در قرن ۱۹ میلادی و پایه گذاری سبک فیوژن و یا همان تلفیقی، موجب شد که موزیسین های مناطق مختلف جهان به فکر ادغام سبک های دیگر موسیقی با یکدیگر کنند که اینکار باعث گستردگی این ژانر شده است.

 
انواع موسیقی تلفیقی

 
سبک تلفیقی یا همان فیوژن در ابتدا صرفاً ترکیب موسیقی جاز و راک بود ولی امروزه، هر ترکیب ریشه گرفته شده از چندین سبک مختلف را موسیقی فیوژن نامگذاری میکنند.

در سبک تلفیقی و ادغام سبک های مختلف، هیچ محدودیتی وجود ندارد؛ هر موزیسینی میتواند با ترکیب ریشه های دو سبک موسیقی مختلف مانند موسیقی اصیل ایرانی و موسیقی راک با یکدیگر، یک نوای جدید ایجاد کرده و آن را زیرمجموعه ی موسیقی فیوژن قرار دهد. موسیقی های پاپ راک و پاپ کلاسیک از جمله مشهورترین و محبوب ترین موسیقیهای تلفیقی در ایران و جهان به حساب می آیند.


 موسیقی تلفیقی در ایران

سبک تلفیقی در ایران برای اولین بار به دست ” عباس مهرپویا ” از موزیسین های به نام ایرانی پایه گذاری شد؛ ایشان با ترکیب موسیقی پاپ و موسیقی اصیل ایرانی، سبک ” پاپ ایرانی ” را ایجاد کرد که در آن زمان با استقبال قابل توجهی مواجه شد که همین امر موجب ماندگاری این سبک موسیقی در ایران و گسترش آن به شکل های مختلف شده است.

در ادامه، گروه موسیقی اوهام با ترکیب موسیقی اصیل ایرانی و موسیقی راک، سبک راک ایرانی را به وجود آوردند که این سبک نیز میان ایرانیان مورد استقبال قرار گرفت. با توجه به گستردگی این سبک و محبوبیت آن در ایران، به طور رسمی و در سال ۱۳۹۰، بخش موسیقی تلفیقی به جشنواره ی موسیقی فجر اضافه شد.

 
سخن پایانی

    از جمله گروه های موسیقی مشهور در این سبک، میتوان به گروه Muse اشاره کرد که سبک های مختلف موسیقی با موسیقی الکترونیک ترکیب کرده و سبک جدیدی را ارائه میکند.
    از گروه های موسیقی مشهور فیوژن در ایران نیز میتوان به گروه پالت، چارتار، دنگ شو، داماهی، دال و… اشاره کرد. حامد نیک پی، محسن نامجو و محمد معتمدی نیز از جمله خوانندگان مشهور و محبوب در سبک تلفیقی میباشند

Top