آموزشگاه موسیقی در اصفهان     کلاس آموزش گیتار در اصفهان   گروه موسیقی در اصفهان

در طول روز چندساعت تمرین موسیقی کافی است؟

 در طول روز چندساعت تمرین موسیقی کافی است؟

سوالی که بیشتر مبتدیان از معلم خود می‌پرسند، این است که چندساعت تمرین موسیقی در طول روز کافی است. کلاس آواز سنتی در غرب تهران در جواب به این سوال هنرجویان، باید گفت، فرمول مشخصی برای این موضوع وجود ندارد. زیرا افراد از نظر سن‌و‌سال، جنسیت، حالات روحی، توان جسمی و یا حتی اهداف خود، متفاوتند؛ اما نکته مهم و حیاتی تمرین مستمر است. حتما این ضرب‌المثل را شنیده‌اید که” نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود” در واقع موسیقی نیز مانند هر حرفه دیگری، نیاز به تلاش دارد و بدون تلاش مستمر نمی‌توان به نتیجه دلخواه رسید.

هدفمند باشید تا عذاب وجدان نداشته باشید

استمرار در یادگیری تمرینات نکته‌ای مهم و حیاتی است. تمرینات هدفمند ولی کوتاه مدت، به مراتب موثرتر از تمرینات بدون هدف و طولانی مدتی هستند که نه تنها مفید نبوده، بلکه باعث دلزدگی و خستگی جسمی و روحی هنرجو می‌شود. کلاس خوانندگی در اصفهان تمرین هدفمند به این معناست که شما می‌توانید در طول روز، مدت کوتاهی را به تمرین موسیقی اختصاص دهید و باقی روز را با خیال راحت و بدون عذاب وجدان به کار‌های روزانه خود بپردازید. حتی زمانی که مشغله و کار‌های روزمره زیاد هستند، حتما زمانی در طول روز وجود دارد که به تمرین اختصاص یابد. همواره به یاد داشته باشید، حتی با تمرین‌های کوچک، می توان به موفقیت‌های بزرگ دست یافت.

ذهن های آماده؛ شروع کننده های برتر

وقتی ناتان میلشتاین ویولونیست از معلمش لئوپولد آئر پرسید که چند ساعت در روز باید تمرین کرد، آئر در پاسخ به او گفت: اگر با انگشتانتان تمرین می‌کنید، به کل روز برای تمرین نیاز دارید، ولی اگر با ذهنتان تمرین کنید، تنها ۱-۲ ساعت در طول روز کافیست.همین نکته اهمیت ذهن در یادگیری موسیقی را روشن می‌سازد. در و اقع تمرینات باید معطوف به ذهن و علاقه باشند، و از روی اجبار و صرفا به منظور گذران وقت، تمرینات را انجام نداد. با ذهنی آماده، تمرینات را شروع کنید. این امر مستلزم تمرکز ذهنی بالایی است.

برای ورود به بهترین آموزشگاه موسیقی در اصفهان کلیک کنید.

ذهن نیز مانند هر عضو از بدن، نیاز به آماده‌سازی دارد. در حین تمرینات، حتی زمانی که ذهن انسان خسته می‌شود، نیازمند استراحت است تا بتواند با سرعت و دقت بیشتری به تمرینات ادامه داد. تمرین کردن با ذهنی خسته، علاوه بر اتلاف وقت، فرایند یادگیری را کند می‌کند و این امر موجب کاهش اعتماد به نفس می‌شود. به علاوه باعث ایجاد عادات نامطلوبی در فرد می‌شود که تصحیح آن‌ها در آینده بسیار دشوار خواهد بود.

آمادگی جسمی؛ نکته‌ای تأثیرگذار

علاوه بر آمادگی ذهنی پیش از تمرین، آمادگی جسمی نیز بسیار تأثیرگذار است. بخش قابل توجهی از تمرین، باید معطوف به گرم کردن باشد. به عقیده‌ی بسیاری از نوازندگان، عضلات بدن و مفاصل انگشتان به زمانی در حدود ۴۰ دقیقه نیاز دارند تا کاملا گرم شده و به حداکثر بازدهی برسند.

حتی قبل از نواختن قطعات موسیقی نیز، این تمرینات و زمان لازم مهم و تأثیر‌گذار است. به خصوص که در ابتدای کار، بدن از انرژی بالایی برخوردار است. نرمش عضلانی در این مورد تأثیرگذار است.بسیاری از نوازندگان معتقدند اجرای گام و آرپژ قبل از اجرا، بهترین شیوه برای گرم کردن است. حتی نواختن فی‌البداهه نیز روشی برای گرم کردن است. هنگامی که نوازندگان بدون گرم کردن، شروع به نواختن می‌کنند، عضلات آن‌ها دچار فشار و کشیدگی زیاد می‌شود. علاوه بر این به‌دلیل عدم توانایی در اجرای درست قطعات، دلزده شده و اعتماد بنفس خود را از دست می‌دهند. انجام ورزش‌های کششی برای نوازندگان جزو واجبات امر می‌باشد. در واقع فرقی نمی‌کند که از کدام یک از این روش‌ها برای گرم کردن استفاده می‌شود. بلکه نکته مهم لازم‌الاجرا بودن این امر در ابتدای نواختن می‌باشد.

بهترین زمان ممکن برای تمرین موسیقی

اکثر افراد معتقدند که صبح‌ها به‌خصوص صبح‌های زود، بهترین زمان ممکن برای تمرین موسیقی است. اما در واقع این زمان در افراد مختلف، متفاوت است و به عوامل متعددی بستگی دارد. معمولا زمان‌هایی مانند بعد از غذا خوردن، بعد از مشغله‌های بزرگ کاری، بعد از بگومگوها و حتی بعد از استرس، بدترین زمان ممکن برای یادگیری موسیقی است. چون ذهن انسان در این زمان‌ها خسته است و تنها قدرت حلاجی اتفاقات را دارد و نمی‌تواند روی تمرینات تمرکز کند. پس اولین نکته این است که بعد از قرارگیری در این موقعیت‌ها، به اندازه کافی استراحت کرد و اجازه داد تا ذهن به آرامش برسد.

هنرجویان با آزمون و خطا می‌توانند بهترین زمان ممکن برای تمرین کردن را در خود پیدا کنند. فقط باید به زبان بدن خود اعتماد کنند. این گونه شاهد پیشرفت در یادگیری خواهند بود.

پس از پیدا کردن ساعت مناسب، باید سعی شود هرروز در همان ساعت معین به تمرین پرداخت.این امر بخصوص در آموزش موسیقی به کودکان مهم است.زیرا علاوه بر تسریع در امر یادگیری، به آن‌ها می‌آموزد که وقت شناس و دقیق باشند.

استفاده از تجربه بزرگان

بزرگان موسیقی دنیا نیز به این نکته اذعان دارند، که هیچ‌گاه نباید بیش از اندازه تمرین کرد. به گفته هایفتز” تمرین بیش از حد، مانند بد تمرین کردن است” او حتی یک روز در هفته را استراحت می‌کرد و به تمرین نمی‌پرداخت. ایزایی ۳ ساعت تمرین در روز را توصیه می‌کرد.ایتزاک پرلمن، تمرین حداکثر ۵ دوره ۵۰ دقیقه ای را پیشنهاد می‌کرد.

نوازندگان باید ابتدا هدف خود را تعیین کنند. واضح است اگر می‌خواهید نوازنده ای حرفه‌ای شوید، نیاز به تمرین موسیقی بیشتری در طول روز دارید. باید به این نکته توجه کرد که نوازندگی چقدر برای شما مهم و حیاتی‌تر از سایر کارهای روزمره‌تان است. فقط باید به این نکته توجه کنید که یادگیری موسیقی امری تدریجی است و استمرار مهم‌ترین نکته است.

انواع دستگاه‌ها و گوشه‌های موسیقی سنتی ایرانی

انواع دستگاه‌ها و گوشه‌های موسیقی سنتی ایرانی


موسیقی فقط پیانو و ویولن نیست، موسیقی‌دان هم فقط موزارت نیست! ما به عنوان یک ایرانی واقعا باید راجع به موسیقی سنتی و دستگاه‌های موسیقی ایرانی نیز اطلاعاتی داشته باشیم. خوشبختانه اطلاعات کاملی راجع به موسیقی کلاسیک و سنتی ایرانی در دسترس است. کلاس آموزش آواز سنتی در غرب تهران
شاید آن دوران که چنگیزخان مغول اکثر کتاب‌های تاریخی فارسی‌زبانان را آتش زد، کسی نبود که به فکر چاره باشد. اما خوشبختانه ما در تاریخ یک امیرکبیر داریم که هنر موسیقی در ایران را نجات داده است. درست زمانی که هیچ کس موسیقی سنتی ایرانی را جدی نمی‌گرفت، علی اکبرخان خان فراهانی تا گوشه های مختلف را در قالب هفت دستگاه و پنج آواز جمع‌آوری کرد و به نظم در آورد. درست به همین ترتیب، موسیقی دستگاهی ایرانی یا موسیقی سنتی ایرانی پایه‌گذاری و شناخته شد.

برای ورود به آموزشگاه موسیقی در اصفهان کلیک کنید.

موسیقی سنتی ایرانی

در بالا به طور مختصر به این نکته اشاره کردیم که موسیقی سنتی ایرانی، به لطف چه کسی و چگونه شناخته شده است. موسیقی سنتی ایرانی که از آن به عنوان «موسیقی دستگاهی» نیز یاد می‌شود، شامل دستگاه‌ها، آواز‌ها، گوشه ها و … است. این موسیقی سالیان سال است که در میان مردم ایران رواج دارد و حتی روی موسیقی اصیل کشورهایی چون افغانستان، پاکستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و یونان نیز تاثیر گذاشته است. اما دستگاه در موسیقی ایرانی چه معنایی دارد؟‌ کلاس خوانندگی در اصفهان

دستگاه در موسیقی ایرانی

حتی اگر بر خلاف اصرار ما، به موسیقی سنتی ایرانی توجهی نشان ندهید، نام دستگاه موسیقی به گوشتان خورده است. شاید با خودتان بپرسید که آیا کسی هست با کلامی ساده به ما راجع به این دستگاه‌ها توضیح دهد؟ ما در ادامه قرار است همین امر شما را به واقعیت تبدیل سازیم.
اگر بخواهیم با زبانی بسیار ساده دستگاه را به شما معرفی کنیم، باید بگوییم که هر دستگاه از تعدادی گوشه‌ که بترتیب معینی پشت سر هم قرار گرفته اند تشکیل شده است.هر دستگاه کوک مخصوص بخود را دارد. گوشه ها در حقیقت، ملودی های کوتاهی هستند که شما در یک ساز و اواز یا تکنوازی یک ساز ایرانی معمولا می شنوید. مجموعه گوشه ها در کنار هم شالوده یک «دستگاه» را پدید می‌آورند. حالا که با مفهوم دستگاه‌ در موسیقی ایرانی آشنا شدیم، بهتر است راجع به انواع آن نیز اطلاعاتی به دست بیاوریم.

انواع دستگاه‌های موسیقی سنتی
دستگاه شور

شاید قسمت زیادی از قطعات موسیقی ایرانی مثل تصنیف ها چهارمضراب ها و … بر اساس این دستگاه ساخته شده است،این دستگاه را می‌توان یکی از بزرگترین دستگاه‌های موسیقی ایرانی به شمار آورد. بسیاری از ترانه های موسیقی نواحی ایران در کوک هایی معادل شور اجرا می شوند.

دستگاه سه‌گاه

این دستگاه را می‌توان یکی از کهن ترین دستگاه های موسیقی ایرانی نامید و بنظر تبار کهن تری نسب به سایر دستگاه ها دارد‌.

دستگاه چهارگاه

مخصوص سحرخیزها است و به صبح تعلق دارد. قطعا شما نیز یکی از آن‌ها را در خانه‌ی پدربزرگ یا از رادیو شنیده‌اید. پس اگر صبح‌ها احساس خستگی و کسلی می‌کنید، به جای اینکه قهوه بخورید، آهنگ‌های ساخته شده توسط دستگاه چهار‌گاه را گوش دهید تا خواب از سرتان بپرد.

دستگاه همایون

معمولا انسان‌ها یک خصیصه‌ی مشترک دارند. وقتی ناراحت می‌شوند، آهنگ غمگین گوش می‌دهند که حالشان خراب‌تر شود و اشک خودشان را درمی‌آورند. جدا از اینکه این حرکت واقعا یک نوع خود‌آزاری به شمار می‌رود، اما آهنگ‌های دستگاه همایون مخصوص همین مواقع است. موقع ناراحتی آهنگ‌های دستگاه همایون را گوش دهید تا با اشک‌هایتان سیلی راه بیندازید.

دستگاه ماهور

برخلاف دستگاه همایون، آهنگ‌های ساخته شده در دستگاه ماهور کاملا فرح بخش و سرشار از شور زندگی هستند.آهنگ‌های این دستگاه حال دلتان را خوب می‌کنند و حسابی شما را سرحال می‌آورند. پس اگر برخلاف دسته‌ی قبلی، موقع ناراحتی ترجیح می‌دهید سرحال شوید، به آهنگ‌های دستگاه ماهور گوش دهید.

دستگاه نوا

این دستگاه از لحاظ کوک شباهت زیادی به دستگاه شور دارد اما گردش های ملودی در ان تفاوت های اساسی با شور دارد. این دستگاه حالتی عرفانی و بسیار عمیق را در انسان بوجود می آورد.

دستگاه راست ‌پنجگاه

متاسفانه آهنگ‌های ساخته شده توسط این دستگاه زیاد نیست. دستگاه راست پنجگاه تقریبا شبیه دستگاه ماهور است. اما مانند دستگاه شور و نوا از لحاظ جمله بندی و فرود ها و نت های ایست و شاهد تفاوت های اساسی با همدیگر دارند.

اصطلاح گوشه در موسیقی ایرانی

حالا که حرف از گوشه در موسیقی ایرانی شد، بد نیست راجع به آن نیز اطلاعاتی داشته باشیم. در حقیقت گوشه به عنوان کوچک‌ترین و مهم‌ترین عنصر در موسیقی سنتی ایرانی به شمار می‌رود. از بهم پیوستن چند گوشه نیز آواز یا دستگاه شکل می‌گیرد. ردیف موسیقی دستگاهی متد آموزش و یادگیری دستگاه هاست پس برای یادگیری هر دستگاه باید ردیف ها را اموخت تا از طریق آنها با ادبیات و جملات موسیقی ایرانی آشنا شوید. اساتید بزرگ موسیقی ایرانی هر کدام ردیف مخصوص به خودشان را دارند که ملهم از نحوه تفکر و حس و حال و مکتب هر استاد است اما علیرغم این تفاوت های جزیی در کل ردیف اساتید مختلف از لحاظ ساختار ی شباهت زیادی با هم دارند.هر نوازنده موسیقی ایرانی با فراگیریگوشه‌های موسیقی ایرانی با تمرین و ممارست می تواند بر اساس این گوشه ها بداهه نوازی انجام دهد.

انواع گوشه‌های موسیقی ایرانی

هر گوشه می‌تواند اسم خاصی داشته باشد و به مکتب و دستگاه خاصی نیز تعلق داشته باشد. این گوشه‌ها در ردیف‌های مختلف نیز تفاوت دارند. برای مثال در دستگاه شور، ردیف میرزا عبدالله ۲۵۰ گوشه دارد. اما در ردیف محمود کریمی، فقط ۱۴۵ گوشه وجود دارد. متخصص‌های موسیقی چون محمد رضا لطفی، هرمز فرهت، ژان دورینگ و …گوشه‌ها را به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌کنند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به این لینک مراجعه کنید و راجع به هر یک از گوشه‌ها، اطلاعات بیشتری کسب کنید. البته برای سهولت کار، در ادامه لیست گوشه‌های موسیقی ایرانی را به شما معرفی می‌کنیم تا اطلاعات کامل‌تری داشته باشید.

گوشه‌های دستگاه شور

از آنجا که گوشه‌های دستگاه شور در ردیف محمود کریمی و میرزا عبدالله متفاوت است، ما فقط مهم‌ترین آن‌ها از جمله درآمد رهاب ،شهناز، رضوی،قرچه و حسینی را ذکر کرده‌ایم.

گوشه‌های دستگاه سه‌گاه

درآمد سه‌گاه،زنگ شتر، جغنایی،کرشمه، شاه ختایی، مثنوی، زابل، نفیر، مسیحی، مویه، بسته نگار، مخالف، نغمه، حزین

گوشه‌های دستگاه چهار‌گاه

درآمد، پیش‌زنگوله، نغمه، کرشمه، مویه، زنگ شتر، زابل، بسته نگار، فرود،‌ حصار ، مخالف، حاجی حسنی، مغلوب، نغمه، حزین، حدی، پهلوی، رجز، منصوری، لزگی، متن و حاشیه، رنگ شهرآشوب

گوشه‌های دستگاه همایون

چکاوک، بیداد، نی‌داود، عشاق، باوی، ابوالچب، راوندی، موره، لیلی و مجنون، طرز، نوروز عرب، نفیر، فرنگ، زابل، بیات عجم، عرال، دناسری، شوشتری، منصوری، موالیان، بختیاری، مولف، دلنواز، جامه‌دران، نی‌ریز، صوفی‌نامه

گوشه‌های دستگاه ماهور

درآمد، گشایش، مقدمه داد، داد، مجلس‌افروز، دلکش، خسروانی، خاوران، طرب انگیز، نیشابورک، طوسی، مرادخانی، فیلی، حصار ماهور، زیرافکند، نیریز، شکسته، عراق،حزین، کرشمه، زنگوله، راک هندی، راک کشمیر، راک عبدالله، کرشمه راک، صفیر راک، مثنوی، ساقی‌نامه

گوشه‌های دستگاه نوا

درآمد‌ها، کرشمه، گردانیه، بیات راجه، عشاق، محیر، حزین، زنگوله، نهفت، گوشت، عشیران، نیشابورک، عراق، مجسلی، خجسته، حسینی، بوسلیک، رَهاوی، آواز مسیحی، ناقوس، نیریز

گوشه‌های دستگاه راست پنجگاه

درآمد، زنگ شتر یا ناقوس، زنگوله، نغمه، خسروانی، روح‌افزا، پروانه، پنج‌گاه، عشاق، نیریز، زابل، بیات عجم، بحر نور، قرچه، منصوری، مبرقع، طرز، سپهر، عراق، محیّر، آشور آوند، اصفهانک، حزین، شوشتری‌گردان، نوروز عرب، نوروز صبا، نوروز خارا، نفیر، فرنگ، ابوالچپ، راوندی، لیلی و مجنون، طرز، ماوراءالنهر، راک عبدالله، راک هندی، فرود، نیریز صغیر، نیریز کبیر

آوازهای موسیقی ایرانی

هر آواز از چند گوشه‌ی مختلف تشکیل می‌شود. آوازهای موسیقی ایرانی زیر مجموعه دستگاه هستند. در موسیقی ایرانی دستگاه شور شامل:
آواز های ابوعطا یا دستان عرب ،بیات ترک یا بیات زند، افشاری ،دشتی و کرد بیات هستند. همچنین آواز بیات اصفهان زیر مجموعه دستگاه همایون می باشد.
تعداد گوشه های هر آواز در نسبت با دستگاه کمتر است آواز ها در همان کوک دستگاهی که از آن مشتق شده اند اجرا می شوند با این تفاوت که نت های شاهد و ایست و فرود متفاوتی دارند. ابوعطا یا دستان عرب، بیات ترک یا بیات زند، دشتی و افشاری که از گوشه‌های موجود در دستگاه شور برگرفته می‌شوند.
در ضمن اشاره به لفظ آواز به معنی این نیست که این آواز ها باید حتما بصورت آوازی اجرا شوند بله هم ساز و آواز می توانند آنها را اجرا کنند و لفظ آواز مانند یک پیشوند برای هر کدام از زیر مجموعه های دو دستگاه شور و همایون عمل می کند.

فواصل در موسیقی چیست؟

فواصل در موسیقی چیست؟



معنی لغوی فاصله یعنی خلال و مسافت میان دو چیز و یا دو شیء. در موسیقی تقریباً همین معنا و مفهوم را دارد با این تفاوت که آن دو شیء مدنظر، در واقع دو نُت موسیقی میباشند و آن مسافت، از نوع و جنس صدایی و فرکانسی میباشد. کلاس آواز سنتی در تهران

در یک تعریف جامع، به اختلاف نوسان بین دو صدا یا دو نُت را “فاصله ی آن دو نُت” می نامیم. همانطور که گفته شد، این تنها یک تعریف کلی برای آشنایی شما با این مبحث مهم است، در این مقاله به طور دقیق و با جزئیات به درک و یادگیری این مبحث میپردازیم.
 

آموزشگاه موسیقی در اصفهان عموماً فواصل به دو شکل پایدار و ناپایدار وجود دارند. فواصل یکم، چهارم، پنجم و هشتم را فواصل ” پایدار ” یا فواصل ” درست ” و فواصل دوم، سوم، ششم و هفتم را فواصل ” ناپایدار ” میگویند. فواصل ناپایدار به دو قسمت کوچک و بزرگ تقسیم بندی میشوند.

طبیعی است که این فواصلی که در بالا بیان شد، برایتان ناآشنا باشد و شناختی از آنها نداشته باشید. در ادامه به بررسی و تعریف فواصل نامبرده شده می پردازیم:

 
فاصله یکم( اُنیسون )

به فاصله ی دو نُت که هیچ فاصله ای بینشان نباشد را فاصله ی اول یا اولِ درست یا اُنیسون میگویند؛ یعنی فاصله ی هر نُت با خودش، مثل فاصله ی دو تا دو.

کلاس خوانندگی در اصفهان
فاصله ی دوم کوچک

به فاصله ی دو نُت که “نیم پرده” باهم فاصله داشته باشند، فاصله دوم کوچک میگویند؛ مثل فاصله ی دو تا دو دیز.

فاصله ی دوم بزرگ

به فاصله ی دو نُت که “یک پرده” باهم فاصله داشته باشند، فاصله دوم بزرگ میگویند؛ مثل فاصله ی دو تا رِ.

برای مطالعه درباره ی علامت های تغییردهنده در موسیقی(دیِز،  بمُل و…) کلیک کنید.

فاصله ی سوم کوچک

به فاصله ی دو نُت که “یک و نیم پرده” باهم فاصله داشته باشند، فاصله سوم کوچک میگویند؛ مثل فاصله ی دو تا می بمُل.

فاصله ی سوم بزرگ

به فاصله ی دو نُت که “دو پرده” باهم فاصله داشته باشند، فاصله سوم بزرگ میگویند؛ مثل فاصله ی دو تا می.

 فاصله ی چهارم

به فاصله ی دو نُت که “دو و نیم پرده” باهم فاصله داشته باشند، فاصله چهارم یا چهارم درست میگویند؛ مثل فاصله ی دو تا فا.

 فاصله ی پنجم

به فاصله ی دو نُت که “سه و نیم پرده” باهم فاصله داشته باشند، فاصله پنجم یا پنجمِ درست میگویند؛ مثل فاصله ی دو تا سُل.

 فاصله ی ششم کوچک

به فاصله ی دو نُت که “چهار پرده” باهم فاصله داشته باشند، فاصله ششم کوچک میگویند؛ مثل فاصله ی دو تا لا بمُل.

فاصله ی ششم بزرگ

به فاصله ی دو نُت که “چهارونیم پرده” باهم فاصله داشته باشند، فاصله ششم بزرگ میگویند؛ مثل فاصله ی دو تا لا.

 فاصله ی هفتم کوچک

به فاصله ی دو نُت که “پنج پرده” باهم فاصله داشته باشند، فاصله هفتم کوچک میگویند؛ مثل فاصله ی دو تا سی بمُل.

فاصله ی هفتم بزرگ

به فاصله ی دو نُت که “پنج و نیم پرده” باهم فاصله داشته باشند، فاصله هفتم بزرگ میگویند؛ مثل فاصله ی دو تا سی.

 فاصله ی هشتم

به فاصله ی دو نُت که ” شش پرده” باهم فاصله داشته باشند، فاصله هشتم یا هشتم درست میگویند؛ این فاصله درواقع یک اکتاو محسوب میشود.


تمامی این فواصلی که بیان شد، از نوع فواصل ساده بودند. زمانی که فاصله ی بین دو نُت از یک اُکتاو (هشت نُت) عبور کند، آن فاصله دیگر جزء فواصل ساده نبوده و از نوع ” فواصل ترکیبی ” به شمار میروند. مانند فاصله ی نُت فا تا سُل اُکتاو بعدی. این نکته قابل ذکر است که فواصل ترکیبی میتوانند به فاصله های ساده تبدیل شوند؛ فقط کافیست فاصله بین آن دو نُت را از عدد ۷ کم کنیم.
 
نامگذاری فواصل

ما همانند دیگر اصطلاحات موسیقی که به صورت قراردادی یک نام مشخص دارند، برای فواصل نیز نیاز داریم که نامگذاری مخصوصی بر روی آنها داشته باشیم.

همانطور که گفته شد، ما دو نوع فواصل داریم به نام فواصل پایدار و ناپایدار، که فواصل ناپایدار به دو دسته ی کوچک و بزرگ تقسیم میشوند؛ فواصل پایدار را با حرف ” P ” که مخفف کلمه ی perfect است نشان میدهند و فواصل کوچک و بزرگ به ترتیب با حروف ” m ” و  ” M ” نشان داده میشوند.

برای بیان یک فاصله در موسیقی، کافیست ابتدا علامت آن فاصله و سپس عدد فاصله را وارد کنیم؛ برای مثال میخواهیم فاصله ی پنجم درست را به صورت نمادین بنویسیم، ابتدا علامت پنجم درست که P هست را وارد کرده و سپس عدد آن که در اینجا 5 است را مینویسیم، یعنی P5.

 

در ادامه مثال های دیگری نیز آورده شده است:

فاصله ی سوم کوچک = m3

فاصله ی ششم بزرگ = M6

فاصله ی هشتم درست =  P8

موسیقی چه تاثیری بر نوزادان دارد؟

 موسیقی چه تاثیری بر نوزادان دارد؟
 

کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که با شنیدن موسیقی احساساتش دیگرگون نشود و تحت تاثیر قرار نگیرد. تحقیقات متعددی در زمینه تاثیر موسیقی بر بدن انسان انجام شده است. کلاس آواز سنتی در غرب تهران محققان و پژوهشگران همواره در جست‌وجوی این موضوع بوده‌اند که نواختن موسیقی و یا شنیدن موسیقی چه تاثیری بر روی ذهن و مغز افراد می‌گذارد و آیا اساسا این تاثیرات مثبت است و یا خیر؟ نتایجی که از این تحقیقات به دست آمده بسیار جالب توجه است و در نوع خود می‌تواند برای روند رشد کودکان بسیار موثر باشد.

موسیقی و کاهش درد

در تحقیقی که بر روی کودکان صورت گرفته است، مشخص شده که پخش موسیقی با صدای ملایم موجب تسکین درد آنها می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که پخش شدنِ موسیقی، باعث می‌شود بی‌قراری و ناآرامی در کودکان کاهش پیدا کند. این موضوع موجبِ گریه کمتر کودکان می‌شود که باعث صرف انرژی کمتر در آنها شده و روند بهبود را تسریع می‌کند. در کشورهای توسعه‌یافته از روش‌های متعددی مبتنی بر موسیقی برای کاهش درد کودکان استفاده می‌شود. به طور مثال آزمایشی بر روی کودکان در زمان تزریق دارو صورت گرفته است که در آن کودکان را به دو گروه تقسیم کردند و برای یک گروه در هنگام تزریق دارو موسیقی پخش کردند و برای گروه دیگر موسیقی پخش نکردند.  بعد از بررسی نتایج مشخص شد کودکانی که در زمان تزریق دارو موسیقی برایشان پخش شده بود، درد کمتری را حس کرده بودند.

برای ورود به آموزشگاه موسیقی رادفر در اصفهان کلیک کنید.

جنین در شکم مادر نیز موسیقی را می‌فهمد

محققان دانشگاه فلوریدا در تحقیقی متوجه این موضوع شده‌اند که جنین می‌تواند اصواتی با فرکانس پایین را بهتر از اصواتی با فرکانس بالا تشخیص دهد. این نظریه همچنین نشان می‌دهد که جنین می‌تواند حروف صدادار را بهتر از حروف بی‌صدا بشنود و به بخش آهنگین صدا حساس‌تر است. در نتیجه گوش سپردن به موسیقی می‌تواند بر روی جنین تاثیرگذار باشد. کلاس خوانندگی در اصفهان بررسی دانشمندان نشان می‌دهد که نواختن موسیقی به ویژه موسیقی کلاسیک موتزارت علاوه بر بزرگسالان بر نوزدان و حتی جنین درون شکم مادر نیز تأثیر مثبت دارد. موسیقی می‌تواند بر رشد جنین و بعدتر رشد نوزاد تاثیرگذار باشد. منظور از تاثیر مثبت اثرات مثبت در رشدِ خلاقیت، مهارت‌ها، آموختن، تفکر و حل مسائل است.

موسیقی برای جنین در رحم

از زمانی‌که جنین در رحم مادر است حس شنوایی او نیز شکل می‌گیرد. به‌طور کلی، جنین با تکان خوردن و تند و کُند شدن ضربان قلب به صداهایی که از بیرون می‌شنود، واکنش نشان می‌دهد.

تقریباً جنین از حدود ۲۰ هفتگی قادر است بشنود و بعد از ۲۶ هفتگی به صداها و محرک‌های خارجی واکنش نشان می‌دهد.

آواز خواندن، صحبت کردن و پخش موسیقی برای جنین، به‌خصوص در ۱۰ هفتهٔ آخر بارداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا در این مرحله حلزون گوش جنین به مغز او متصل می‌شود.

انتخاب موسیقی مناسب

۱. موسیقی باید آرام و ملایم باشد و با صدای بلند پخش نشود. گوش دادن به موسیقی کلاسیک ایده‌ال است؛ زیرا جنین صداهای آرامش‌بخش را درک می‌کند.

    به دنبال گزینه‌های کلاسیک مانند بتهوون، موتزارت و باخ باشید. اما توجه داشته باشید که بعضی از قطعه‌ها ممکن است صدای بلندی داشته باشند.
    در حقیقت گفته شده است که موسیقی موتزارت بر رشد مغز شنوندگان، به‌ویژه حافظهٔ فضایی[1] آن‌ها تأثیر می‌گذارد. مرکز فعالیت‌های موسیقی مغز در نیمکرهٔ راست قرار دارد که مرکز روابط فضایی بین اشیاست. بنابراین رشد قسمتی از مغز بر رشد قسمت دیگری در همان ناحیه از مغز تأثیر می‌گذارد.

۲. مادر نیز باید از موسیقی لذت ببرد. اگر مادر از نوع خاصی از موسیقی لذت نبرد، آن موسیقی بر جنین داخل شکمش نیز تأثیری نخواهد گذاشت.

    به‌جای موسیقی کلاسیک می‌توانید لالایی‌ها و موزیک عصر جدید[2] را امتحان کنید.
    همچنین می‌توانید سبک‌های دیگر موسیقی را گوش دهید که خیلی پرسروصدا و شلوغ نیستند؛ مانند R&B آرام و موسیقی پاپ.
    صداهای ضبط‌شده از طبیعت و صدای آب و امواج دریا برای جنین آرامش‌بخش‌اند.
    موسیقی‌ای انتخاب کنید که هارمونی و پایه‌ای یکسان داشته باشد. تغییرات ناگهانی در ریتم، ضرب‌آهنگ و صدای موسیقی باعث وحشت و آزار کودک می‌شود.

۳​. دربارهٔ نوع موسیقی مناسب برای جنین‌تان تحقیق کنید. اگر مطمئن نیستید که چه نوع موسیقی‌ای برای فرزند داخل رحم شما مناسب است، از وبلاگ‌ها یا فروشگاه موسیقی محل خود کمک بخواهید.

پخش موسیقی برای جنین

۱. هدفون را روی شکم مادر نگذارید. به‌جای این کار موسیقی را با بلندگو پخش کنید. برخلاف تصور عموم، قرار دادن هدفون روی شکم زن حامله اصلاً لازم نیست و صدای آن برای جنین بسیار بلند و آزاردهنده خواهد بود و باعث تحریک بیش‌ازحد او می‌شود. صدای موسیقی باید در محیط خانه پخش شود.

۲. مراقب صدای موسیقی باشید. مایع آمنیوتیک (کیسه آب) در رحم موجب تقویت صدا می‌شود. در نتیجه، صدا برای جنین به‌مراتب بلندتر از صدایی است که والدین می‌شوند.

    صدای موسیقی را حدود ۵۰-۶۰ دسی‌بل، در حد صدای ماشین لباسشویی نگهدارید تا جنین احساس راحتی کند. به بیان بهتر، مکالمهٔ معمولی بین دو نفر حدود ۶۰ دسی‌بل و زمزمه کردن حدود ۳۰ دسی‌بل است؛ بنابراین به‌صورت میانگین ۵۰ دسی‌بل سطح صدای خوبی محسوب می‌شود.
    بر اساس تحقیقات انجمن متخصصان اطفال آمریکا، زنان بارداری که مدتی طولانی در معرض صدای بلند قرار گرفته‌اند زایمان زودرس داشته و نوزادانی با مشکلات کمبود وزن و کم‌شنوایی به دنیا آورده‌اند.

۳​. دوبار در روز و هر بار بین ۵ تا ۱۰ دقیقه برای جنین‌تان موسیقی پخش کنید. به یاد داشته باشید که جنین بیش از یک ساعت در روز در معرض موسیقی قرار نگیرد. در مدت زمان پخش موسیقی زیاده‌روی نکنید. قرار گرفتن زیاد در برابر موسیقی جنین را بیش‌ازحد تحریک می‌کند.

مزایای پخش موسیقی برای جنین

۱. برای کودک خود موسیقی پخش کنید تا رحم به مکانی آرامش‌بخش تبدیل شود. اگرچه رحم به‌طور طبیعی محیطی آرام برای فرزند شماست، صدای مایع آمنیوتیک، ضربان قلب مادر و سایر صداهای بیرونی نیز بلندند؛ بنابراین موسیقی آرام باعث آرامش بیشتر فرزند شما می‌شود.

۲. موسیقی بر رشد مغز جنین تأثیر می‌گذارد. بر اساس مطالعات، جنینی که درون رحم مادر آهنگی مانند لالایی را چندین‌بار می‌شنود پس از تولد نیز آن آهنگ را تشخیص داده، با آن آرام می‌گیرد.

    خواندن لالایی یا سایر ترانه‌های کودکانه برای جنین، رابطهٔ او را با والدین تقویت می‌کند. در نتیجه، کودک پس از تولد صدای آن‌ها را تشخیص می‌دهد.

۳​. هیچ مدرک علمی‌ای وجود ندارد که نشان دهد گوش دادن به موسیقی کلاسیک در رحم می‌تواند کودک شما را باهوش‌تر کند. پخش موسیقی کلاسیک برای جنین به این معنی نیست که آن‌ها پس از تولد از موسیقی کلاسیک لذت می‌برند.

    مطالعات بی‌شماری روی تأثیر موسیقی بر جنین انجام شده است؛ اما دانستن اینکه جنین در رحم چه احساسی دارد و به چه فکر می‌کند دشوار است. با وجود این، این مسئله کاملاً مشخص است که اگر موسیقی با صدای مناسب پخش شود، هیچ آسیبی به جنین نمی‌رساند.

4. به یاد داشته باشید که موسیقی سبب کاهش استرس مادر می‌شود و این امر به نوبهٔ خود باعث کاهش استرس جنین خواهد شد. هرگونه افزایش استرس در مادر باعث افزایش ترشح کورتیزول در خون می‌شود. این مایع از طریق جریان خونِ مادر وارد جفت می‌شود و استرس را به جنین منتقل می‌کند. در حقیقت، استرس در دوران بارداری می‌تواند عواقبی جدی مانند زایمان زودرس، کاهش وزن نوزاد و احتمال سقط جنین را به دنبال داشته باشد.

فواید انواع مختلف موسیقی

فواید انواع مختلف موسیقی

تا به حال، ممکن است از خود بپرسید که چگونه می توان از قدرت موسیقی در موقعیت های مختلف استفاده کرد. در اینجا راهنمای پنج مورد از مفیدترین انواع موسیقی است. کلاس آموزش آواز سنتی در غرب تهران


 مزایای موسیقی کلاسیک

همانطور که قبلاً دیدیم گوش دادن به موسیقی کلاسیک طیف گسترده ای از فواید برای مغز و بدن شما دارد.

به عنوان مثال، می تواند به شما در آرامش، تمرکز، حافظه و شناخت کمک کند. اما می تواند مزایای غیرمنتظره ای مانند کاهش جرم و جنایت نیز داشته باشد. کلاس خوانندگی در اصفهان در لندن شروع به نواختن موسیقی کلاسیک در ایستگاه های قطار کردند. پس از 18 ماه، خرابکاری 37 درصد، سرقت ها 33 درصد، و حمله به کارکنان تا 25 درصد کاهش یافته است.


 مزایای موسیقی جاز

گوش دادن به موسیقی آرامش بخش، مانند جاز روان، می تواند حالت موج آلفا را در مغز شما ایجاد کند. این امواج زمانی اتفاق می‌افتند که شما بیدار هستید اما آرام هستید، و موسیقی جاز روان را به یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش در پایان یک روز طولانی تبدیل می‌کند.

برای ورود به آموزشگاه موسیقی رادفر در اصفهان کلیک کنید.
 مزایای موسیقی رپ

موسیقی رپ اغلب داستان هایی از افرادی را روایت می کند که بر موانع غلبه می کنند یا در مواجهه با شرایط نامحتمل به موفقیت می رسند. محققان دریافتند که گوش دادن به روایت‌های الهام‌بخش، مانند آنچه در موسیقی رپ وجود دارد، می‌تواند به مبارزه با افسردگی کمک کند.

 مطالعه دیگری در مورد موسیقی و عملکرد فیزیکی مشخصاً نشان داد که موسیقی راک یا پاپ می‌تواند استقامت و عملکرد فیزیکی را در طول تمرین افزایش دهد. از آنجایی که بسیاری از مزایای موسیقی به ذائقه شنونده بستگی دارد، پاپ و راک نیز می توانند به تقویت روحیه کسانی که از گوش دادن به آنها لذت می برند کمک کند.

مزایای موسیقی هوی متال

 یک مطالعه نشان داد که طرفداران موسیقی متال احساس قوی نسبت به خود دارند. این بدان معناست که اگر می خواهید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید، گوش دادن به هوی متال ممکن است مفید باشد.

 بگذارید مزایای موسیقی زندگی شما را افزایش دهد اکنون که فواید موسیقی برای سلامتی و اینکه چگونه می‌تواند از آمادگی جسمانی و ذهنی شما حمایت کند، می‌دانید، می‌توانید هر زمان که به تقویت نیاز داشتید از موسیقی مورد علاقه‌تان استفاده کنید.

Top