آموزشگاه موسیقی در اصفهان     کلاس آموزش گیتار در اصفهان   گروه موسیقی در اصفهان

چند روش برای تغییر تن صدا

چند روش برای تغییر تن صدا

آیا تا به حال به تماشای رویدادی رفته اید که گوینده بتواند از طریق اشتیاقی که در صدایش هست و ارتباطی که با شما برقرار می سازد، شما را به یک سفر ببرد؟ وقتی این اتفاق می افتد کاملا با پیام آن ها درگیر هستید و کاملا به اقتدار و دانش آن ها در مورد موضوع اعتماد پیدا خواهید کرد.

آیا می دانید می توانید لحن صدای خود را متناسب با لحن پیام خود تغییر دهید (و باید)؟ این به شما کمک می کند آزادانه با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید.

La Meri می گوید: “تنها دلیل تسلط بر این تکنیک این است که بدن در بیان آزاد روحی تداخل ندارد.”

درست مثل بازیگری که تفسیر خود از یک شخصیت را با پیدا کردن صدای مناسب شروع می کند، شما باید هنگام گفتن محتوای پیام خود، در نظر بگیرید که چه کسی هستید.

در این جا 7 عنصر وجود دارد که می توانید هنگام صحبت کردن آن ها را کنترل کنید:


1- شما می توانید طرز حرف زدنتان را کنترل کنید.

هر صدا دارای یک سطح طبیعی یا مطلوب است که در آن فرد با کم ترین تلاش بیش ترین میزان صدا را دارد. صدای کم ولوم می تواند به این دلیل باشد که تشدید صدای شما در گلو بسیار کم است و شما را بسیار عمیق و خفه به نظر می رساند. ارتفاع زیاد یا کیفیت بینی باعث می شود که گوینده به نظر نامطمئن، متزلزل یا عصبی به نظر برسد. وقتی این اتفاق می افتد صدای شما نامتعادل است و لحنی آرام و قانع کننده ندارد.

توصیه تکنیک صوتی

برای پیدا کردن حالت مطلوب صدای خود بگویید، “آه -” اولین آهنگ صدا در “آه” باید پایین باشد و آهنگ صدای دوم در “آها” باید بالاتر باشد. آهنگ صدای مطلوب شما در دانگ دوم باید بالاتر است.

بگویید “آه – هان”. به آهنگ دوم که برای “هان” صدا کردن هست توجه کنید و حالا پس از آن که نامتان را مستقیما بعد از “هان” می‌گویید به آن توجه کنید که به چه چیزی شبیه است. اول یا دوم؟ اگر پایین بود، دوباره امتحان کنید و نام خود را بر روی همان آهنگ بیان کنید “ها”.

آموزش آواز سنتی
2- شما می توانید سرعت صحبت کردن خود را کنترل کنید.

نرخ مکالمه ایده آل در هر مکالمه روزانه باید بین 120 تا 160 کلمه در دقیقه باشد. آهسته صحبت کردن می تواند به تاکید بر نکته و وضوح پیام شما کمک کند. با این حال صحبت کردن خیلی آهسته هم چنین می تواند باعث یکنواختی شود بنابراین شنوندگان شما ممکن است بی تاب شوند و فقط به لحن صدای شما گوش دهند. سریع تر صحبت کردن می تواند احساس شور و اشتیاق ایجاد کند و نشان دهد شما اعتماد به نفس دارید و موضوع خود را می دانید. نکته پایین این است که سریع صحبت کردن می تواند باعث شود مردم نتوانند در جریان صحبت هایتان قرار بگیرند یا آن چه را که می گویید درک کنند. گاهی اوقات افراد وقتی عصبی هستند یا از آن چه می گویند اطمینان ندارند، سریع صحبت می کنند.

توصیه تکنیک صوتی

صدای خود را ضبط کنید، به آن گوش فرا دهید و از برنامه ای به نام TickTalk استفاده کنید که به شما کمک می کند سرعت صحبت کردن خود را متوجه شوید زیرا هر مکالمه ای سرعتی خاص دارد. وقتی در مورد پول صحبت می کنید یا اگر حراج دهنده هستید باید سرعت خود را بالا ببرید، اما اگر در مورد موضوعی حساس صحبت می کنید ممکن است بخواهید سرعت آن را کم کنید.


3- شما می توانید مکث های سخنرانی خود را کنترل کنید.

یک مکث در یک لحظه حیاتی می ‌تواند به معنی و اثر بخشی پیام کمک کند. آن‌ ها را با دقت به سخنرانی خود تبدیل کنید. فضا یک وقفه ایجاد می‌کند و به شنونده شما کمک می‌کند تا در مورد پیام صحبتتان تامل کند. شما باید ۷ ثانیه را برای یک وقفه بشمارید تا موثر باشد. اگر مکث کردن خیلی کوتاه باشد به نظر می‌ رسد که به دنبال کلمات هستید، با وقفه ‌های زمانی به موقع، حس کنجکاوی و تامل را در شنونده ایجاد کنید.

توصیه تکنیک صوتی

این گفتار را با مکث های عمدی تمرین کنید، صدای خود را ضبط کنید و هنگام مکث به نحوه تغییر احساسات در آن گوش دهید.

“عمیق ترین ترس ما این نیست که نامناسب به نظر برسیم (مکث) عمیق ترین ترس ما این است که ما بیش از اندازه قدرتمند هستیم. (مکث) برای ما به عنوان نور عمل می کند و تاریکی نیست که بیش تر ما را می ترساند. از خود می پرسیم، (مکث) من چه کسی هستم که نورانی، باهوش، با استعداد و افسانه ای باشم؟ (مکث) در واقع شما چه کسی نیستید؟ (مکث) شما فرزند خدا هستید …


4- شما می توانید تن صدای خود را کنترل کنید.

این کیفیت یا ویژگی صدا است. هرکسی بهترین صدای منحصر به فرد خود را دارد. آیا شما یک چیز می گویید و دیگران چیز دیگری می شنوند زیرا لحن شما با پیام شما مطابقت ندارد؟ همه ما لحن را به خاطر می آوریم زیرا احساسی است و افراد بیش تر از کلماتی که شما صحبت می کنید با احساسات گفتار شما ارتباط برقرار می کنند. اگر به نظر می رسد که صدایتان یکنواخت، غیر احساسی یا بی روح است، ممکن است کسل کننده باشید و هرگونه رابطه احتمالی با شنونده را از بین می برید. اگر صدای شما افسرده، عصبانی یا تهاجمی به نظر برسد این سبک لحنی می تواند شنونده شما را بترساند. وقتی بتوانید با لحن خود انعطاف پذیر باشید، تاثیر بیش تری خواهید داشت. همان طور که کنترل بیش تری بر صدای خود پیدا می کنید، می توانید لحن خود را طوری تغییر دهید که صدایی پر شور داشته باشد حتی اگر احساس هیجان نکنید.

توصیه تکنیک صوتی

با خواندن متن های متنوع می توانید به احساسات مختلف دسترسی پیدا کنید، آزمایش کنید و سپس متوجه شوید که چگونه صدا تغییر می کند. از احساسات سطح بالا مانند هیجان، افسردگی، عصبانیت، عشق و نفرت استفاده کنید و صدای خود را ثبت کنید. به نحوه تغییر لحن خود توجه کنید و تصمیم بگیرید که می خواهید از کدام لحن برای سخنرانی بعدی خود استفاده کنید.


5- شما می توانید حجم صدای خود را کنترل کنید.

صدای کشیده یا مهار شده می تواند بر وضوح کلمات تاثیر بگذارد. بلند بلند حرف زدن طنین انداز است که به معنای ایجاد پژواک است. با انتشار صدای خود، امکان ایجاد طنین را فراهم می کنیم، این امر به پروژه صدای ما کمک می کند و به روشی سالم و غیر اجباری صدا را بلندتر می کند. صدای اجباری طنین را تحریف می کند و صدای کشیده صدا را خفه می شود. وقتی صدای خود را در حنجره حبس می کنید، صدای شما خفه و محدود می شود، بنابراین ممکن است احساس کنید که صدا در گلو گیر کرده است. برخی آن را “توده ای در گلو” می نامند. از داد زدن پرهیز کنید. آیا شما عاشق تشویق تیم خود خود هستید؟ داد زدن می تواند تارهای صوتی شما را از بین ببرد و صحبت کردن شما را دشوار کند. در بدترین موارد، داد زدن می تواند منجر به گره یا ضربه به تارهای صوتی شود.

توصیه تکنیک صوتی

برای آزاد کردن صدا، یک تریل لب ( لرزاندن لب ها) انجام دهید. از عمیق ترین نقطه اوجی که می توانید بیابید و گردن یا سرتان را بلند نکنید، به بالاترین (پر سر و صدا ترین) نقطه اوجی که می توانید برسید راه پیدا کنید. با این تمرین صدا را به صورت افقی و مستقیم از لب های خود بیرون بیاورید و احساسات ارتعاشی عمودی را نادیده بگیرید.


6- شما می توانید زیر و بمی و انحرافات صدای خود را کنترل کنید.

این یک روش تعدیل صدا است که در آن می تواند صدا بالاتر و پایین برود، هم چنین به عنوان افزایش و سقوط صدای گفتار شناخته می شود. عطف صدا هنگامی است که شما بر روی تک تک کلمات تاکید می کنید تا با بالا بردن سطح صدا و ایجاد صدا به گونه ای که سوالی را مطرح می کنید، برجسته شوند و وقتی با درجه پایین تر صدایتان خمش پیدا می کند جمله شما به پایان می رسد. تاکید بر کلمات خاص می تواند معنای یک جمله و هم چنین احساس موجود در آن را تغییر دهد. کار بر روی عیب یا لحن خود به شما کمک می کند تا با صدای یکنواخت خود کنار بیایید و بیان پویاتر و جالب تری را به پیام خود وارد کنید.
کلاس آموزش آواز
توصیه تکنیک صوتی

موارد زیر را بخوانید. “سلام حال شما چطوره؟ شنیدم که مریض شده ای اما حالا می بینم که بهتر شده ای، من خوشحالم. چه زمانی قرار است به کار خود برگردید؟ ”

اولین باری که آن را می خوانید روی کلمات پر رنگ تاکید نمی کند، آن را به صورت یک جمله بخوانید. شما باید لحن مورد نگرانی و دلسوزی را دریابید.

حالا دوباره همان خطوط را بگویید اما این بار روی کلماتی که پر رنگ هستند تاکید کنید. به نظر می رسد انگار شک دارید که آیا شنونده واقعا بیمار بوده است یا حتی ممکن است کنایه آمیز به نظر برسد.


7- شما می توانید لهجه خود را در صدایتان کنترل کنید.

لهجه یک روش متمایز برای تلفظ زبان مرتبط با یک کشور، منطقه یا طبقه اجتماعی خاص است. معمولا مسئله اکثر لهجه ها مصوت های A ، E ، I ، O ، U و Th هم چنان که در The و Thin ، W در Wish، V در Van و هم چنین R و Lاست. موضوع دیگری که زمانی وقتی یک لهجه قوی را می ‌شنویم این است که، ریتم زبان انگلیسی در مقایسه با افراد دیگر زبان های گفتاری متفاوت است و در نتیجه وقتی آن را می ‌شنویم روند متفاوتی دارد.

توصیه تکنیک صوتی

به ضرب و ریتم زبان انگلیسی توجه کنید. مشاهده خواهید کرد که زبان انگلیسی به صورت لگاتو (جریان دار) صحبت می شود. اگر به زبان دیگری صحبت کنید با توجه به ریتم و مکث ها، آیا راکد (شکسته) است؟ توجه داشته باشید که آیا ریتم زبان در حال جریان است یا متوقف شده و از نو شروع می شود. به عنوان مثال: زبان دوم من ایتالیایی است، این زبان با احساس توقف شروع می کند و ریتم کلمات به دلیل ریتم زبان متفاوت است. تغییر این ریتم هم چنین می تواند معنای پیام شما را تغییر دهد. با ضبط صدای خود می توانید متوجه شوید که چه قسمت هایی از گفتار شما می تواند تغییر کند تا جریان بیش تری ایجاد کند و این کار به شما کمک می کند پیامی را به راحتی برای دیگران قابل درک کنید.

کلاس آموزش آواز سنتی در تهران

Top