آموزشگاه موسیقی در اصفهان     کلاس آموزش گیتار در اصفهان   گروه موسیقی در اصفهان

آشنایی با ساز سه تار

آشنایی با ساز سه تار



از جمله سازهای اصیل ایرانی که امروزه به عنوان یکی از سازهای مهم موسیقی ایران به شمار میرود و مخاطبان زیادی نیز دارد، ساز ” سه تار ” میباشد. سه تار یک ساز زهی است و با ضربه زدن به سیم های آن توسط ناخن انگشت اشاره (و یا مضراب) صدای ساز منتشر میشود. کلاس آموزش آواز سنتی در تهران این ساز از نظر ساختار پرده ها و نُت ها همانند ساز تار میباشد و تنها در نوع نوازندگی و جنس صدا است که این دو ساز زهی و ایرانی را از هم متمایز میکند.

سه تار سازی سبک و خوش دست است و صدای بسیار ظریفی نیز دارد. در ادامه قصد داریم بیشتر با این ساز آشنا شویم و در رابطه با تاریخچه، ساختار، روش نواختن، نحوه نگهداری، نوازندگان مشهور و همچنین برندهای مشهور این ساز به طور کامل و جامع شناخت پیدا کنیم:

 برای ورود به آموزشگاه موسیقی در اصفهان کلیک کنید.
تاریخچه سه تار

قدمت ساز سه تار به قرن ۱۲ هجری قمری بازمیگردد و در زمان بزرگانی مانند ابوعلی سینا، ابونصر فارابی نیز حضور داشته است. این ساز در زمان قدیم حاوی سه سیم بوده و بعدها توسط درویشی به نام ” مشتاق علی شاه ” یک سیم دیگر به ساز اضافه میشود که امروزه نیز آن سیم به نام سیم مشتاق معروف است.

این ساز زهی در کنار ساز تار، از جمله سازهایی بودند که از زمان اواخر قاجار تا به امروز، برای ردیف نوازی نیز استفاده میشوند. علی اکبر فراهانی و میرزاعبدالله جزء اولین موزیسین هایی بودند که این جریان ردیف نوازی به کمک تار و سه تار را شروع کردند و بعدها ردیف نوازی به سازهای دیگر از جمله کمانچه و سنتور نیز ورود پیدا کرد.کلاس خوانندگی در اصفهان

 
ساختار سه تار

همانطور که گفته شد، سه تار یک ساز زهی است که به کمک ناخن انگشت اشاره و یا با استفاده از وسیله ای به نام مضراب نواخته میشود. این ساز تقریباً ساختار ساده ای دارد و اجزای تشکیل دهنده ی آن عبارتند از ” گوشی ها، شیطانک، پرده، دسته، سیم ها، کاسه، خَرَک و سیم گیر “.

سه تار یک ساز چوبی و سبک است و بیشتر اجزای این ساز از چوب میباشد به طوریکه بدنه ی آن از جنس درخت توت، دسته ی آن از جنس درخت گردو، سیم گیر و خَرَک از جنس چوب یا استخوان، سیم ها از جنس فلز و پرده های ساز نیز از جنس روده ی حیوانات میباشند.

 
نواختن سه تار

نوازندگی ساز سه تار به این گونه است که نوازنده کاملاً صاف روی صندلی و یا به صورت چهارزانو روی زمین نشسته و ساز را در دست میگیرد به طوری که کاسه ی ساز دقیقاً روی ران پای راست (اگر چپ دست هستید، روی ران چپ پای شما) قرار گیرد. برای مضراب زدن، از دست موافق و برای گرفتن نُت ها و پرده ها، از دست مخالف نوازنده استفاده میشود.

برای ضربه زدن به سیم ها نوازنده با ناخن انگشت اشاره ی دست راست (اگر چپ دست هستید، انگشت اشاره ی دست چپ) و یا با مضرابی که داخل انگشت اشاره ی خود میکند، به سیم ها ضربه میزند. همزمان با ضربه زدن به سیم ها، انگشتان دست دیگر نوازنده با گرفتن پرده ها که هر کدام مخصوص صدای یک نُت میباشد، صدا و نوای این ساز منتشر میشود.

 
نگهداری از سه تار

تمامی سازهای جهان نیاز به نگهداری درست و اصولی دارند و در صورت مراقبت نکردن از آنها، کیفیت ساز به مرور زمان کاهش میابد. ساز سه تار نیز مانند تمامی این سازها نیاز به مراقبت دارند و در ادامه به نکاتی اشاره شده است که رعایت آنها برای نگهداری از این ساز، ضروری میباشد.

    بسیاری از سازهای ایرانی و غربی به رطوبت شدید حساس هستند و ساز سه تار نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ در نتیجه سازتان را از رطوبت شدید دور نگه دارید.
    همانطور که گفته شد، این ساز بسیار ظریف است و با ضربه ی کوچک نیز ممکن است آسیب ببیند. به همین جهت از سازتان به خوبی حفاظت و از ضربه خوردن احتمالی آن جلوگیری کنید.
    پس از اتمام تمرین و نوازندگی، سازتان را درون جعبه اش قرار دهید. همچنین میتوانید برای جلوگیری از مرطوب شدن جعبه ی ساز، داخل جعبه ی سازتان بسته های رطوبت گیر قرار دهید.
    از سازتان در برابر خط و خش، شکستگی و تَرَک خوردن محافظت نمایید چرا که باعث اُفت کیفیت سازتان میشود.

 
نکات پایانی:

    برندهای متنوعی از ساز سه تار در بازار ایران وجود دارد و سازندگان زیادی در ایران مشغول تولید و عرضه ی این ساز میباشند. امّا از مشهورترین برندهای این ساز میتوان به برند ” ایران ساز ” و برند ” ملکشاهی ” اشاره کرد.
    از نوازندگان مشهور این ساز میتوان به جلال ذوالفنون، ابوالحسن صبا، حسین علیزاده، کیوان ساکت، داریوش طلایی، حمید متبسم، سهراب پورناظری، تهمورس پورناظری و حافظ ناظری اشاره کرد.

آسان ترین ساز برای یادگیری

 آسان ترین ساز برای یادگیری


تا اینجا که آمدید، احتمالا در جریان تاثیر موسیقی روی روح و روان‌تان هستید و حالا می‌خواهید این هنر را از همان کودکی به فرزندان‌تان آموزش دهید. سوالی که اکثر مادر و پدرهای خوش ذوق هنری، برای آغاز یادگیری ساز کودک‌شان دارند، این است که راحت ترین ساز برای یادگیری کدام است. کلاس آموزش آواز سنتی در تهران تفاوتی ندارد که در چه سنی قصد دارید ساز زدن را آغاز کنید. در این مطلب همراه‌مان باشید تا آسان ترین ساز برای یادگیری را به شما بگوییم.

برا یادگیری سازها باید به چند نکته توجه داشته باشید:

    علاقه‌تان به ساز و موسیقی

قاعدتا زمانی که تصمیم به یادگیری موسیقی گرفتید، علاقه‌ای شما را به این سمت کشانده است. این علاقه  می‌تواند به سبک‌ خاص یا نوعی از سازها باشد. برای مثال، از بین سازهای سنتی که سبک مورد علاقه‌تان است، سه تار را بیشتر از همه علاقه دارید. قطعا سازی که مورد علاقه‌تان باشد، یادگیری‌اش برایتان جذاب‌تر است.

    شرایط جسمانی

بعد از علاقه، مهم‌ترین عاملی که بایستی در نظر داشته باشید، شرایط جسمانی و فیزیکی‌تان است. همه ما قادریم که سخت‌ترین سازها را بنوازیم اما در برخی شرایط ممکن‌ است، چنین چیزی امکان‌پذیر نباشد. برای مثال، سازهای بادی برای افرادی که دچار کمبود نفس هستند و برای نفس کشیدن نیاز به کپسول کمکی دارند، مناسب نیست. کلاس خوانندگی در اصفهان

    داشتن فضای مناسب

نکته بعدی که می‌تواند شما را در انتخاب ساز کمک کند، در نظر گرفتن شرایط خانه برای تمرین است. هر نیم ساعت تایمی که شما سر کلاس آموزش می‌بینید، نیاز به ساعت‌ها تمرین و تکرار دارد. مسلما اگر فضای مناسب برای تمرین نداشته باشید، به مشکل برخورده و حتی ممکن است از پس راحت‌ترین سازها هم برنیاید.

    بودجه کافی

خیلی زمان‌ها پیش آمده که علاقه، انگیزه، حس و حال ما برای یادگیری یک تخصص، ما را به آن سمت کشیده اما مسأله مالی ما را به عقب کشانده است. در مورد ساز نیز باید این نکته را در نظر بگیرید که بودجه مالی یکی از عوامل اصلی انتخاب ساز است. البته اگر قصد دارید یک ساز با کیفیت و بااصالت خریداری کنید. وگرنه نمونه‌های کپی و بی کیفیت فراوانی در بازار وجود دارد که صدای مناسبی نیز ندارند.

برای ورود به آموزشگاه موسیقی در اصفهان کلیک کنید.

سازهای راحت برای یادگیری

اگر می‌خواهید به دنبال علاقه‌ای که به نواختن موسیقی دارید، برای فراغت یا به طور حرفه‌ای ساز زدن را آغاز کنید، می‌توانید از بین سازهای زیر، شروع کنید. البته ساز راحت برای یادگیری بستگی به عوامل مختلفی دارد، به طور کلی می‌توان گفت یادگیری و ارتباط برقرار کردن با این سازها راحت است:

    ساز تنبک
    ساز دف
    ساز سه تار
    ساز گیتار
    ساز سنتور
    پیانو
    فلوت ریکوردر
    ساز دهنی
    ساز ارگ

بهترین ساز (سازها) برای یادگیری کودکان

برای یادگیری کودکان معمولا یکی از شیرین‌ترین و به یادماندنی‌ترین سازی که کودک به راحتی از پس آن برمی‌آید، فلوت و بلز است. البته نوع ساز اصلا مهم نیست. در صورتی که کودک بتواند با هر سازی ارتباط برقرار کند، آن ساز، برای او مناسب است. سازهای راحت برای یادگیری کودکان شامل:

    پیانو و کیبورد

محبوب‌ترین ساز کودکان است. کودک‌تان از همان کودکی می‌تواند با پیانو نوازی بتهون سر کرده و بزرگ شود تا تبدیل به یک پیانو نواز حرفه‌ای و محبوبی شده که گوش آشنایی با موسیقی کلاسیک و پیانو نوازی دارد.

    فلوت ریکوردر

اگر می‌خواهید کودک‌تان قبل از آموختن پیانو با یک ساز روان و راحت آغاز کند، فلوت ریکوردر سازی است که در عین حال که کودک‌تان را خیلی درگیر نمی‌کند، در کنار سایر کودکان نیز می‌تواند حس و حال خوبی از نواختن فلوت داشته باشد. به خصوص زمانی که برای دیدن کنسرت کودکانه‌‌اش در کنار بقیه دوستان همنواز او ، در صندلی تماشاگران می‌نشینید.

    بلز

ساز خوش آهنگ دیگری که انواع مختلفی دارد و برای آموختن کودک‌تان مناسب است، بلز است. تا زمانی که خودش انتخاب کند چه سازی را به طور حرفه‌ای آغاز کند، بلز را در کنار فلوت نیز می‌تواند به طور همزمان یاد بگیرد. بلز همان صدای دلنشین جعبه موسیقی‌های تزئینی است که شما را جذب خود کرده و به رویا می‌برد.

بهترین ساز برای یادگیری نوجوانان

نوجوانان معمولا شور و تاب نوجوانی دارند. این شور و تاب نیز در هر دو سوی سنتی و مدرن ممکن است وجود داشته باشد. بنابراین با توجه به علاقه نوجوان‌تان، می‌توانید او را برای یادگیری سازهای زیر بفرستید:

    ویولن

ساز ارکستر زهی است که از موسیقی کلاسیک اروپا آمده است. بر خلاف تصور، آموختن ویولن سخت و پیچیده نیست و تنها نیاز به ممارست و تکرار دارد.

    گیتار

ساز گیتار، یکی از سازهای پر استقبال جوانان است، چرا که در عین نوازندگی، آهنگ مورد علاقه‌اش را نیز می‌خواند. به خصوص برای جوانان طرفدار سبک پاپ، گیتار ساز مناسبی است.

    پیانو

 اگر بودجه مالی پیانو را در نظر نگیریم، یکی از سازهایی که می‌تواند فرزند شما را تبدیل به ستاره کنسرت‌های مختلف کند، نوازندگی پیانو است. این درخشش از سن پایین می‌تواند مسیر زندگی فرزندتان را به طور کلی تغییر دهد.
بهترین ساز برای یادگیری بزرگسالان

احتمالا افراد با سنین بالا آنقدر مشغله کاری و فکری دارند که مهم‌ترین هدف‌شان از یادگیری موسیقی و نواختن ساز، تسلی روح و آرامش فکری باشد. با کمی تمرین و تمرکز می‌توانید سازهای زیر را به راحتی یاد بگیرید. البته علاقه و شرایطی را که گفتیم، فراموش نکنید.

    گیتار کلاسیک

اگر به موسیقی سبک پاپ علاقه دارید، و صدایتان برای خوانندگی آماده است، گیتار کلاسیک می‌تواند گزینه مناسبی باشد. در حال حاضر، گیتار طرفداران زیادی پیدا کرده است. به طوری که بیش‌تر از یک ساز، تبدیل به دکور در خانه‌ها شده است. البته شما پشتکار و هدف قوی برای ادامه دارید.

    دف

ساز دف از سازهای کوبه‌ای و قدیمی ایران که به خوبی ریتم و ضرب را به شما آموزش می‌دهد.

    سه تار

اگر می‌خواهید به روحیه سنتی پسند خود پایبند باشید و به موسیقی اصیل ایرانی بپردازید، ساز سه تار یکی از بهترین سازهایی است که می‌توانید با کمی تمرکز و تمرین یاد بگیرید. ساز غنی و اصیلی که تارهایش می‌تواند تسلی درون‌تان باشد.

جمع بندی

سازهای مناسب برای کودکان، نوجوان و بزرگسالان را بیان کردیم. البته این موارد، فاکتورهای معینی نیست. یعنی ممکن است کودک شما پس از چند بار تمرین به زیبایی هر چه تمام‌تر، قادر باشد کمانچه را که یک ساز زهی تقریبا سخت است، به راحتی بنوازد. در نظر داشته باشید که بین تمام این سازها، علاقه شرط اصلی است. چرا که می‌تواند سخت‌ترین کارها را تبدیل به شیرین‌ترین مسیر کند. در صورتی که برای انتخاب ساز نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، با ما تماس بگیرید.

اصول مهم صداسازی چیست؟

اصول مهم صداسازی چیست؟

اگر بخواهیم به طور خلاصه برایتان بگوییم که پرورش صدا چیست؟ این‎طور می‎توانیم بگوییم که؛ در پایان یک کلاس صداسازی و خوانندگی شما به وسیله تمرینات صوتیِ اصولی و پی‎در‎پی در بازه‎ی زمانی مشخص حنجره و تارهای صوتیتان را طوری تربیت می‎کنید کلاس آموزش آواز سنتی در غرب تهران که توانایی استفاده از تمام ظرفیت خود را پیدا کرده و بتوانید به وسیله آنها بهترین و بی نقص‎ترین اجرای ممکن را داشته باشید.

در واقع در این دوره شما با انجام تمریناتی‎ تارهای صوتی و حنجره خود را تربیت کرده و رشد می‎دهید. مانند بدنسازی که عضله‎های شما بعد از پایان دوره رشد کرده و قوی می‎شوند، در پایان این دوره نیز صدای شما پرقدرت، پر طنین و رسا می‎شود. اگر تمریناتی که استادتان به شما می‎دهد را به بهترین شکل و بدون نقص اجرا کنید، در نهایت می‎توانید به حجم و مساحت صدای خود بیفزایید و رنگ و طنین واقعی صوت خودتان را به همگان نشان دهید.

چگونه بفهمیم صدای خوبی داریم؟

شاید باور کردنش آسان نباشد، اما صدای همه ی ما خوب است. هرکسی می تواند رویای خواننده شدن را تحقق ببخشد. برای اینکه هرکدام از ما در واقعیت یک روز گوینده یا سخنران باشیم هیچ مرزی وجود ندارد مگر تمرین بسیار. آموزش خوانندگی در اصفهان
یک ورزشکار را در نظر بگیرید، او سالیان دراز به تمرین و تقویت عضله های خود می پردازد. شاید همه ی ما نتوانیم بسکتبالیست یا بازیکن حرفه ایی فوتبال باشیم، اما هرکسی می تواند رشته ی ورزشی مناسب شرایط خود را پیدا کرده و در آن بدرخشد. این واقعیت در ارتباط با صدا هم صادق است. به این معنا که ما می توانیم با تقویت حنجره، صدای واقعی خود را پیدا کرده و آن را پرورش بدهیم. شاید همه ی ما نتوانیم خواننده اپرا باشیم اما ممکن است بتوانیم یک ترانه ی سنتی یا راک را به خوبی اجرا کنیم.
تابحال برایتان پیش آمده که از شنیدن صدای خودتان در یک فیلم ویدیویی یا یک پیام ضبط شده خجالت زده شوید؟
ممکن است با خودتان فکر کرده باشید چرا فقط صدای من در حالت ضبط شده با آنچه که می شنوم تفاوت دارد در حالی که صدای سایر افراد مانند صدای واقعی آن هاست؟
جواب شما اینجاست. آنچه ما به عنوان صدای واقعی خودمان می شناسیم، صوتی است که از طریق جمجه ما شنیده می شود. این صدا پانزده برابر بیش تر از صدایی است که از طریق ضبط شدن اصوات به گوش ما می رسد. این در حالی است که شما صدای دیگران را از طریق هوا می شنوید نه جمجمه.
در حقیقت صدای واقعی ما، آن صدایی است که از طریق هوا به گوش افراد می رسد نه آنچه که ما می شنویم و به عنوان صدای خود می شناسیم.

برای شناخت صدای خود، چه باید کرد؟

همین حالا با یک وسیله خوش کیفیت صدای خود را ضبط کنید. قبل از هر تصمیمی بارها و بارها به این صدا گوش دهید. شما کم کم متوجه نواقص صدای خود خواهید شد. شما به تدریج درک می کنید که صدایتان خش دارد یا بم است. ممکن است نفس کم بیاورید یا متوجه شوید در شروع یا پایین صحبت صدایتان ضعیف می شود. با شناخت تدریجی صدای خود می توانید نقاط ضعف یا قوت صدایتان را شناخته و آن ها را تقویت کنید.
به تدریج با تکرار این روند شما متوجه پیشرفت صدای خود خواهید شد.

آیا من استعداد خوانندگی دارم؟

همه ی ما ممکن است زیر دوش حمام، ترانه ای را با خود زمزمه کرده و یا از آن بیشتر خود را روی یک استیج بزرگ دیده باشیم. گاهی ممکن است در جمع دوستان صمیمی، زیر آواز زده باشیم. شاید در روزهای نخست یادگیری یک ساز، شعری قدیمی را زیر لب با نت های ناهماهنگ خوانده باشیم. همین ویژگی ها برای کشف خواننده ی درونتان کافی است.
در واقع برای کشف استعداد خوانندگی، حتما نباید با تمجید افراد مواجه شده باشید. یا ویژگی خارق العاده ایی داشته باشید.
اگر شما با هندزفریتان وارد دنیای دیگری می شوید، اگر با موسیقی زندگی می کنید، شما می توانید یک خواننده باشید.
ممکن است در نوجوانی چند پوستر از خواننده یا موزیسین مورد علاقه اتان را به دیوار چسبانده باشید، شاید هنوز هم وقتی موسیقی شگفت انگیزی می شنوید، برای دیگرام ارسال می کنید، این یعنی روح شما با موسیقی عجین شده است.
اگر در هنگام غم و شادی به موسیقی پناه می برید، باید گفت موسیقی برای شما تنها یک دارو نیست، چیزی از دورن شما با صدا پیوند خورده است.
تمامی این ویژگی ها، نشان از آن دارد که روح شما، موسیقی را درک کرده و در نتیجه استعداد ذاتی در این زمینه دارید.

چگونه صدای خود را برای خوانندگی زیبا کنیم؟

پس از شناخت واقعی صدای خود و پی بردن به این نکته که شما موسیقی را شناخته و درک می کنید، اکنون ممکن است به این فکر کنید که چه گام هایی را باید طی کرد تا یک خواننده ی واقعی شد؟

گام اول: صدای خود را کنترل کنید
روی زمین بمانید! نت ها نباید توی هوا سرگردان باشند. به این معنا که هر نت باید در گام خود اجرا شود. خواننده ای که کنترل خوبی روی صدای خود داشته باشد ارزش هر نت را می داند و آن را درست اجرا می کند. پرش های زیاد و یا بالعکس اجرا نکردن کامل هر نت می تواند تاثیر منفی بر اجرای شما داشته باشد. یک خواننده حرفه ایی، بی شک کنترل صوتی قوی دارد.

گام دوم: به کلمات احترام بگذارید
صدا گویاترین ابزار ارتباطی بشر است، اما فراموش نکنید می تواند کسل کننده ترین نیز باشد. کلمات بهترین پل ارتباطی شما با مخاطب است. خواه روی استیج ایستاده باشید و خواه در جمع کوچک دوستانه. شما باید به حس هر کلمه در متن ترانه دقت کرده و آن را به تمامی بیان کنید. یک خواننده خوب، باید تمامی کلمات را واضح و درست تلفظ کند. او باید با وجود تمامی فراز و فرود ها همچنان تلفظ درستی داشته و کلمات را دقیق ادا کند.

گام سوم: تن صدای مناسب
بسیاری از افراد ممکن است یک نت را خیلی بلند یا بالعکس خیلی کوتاه و آرام ادا کنند. اگر می خواهید شنیده شوید با تن مناسب بخوانید.
اکنون خود را در یک ارکستر بزرگ تصور کنید، شما باید تن صدای مناسبی داشته باشید، این تنها راهی است که با نت های نوازندگان هماهنگ خواهید شد. به طور کلی یادگیری آواز با درجه صدای مناسب، ا نکات مهمی است که هر خواننده خوب باید بدان توجه داشته باشد.

گام چهارم: سبک مناسب خود را پیدا کنید
دنیای موسیقی به طرز شگفت انگیزی متنوع است و اگرچه همه ما ممکن است بتوانیم خواننده شویم اما باید توجه داشت که صدای ما با یکدیگر متفاوت است. نکته مهم در این رابطه، انتخاب سبک مناسب با توجه به تن و نوع صدای هر فرد است.
اگر یکی از دوستانتان، تصنیفی عاشقانه را با صدای زبر و سنگین بخواند و یا بالعکس با صدایی ملایم و نازک، یک ترانه ی متال اجرا کند، عکس العمل شما چه خواهد بود؟ بدون شک با خود می گویید او هرگز خواننده خوبی نخواهد شد. اما حقیقت چیز دیگریست. دوست شما سبک مناسب خود را پیدا نکرده است.
یک خواننده خوب علاوه بر آنکه تن صدای خود را با سبک موسیقی مورد نظر هماهنگ می کند، با درک صحیح از صدای خود، سبکی را انتخاب می کند که با توانایی های صدایش هماهنگ باشد.

گام پنجم: همیشه خوب بمانید
پیوستگی در طول یک اثر، از ویژگی های مهم تمامی موزیسین هاست. اگر چند نت را به درستی اجرا کرده و بعد از آن اجرای ضعیفی داشته باشید، آنچه از شما به یاد می ماند، تنها یک اجرای ضعیف است.
داشتن صدای خوب به معنای داشتن صدای خوب در تمام طول آهنگ است. در واقع شما باید کنترل صدا، تن مناسب و …. را در تمام طول یک اجرا رعایت کنید.

گام ششم: از گوش های خود استفاده کنید
شما باید گوش دهید! خوانندگان خوب به همان اندازه که از صدای خود بهره می گیرند، از گوش های خود استفاده می کنند. گوش های آنها ابزاری برای کمک به پروش صدای آنها است.
گوش شما به عنوان یک خواننده به شما اجازه می دهد:

    صدای خودر را بشنوید و آن را کنترل کنید
    لحن خود را هنگام خواندن تنظیم کنید
    اطمینان حاصل کنید که میزان صدای شما با موسیقی تعادل دارد
    صدای گروه یا خوانندگان همکار خود را بشنوید و مکمل خوبی برای آن ها باشید
    آگاهی عمومی موسیقی خود را توسعه دهید

گام هفتم: دامنه صدای خود را بشناسید
حتی بزرگترین خوانندگان دنیا نمی توانند تمام نت را بخوانند. شما باید دامنه ی صدا خود را بشناسید. در واقع ، این اغلب نشانه های یک خواننده آماتور است که نت هایی خارج از محدود آواز خود اجرا کند. عدم رعایت این نکته باعث می شود بسیاری از نت ها درست اجرا نشوند. این امر می تواند به تارهای صوتی شما صدمه بزند و رویای خوانندگی را برای همیشه نابود کند.
گام هشتم: درست نفس بکشید.
تنفس برای آواز خوب کاملاً ضروری است. یک خواننده خوش صدا به اهمیت تنفس واقف است. او می داند آواز خواندن در سطح حرفه ایی به تنفس درست بستگی دارد.
بدون تنفس مناسب ، حتی خواننده ای با استعداد نیز با عملکرد متوسط روبرو خواهد شد. شما باید آواز خواندن را همزمان با توجه به تنفس خود و نحوه تأثیر آن در بیان و لحن تمرین کنید.

گام هشتم: سادگی رمز ورود به قلب مخاطب است
معمولا به جز در مواقعی نادر، مردم می خواهند ترانه ای را بشنود که ساده و رسا بیان می شود. کلمات و نت ها اگر به شیوه ای روان و ساده ادا نشوند؛ تاثیر خود را از دست می دهند. موسیقی ابزاری برای آرامش است. همین امر لزوم، روان خوانی و سادگی در اجرا را ثابت می کند.
اگر مخاطب احساس کند که خواننده برای ادای کلمات به تارهای صوتی خود فشار می آورد و یا برای اجرای هر نت (خصوصاً در نت های بالا) با تنش مواجه است،برای او نیز سخت است که از آواز لذت ببرد.
تنش یا فشار در تارهای صوتی باعث می شود، تنفس و اجرای صحیح نت ها بسیار سخت تر شود. در این شرایط بهترین کاری که می توانید برای صدای خود انجام دهید این است: بدن خود را آرام کنید!

گام نهم: مراقب صدای خود باشید
یاد بگیرید که عاشق صدای خود باشید. صدا یک قسمت طبیعی بیولوژیکی بدن شما است. بدین معنا که در صورت عدم مراقبت می تواند آسیب پذیر باشد.
اگر می خواهید صدای خوبی داشته باشید ، باید از آن مراقبت کنید. مربیان آواز می توانند در مورد چگونگی مراقبت از صدای خود به شما کمک کنند. این مراقبت ها شامل گرم کردن قبل از آواز خواندن، تنفس مناسب ، جلوگیری از فشار به تارهای صوتی و…. است. اگر می خواهید همیشه یک خواننده باشید، صدای خود را مانند عضوی از بدنتان پذیرفته و از آن مراقبت کنید.

در دوره های صداسازی چه‌چیزی آموزش داده می‌شود؟

در این دوره ها به شما آموزش داده می‎شود که:

    تنفس درست داشته باشید و از هوا برای آواز خواندن به خوبی استفاده کنید.
    به درستی موقعیت بدن خود را در هنگام آواز خواند انتخاب کنید.
    نحوه بیان و طرز ادای درست حروف را بدانید.
    با مفاهیمی چون ارتفاع صدا، تن صدا، ویبراتور و… آشنا شوید.
    سبک‌های آواز را بشناسید.
    بدانید طبقه‎بندی صدا چیست.
    لرزش صدایتان هنگام صحبت کردن در جمع را برطرف کنید.
    صدای ضمخت و خشن را از بین ببرید.
    گرفتگی صدایتان را برطرف کنید.

دیافراگم در آواز و خوانندگی چیست؟

 دیافراگم در آواز و خوانندگی چیست؟

آواز و خوانندگی فقط این نیست که میکروفون در دست بگیرید و اشعاری را بخوانید، خوانندگان موفق با چیره شدن بر تنفس دیافراگمی صدای خود را همیشگی می‌کنند. آموزش آواز سنتی در غرب تهران تنفس دیافراگمی موجب کیفیت صدای بالاتر و  طول عمر حنجره می‌گردد. از این رو دیافراگم در آواز و خوانندگی نقش مهمی را ایفا می‌کند، به همین دلیل در این مقاله به بررسی دیافراگم و نحوه تنفس دیافراگمی می‌پردازیم.

دیافراگم در آواز و خوانندگی چیست؟

ماهیچه دیافراگم که در زیر ریه واقع گردیده، یکی از مهمترین عضلات جسمانی است که تأثیر فراوانی بر فرآیند تنفس دارد.‌ در حقیقیت دیافراگم مابین قفسه سینه و شکم قرار دارد و زمانی که منقبض می‌شود، هوا را جذب ریه می‌کند، همچنین به خارج شدن سریع هوای دی‌اکسیدکربن‌دار از ریه کمک می‌کند.
برای ورود به آموزشگاه موسیقی در اصفهان کلیک کنید.
با انقباض ماهیچه دیافراگم، شاهد افزایش حجم قفسه سینه هستیم، در نتیجه فشار داخل ریه‌ها کم می‌شود، به همین دلیل هوای دارای اکسیژن به داخل ریه می‌رود. علاوه بر این به هنگام انبساط ماهیچه دیافراگم با کاهش حجم قفسه سینه مواجه می‌شود، بنابراین فشار داخل ریه زیاد می‌گردد و باعث می‌شود تا هوای دارای دی‌اکسیدکربن از ریه بیرون برود.

یکی از راه‌های آسان جهت بهبود عملکرد دیافراگم و زیاد شدن تحمل فیزیکی بدن، تمرینات تنفسی است. آموزش خوانندگی در اصفهان تمریناتی همچون تنفس صحیح و تنفس بطنی می‌تواند عملکرد ماهیچه دیافراگم را بهبود ببخشد. خوانندگان برای آن که کیفیت صدای خود را بهتر کنند باید به هنگام آواز و خوانندگی از تنفس صحیح استفاده کنند.

همچنین خوانندگان در حین اجرا باید تن صدای پایداری داشته باشند و علاوه بر این از انرژی و قدرت لازم  برای اجرا برخوردار گردند، به همین جهت داشتن تنفس صحیح به هنگام آواز بسیار اهمیت دارد. تنفس صحیح یعنی کل حجم ریه برای تنفس استفاده شود و نفس کشیدن محدود به فضای بالای ریه نگردد.  بدین ترتیب به هنگام آواز و خوانندگی، باید از تکنیک‌های تنفس دیافراگمی استفاده ‌شود، تنفس دیافراگمی یعنی به هنگام آواز دیافراگم به پایین فشار داده می‌شود تا حجم هوای بیشتری وارد ریه گردد.

 رسیدن به تنفس دیافراگمی با تمرین کردن به راحتی میسر می‌شود و خوانندگان با تسلط بر این تنفس به صدای پایدار و قوی دست می‌یابند، بنابراین در مدت طولانی‌تری بدون حس خستگی می‌توانند به آوازخوانی بپردازند. علاوه بر این تنفس دیافراگمی می‌تواند انسان را به آرامش و پایداری روحی برساند و این تنفس تاثیر فراوانی در رفع تنش‌های روحی می‌گذارد.

نقش و اهمیت دیافراگم در آواز

تنفس دیافراگمی یکی از عوامل موثر بر کیفیت صدای آواز است. بنابراین باید از طریق تمرین به تقویت دیافراگم پرداخت، چرا که قوی شدن این عضله موجب تنفس بهتر و صدای باکیفیت‌تر خوانندگان می‌شود. خوانندگان ماهر تسلط خوبی بر کنترل صدای خود دارند، بنابراین تنفس دیافراگمی به خوانندگان کمک می‌کند تا بتوانند به خوبی بالا یا پایین شدن صدایشان را مدیریت کنند و آن را به مسیر درستی هدایت نمایند و از طریق این تنفس صدای پرقدرتی تولید کنند.

از این رو خوانندگانی که صدای قوی‌تری دارند، می‌توانند به راحتی به اجرای قطعات سخت‌تری بپردازند.

زمانی که افراد تکنیک‌های تنفس دیافراگمی را تمرین می‌کنند، علاوه بر کسب مهارت نفس‌گیری بهتر به آرامش بیشتری در حین خواندن آواز دست می‌یابند، از این رو برخورداری از تنفس دیافراگمی در آواز بسیار مهم است و موجب تنفس باکیفیت و قوی در آواز می‌گردد.

نقش تنفس دیافراگمی در نفس گیری

تنفس دیافراگمی از چندین جهت به نفس گیری خوانندگان کمک می‌کند، همان طور که می‌دانیم شکم و عضله دیافراگم از قابلیت ارتجاعی برخوردار هستند، به همین دلیل به هنگام دم دیافراگم و ریه به سمت پایین می‌روند و حجم بیشتری از هوا داخل ریه وارد می‌گردد، اما به هنگام تنفس سینه‌ای ریه کمی به حالت پایین می‌رود و  افزایش حجم کمی برای ذخیره‌سازی اکسیژن در ریه ایجاد می‌شود.

پس در تنفس دیافراگمی ذخیره هوای اکسیژن‌دار بیشتری در ریه صورت می‌گیرد، به همین دلیل می‌توان گفت نقش تنفس دیافراگمی در نفس گیری برای خوانندگان قابل چشم‌پوشی نیست و بسیار اهمیت دارد.

علاوه بر این دیافراگم عضله‌ای با قابلیت ارتجاع و ارتعاش است، بنابراین با استفاده از تنفس دیافراگمی ویبره‌ها و تحریرها به خوبی شکل می‌گیرند. بنابراین استفاده از تنفس دیافراگمی در خوانندگی موجب می‌شود تا دیافراگم عهده‌دار کنترل هوای لازم جهت ارتعاش تارهای صوتی برای ادای بسیاری از ویبره‌ها و تحریرها گردد، بدین ترتیب با این تنفس بر روی تارهای صوتی کمترین میزان فشار وارد می‌شود. بنابراین در حالت کلی می‌توان گفت مدیریت هوای ذخیره شده در ریه در تنفس دیافراگمی بسیار راحت‌تر از تنفس سینه‌ای است.

همچنین دیافراگم نفس ثابت و یکنواختی ایجاد می‌کند، با توجه به این که آوازخوانی نیاز به صدای رسا و بلندی دارد و صدای ضعیف و بی‌جان برای آواز و خوانندگی مناسب نیست، از این رو تنفس دیافراگمی در خوانندگی موجب می‌شود تا افراد صدای واضح و بلندی بدست آورند.

بسیاری از خوانندگان در اجراهای زنده دچار استرس می‌شوند، به همین دلیل صدایشان دچار لرزش می‌گردد، در این حالت چیزی که به آنها می‌تواند کمک کند، همین تنفس صحیح و دیافراگمی است.

آموزش تبدیل کردن تنفس سینه ای به تنفس دیافراگمی

تنفس سینه‌ای یکی از عادات روزانه همه افراد است، که تغییر آن کار دشواری می‌باشد. از آنجای که افراد در ۲۴ ساعت شبانه روز از تنفس سینه‌ای استفاده می‌کنند و اکنون درصدد تغییر این عادت خود هستند. شاید ابتدا تبدیل کردن تنفس سینه‌ای به تنفس دیافراگمی کاری سخت باشد، اما اگر در طی روز تنها چند دقیقه به انجام تنفس دیافراگمی بپردازند، می‌توانند طی یک دوره پنجاه روزه برای همیشه تنفسشان را دیافراگمی کنند. حال به آموزش دوره‌ها جهت تبدیل تنفس سینه‌ای به تنفس دیافراگمی می‌پردازیم.

    دوره اول: در این دوره به مدت ده روز تنها پنج دقیقه، به صورت طاق باز و به پشت بخوابید، اکنون زانوها را خم کرده، به طوری که کف پاها بر روی زمین قرار گیرد. اکنون تنفس شما به صورت دیافراگمی انجام می‌شود، با تکرار این کار بدون آنکه متوجه شوید عضله دیافراگم شما تقویت می‌گردد.
    دوره دوم: در دوره ده روزه دوم، دوباره طاق باز بخوابید، اما زانوهایتان را دیگر خم نکنید، حال به مدت پنج دقیقه به طور روزانه و به صورت ارادی تنفس کنید، سعی نماید دم سریع داشته باشید و بازدم شما طولانی‌تر گردد.
    دوره سوم: در ده روزه سوم هم دوباره به روال قبل دراز بکشید، اما در حین بازدم چیزی بگوید. مثلا می‌توانید با اشعار یا متن‌های کوتاه شروع کنید و رفته رفته جملات و ابیات بیشتری به هنگام بازدم بیان نمایید.
    دوره چهارم: اکنون زمان تمرینات روزانه قبل را از پنج دقیقه به ده دقیقه ارتقاء دهید. نباید به یکباره این افزایش زمان انجام گردد، بلکه در طی دوره‌های قبلی و کم کم تایم را طولانی‌تر نمایید. همچنین علاوه بر افزایش زمان، سعی کنید با صدای بلند جملات و اشعار را در حین بازدم بیان کنید، به عبارتی یک نفس خواندن با صدای بلند را تمرین کنید.
    دوره پنجم: در ده روز پنجم و آخرین دوره هم به مدت ده دقیقه به گفتن اشعار با صدای بلند به هنگام بازدم بپردازید، سپس به مدت پنج دقیقه بر روی شکمتان یک شی سفت و سنگین همانند یک کیف یا کتاب قطور قرار دهید. به هنگام بازدم این شی از روی شکم شما سر می‌خورد، اما شما باید با سفت کردن شکمتان مانع از افتادن شی گردید. زمان این تمرین در کل پانزده دقیقه است که به طور روزانه باید جهت تقویت پرده دیافراگم انجام پذیرد.

تمرین برای انجام تنفس دیافراگمی

انسان‌ها در دوران نوزادی به صورت دیافراگمی نفس می‌کشیدند، اما بسیاری از افراد این نوع نفس کشیدن را در بزرگسالی فراموش می‌کنند. می‌توان با انجام تمرینات درست، شیوه صحیح تنفس دیافراگمی را آموخت و آن را جایگزین تنفس سینه‌ای کرد. در ادامه چند نمونه تمرین برای انجام تنفس دیافراگمی را بیان می‌کنیم:

    تمرین اول: به مدت ده دقیقه به پشت دراز بکشید و کف یک دست خود را روی سینه و دیگری را روی شکم بگذارید. اکنون سعی کنید نفس کشیدن را به جای سینه از شکم انجام دهید، به طوری که سه ثانیه دم و سه ثانیه عمل بازدم طول بکشد.
    تمرین دوم: در این تمرین یک بادکنک بردارید و سه یا چهار بار آن را باد و خالی کنید. این عمل به افراد کمک می‌کند تا بازدم قوی داشته باشند و طرز کلامشان در حین بازدم تقویت شود.
    تمرین سوم: برای این تمرین کمرتان را رو به پایین خم نمایید، طوری که دست و بدن شما به آویزانی عروسک خیمه شب بازی گردد. اکنون چند تنفس انجام دهید و دوباره صاف بایستید. البته نباید به یکباره بلند شوید و بایستید، بلکه کم کم باید مهره‌های کمرتان را روی هم بگذارید.
    تمرین چهارم: در این تمرین هوا را همانند سوپ به داخل دهان هورت می‌کشیم، مدت زمان هورت کشیدن هوا به داخل دهان باید یک تا دو ثانیه باشد، دیافراگم با این تمرین دچار شوک می‌شود و کم کم فعال می‌گردد.
    تمرین پنجم: به فضای آرامی بروید و از طریق بینی چند نفس عمیق بکشید،  همین طور که به داخل نفس می‌کشید، دستانتان را بالا ببرید تا عضلات دست‌هایتان برای چند ثانیه کش بیاید.

انواع سبک های موسیقی در جهان

انواع سبک های موسیقی در جهان

سبک موسیقی در واقع مشخصه های یک قطعه مـوسـیقـی از نظر دوره‌ی زمانی، ریشــه‌های منطقـه‌ای یا جغـرافیـایی، کارکردهای اجتماعی، تکنیـک اجرای قطعه و نوع سـاز‌های اسـتفاده شـده در قطـعه است. در واقع به توصیف ویژگی های قطعه های موسیقی گونه، ژانر و سبک گویند. کلاس آموزش آواز سنتی در تهران سبک موسیقی به عبارتی ریشه در فرهنگ، هنر و اصالت یک منطقه دارد و برای بیان افکار، عقاید، تفکرات و حتی اعتراضات نیز به کار برده می شود.

امروزه در سرتاسر جهان سبک های مختلف و گوناگونی موجود است که اساس و پایه طبقه بندی این سبک ها بر اساس دوره پیدایش، افراد پدید آورنده، دلایل و چگونگی پدید آمدن آنها عبارتند از:

    موسیقی هنری
    موسیقی سنتی و محلی
    موسیقی پاپ
    موسیقی مذهبی

انواع سبک موسیقی

از مهمترین سبک ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سبک موسیقی کلاسیک‌

سبک موسیقی کلاسیک از قدیمی ترین سبک ها است و به عبارتی پایه و اساس تمام سبک ها شناخته می شود که بر منطقه وسیعی از نقاط مختلف دنیا رواج داشته است و برای اولین بار در آمریکا و اروپا رواج پیدا کرد. این سبک از حالت های متضاد بسیاری تشکیل شده و مجموعه بزرگی از سبک ها را که باهم در ارتباط هستند در بر می گیرد. در این سبک از موسیقی، بداهه نوازی محدود است و معمولا دارای نت های مشخص است. کلاس خوانندگی در اصفهان موسیقی کلاسیک شامل چهار دوران باروک، دوران کلاسیک، دوران رمانتیک و دوران کلاسیک مدرن است. استفاده از سازهای مختلف زهی، بادی چوبی و برنجی در این سبک متداول است.

بتهوون، شوپن و موتزرات از هنرمندان معروف این سبک هستند.

سبک موسیقی راک

یکی از مشهورترین سبک های موسیقی است که طرفداران بسیاری دارد. این سبک روی ضرب‌آهنگ‌ها تاکید زیادی دارد. سبک راک یکی از گونه های سبک پاپ است که از راک اند رول نشأت گرفته است. از مشهورترین خوانندگان این سبک راک الویس پریسلی است که در واقع پادشاه سبک راک است. در این سبک ابتدا سازهای بادی برنجی مانند ساکسیفون مرسوم بود اما بعدها با روی کار آمدن سبک های فرعی راک سازهایی چون پیانو، گیتار باس، کیتار الکتریک، کیبرد و درامز بیشتر استفاده شد.

سبک موسیقی باروک

سبک باروک شکوه و جلال اشرافیت را نشان می دهد و در لغت به معنی ماهرانه درست کردن است. تفاوت آن با آثار موسیقی رنسانس تاکید بر ضرب است در واقع از ویژگی های این سبک، داشتن ریتم های معین و یکنواختی حالت موسیقی است. سازهای بادی در این سبک بیشتر استفاده می شود. از مشهورترین آهنگسازان این سبک جورج فردریک هندل و یوهان سباستین باخ را می توان نام برد.

سبک موسیقی جاز   

سبک جاز در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میان سیاه پوستان آفریقایی تبار در نیواورلئان در آمریکا شکل گرفت و در واقع اولین سبک مهمی است که در آمریکا رواج یافت. از ویژگی های این سبک مکث، پرسش و پاسخ،  بداهه نوازی، ضرب های تابدار، چند ضربی بودن و به ‌کارگیری عناصری از موسیقی غرب است. همچنین ساخت قطعات جاز به دلیل پیچیدگی و هارمونیک بودن آن نیاز به دانش بالا و تبحر دارد. مالیس دیویس، جلی رول مورتون و کلمن هاوکینگ از مشهورترین هنرمندان این سبک هستند. از سازهای اصلی این سبک ساکسیفون و ترومپت است اما ترامبون، پیانو، گیتارباس و درامز هم در این سبک کاربرد دارند.

سبک موسیقی پاپ

این سبک عامه پسند و غیر آکادمیک است و برای گروه زیادی از مردم جذاب می باشد در واقع سبکی از دل مردم است که موجب شادی و نشاط می شود. پاپ سبکی مشتمل بر چندین سبک از موسیقی مانند راک، ریتم، هیپ هاپ و … است و این باعث انعطاف پذیری آن شده است. آهنگ های اجرا شده در این سبک ساده و هارمونی پیچیده ندارند و از نظر زمانی در محدوده خاصی هستند همچنین طولانی و پرتکرار نیستند. از مشهورترین هنرمندان این سبک کریس دی برگ، استینگ،‌ ترنت رنزور، التون جان و دنی الفمن را می توان نام برد. پیانو، انواع گیتار، ساکسیفون، ویولون از جمله سازهای این سبک هستند و برای تقویت و ایجاد عناصر ریتمیک از دستگاه های الکترونیکی استفاده می شود.

سبک موسیقی مینیمال

زمانی که موسیقیدانان تصمیم گرفتند به جای استفاده از فرم های پیچیده از گونه های ساده استفاده کنند این سبک بوجود آمد در واقع این سبک پیچیدگی خاصی ندارد و از هارمونی ساده ای برخوردار است. در این سبک تعداد نت ها و فواصل کاهش می یابد و دارای پالس های یکنواخت است. همچنین در این سبک به ثابت ماندن ریتم، آکورد و ملودی اهمیت زیادی داده می شود. از هنرمندان معروف این سبک لامونته یانگ، لوییس آندریسن، تری ریلی، کارل گویوارتز، استیو رایش، گاوین برایرز و فیلیپ گلس را می توان نام برد.

سبک موسیقی بلوز

زمان پیدایش این سبک قرن نوزدهم است و در مناطق جنوبی آمریکا رواج یافت. همچنین در مناطق غربی قاره آفریقا و برای اجرای مراسم مذهبی سیاه پوستان رواج داشت. از ویژگی های این سبک که در ریتم با جاز و راک اند رول مشترک است عبارتند از پرسش و پاسخ، آکوردهای خاص، خطوط باس و تنظیم آهنگ است که دارای فرم های ساده و با محتوا است. این سبک بیشترین تاثیر را بر سبک هایی که امروزه در اروپا و آمریکا رواج دارد گذاشته است. از معروفترین هنرمندان این سبک

بی بی کینگ، بیگ بیل برونزی، استیو ری، ویلیام کریستوفر هندی، بسی اسمیت، چارلی پاتون، لید بلی، لونی جانسون، رابرت و تامی جانسون را می توان نام برد. و از سازهای مهم آن گیتار، پیانو، درامز و ساکسیفون است.

سبک ریتم و بلوز

سبک ریتم و بلوز یا آر اند بی موسیقی مورد علاقه سیاه پوستان و از سبک های غنی آمریکا و آفریقا است. این سبک نه جاز است نه بلوز بلکه سبک تر از سبک های قبلی اجرا می شود. خوانندگان این سبک تن صدای غنی دارند و در ترانه های این سبک از تکنیک صدا و پاسخ استفاده می شود. همچنین ریتم ها و نت های موسیقی تکرار می شوند.

مشهورترین هنرمندان این سبک استیو واندر، رابرت لروی جانسون و ری چارلز هستند.

از مهمترین سازهای این سبک انواع گیتار، ساکسیفون، باس، پیانو و درامز را می توان نام برد.

سبک موسیقی کانتری

این سبک بیشتر میان ساکنان جنوبی ایالات متحده  به خصوص سفیدپوستان مرسوم بود. در این سبک ترانه هایی با مضنون شاد و عاشقانه و در عین سادگی به بیان سنت ها، فرهنگ، عواطف قومی و احساسی می پردازد. اشعار آن نیز بسیار شبیه سبک بلوز است. سبک کانتری سنتی و سبک کانتری مردمی از دو سبک اصلی آن هستند که سبک مردمی شاخه ای از سبک راک است و بیشتر مورد توجه طرفدارانش قرار دارد. از مشهور‌ترین هنرمندان این سبک می‌توان جانی کش و ویلی نلسون را نام برد.

از سازهای مهم این سبک انواع گیتار، بانجو، ویولن، ماندولین و پیانو می باشد.

سبک موسیقی الکترونیک

این سبک از موسیقی بیشتر در آمریکا رواج داشت و  در آن برای نخستین بار از سازهای الکترونیک برای اجرا موسیقی استفاده شد. موسیقی الکترونیکی موسیقی است که شامل پردازش الکتریکی مانند ضبط صدا و ویرایش کردن روی نوار است و در واقع تلفیقی از تکنولوژی روز دنیا و خلاقیت است که هرگز در موسیقی آکوستیک دیده نشده است. در این سبک صدا از هارمونیک یکسان و عالی برخوردار است. مهمترین ژانرهای الکترونیک عبارتند از، چیل اوت، الکترونیکا، موسیقی امبینت، موسیقی صنعتی ،موسیقی رقص الکترونیک و کرانک است. از هنرمندان معروف این سبک دفت پانک و آفکس توین را می توان نام برد.

سبک موسیقی اپرا

اپرا از جمله سبک های کلاسیک است که بر پایه موسیقی و نمایش است که از سه بخش مقدمه یا اوُوِرتور، آریا و رسیتاتیف تشکیل شده است. در واقع اپرا ترکیبی از موسیقی، ادبیات، دکور، بازیگری،  اجرا،  نوازندگی، خوانندگی، طراحی صحنه، کارگردانی و بسیاری از هنرهای دیگر در قالب یک هنر واحد است .

از هنرمندان این سبک جاکوپو پری و کلودیو مونته‌وردی را می توان نام برد.

سبک امپرسیونیسم

سبکی مدرن است که بر پایه زیبایی و کمال است که در قرن نوزدهم موسیقی امپرسیونیسم آغاز حرکتی به سوی ذهنیت گرایی بود که تجربه ذهنی را اساس همه قوانین خود قرار می دهد. هر چه در این سبک جلوتر می رویم به سوی هنر انتزاعی و نارئالیستی پیش می‌رود. این سبک برای اولین بار در آثار کلود دبوسی دیده شد. در این سبک هنرمند از عینیت فاصله می گیرد و با خلاقیت و ذهنیت دست به خلق اثر می زند.

سبک رپ

در دهه شصت سیاه پوستان آمریکایی از این سبک برای بیان اعتراضات خود استفاده کردند که دارای ریتم بسیار تند و پشت سر هم است و در واقع شکلی از موسیقی کلام محور است که بیشتر برای بیان مشکلات اجتماعی و اعتراضات با بیان صریح و همراه ریتم و آهنگ است.

سبک هیپ هاپ

از سبک های نوین موسیقی با ریشه آمریکایی است که ترکیبی از صدا و اسکرچ است.

آواز به صورت صحبت ریتمیک و قافیه دار، همراه با رپ خوانی اجرا می شود. در واقع قطعات موسیقی به صورت بیت ها که توسط دی جی نواخته می شود اجرا می شود و دارای خواننده است.

سبک موسیقی سنتی ایرانی

زمان پیدایش موسیقی سنتی ایرانی یا موسیقی کلاسیک ایرانی قبل از میلاد مسیح است. در این سبک نت هایی وجود دارد که سبب جدایی این سبک از سایر سبک ها شده است. ریتم ساده، قابل فهم و دلنشین از ویژگی های  بارز این سبک است.  سبک موسیقی ایرانی از تعدادی ملودی کوتاه به نام گوشه و چندین نت تشکیل می شود که دارای تقسیمات جزء نمی باشد. دستگاه های موسیقی سنتی ایرانی شامل موارد زیر است.

    شور
    سه گاه
    همایون
    چهارگاه
    ماهور
    نوار
    راست پنجگاه
    است که دارای پنج آواز
    اصفهان
    افشاری
    ابوعطا
    دشتی
    بیات ترک

انواع دستگاه های موسیقی سنتی ایرانی
سبک های دیگری از موسیقی

با توجه به این که سبک های موسیقی زیادی در دنیا موجود است از جمله موارد دیگر عبارتند از:

    سبک پانک راک
    سبک رگتایم
    رمانتیک
    سبک عصر نو
    سبک آکوستیک
    سبک سوینگ
    سبک متال
    سبک پانک
    سبک لاتین
    سبک اصیل

Top