تکنیک تنفس در آواز

تکنیک تنفس در آواز

در شروع آواز خواندن و خوانندگی دانستن یک سری تکنیک ها بسیار مهم است که تکنیک تنفس در آواز از جمله ی آنها می باشد. در ابتدا باید با تکنیک تنفس در آواز آشنا شویم. تکنیک تنفس در آواز چیست؟ تکنیک تنفس در آواز چه اهمیتی دارد؟ در کدام آموزشگاه موسیقی و خوانندگی میتوان این تکنیک را یاد گرفت؟ ما پاسخ تمامی این سوالات را به شما می دهیم. در ادامه، مطالبی که توسط کادر حرفه ای آموزشگاه، از بهترین و برترین آموزشگاه های فعال در زمینه ی موسیقی و خوانندگی، تهیه و گرد آوری شده پاسخی برای تمامی سوالات شما همراهان گرامی خواهد بود.

تکنیک های کنترل تنفس در آواز

آیا می دانید شروع صحیح آواز خواندن شما لزوماً با آواز واقعی شروع نمی شود؟ در طول دوره های ابتدایی آواز، این احتمال وجود دارد که معلم آواز شما هنگام بحث درباره مسیر آواز سالم و پایدار، موضوع حمایت از تنفس یا تکنیک تنفس در آواز را مطرح کند. یکی از ساده ترین راه ها برای بهبود استقامت و راحتی صدا، انجام دادن تکنیک تنفس در آواز برای گرم کردن صدا است.

تکنیک تنفس در آواز خواندن چیست؟

در حقیقت این تکنیک فنی تر از آنچه که به نظر می رسد، است. تکنیک تنفس در آواز، روش های ساده ای برای کنترل دم و بازدم برای گرم کردن ریه ها می باشد. گرم شدن ریه ها قبل از آواز خواندن این اجازه را می دهد تا بدن با نفس های کامل و عمیق، صدا را پشتیبانی کند. آواز خواندن می تواند تا 90% از ظرفیت ریه ی خواننده را استفاده کند و فعالیت را از نظر جسمی برای بیشتر خوانندگان مبتدی سخت کند. انجام دادن تکنیک تنفس در آواز را می توان مثل ورزش های بدنی، مانند دویدن و یوگا در نظر گرفت، چرا که همان مزایا و قدرت را در آواز خواندن ارائه می دهد.

چه کسانی تکنیک تنفس در آواز را باید انجام دهند؟

تمامی خوانندگان! خوانندگان با هر سطح مهارتی، چه مبتدی و چه حرفه ای، باید از انجام این تکنیک ها بهره مند شوند تا عملکرد و اجرای هر چه بهتری داشته باشند.

چه زمانی تکنیک تنفس در آواز را باید انجام داد؟

به طور معمول، خواننده لازم است یک یا دو تمرین تنفس قبل از گرم کرد صدا انجام دهد. انجام دادن تکنیک تنفس در آواز موجب می شود تا احساس تنفس سالم، کامل و کارآمد حاصل از تمرینات تنفسی به گرم کننده های صوتی منتقل شود و از آواز خواندن در حالات مختلف برای جلسه تمرین، کلاس درس و یا اجرا پشتیبانی کند.

در کجا تکنیک نفس کشیدن در آواز باید انجام شود؟

تمرینات تنفسی همیشه برای استفاده در هر مکانی که آواز خوانده می شود، قبل از یک درس صدا، اجرا یا تمرین شخصی، مناسب است. در واقع، تمرینات تنفسی می توانند در بسیاری از موارد غیر از موسیقی نیز مفید باشند. به عنوان مثال، در مواردی که باعث عصبی شدن یا اضطراب شما می شود، یک تمرین تنفسی را انجام دهید، مانند سخنرانی در جمع یا مناسبت ها.

چرا باید تکنیک تنفس در آواز را انجام دهیم؟

تکنیک تنفس در آواز نه تنها برای تولید بهترین صدا و آواز است؛ بلکه برای سالم و ایمن نگه داشتن صدا از هر گونه آسیب، ضروری است. صدایی که از تنفس کافی پشتیبانی نمی شود، به روش های دیگری برای تولید صدا متکی می شود، مانند کشش عضلانی یا گرفتن عضلات نزدیک آکوردهای صوتی که در طولانی می تواند منجر به آسیب صوتی دائمی شود. آموزش آواز سنتی

چگونه تکنیک تنفس در آواز را انجام دهیم؟

امیدواریم تاکنون شما را متقاعد کرده باشیم که تکنیک تنفس در آواز را امتحان کنید. برای داشتن نتیجه و عملکردی بهتر در انجام هر یک از این تمرینات، شما هنر جویان گرامی می توانید از کمک اساتید و مربیان مجرب آموزشگاه فردوس بهره ببرید. اما در ابتدا لطفا موارد زیر را به خاطر بسپارید:

    شانه ها، پشت، قفسه سینه و بازوها را در تمام مدت آرام کنید.
    در صورت انجام تمرینات تنفسی بصورت ایستاده، پاها را کمی از هم دور کنید.
    تصور کنید که تنفس از پایین تنه یا حتی از زیر پایتان ایجاد می شود، این کار باعث می شود شانه ها و قفسه سینه از تنش خارج شوند.
    تصور کنید که ستون فقراتتان با هر دم و بازدم، به ویژه در بازدم، کشیده تر می شود.
    اگر بدن شما احساس تنش می کند، قبل از شروع تمرینات تنفسی، به آرامی در بدن خود کششی ایجاد کنید تا احساس آزادی جسمی ایجاد کرده و آگاهی بدن را افزایش دهید.

تکنیک تنفس در آواز چگونه به شما کمک می کند؟

برای اینکه بدانید تکنیک تنفس در آواز چقدر مهم است، شاید بهتر باشد به این سؤال که چرا همواره در خوانندگی به ما یاد می دهند از دیافراگم نفس بکشیم، پاسخ دهیم.

خوب، قبل از اینکه حتی ریه ها شروع به کار کنند، دیافراگم در حال کار است. این پمپ ریه ها را باد کرده و تخلیه می کند تا تنفس را امکان پذیر کند. وقتی دیافراگم پایین می آید، قفسه سینه را منبسط می کند و از طریق دهان و سوراخ های بینی هوا را به داخل می کشد تا ظرفیت ریه ها کاملاً پر شود. با بالا آمدن آن، قفسه سینه و ریه ها را فشرده می کند و جریان هوایی را از طریق نای ایجاد می کند. این جریان هوایی یا بازدم است که به تارهای صوتی شما انرژی می دهد تا صدای شما تولید شود.

برای آواز خواندن دیافراگم باید هوای کافی را بکشاند و از ظرفیت کامل ریه ها، به جای ریه های فوقانی، استفاده کند. برای تنفس عمیق تر و پشتیبانی بیشتر از صدا، 70 تا 80 درصد تنفس باید از دیافراگم باشد. تنفس عمیق فواید دیگری مانند کاهش فشار بر عضلات قفسه سینه، که برای یک قلب سالم مهم است دارد. برای اصلاح تنفس باید نقش اصلی دیافراگم را تشخیص دهید. شناختن این ارگان مهم به شما کمک می کند تنفس و صدای خود را کنترل کنید.

بهترین تکنیک تنفس در آواز

از بین بردن عادات بد تنفس به زمان و تلاش نیاز دارد. این عادات شامل تنفس بیش از حد، تنفس کم عمق و نگه داشتن نفس، که نتیجه ی عدم کنترل آگاهانه روش تنفس شماست، می شوند. در بیشتر موارد از عضلات شانه، گردن و قفسه سینه برای جذب هوا استفاده می شود که این فقط ریه های فوقانی را پر می کند و قدرت کافی را در پشت صدای شما قرار نمی دهد.

به عنوان یک خواننده، نحوه تنفس شما ارتباط مستقیمی با کیفیت صدا، میزان صدا و لحن شما دارد که به دو حالت عمودی و افقی تقسیم می شود. اصولاً هنگام نفس کشیدن از دیافراگم، شکم شما به سمت خارج منبسط می شود که به عنوان تنفس افقی شناخته می شود و روش صحیح نفس کشیدن است. تنفس عمودی معکوس است و راه نادرستی برای تنفس است، جایی که سینه و شانه های شما به سمت بالا می روند. این نوع تنفس با نفس های کوتاه مشخص می شود، که پشتیبانی مورد نیاز شما را از بین می برد.

در اینجا کار اصلی شما این است که توسط تکنیک تنفس در آواز به کل سیستم تنفسی خود آموزش دهید تا به عضلات گردن، قفسه سینه و شانه متکی نباشد و دوباره از دیافراگم به تنفس برگردد. تکنیک تنفس در آواز را هرچه بیشتر آنها را تمرین کنید، تنفس شما بهتر می شود. در ادامه مواردی از این تکنیک ها که توسط آموزشگاه فردوس برای شما همراهان محترم تهیه و گردآوری شده را، مشاهده می کنید.

تکنیک تنفس در آواز شماره 1: آزاد کردن عضلات دیافراگم از تنش

این بزرگترین مسئله تنفس از دیافراگم است. هدف این تمرین این است که این تنش را در اطراف عضلات دیافراگم از بین ببرد و آن را دوباره به شکل صحیح درآورد، به طریقی که خیلی سخت نباشد.

به سمت دست ها و زانوها پایین بیایید تا شکم شما بر خلاف بیرون آمدن از بدن آویزان شود. نیروی جاذبه به شما کمک می کند تا در حالی که شانه ها در سطح هم قرار دارند، از شکم نفس بکشید. قدرت اضافی مورد نیاز برای کاهش تنش عضلات شکم و کشیدن شکم به سمت بالا هنگام بازدم نیز یک روش موثر برای ورزش عضلات کم کار است.

توجه داشته باشید که آهسته تر از بازدم، استنشاق کنید زیرا تنفس آرام عضلات شکم را درگیر کرده و ریه های شما را پر می کند. ریه های کامل تر کنترل بیشتری بر صدای شما دارند و در نتیجه باعث می شود که آواز خواندن و خوانندگی شما قوی تر و بهتر شود.

تکنیک تنفس در آواز شماره 2: تنفس آرام برای نفس های عمیق تر

با خواندن این مطلب، دلیل اهمیت تکنیک تنفس در آواز و تنفس آرام را بهتر درک خواهید کرد. تنفس سریع فقط از عضلات قفسه سینه استفاده می کند و تمایل به کم عمق بودن دارد و در نهایت صدای شما را خسته می کند، چیزی که هنگام آواز خواندن نباید اتفاق بیافتد. تنفس آهسته عمیق تر است و به شما امکان می دهد تا مقدار مناسب هوا را از طریق تارهای صوتی خود هدایت کنید تا صداهای مورد نظر را تولید کنید. از آنجا که عضلات مناسب را درگیر می کند، در حین تمرین تنفس آرام احساس طبیعی و خستگی بیشتری خواهید کرد.

برای انجام مهم ترین تکنیک تنفس در آواز در حالت ایستاده قرار بگیرید، در حالی که پاها کمی باز شده اند. ابتدا سوراخ بینی خود را با انگشت اشاره راست ببندید و به آرامی از سوراخ بینی دیگر دم و بازدم انجام دهید. پس از چند بار تکرار تغییر مسیر دهید تا سوراخ بینی دیگر به همین ترتیب کار کند. وقتی یکی از سوراخ های بینی ما مسدود شود، تمایل داریم دیافراگم خود را درگیر کنیم.

روش دیگر آهسته فشار دادن لب ها به یکدیگر و تلاش برای دم و بازدم فقط با استفاده از دهان است. این روش به همان روشی است که شما اسپاگتی را می مکید یا از نی می نوشید. سعی کنید با زور استنشاق کنید، به طوری که صدایی تو خالی تولید کنید. اما در حین بازدم سرعت خود را کاهش دهید. این تمرین به قدرت و انعطاف پذیری نیاز دارد و فقط دیافراگم و عضلات شکم می توانند پاسخگوی آن باشند.

تکنیک تنفس در آواز شماره3: آموزش بدن برای وضعیت صحیح آواز خواندن و استقامت صدا

این تکنیک تنفس در آواز وضعیت شما را تصحیح می کند، عضلات بالاتنه را سرکوب می کند و صدای شما را برای استقامت بیشتر هنگام آواز تمرین می دهد. این ورزش از نظر جسمی کمی سخت و طاقت فرسا است اما تمرین خوبی برای عضلات دیافراگم و شکم است.

برای انجام این تکنیک به حالت ایستاده قرار بگیرید. بازوها را به سمت خارج و به شکل T باز کنید و بدن را آرام نگه دارید. در همین حالت، آرام نفس بکشید. سرعت نفس کشیدن خود را بالا و پایین کنید و متوجه شوید که هنگام تنفس بالا بردن قفسه سینه و بازوها دشوارتر می شود. با بلند کردن دو جسم با وزن مشابه تا شانه های خود توسط دو دست تمرین را یک درجه سخت تر کنید. پشت خود را صاف نگه دارید و تمرین فوق را دوباره انجام دهید. در ابتدا به آرامی، و سپس با تکرارهای سریع تر تا زمانی که بدن شما تحمل دارد، آن را انجام دهید. این ورزش از نظر جسمی طاقت فرسا است اما باید تمایل طبیعی به نفس کشیدن با عضلات گردن، قفسه سینه و شانه را بسیار سریعتر کاهش دهد.

کلاس آموزش آواز سنتی در تهران

Top
لطفا امتیاز دهید: