آموزشگاه موسیقی در اصفهان     کلاس آموزش گیتار در اصفهان   گروه موسیقی در اصفهان

اشتباهات رایج در آوازخواندن و روش های رفع آن

اشتباهات رایج در آوازخواندن و روش های رفع آن

ممکن است شما هیچ وقت متوجه اشتباهات خودتان در آواز نشوید. احتمالا اشتباهات بسیار زیادی تا کنون داشته اید من خودم می دانم که اشتباهات زیادی داشته ام. اما این احتمال وجود دارد که تا وقتی اشتباهات شما مشکلی برای شما ایجاد نکنند، متوجه آن ها نشوید. و گاهی هنوز هم می بینم که بعضی از خواننده ها این اشتباهات وحشتناک را انجام می‌دهند. موضوع مهم این است که اگر آن ها بتوانند مشکلات خودشان در زمینه آواز را رفع کنند صدای آنها بسیار بهبود پیدا می کند. این فقط نظر من نیست بلکه این موضوع را در میان بسیاری از خواننده ها مشاهده کرده ام. حتی بعضی از آن ها تنها با درک یک نکته کوچک توانسته اند فورا آواز خودشان را بهبود بخشند. نکته جالب این است که تقریبا بعد از سه دهه مربی گری در زمینه آواز، من روش هایی را یاد گرفته ام که می توانم به خواننده ها کمک کنم تغییری را در صدای خودشان ایجاد کنند که شاید قبلا نیاز بود سالها تمرین کنند تا بتوانند به نتیجه برسند. در واقع در مرحله اول خواننده باید متوجه مشکلات کار خودش بشود و سپس در صدد رفع آن برآید.

در ادامه من ده مشکل اصلی در کار خواننده‌ها و روش رفع آن را ارائه می کنم. این مشکلات به راحتی حل می شوند و تنها نیازمند اندکی تمرین هستند. می خواهم مطمئن باشید که باز هم در اجرای این روش ها حدود توانایی صدای خودتان را در نظر داشته باشید.

«ه» های غیر ضروری

این اشتباه اولین مورد است و اشتباه بسیار مهمی است. اوضاع از این قرار است. در وسط کلمات گاهی شما نوت را عوض می کنید و حرف مصوت را نگاه می دارید. مثلا بمااااااااان… اضافه کردن یک صدای ه مانند مثلا بماااااهااهاان اشتباهی است که رخ میدهد. گاهی اوقات شما بدون اضافه کردن این حرف ه اضافه حتی روان تر هم آواز می خوانید. زمانی که خواننده کنترل کافی ندارد، احتمالا این ه به کلمات آن ها اضافه می شود زیرا عضلات حنجره راحت تر می توانند هوای اضافه را از تارهای صوتی با این ه اضافی رد کنند زیرا به آن ها کمک می کند تا نوت را عوض کرده و مصوت را نگاه دارند- اما خب اینکار صدای خوبی را ایجاد نمی کند. و قطعا نشان میدهد که خواننده کنترلی روی صدای خودش ندارد. شما باید تمرین کنید! تمرین کنید تا بتوانید روان آواز بخوانید و بدون اضافه کردن این ه، نوت های خودتان را تغییر دهید. یکی از بهترین روشهای رفع این مشکل، ضبط کردن صدای خودتان در طول تمرین و گوش دادن مکرر به آن می باشد.

آموزش آواز سنتی

استثنا: گاهی اوقات ممکن است این صدای ه باعث زیباتر شدن آواز شما شود اما این حالت خیلی خیلی خیلی نادر است! پس بهتر است سعی کنید روی آن کنترل داشته باشید.

ضربه های حنجره

این دومین مشکل است و شاید رفع آن خیلی ساده باشد. این ضربه ها در واقع اشتباهی است که معمولا در عباراتی دیده می شود که با یک حرف شبیه مصوت شروع می شوند. این کلمه به جای این که خیلی روان شروع شود، معمولا محکم بیان می شود و مانند یک صدای ضربه روی «آ» شنیده می شود. خیلی از خواننده ها شاید این چنین صدایی را در آواز خودشان داشته باشند. این صدا در شروع کلمات دیده می شود . تولید کننده ها همیشه سعی می کنند که این مشکل را در ضبط رفع کنند زیرا اصلا زیبایی ندارد. روش رفع این مشکل نیز اضافه کردن یک ه بسیار کوچک در ابتدای کلماتی است که با آ شروع می شوند. اما این ه نباید به صورتی باشد که شنیده شود. در واقع وقتی که خواننده کلمه را با نفس بیشتری شروع می کند، باعث می شود که این ضربه حنجره ای ایجاد نشود. اگر قبلا این کار را انجام نداده باشید شاید اکنون انجام آن برای شما کمی دشوار باشد اما با کمی تمرین قطعا کار شما بهتر می شود.

اسکوپ کردن (خواندن نوت بالا با گامی پایین تر از حد مد نظر) ناقص

من عاشق سبک بلوز هستم. همیشه عاشق ترکیب و پیچیدگی خواننده های بلوز بوده ام. یکی از خواننده های مورد علاقه من پاول راجرز است (از گروه بد کمپانی). ترکیب عبارات در سبک بلوز براساس راک، پاپ، R&B و هیپ هاپ و غیره می باشد. اما وقتی کسی تلاش کند که نوت های بلوز را اجرا کند اما نتواند، واقعا مشکل ایجاد می شود. نوت های بلوز در واقع در حالت اسکوپ به نوت بالا هستند اما خواننده های خوب هنوز هم در میان اسکوپ، به نوت بالایی می روند. حتما باید مطمئن شوید که این تکنیک را به درستی اجرا کنید.

خارج از گام درست

این عبارت خارج از گام درست توسط رندی جکسون به صورت مکرر در برنامه آمریکن آیدل مورد استفاده قرار می گیرد و فکر میکنم که اکثر شما نیز با این عبارت آشنا هستید! در واقع وقتی که شما تمرین کافی نداشته باشید، خیلی انرژی خوبی برای آهنگی که می خوانید نداشته باشید، و یا خیلی به آهنگ فکر کنید اتفاق می افتد. تمرین کافی به صورت روزانه 40 تا 45 دقیقه در هفته باعث می شود که بتوانید این مشکلات را رفع کنید. در واقع هر چه بیشتر تمرین کنید ، این مشکل کمتر می شود!

تون صدای غیر متمرکز- با صدای نفس یا تو دماغی

استفاده از تون نامناسب باعث می شود که به کلی آواز شما خراب شود. به خصوص اگر صدای شما تو دماغی و یا با نفس زیاد تمام شود. قطعا هیچ چیزی از صدای تو دماغی بدن نیست چون باعث می شود که آواز شما به کلی خراب شود. شما باید با مربی های آواز خوب کار کنید تا بتوانند این مشکلات را رفع کنند.

نکته: اگر مربی آواز شما نمی داند یا نمی تواند که این مشکل را حل کند، به نظر من بهتر است که پول و انرژی خودتان را هدر ندهید و به دنبال کس دیگری باشید!

گیر کردن صدا در گلو

بعضی از خواننده ها انگار نمی توانند صدای خودشان را از گلو خارج کنند. این یکی از مهم ترین مشکلات در صدا می باشد. البته همیشه نشان دهنده یک مشکل نیست و حتی می تواند باعث زیبایی آواز شما شود اما خب این حالت همیشگی نیست. شما میتوانید با باز کردن دهان خودتان، صدای خودتان را رها کنید.

خارج از بازه توانایی خودتان فشار نیاورید

قطعا این کار خیلی غیر حرفه ای است. اصلا ضرورتی برای انجام این کار وجود ندارد. خواننده هایی که خوب آواز می خوانند، نباید با خودشان رقابت کنند و سعی کنند نوت هایی را اجرا کنند که برای آن ها دشوار است. باید سعی کنند به راحتی آواز بخوانند. شما باید از تکنیک های صحیح استفاده کنید تا بتوانید بازه صدای خودتان را تقویت کنید نه این که از ابتدا به خودتان فشار بیاورید که نوت های سخت را اجرا کنید.

کنترل ویبراتو

از میان ده ها هزار خواننده که تا کنون من مربی آن ها بوده ام، مهم ترین مشکلی که خواننده ها داشته اند کنترل کردن ویبراتو بوده است. در حالی که آن ها تلاش می کنند تا تارهای صوتی خودشان را به لرزش در بیاورند، معمولا به آن ها توصیه می کنم که مصوت ها را در یک تون صاف بخوانند ( بدون ویبراتو) و سپس سعی کنند که ویبراتو را اجرا کنند.

پویایی

پویایی صدای شما، مشکل نهایی شما است. ممکن است که شما تمام نکات بالا را اجرا کنید اما اگر نتوانید بر روی موضوع آخر تسلط پیدا کنید، باز هم صدای شما مشکل خواهد داشت. در خواننده های خوب همیشه یک پویایی خوب در عبارت های آن ها وجود دارد البته تمام نوت ها دارای حجم و تراکم مشابه نیستند. شما باید کلمه هایی که می خواهید تاکید بر رویش وجود داشته باشد را مشخص کنید (کلمه هایی که احساسی زیادی در آن ها وجود دارد) و سپس تاکید خاصی بر روی کلمات دیگر نداشته باشید. البته، نباید اجازه دهید که کلمه هایی که زیر آن ها خط کشیده شده است خیلی شدید بیان شوند. بلکه باز هم باید آواز شما روان باشد. استفاده از این روش پویایی باعث می شود که آواز شما زیبا تر باشد.

کلاس آموزش آواز سنتی در تهران

Top